Az elfelejtett óra emlékére….*
Ez
a különös dedikáció áll abban a kottámban, melyet Lehotka Gábortól kaptam „konzis” koromban, úgy 30 éve egy nyári napon. Azért
rendkívüli ez az ajánlás, mert nála pontosabb és precízebb embert keveset
ismertem. Ez egyszer azonban megfeledkezett arról, hogy a szünidőben ígért órát
megtartsa a Barátok templomában… Az orgonaórát másnap pótoltuk.
Nehéz
feladat életéről megemlékezést írnom, bár csaknem 32 éven át ismerhettem
személyesen. Ennek oka talán az, hogy rendkívül zárkózottan élt, miközben volt
olyan idő, amikor sokat szerepelt a nyilvánosság előtt. Neve egyenlő volt a
magyarországi orgonaművészettel, ami azonban egyáltalán nem hasonlítható a mai
médiasztárok ismertségéhez.
Hozzánk,
tanítványaihoz szűk keretek közt volt nyílt. Ez is inkább csak elvei
közlésében, a világról alkotott nézetei ismertetésében nyilvánult meg. Azon kevesekhez tartozom, akiket a
szakközépiskolában és a Zeneakadémián is tanított. Ez kilenc együtt töltött esztendőt
jelentett. Később doktori disszertációm témavezetője is ő lett, hiszen
valamikori tanárának, Pikéthy Tibornak orgonaműveire
esett a témaválasztásom. Ezt az ügyet mindig is szívügyének tartotta, de soha
nem erőltette ránk. Úgy láttam, hogy a váci zeneművészeti szakközépiskola
névfelvétele és dolgozatom megszületése pályafutásának végén nagy örömmel
töltötte el.
Milyen
tanár is volt ő?
Elsősorban
rendkívül szigorú. Ugyanannyira, amennyire saját magához is az volt. Szoktam is
mondani tanítványaimnak: ha ezt Lehotka tanár úrnak így vittem volna órára,
biztosan kidobott volna, méghozzá csendben és tőmondatokkal. Elsős koromban
egyetlen hanghiba után bezárta a kottámat és hazaküldött. Ez többször nem
történt meg. Nála csak munkával lehetett kiérdemelni bármiféle elismerést.
Másokról soha nem beszélt még órákon kívül sem. Elvárta a feltétlen
engedelmességet, iránymutatásai következetesek és egyértelműek voltak. A munka
értékelésében ismerte az összes érdemjegyet. Senki nem volt becsapva: aki
tudott, azt elismerte, aki pedig nem, azt nem tartotta vissza a
pályaelhagyástól. Tény, hogy ezt nem mindenki fogadta el tőle. Mi, növendékei
természetesen nem voltunk angyalok. Sokszor megmosolyogtuk, alaposan
megbeszéltük az óráin történteket. Bizony utólag, 20 évnyi saját pedagógiai és
művészi munka után többször el kellett mondanom neki: „bizony, igazad
volt!”
Bár
nem beszélt róla, tudtuk, hogy mindenféle harcai voltak -- elsősorban
orgonákért. Ha valami létrejött, mindig örömmel újságolta, elvitt bennünket és
megmutatta.
Zárkózott
emberként élte életét, de olykor beleláthattam ebbe a világba. Jó emlékezni
arra, amikor egy kicsit közlékenyebb pillanata volt: például amikor
elbeszélgettük az orgonapadon üldögélve Miskolcon szinte a teljes
gyakorlóidejét egy koncert előtt, és nekem kellett menet közben kitalálnom a
regisztrációt a hangversenyen. Nem izgultam annál soha jobban, mint amikor a
Zeneakadémia nagytermében adott koncertjén rám bízta a kombinációk rögzítését,
amit máskor ki nem adott volna a kezéből. Amikor pedig még egy
műszaki
hiba is fellépett koncert közben, mindent megtettem azért, hogy ne zavarja meg.
Hálás volt, hogy csak utólag tudta meg. De felvillan az a kép is, amikor reggel
fél nyolckor
egy
kávéházban ücsörögve ünnepeltünk, tulajdonképpen búsultunk, hogy egyikünk
továbbjutott, a másikunk pedig nem az orgonaverseny döntőjébe. Sokat hallottam
koncerten játszani, sokszor nagyon rossz hangszereken. Rengeteg alkalmam nyílt ezt
közelről látni mint lapozó- regisztrátora,
amelyből sokat tanulhattam.
Vác
két orgonát köszönhet neki, amely számomra is ajándék: a zeneiskoláét – amin
taníthatok -- és a Ferences templomét – ahol orgonistaként játszhatom.
Figyelemmel kísérte tevékenységemet: ha meghívtam, eljött a tanítványaimat vagy
engem meghallgatni. És bár már nem voltam a növendéke, olykor előfordult, hogy
kikaptam tőle, de
ugyanakkor meg is dicsért. Ezeken a hasábokon is többször írt munkámról
lelkesedéstől és elismeréstől vezérelve, ami mindig jó érzéssel töltött el.
Első CD-m készítésekor egyik művét is feljátszottam. Amikor hozzájárulását
kértem, kifejezte bírálatát saját darabjáról, de arra az érvemre nem tudott mit
mondani, hogy nekem márpedig ez tetszik és szívesen
játszom. Megegyeztünk arról, hogy ez a zeneszerző sorsa: ő leírta, mi előadjuk,
s ezzel a mű önálló életre kel. 40 éves művészi pályafutása alkalmából tartott
zeneakadémiai koncertjén orgonaversenyének eljátszására kért meg, ahol pedig
még ő maga is játszott. Ez megtiszteltetés volt a számomra.
Ajándéknak
tekintem azt is, hogy utolsó egyetemi tanévében vele együtt ünnepelhetem meg doktori
munkám befejezését. (Konzulensi feladatát ugyanolyan
precízen, időben látta el, mint ahogyan tanított is.) Amikor otthonában közösen
borozgattunk, nem gondoltuk, hogy szűk egy év múlva már súlyos betegséggel kell
küzdenie. Szerzői estjén, 2008 decemberében már nem tudott részt venni.
Kórusművei kíséretére – amelyet ő játszott volna –, engem kért meg. Tele volt
tervekkel, folyamatban lévő feladatokkal. Elsősorban komponálással, művei
kiadásával teltek volna napjai. 70. születésnapjára a vigalmon az ő kérése
alapján állítottam össze a műsort. Örülök, hogy módom volt nyilvánosan
felköszönteni. A tanítványai körében szerveződő összejövetel azonban sajnos már
nem valósult meg.
Ismét
elmulasztottunk valamit…..
Ez
a mi elfelejtett óránk.
Kedves
Gábor, kedves Tanár Úr! Nyugodjál békében!
Dr. Bednarik Anasztázia
orgonaművész-tanár
* A
nekrológ szerzője a váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti
Szakközépiskola igazgatóhelyettese és a váci Ferences templom orgonistája. Először
a Váci naplóban jelent meg.