MEGEMLÉKEZÉS
LEHOTKA GÁBORRÓL*
Kedves gyászoló család, kedves jelenlévők,
mindannyian, akik a mai nap Lehotka Gábor emlékének
szeretnék tiszteletünket leróni!
Kiváltságnak érzem, hogy tanítványai és kollégái
nevében szólhatok egyszerre, Lehotka Gábor
orgonaművész, nyugalmazott egyetemi tanár ravatala mellett. Szilárdan hiszem,
hogy nem a véletlenek sodorják egymás mellé az embereket, hanem a Mindenható
Isten életeket rendező és életeket megmentő keze van életutak találkozásai
mögött. Ezt minden tanárom esetében így vallom és talán egy kis
megkönnyebbüléssel emlékezek vissza arra, hogy már 19 évesen is, amikor Lehotka Gábor tanítványa lettem, így gondoltam.
Felnőtté válásom óta úgy érzem, folyamatosan
tanulnom kell az elődök tiszteletét. Kevésbé szolgálhat már mentségemre az,
hogy ez általában nem megy egyik napról a másikra. De a mai nap elsősorban arra
indít engem, hogy ez legyen az egyik első és legfontosabb, amit átadok saját
növendékeimnek. Ez a fajta tisztelet, amiről beszélek, nem köthető feltételekhez.
Mindenfajta elődünknek alanyi jogon jár a tisztelet, és nem csak azután,
mikorra már közös nevezőre kerültünk valahogy. Olyan valakit is lehet, sőt kell
is tisztelni, aki nem egyformán gondolkodik velem. Gondoljuk végig, hány
embernek kellett szenvednie mellettünk addig, amíg megtanultuk ezt a fajta
hozzáállást. Az első lépést lelkünk mélyén kell megtenni, a
második az, hogy ezt ki is
tudjuk fejezni. A legtöbb fájdalmat a szüleinknek tudunk okozni, ha nincsenek
eszközeink tiszteletünk kimutatására, de talán ők a legmegbocsátóbbak is ebben.
Lehotka Gábor sokak tiszteletét
és csodálatát vívta ki orgonajátékával. Ez azonban már egy kicsit másfajta
tisztelet, ahol eldöntheti a hallgató, mi az, ami tetszik neki és mi nem. Így
ebben – úgy érzem – kevesebb felelősség terhel bennünket.
Egy olyan korszakban vált ismertté a neve,
amikor fontos volt, hogy az orgonazene
áttekinthetően, befogadhatóan
szólaljon meg. Az átlátszóság és a részletek követése
segítségével azt érezhette a
közönség, hogy az elhangzó zene közel jött hozzájuk,
megérintette őket. Így tudták
csodálni főként Bach muzsikáját, amit ő elsősorban
*Dr. Pálúr János
orgonaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi adjunktusának megemlékezése
2010. január 7. Vácott, az Alsóvárosi temetőben Lehotka
Gábor orgonaművész temetésén hangzott el és megjelent a Váci naplóban is.
zászlajára tűzött. Olyan
interpretációt valósított meg orgonán, melyben a precizitás és az egyszerűség
nyerte a legnagyobb teret. Azt tartotta, nem jár el becsületesen az, aki a
változó előadói divat szerint alakítja előadását. A XX. század utolsó három
évtizedén úgy hagyott maradandó nyomot, hogy Johann Sebastian Bach, az orgona
és Lehotka Gábor fogalomként forrtak egybe a
közönsége gondolataiban.
Úgy gondolom, ösztönösen megérezte, hogy azzal a
zenével lesz legtöbb dolga a pódiumon, amiben minden szempontból a legnagyobb
rend uralkodik. Bach zenéjében ugyanis nem csak úgy egyszerűen van rend.
Számszimbolikától kezdve matematikai összefüggésekig, a legtöbb esetben lelki
üzenetet kibontó muzsikáról lévén szó, a teremtett világban uralkodó kozmikus
rend egyfajta leképezésével találkozhatunk, ahol az előadó dolga már csak
idézőjelben annyi, hogy ne zatyulja össze a logikát
és élményként azt a benyomást keltse, hogy a hangokat nem is lehetett volna
másképp leírni. Pedig sok művész könnyen menti fel magát a rend alól sok
tekintetben. Ő nem olyan volt. Bohémkodással, „nekem
mindent szabad” mentalitással soha nem akart feltűnést kelteni. Rendszeretetét
szépírásán és az otthonán keresztül is lehetett érezni. Mindenütt pontosan és
tartalék időt számítva jelent meg, az óráit is beleértve. Emellett rugalmas is
tudott maradni: még olyanba is belement, hogy tanítványával Unicummal, meleg
pogácsával és kávéval kezdje a napot. Ha megtaláltuk a hangot, sok mindenre rá
lehetett beszélni.
Kedvenc szavajárása a „közös nevező” volt és a
rend bárminemű felrúgását
„szélhámoskodásnak” tartotta, a feszültség
oldására vált szólássá nála, hogy „az ellentétek között legszebb az
illeszkedés”. A „hogy van uraságod” szokásos kérdése esetemben érthetően még
vicces formát is öltött. A jó humornak egyáltalán nem volt ellensége.
A tanítvány sok értelemben „szent” volt számára.
Ritkán láttam elérzékenyülni, de tanítványa sikerénél többször is. Mindig az
volt az érzésem, hogy a szabályokat először a maga számára állítja fel, csak
azután fogadtatja el tanítványaival. Különösen tiszteletreméltónak látom benne
azt, hogy hagyta a tanítványait a maguk útját megtalálni. Fiatalabb kollégáiról
is tudott elismerően szólni.
A becsületesség szinonimájaként vált
felfedezéssé számára Bartók Béla személyisége, élete és zenéje. Mesterei közül
legtöbbet Hammerschlagra, Szervánszkyra
és Pikéthyre hivatkozott.
Kapcsolatait a hazai orgonakultúra fejlesztésére
használta. Hét orgonát építtetett a drezdai Jähmlich
céggel. A politikáról viszont, mint erkölcsöt nélkülöző fogalomról, jelenségről
és közegről nyilatkozott. Az ő politizálása elsősorban abban állt, hogy
életútjával egy nagy attrakciót hajtott végre: a rendszer zászlaja alatt a
rendszer által üldözött klerikális művészeti ágban vált híressé. Aki látja a
lényeget a sorok között, annak feltűnik az is, mi felett nincs már egy
diktatúrának sem hatalma. A legmélyebben hívő keresztyén zeneszerző Johann
Sebastian Bach, aki műveit a Soli Deo
Gloriával írta alá, muzsikája egy ilyen
ellentmondásos helyzetben is képes volt felcsendülni és akadálytalanul
hirdetni, hogy a zene legméltóbb hivatása, hogy a Teremtő Istenre mutasson
minden eszközével. A hívő emberek összetartozásának sajátos jelei voltak az
orgonakoncertek a szocializmus idején. Ezt én személyesen is átéltem.
Úgy vélem, Lehotka
Gábor felismerte, hogy a zene legmagasabb rendű küldetését akkor tölti be, ha a
Szentírás igéinek igazságait közvetíti. Különben soha nem fogott volna bele
Bibliai témájú kompozíciók megírásába és a Sola
Scriptura Teológiai Főiskolára sem jelentkezett volna. Vannak olyanok, akik ezt
nehezen fogadják el tőle, mert bárkit is kényelmesebb egy skatulyában őrizni
annál, mint elfogadni, hogy az a pillanat kéretik számon rajtunk, amikor
döntési lehetőségünk van. Hadd hivatkozzak egy konkrét idézetre az Apostolok
cselekedete 17. részéből: A tudatlanság időszakait ugyan elnézte Isten, de most
azt hirdeti az embereknek,
hogy mindenki mindenütt
térjen meg. Milyen furcsa: Isten elnézi, mi nem akarjuk egymásnak elnézni. A
tudatlanság itt nem degradáló, megsemmisítő fogalomként szerepel, csupán a
határkő előtti időszakot jelzi, amely mindannyiunk életében valamilyen formában
megvan. A kérdés csak az, mit teszünk a tudás időszakában.
A koporsó mellett megállva azzal a gondolattal
szeretnék búcsúzni tanítványai nevében, kollégái nevében és a Zeneakadémiát
képviselve Lehotka Gábortól, hogy távozása bennünket
ért veszteség, és egyben határkő is az életünkben. A kérdés az, merre megyünk
tovább ezután a határkő után.
Kedves gyászoló gyülekezet! Vajon el tudjuk-e
nézni ezentúl egymásnak a „tudatlanság időszakát”, és
megtanuljuk-e végre őszintén megadni a kellő tiszteletet a közelünkben élő (azt
is mondhatnám: még élő) embereknek, mindazoknak, akikkel életutunk bizonyára
nem véletlenül, hanem ajándékként találkozott.
Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.
Dr.
Pálúr János
orgonaművész-tanár