Mi
fán terem a zeneiskolai
zeneirodalom-oktatás?
A |
mai magyar zeneoktatás egyik
mostohagyerekéről, az alsófokú zeneirodalom-oktatásról szeretném néhány
gondolatomat megosztani a kedves olvasókkal. Tapasztalataim szerint ez egy
olyan terület, amelyet messze nem kezelünk jelentőségének és pedagógiai
hasznosságának megfelelően. Most, amikor az általános iskolai ének-zeneoktatás
annyira visszaszorult, a magyar zenekultúra fenntartása és különösen a
koncertközönség utánpótlása szempontjából létfontosságú, hogy legalább azok,
akiket jó sorsuk a zeneiskolába vezérelt, a zeneirodalom-órákon egyfajta
kulcsot kapjanak az értékes zene befogadásához, megértéséhez és
megszeretéséhez. Rövid eszmefuttatásomat nem előzte meg országos
helyzetfelmérés, nem tanulmányoztam statisztikákat, és nem kértem meg diákokat
és tanárokat, hogy töltsenek ki kérdőíveket. Viszont másfél évtizede tanítok
középfokon zenetörténet-zeneirodalmat és közel egy évtizede főiskolai, illetve
egyetemi szinten általános zenetörténetet. Számos továbbképzést tartottam
zeneiskolában tanító kollégáknak, és ilyenkor alkalmam nyílt velük beszélgetni
azokról a nehézségekről, amelyeket a zeneirodalom-tanításban megtapasztaltak
(és megtapasztalunk nap mint nap). Láttam néhány zeneiskolai zeneirodalom-órát
(különböző iskolákban), közöttük igen színvonalasakat is, de sajnos több olyat,
amelyen nem tudtam, sírjak-e vagy nevessek. Tapasztalatim alapján komoly gondok
vannak e területen. Írásomban – országos helyzetelemzés helyett – leginkább
kérdéseket szeretnék felvetni. Hátha e kérdések gondolatokat, cselekvéseket
indítanak el, és e mostohagyerek sorsa jobbra fordul.
Ki tanítson a zeneiskolában zeneirodalmat?
Kifejezetten alsófokú
zeneirodalomtanár-képzés nincs. Annak, aki elvégzi a Zeneakadémia zenetudományi
szakát, nem tanítják meg, mit kezdjen a főként még az általános iskolás
korosztályhoz tartozó zeneiskolásokkal, holott ez egy speciális feladat. A tanítási
gyakorlatokon a zenetudományi szakos hallgatók általában zeneművészeti szakközépiskolásokkal
szereznek tapasztalatokat. Pedig más metódust kíván meg az a cél, hogy olyan
növendékek stílusismeretét, zenetörténeti tájékozottságát alapozzuk meg, akik
már elköteleződtek a zenei pálya mellett, és mást az, hogy később koncertre
járó, zeneértő amatőröket neveljünk.
Azt gondolom, ha megfelelő képzettségű, ambiciózus és tehetséges a tanár (a tanításhoz szerintem született tehetség
szükséges, és jól tanítani legalább annyira művészet, mint pódiumon fellépni),
akkor ezen a gondon hamar át tud lendülni. Vagyis ha a zeneirodalom-tanár
zenetudományi (vagy zeneszerzői) diplomával rendelkezik, a helyzet
szerencsésnek mondható.
A gond véleményem szerint abban a
furcsa elképzelésben rejlik, hogy a zeneirodalom tanításához nem szükséges
speciális képzettség. Így ezt a tárgyat nem csak olyanok tanítják, akik zenetudományi
(vagy zeneszerzői) végzettséggel rendelkeznek, hanem olyanok is, akiknek
képzettsége elsősorban szolfézstanításra, esetleg valamely hangszer tanítására
szól. Lehet, hogy nincs meg a megfelelő óraszámuk, és ezért kérik meg őket
zeneirodalom-tanításra is, de az is előfordul, hogy egy zeneiskola biztosítani
akarja a tárgy felvételének lehetőségét a különböző tanítási helyszínein, így
mindenütt „ráállít” erre egy-egy szolfézstanárt. (Zeneirodalmat egyébként csak
azután lehet tanulni, hogy valaki már négy évet elvégzett szolfézsból.)
Párhuzamként képzeljük el, hogy egy zongoratanárnak nincs elég növendéke, vagy
éppenséggel abban az épületben, ahol ő tanít, nincs hegedűtanár. Azt mondja az
igazgató: semmi gond, tanítson a zongoratanár hegedűt is. Elvégre játszott már
együtt hegedűssel, tudnia kell, hogyan kell azt tanítani. Ez nyilvánvalóan
képtelenség. De miért gondoljuk, hogy a zeneirodalommal más a helyzet? Az a tény, hogy nem megfelelő képzettségű
tanárokat kérnek zeneirodalom-tanításra, rengeteg frusztrációt okoz a
pedagógusoknak (még akkor is, ha nagyon sok időt töltenek el a készüléssel, és
mindent megtesznek azért, hogy hátrányukat ledolgozzák), továbbá – ami még
ennél is nagyobb baj – megfosztja valamitől a növendékeket, amit pedig a
zeneiskolának (amely elsősorban nem professzionális zenészeket, hanem
zeneszerető embereket, értő közönséget képez) feladata lenne megadni.
Mit is kellene csinálni?
Ahogy néhány kolléga
elmesélte nekem, a szolfézstanárokra gyakran úgy osztják ki ezt az új feladatot,
hogy ellátásához nem adnak segítséget. Vagyis ott áll egy szolfézstanár a tanév
elején, és rémültem veszi tudomásul, hogy zeneirodalmat is kellene tanítania
egy vagy több csoportnak. Mit tanítson? Melyik korszakot válassza? Azon belül
milyen műveket? Milyen sorrendben haladjon? Kronologikusan? Ha igen, akkor hol
kezdje? Na és meddig jusson el? Mit tegyen, ha a legújabb kortárszenei
irányzatokban teljességgel tájékozatlan? (Neki sem tanították…) Vagy haladjon műfajok
szerint? Hogyan válassza ki a szerzőket? Azokat tanítsa, akiket ő fontosnak
érez, vagy minden szerzőt, akit a zenetörténet- könyvek megemlítenek? Milyen
részletességgel ismertesse a zeneszerző életrajzát? Hogyan válassza ki egy mű
legjellegzetesebb részleteit, hiszen a teljes mű meghallgatására általában
nincs idő? Mennyi magyarázatot fűzzön a részletekhez? Mennyi időt töltsön a
történelmi háttérrel? Egy-egy stílus bemutatásakor mennyire merüljön bele a
társművészetekbe? Idézzen-e irodalmi műveket, mutasson-e festményeket,
szobrokat, épületeket? Mit tegyen, ha
azt a darabot, amit zenetörténeti szempontból fontosnak tart, nem ismeri kellő
mélységben ahhoz, hogy a diákokhoz közelebb tudja vinni? Hol talál megfelelő
tanulmányokat, elemzéseket? Honnan csípjen el annyi időt, hogy az órákra
kellőképpen fel tudjon készülni? Mutasson-e kottát, partitúrát? Ha igen, honnan
szerezze be azt a csoportnak szükséges példányszámban? Hol találja meg a
szöveges művek szövegkönyvét, no és vajon hol lelhetné meg az idegen nyelvű
szövegkönyvek magyar fordítását? Mit kérdezzen ki mindebből, azaz hogyan
történjék a számonkérés?
Már az efféle koncepcionális kérdések
sora is végeláthatatlan. De mögöttük ott tornyosulnak a gyakorlati problémák
is. Rendelkezésre áll-e megfelelő lejátszó berendezés, erősítő, hangfal? Van-e
lehetőség vetítésre? Van-e a zeneiskolának pénze CD-ket, videokazettákat,
DVD-ket vásárolni? Ha nincs, akkor a tanár honnan szerezze be ezeket? Saját
pénzén vásárolja meg a nélkülözhetetlen munkaeszközöket? (Tudjuk, ez sokszor
így történik. Egy zeneiskolai zeneirodalom-tanár nemrég arról panaszkodott
nekem, hogy amikor elkezdte ezt a munkát, több havi teljes fizetését volt kénytelen
CD-kbe invesztálni. Ez velem is éppen így történt. Megkérdezhetnénk: melyik
államilag alkalmazott esztergályos vásárol saját pénzén esztergapadot?) Érje be
az olcsóbb, sokszor gyenge minőségű felvételekkel, hogy minél több lemeze
legyen, vagy minőségi felvételeket válasszon, de akkor alig lesz néhány darab a
polcon? Mi a fontosabb: az ízlésnevelés, az igényességre szoktatás, vagy az,
hogy minél több műről legyen felvétel, így minél változatosabbá lehessen tenni
az oktatást? Megengedheti-e magának,
hogy egy-egy fontos műről több felvételt is vásároljon, hogy növendékeivel összehasonlíthassák
a különféle előadói koncepciókat? (Az ilyesmit a növendékek valamennyi
korosztályban élvezik, és tapasztalatom szerint tévedhetetlenül ismerik fel a
legkiválóbbat az előre meg nem nevezett előadók közül…) Ha nem tud saját
CD-tárat vásárolni, akkor melyik könyvtárból kölcsönözzön és mikor? (Általában
a CD-kölcsönzés is pénzbe kerül, tehát egy tanárnak hosszabb távon mindenképpen
jobban megéri, ha saját CD-tára van, ha már az iskola ezt nem biztosítja neki.)
Miért is…?
A fenti kérdések
megválaszolása állandó mérlegelést igényel, és akkor sem könnyű, ha valaki
ideális előképzettséget kapott e munkához. Pedig a legfontosabb kérdés csak
most következik: miért is kell zeneirodalmat tanítani, illetve mi is valójában
a zeneirodalom tantárgy? A tanárnak elsősorban azzal kellene tisztában lennie,
hogy miért is találkozik ő hétről hétre a növendékekkel a zeneirodalom-órán.
A közelmúltban ismét alkalmam nyílt
néhány zeneiskolai zeneirodalom-óra meglátogatására. Nagy lelkesedéssel mentem,
azt gondoltam, hátradőlök, élvezem a dolgot, és gyönyörködöm a zene hatására
csillogó gyermekszemekben. Valahogy úgy képzeltem, hogy ezek az órák csak a
legjobb hangulatban telhetnek, elvégre van-e nagyszerűbb dolog, mint
Monteverdi, Bach, Mozart vagy Bartók remekeivel ismerkedni, különösebb
felelősség, tét nélkül? Utóbbit azért teszem hozzá, mert a zeneiskolai zeneirodalom-órákon
nem az a cél, hogy a gyerekeket egy nehéz felvételire vagy bármiféle egyéb
komolyabb megmérettetésre készítsék fel. Ezért nyugodtan el lehet időzni
egy-egy mű szépségeinél, különlegességeinél. Tanár és diák laza, oldott fegyelemben,
közösen élheti át a felfedezés gyönyörűségét… A valóság azonban egészen más
képet mutatott. Láttam olyan diákot (most az ennél is rosszabb élményeimet
szándékosan hallgatom el), aki zenehallgatás közben olvasott, és amikor
rákérdeztem, meg is magyarázta nekem, hogy ő olvasás közben jobban tud figyelni
a zenére… A hangulatot sem találtam kellemesnek, az oktatás stílusa pedig
kifejezetten „poroszos” volt. Egyszer csak belém hasított a felismerés: a
tanárnak egyáltalán nincs fogalma arról, mi is lenne a feladata. (Ez be is bizonyosodott,
amikor őszintén elbeszélgettünk egymással.) Láthatóan a gyerekeknek sem volt
különösebb elvárásuk, de hát ők általában úgy fogadják el a tanórákat, ahogy
vannak. Nagy gondnak kell lennie ahhoz, hogy a gyerek is rájöjjön: valami nem
úgy megy, ahogyan kellene. Ő azt feltételezi, hogy a legjobbat kapja.
Zenetörténet vagy zeneirodalom?
Sokan leírták már (e
lap hasábjain is), hogy különbség van zenetörténet és zeneirodalom között. A
zenetörténet lényegesen kötöttebb
tantárgy, hiszen egy folyamaton kell a diákot végigvezetni, az összefüggések,
kapcsolatok minél teljesebb, sokrétűbb felmutatásával. Továbbá – ha általános
zenetörténetről van szó – a tárgy felölel a zene keletkezésétől kezdve a
legújabb, napjainkban születő kortárs zenéig szinte mindent. Persze a zene történetét nem lehet a
zeneirodalom, vagyis a konkrét művek nélkül tanítani. A zeneirodalom tantárgy lényege viszont az
(ahogyan a neve is mutatja), hogy megismertesse a növendéket a zene
irodalmával, megtanítsa őt a zene megértésére, arra, hogy hogyan hallgassa,
mire figyeljen, mit élvezzen benne… Vagyis a zeneirodalom-órán a növendék
kulcsot kap egy csoda-világhoz, amit e segítség nélkül nehezebben tudna
megközelíteni. Természetesen a zeneirodalom sem tanítható zenetörténeti
tájékozottság nélkül, és választható az a megoldás is, hogy a zeneirodalmat egy
zenetörténeti szálra felfűzve tanítjuk. Csakhogy ez alsó fokon nem feltétlenül
szükséges. Az a lényeg, hogy a diákok a kiválasztott műveket minél jobban
megismerjék, azokat minél mélyebben megértsék és megszeressék. Egy
zeneirodalom-tanár akár össze-vissza is ugrálhat a zenetörténetben, ha ehhez
egy pedagógiailag hasznos rendezőelvet talál. (Vagyis tudnia kell, mit miért
tesz.) Egyetlen szerző egyetlen műfajával is foglalkozhat hosszabb időn át –
feltéve, hogy abban valóban elmélyült, és élményszerűen tudja közvetíteni a
növendékeknek. Valaki, aki igazán alaposan ismeri a Mozart-operákat, dönthet
úgy, hogy fél éven át csak e művek közül tanít néhányat, kellő részletességgel.
Vagy foglalkozhat hónapokig kizárólag Bach Máté-passiójával,
feltéve, hogy eleget tud a műről ahhoz, hogy a vele eltöltött sok tanóra
kellőképpen tartalmas legyen, és azt az emléket hagyja a diákokban, hogy
számtalan titoknak lettek tudói. (Hallottam egy apácáról, aki a novíciákkal hét
teljes órán át elemezte A kékszakállú
herceg várát. Nyilvánvalóan nem csupán zenei, hanem lélektani szempontból
is.) Egy sokrétegű, nagy művel vagy műcsoporttal való ennyire intenzív
foglalkozás életre szóló élményt és tanulságokat nyújt, továbbá ha egy-egy
művet igazán mélyen, részletesen megismerünk, az kisugárzik más művek
megismerésére is. Ezek megértéséhez és élvezetéhez a diáknak már meglesz a
kulcsa. Hasonlatos ez ahhoz, ahogyan egy vagy több jól megválasztott részleten
keresztül az egész művet meg lehet ismertetni. (Lehet, hogy most sokan
felkapják a fejüket: no de a tanterv… Tudom, hogy van zeneiskolai
zeneirodalom-tanterv, egyszer alkalmam volt egy ilyet lektorálni. De azt is
tudom, hogy az csak útmutató, és szabadon el lehet tőle térni. Szerintem
zeneiskolai szinten többet ér az, ha valaki csak a tanterv egy részét
teljesíti, de a személyiség alakulására is hatással lévő élményeket ad a
növendékeknek, mint ha görcsösen ragaszkodik a tantervhez, de semmit sem tud
belőle megfelelő színvonalon megvalósítani.)
A zeneirodalom-oktatás középpontjában
tehát a művekkel való részletes foglalkozásnak kell állnia. Meg kell tanítani a
növendékeket aktívan zenét hallgatni, azaz fokozatosan el kell tudni érni, hogy
a „hangzó masszából” kihallják a zenei történéseket, képesek legyenek értelmezni és átérezni a zenét, azaz
ésszel és szívvel hallgatni azt. Az is lényeges, hogy ez a tantárgy adja meg a
lehetőséget arra, hogy a növendékek szélesebb zenei látókörre tegyenek szert,
mint amilyet hangszerük tanulása magával hozna. A zeneirodalom-órák teszik
lehetővé azt, hogy a növendékek ne csak saját hangszerük vagy kamaraegyüttesük
irodalmát ismerjék meg, hanem a zenetörténet különböző korszakainak olyan
kiemelkedő alkotásait is, amelyeknek előadásában aktívan nem tudnának részt
venni. Nagyrészt ezeken az órákon dől el, mennyire lesz része a növendék
életének a hangversenyre, operába járás, mennyire leli majd örömét az értékes
zene otthoni hallgatásában, mennyire lesz képes eligazodni a különböző stílusok
között stb.
Márpedig az alsófokú
zeneirodalom-órákon tett látogatásaimon szerzett tapasztalataim szerint a
zeneirodalom-tanárok – mivel főiskolai éveik alatt zenetörténetet tanítottak
nekik – zeneirodalom-tanítás helyett kétségbeesetten próbálkoznak a „teljes”
európai zenetörténet megtanításával (beleértve ritkán játszott és nem is feltétlenül
jelentős mestereket), s közben próbálnak minél több zenetörténeti adatot
beleverni a növendékek fejébe.
Szerencsére a növendékek úgyis elfelejtik a szükségtelen adatokat, ám
közben értékes, soha vissza nem hozható idő és lehetőség vész el! Adatokra
(évszámokra, nevekre stb.) természetesen az alsófokú oktatásban is szükség van,
de csak azokra, amelyek a zeneszerző vagy műve megismerését valóban segítik.
Kérdés számomra, hogy egy zeneiskolai tanulónak miért kellene megjegyeznie,
hogy egy (esetleg eleve másodvonalbeli) szerző hová járt először zeneiskolába
(egy ismeretlen nevű, átlagos intézménybe), ki volt az első zongoratanára
(akinek a nevét elég, ha a szerzőre specializálódott zenetudósok ismerik), és
mikor írta első (felejthető) zongora-szonatináját. Vajon ezen adatoknak
köszönhetően közelebb kerül-e a növendék a mester alkotásaihoz?
Készülni – de miből?
Zenetudományi
képzettség nélkül az is nehéz feladat, hogy a tanár megtalálja a felkészüléshez
jól használható szakirodalmat. Sokaknak, akiket zeneirodalom-tanítással bíznak
meg, nincs otthon szakkönyvtáruk. Ennek összegyűjtéséhez sok év és rengeteg
pénz kell. A legigyekvőbb tanárok között is akadnak olyanok, akik ilyesfajta
órákat tartanak: valamely lexikon (!) adatait szárazon ismertetve
„foglalkoznak” egy kicsit a zeneszerzővel (a személyiségéről persze nem
mondanak semmit, mert arról a lexikon ritkán szokott bármit is elárulni), majd
feltesznek tőle egy vagy több művet, vagy ezek egy-egy tételét. A darabok
kiválasztását gyakran nem az szabja meg, hogy mi lenne az, ami az adott
korosztályú növendékben a legjobban megragad, amiből a legtöbbet tanulhat, ami
leginkább elősegítené, hogy az adott mester stílusbeli jellegzetességeit
megismerje, hanem az, hogy „mi van meg”, mi az, aminek már nem kell utánajárni.
Elemzésre, a zenemű részleteinek megfigyelésére nem kerül sor, és a növendék
azt sem tudja meg, hogy a tanár miért éppen ezt a művet választotta. Kérdés,
hogy az efféle zeneirodalom-tanítás betölti-e szerepét.
Hogy miért nincsenek igazán jó, nagy
pedagógiai tapasztalattal megírt, szépen illusztrált, CD-mellékletekkel
ellátott zeneirodalom-tankönyvek, annak taglalása nem fér bele e rövid írásba.
Mindenesetre azt nagyon sajnálhatjuk, hogy a zenetudományban nem számít
tudományos produktumnak egy tankönyv megírása. Ha valaki hosszú hónapok, évek
munkájával megírna egy ilyet, szakmailag semmivel sem jutna előre. Holott az
lenne az ideális, ha több, különböző koncepció alapján készült tankönyv is
rendelkezésre állna, amelyek közül a pedagógus választhatna, illetve amelyeket
kombinálhatna egymással (és persze amelyektől kellő megfontolás után el is
térhetne).
Ahhoz, hogy valóban érdekesen tudjunk
beszélni egy szerzőről, hogy valamennyire közel tudjuk vinni a növendékekhez a
személyiségét is, el kell olvasni róla néhány igazán jó könyvet, tanulmányt.
Mikor van erre ideje, energiája valakinek, akinek a zeneirodalom-tanítás csak
valamiféle mellékes, igaz, kötelező foglalatosság?
A művekkel még nagyobb a gond. Mert
hát az egyik lehetőség, hogy kielemezzük őket – ez sokáig tart, s elég keserves
is lehet annak, aki nem szokott az ilyen feladathoz, ráadásul a művek
hátteréről így még nem tudunk semmit. A másik lehetőség, hogy keresünk egy jó
tanulmányt, de azt sem lehet néhány perc alatt elolvasni és kibogarászni belőle
a gyerekek számára is jól hasznosítható, lényeges információkat. Persze, ha meg
akarjuk érteni a tanulmányt (mondjuk, egy A
hét zeneműve sorozatban elhangzott előadást vagy a Szemelvények a zenehallgatáshoz című kötet egyik fejezetét), akkor
nem ússzuk meg, hogy magunk is ki ne elemezzük a darabot – a tanulmány
segítségével. Azt talán felesleges említeni, hogy mindehhez nemcsak a tanulmánynak,
hanem a kottának, a szövegkönyvnek és kellő színvonalú hangfelvételnek is
rendelkezésre kell állnia. Ám ha mindez megvan, és szépen meghallgattuk,
elolvastuk, kielemeztük, amit kellett, még mindig nem dőlhetünk hátra
elégedetten.
Egy szinttel feljebb…
Valamikor, még tanári
munkám kezdetén olvastam Vekerdy Tamás pszichológusnak az alábbi (1996.
szeptember 14-én, a Népszabadságban
megjelent) sorait, amelyek érvényességét saját munkámban számtalanszor
megtapasztalhattam: „A tanárnak a tárgyat
magáévá kell tennie. Mindenki tudja: ha csak tegnap néztem meg a lexikonban,
holnap nem tudom hatékonyan előadni. Azt tudom jól előadni, amit már
réges-régen magamévá tettem, szenvedéllyel áthasonítottam, felszívtam,
személyiségem erőivel áthatottam, […] készséggé vált bennem, lehetőséget ad,
hogy – lehetőleg élvezettel – megnyilvánuljak általa. Ez azt jelenti, hogy
tárgyam előadott részletéhez érzelmileg – szubjektíven! – is kötődöm […],
áthatom az önkényes módon csoportosított adatokat személyiségemmel (és
szenvedélyeimmel), és ők áthatnak engem.
A
hatékony tanár színész, a szó legjobb értelmében. Nem úgy, hogy »megjátssza magát«,
hanem úgy, hogy belső erőiből (lelki és testi erőiből) eleveníti meg és élteti,
amit megjelenít. […] A tanár a világ és az ember belső titkaiba avat be a tárgy
általa kiválasztott és átlelkesített részelemeinek megjelenítésével.”
Hogy egy kicsit még a lélektannál
maradjak, ha sikerül erre a szintre eljutni, az igazi flow-élményt ad (lásd Csíkszentmihályi Mihály könyveit), tehát
egyfajta boldogságforrás a tanár számára. Ám eddig a szintig sokkal nehezebb az
út annak, akit nem készítettek fel kellőképpen erre a feladatra.
Mi fontos, és mi kevésbé az?
Annak, aki csak úgy
„belecsöppen” a zeneirodalom-tanításba, és vitézül küzd, hogy helytálljon,
véleményem szerint a legnagyobb nehézsége abból adódik, hogy – megint csak a
speciális képzettség hiányában – nincs egyfajta rálátása a zenetörténetre. Vagyis nem ismeri fel a főirányokat, nem
tudja felmérni, mi az, ami nagyon fontos, és mi az, ami kevésbé az, nem látja
meg az egymástól esetleg igen távolinak tűnő jelenségek között az
összefüggéseket stb. (Persze nem akarom azt mondani, hogy ezt a rálátást könnyű
megszereznie annak, aki a zenetudományi szakon végzett. De ő legalább megkapta
az ehhez szükséges alapozást.) Éppen ez a rálátás az, ami ilyen körülmények
között – nincs tankönyv, nincsen megfelelő iskolai könyv-, kotta-, lemeztár
stb. – a legtöbbet tudna segíteni a feladat teljesítésében. Az imént sorolt,
általam tapasztalt „furcsaságok” (tehát hogy olyan mesterek is terítékre
kerülnek, akik nem tartoznak a zenetörténet „fővonalába”, és hogy az adatok
közül sem a fontosakról esik szó, hanem a marginális jelentőségűekről) épp
ennek a rálátásnak a hiányát mutatják. (Persze itt sem egyértelmű a dolog. Ha
van olyan tanár, aki rengeteget tud egy kisebb mesterről, és épp az ő műveinek
segítségével tud sokat elmondani általában
a zenéről, hát tanítsa azt a mestert is. A gyerekek biztosan élvezni fogják, ha
lelkesedve beszél róla. De ne tanítsa azért, mert bár alig tud róla valamit,
azt gondolja, nem illik kihagyni…)
Tanítani – de mit?
Érdekes kérdés az is,
hogy – ha valaki a zenetörténeti megközelítést választja, és kronologikusan
halad –, honnan induljon el. Régen divat volt a bécsi klasszikával kezdeni
(mintha ez lenne a legtökéletesebb zeneművészeti stíluskorszak, „a zene csúcsa”,
és minden csak ehhez viszonyítva lenne értelmezhető), és aztán
„visszatekinteni” a barokkra és „előretekinteni” a romantikára… Különös
megközelítés. Szerencsére ma már nem jellemző. Van, aki úgy gondolja, hogy az
európai zenetörténetre kell koncentrálni, márpedig az a gregoriánnal kezdődik.
(Ezúttal hagyjuk figyelmen kívül azt, hogy a gregorián zenét is könnyebb
megérteni, ha ismerjük az előzményeit…) Nagyon alaposan bele kell ásnia magát
valakinek a gregorián zenébe, és nagyon érdekesen kell tudnia róla mesélni, ha
éppen ezzel szeretné kezdeni a tizenévesek bevezetését a zene irodalmába. Van,
aki a zene kialakulásával (a fizikai, biológiai zenei jelenségekkel) kezdi,
foglalkozik a természeti népek, az őskor, majd az ókori nagy civilizációk zenéjével.
De ez is csak annak a tanárnak jó, aki mindezekről úgy tud beszélni, hogy közben
valami lényegit tud elmondani az
emberről, a kultúráról… Hát akkor hol kéne kezdeni? Ma már úgy gondolom, hogy
majdnem mindegy. Nem ez az igazán fontos kérdés, hanem az, hogy az adott tanár
mennyire ismeri és szereti azt a korszakot, azt a szerzőt, azt a művet, amit
éppen tanít, mennyire tudja általa elvarázsolni
a gyerekeket, mennyire tudja megvalósítani azt a célt, hogy a gyerekek közelebb
kerüljenek a zeneművészet világához. Amint már jeleztem, felesleges arra
törekedni, hogy a teljes zenetörténetet megtanítsa valaki egy gyereknek (ez
eleve reménytelen). Inkább tanítsa meg neki azt, amit ő tud. (Ez persze nem
jelenti azt, hogy a tanár ne képezze tovább magát, ne bővítse az ismereteit, ne
törekedjék egyre szélesebb körű tudásra. Ez minden tanárnál, minden életkorban
alapvető követelmény.) Ha nincs tankönyv, nincsenek általánosan elfogadott
segédanyagok, akkor – a cél érdekében – ennyi szabadságot mindenképpen kell
hagyni a tanárnak. (Most ne kérdezzék meg tőlem, hogy mi van akkor, ha olyan
valakit köteleznek zeneirodalom-tanításra, aki egyetlen korszakban, egyetlen
nagy szerző munkásságában sem érzi magát otthonosan…)
Arra sem lehet általános szabályt
felállítani, hogy mennyi legyen egy órán az elemzés, mennyi a „mese” (a
történelmi háttérről, a szerző aktuális életkörülményeiről, a mű megírásának
mozgatórugóiról, vagy bármi másról, ami a mű megértéséhez hasznos), pontosan
milyen arány legyen a beszéd és a zenehallgatás között. Ez függ az éppen
tanított darabtól, a növendékek érdeklődésétől, de a tanár egyéniségétől, adottságaitól
is, hiszen van, aki szenzációsan tud elemezni (vele együtt úgy éljük végig a
darab történéseit, mint egy izgalmas krimit), és van, aki az analízisben ugyan
kevésbé ügyes, viszont magával ragadóan tud mesélni a szerzőről, a korról,
netán a szociológiai, pszichológiai vonatkozásokról (ez utóbbiakra a
tizenévesek igen fogékonyak). Ha valaki
semmivel sem tudja a növendékek figyelmét felkelteni a darab iránt… – a mondat
folytatását a kedves olvasóra bízom.
Amikor a tanár van állandó vizsgahelyzetben…
Különös, hogy nemigen
szoktak belegondolni abba, hogy milyen nagy a különbség egy hangszeres órára és
egy zeneirodalom-órára való felkészülés között. Egy hangszeres óra esetében a
diák van vizsgahelyzetben, neki kell elővezetnie az otthoni munka, vagyis a
gyakorlás eredményét. A tanár meghallgatja, majd megadja az instrukciókat a
további gyakorláshoz. Természetesen ideális helyzetben a tanár is gyakorol,
újabb tanítandó művek után kutat, átiratokat készít stb. Tehát szó sincs arról,
hogy ne kellene készülnie az órákra. De ha esetleg úgy jön ki a lépés, hogy
elhúzódik egy délelőtti ügyintézése, és ezért aznap kivételesen nem tud a
hangszerével foglalkozni, azt a diák valószínűleg nem fogja észrevenni.
Egy zeneirodalom-órán viszont a tanár
van vizsgahelyzetben, neki kell számot adnia arról, hogyan készült fel az
aktuális órára. Elolvasta-e, ami igazán lényeges az adott témához,
kiválasztotta-e a megfelelő zenei részleteket, nem felejtette-e otthon az éppen
szükséges CD-t, DVD-t, kottát, logikusan felépítette-e magában az óra menetét
stb. A tanár az, aki „előad”, a diák pedig – ha elég érdekes az előadás és
sikerül a figyelmét felkelteni – hallgat és jegyzetel. (Nota bene, az a
kívánatos – és a növendékek is azt kedvelik –, ha a tanár feladatokat ad,
kérdéseket tesz fel, ráirányítja a figyelmet a közösen hallgatott zene valamely
konkrét részletére, amivel kapcsolatban aztán a növendéknek kell megfejtenie
valamit stb. Az ilyen „interaktív” zeneirodalom-órához még komolyabb
előkészületek kellenek, elvégre a feladatokat is ki kell találni. Igaz, némi
gyakorlat után, és ha a tanár megszokja az ilyenfajta igényességet, jönnek a feladat-ötletek
maguktól is…) Tehát ha az előbb említett életszerű helyzet (a délelőtti
ügyintézés elhúzódik, a tanár nem tud az adott órára felkészülni) a
zeneirodalom-tanárral történik meg, akkor nagy baj van. Egy zeneirodalom-tanár
ugyanis egyszerűen nem teheti meg, hogy nem készül. Ha éppen nincs több ideje,
energiája, akkor is elő kell keresnie a szükséges jegyzeteket, CD-t, DVD-t, meg
kell találnia a megfelelő részt a videokazettán, elő kell készítenie a kottát
és azt a könyvet, amelyből fel fog olvasni néhány frappáns mondatot. Szöveges
műnél valahonnan a szövegkönyvet is elő kell bányásznia, mégpedig magyar
fordítással együtt, mert a gyerekek nem tudnak latinul (németül, olaszul stb.).
Mindez már önmagában is elég hosszadalmas, de ismétlem, az ideális helyzet az,
ha a tanár érdemben is foglalkozik a tanítandó témával, mielőtt bemenne az
órájára. Olvasnia kell a műről, a szerzőről, a stílusról, a korról, utána kell
néznie, hogy mit érdemes elmondani az előadóról (akinek személye igen fontos,
elvégre ő kelti életre a zeneművet, és nem mindegy, hogyan), meg kell hallgatnia
előre a művet, lehetőleg kottával, hogy eldönthesse, melyik részletre és miért
akarja majd felhívni a figyelmet, és az a részlet a CD-n, az adott track-en
belül hány perc hány másodpercnél kezdődik. (Nincs kínosabb, mint amikor valaki
minden gyönyörűt elmondott egy zenei szakaszról, aztán hosszú percekig
próbálkozik a megtalálásával. Egy négyórás videokazettán megtalálni az adott
helyet – ha otthon elfelejtettük beállítani a kazettát – nem kis
megpróbáltatás…) Vagyis rengeteg, aprónak tűnő, technikai momentumot is elő
kell készíteni otthon. Ha valaki ezt a technikai részt meg akarja spórolni, még
akkor is megtörik az óra lendülete, ha amúgy nagyszerűen felkészült és
élvezetes stílusban előadó tanárról van szó.
Mindaz, amit a felkészülés részeként
felsoroltam, időbe telik. Rengeteg időbe. És ne gondolja senki, hogy ez csak az
első néhány évben van így. Egyrészt lehetetlen mindent fejben tartani (a
technikai előkészítést pedig természetszerűleg mindig újra el kell végezni),
másrészt a „rutinból” tartott óra messze nem olyan hatásos, mint az, amit
komoly felkészülés előzött meg. (Egyszer egy továbbképzésen egy zeneiskolai
tanárnő elmondta nekem, hogy heti tíz órában tanít szolfézst és egy órában
zeneirodalmat, ám erre az egyetlen zeneirodalom-órára többet készül, mint a tíz
szolfézsra. Egy másik kolléga megkönnyebbülten mesélte, hogy már nem kell
zeneirodalmat tanítania, és így hatalmas stressztől szabadult meg. Nem volt
sikeres, mert bár sokat készült, soha nem annyit, amennyit szerinte kellett
volna.)
És hát ne legyünk álszemérmesek. A
zenetanítás – bármennyire is hivatásnak tekintjük – ugyanúgy pénzkereső
tevékenység, mint bármely más foglalkozás. Aki ezt választotta, annak ebből meg
kell(ene) tudnia élni. Nem lehet azon csodálkozni, ha valaki meggondolja, a
szabad idejéből, netán abból az idejéből, amit egy másik munkával töltene,
mennyit szán arra, hogy ennek a gyengén jövedelmező munkának az ellátását
előkészítse. Amikor egy fiatal kollégának azt mondtam, hogy szerintem sokkal
többet kellene készülnie a zeneirodalom-óráira, azt válaszolta, hogy ezt ő is
tudja, de nincs rá ideje, mert valamikor pénzt is kell keresnie. A délelőttjei
foglaltak.
Amiről ezúttal nem volt szó...
Nem beszéltem még
arról, hogy milyen jó lenne, ha egy zeneirodalom-tanár rendszeresen olvasna az
új kutatási eredményekről, ha eljutna minél több koncertre, opera- vagy
bábopera-előadásra, és az élményeiről a növendékeknek is be tudna számolni.
Netán nekik is tudna szervezni hangverseny-, opera- és múzeumlátogatást. Nem beszéltem
a zeneirodalom-tanár előadókészségéről, arról, hogy képes-e magára vonni és az
órán fenntartani a figyelmet, és hogy vajon hol és hogyan fogja ezt megtanulni,
ha egyszer nem született ezzel az adottsággal. (Egyszer Dukay Barnabás mondta
egy tévéinterjúban, hogy egy mai tanárnak showman-nek
kell lennie. Tizenöt éve tapasztalom, mennyire igaza van, és hogy milyen
hasznos, ha nem lázadozunk ez ellen, hanem tényként fogadjuk el, mint e kor
sajátosságát. De megértem azokat is, akik kényelmetlenül érzik magukat a
showman szerepében…) Szándékosan nem beszéltem óriási zenetörténet-tanár
egyéniségekről, akiktől tanulni lehetett/lehet és trükköket lehetett/lehet
ellesni. Ha ugyanis valakinek nem voltak igazán jó tanárai, az nincs kisegítve
az efféle példálózással. Sok mindenről nem beszéltem, de nem is volt célom,
hogy e tantárgy tanításának összes kérdését körbejárjam.
Hogyan lehetne több csillogó gyerekszem?
Amiről ezek után
beszélni kellene, az az, hogy mit lehet tenni? Hogyan lehetne előmozdítani a
zeneiskolai zeneirodalom tantárgy magasabb színvonalú tanítását? Hogyan lehetne
segíteni azokat a – nem kifejezetten erre a feladatra kiképzett – pedagógusokat,
akik e tárgy tanításában részt vállalnak? Hogyan lehet bővíteni az iskolák
zenei könyvtárát, javítani technikai berendezéseinek színvonalát? Lehet-e újabb
tankönyveket íratni és oktatási célú, színvonalas és könnyen hozzáférhető
CD-sorozatokat készíttetni? Hogyan lehet a felsőoktatásban, a tanárképzésben
elősegíteni, hogy ha egyszer valaki egy ilyen feladat elé kerül, akkor azt ne
csak aránytalanul nagy áldozatokkal tudja ellátni? Örülnék, ha mások is
elmondanák a véleményüket pro és kontra. És örülnék, ha a közös gondolkodás
eredményeképpen minél több zeneiskolás gyerek ülne elvarázsolva, csillogó szemmel
a zeneirodalom-órákon.