„A versenyt vállalni kell”
Az új elnök, Csillag Ferenc tervekről, célokról
2010 februárjában választották meg a
Zenetanárok Társasága elnökének
– Kicsit más területről érkezett, mint
az egyesület tagjai, hiszen nem zene-, hanem ének-magyar szakos tanár. Talán így abban is segíthet, hogy a két
szervezet közelebbi kapcsolatba kerüljön…
– A
megoldás nem ilyen egyszerű. Az énektanárok szorosabb kapcsolatban állnak
egymással, a közös koncerteknek, kórustáboroknak köszönhetően. Személy szerint
nagyon fontosnak tartom az együttműködést, hiszen azok a gyerekek jutnak el a
zeneiskolába, akiknél akad családi indíttatás a muzsika iránt, s azok, akiknek
az énektanár felfedezi a tehetségét. Ma, amikor a személyiségfejlődésre nagy
hatással lévő esztétikai órák száma egyre csökken, ez roppant lényeges feladat…
– Mindezt Ön
is megtapasztalhatta a gyakorlatban…
– Eredetileg
tényleg magyar-ének szakos tanár vagyok. Mint afféle fiatal, rengeteg időt
töltöttem zenetanulással; zongoráztam, csellóztam, magánéneket tanultam. Mivel
az édesanyám muzsikus, így nem volt nagy csoda, hogy a zenét választottam.
Érettségi után azonban azt gondoltam, nem a zenész, hanem a pedagógus pálya
való nekem. Nem volt ugyanis olyan talentumom, hogy aktív zenész váljon
belőlem, s talán a szorgalmammal is voltak gondok… Szívesen mentem viszont
Szegedre, ahol a magyar-ének szakon végeztem. Nagyon élvezetes volt a képzés,
olyan kiváló pedagógusok foglalkoztak velünk, mint Frank Oszi
bácsi, Péter Klára, Avasi Béla és Dombyné Kemény
Erzsébet. 1977-ben szereztem diplomát, s tanítani kezdtem Budapesten, a
terézvárosi Szív utcai általános iskolában, amely később felvette az Erkel
Ferenc nevét. Az idejáró gyerekek alkották az Operaház gyerekkórusát, s az
együttesnek én voltam a korrepetitora. Ebben az iskolában volt arra is
lehetőség, hogy zenepedagógiai oktatási kísérletet folytassak, s ebben édesanyám
és Laczó tanár úr dolgozott együtt négy évig. Az alapfeltevés az volt, hogy az
első osztályban azért romlik a gyerekek viszonya az énekkel, mert egyszerre
három különböző nyelvet – írás, olvasás, számtan – kell elsajátítaniuk, és
ehhez jön még az ének, a maga ötvonalas rendszerével. A kísérlet szerint a
gyerekek az első két évben nem csináltak mást, csak sokat énekeltek,
játszottak, s az első óráktól kezdve rengeteg hangszer volt a kezük ügyében. Az
első hat hét kudarcot jelentett, utána azonban nagyon
érdeklődők lettek a kicsik. Harmadik osztályig ceruzát nem vettünk órán a
kezünkbe, utána azonban, nagyon gyors tempóban, megtanultak mindent, amit kell.
A kísérlet miatt kerültem kapcsolatba Laczó tanár úrral, s a későbbiekben is
sokat beszélgettünk. Mivel ő fontosnak tartotta a fiatalítást, felkért a ZETA
alelnöki posztjára.
– Szívesen
vállalta ezt a feladatot?
– Igen,
mert jó szellemiségű, nagyon kellemes választmányt ismertem meg. Minden
megnyilvánulásuk a szakma szeretetéről szól. A Zenetanárok Társasága sajátos
helyzetben van, mert elsősorban az alapfokú zenepedagógiával van kapcsolatban,
mégis akadnak tagjai közt olyan kollégák is, akik a Zeneakadémián oktatnak.
Olyan szerveződés ez, ahol nem a közoktatás a kiindulópont, hanem a szakmaiság.
S minden körből jönnek olyan emberek, akik képesek az állásfoglalásra, a
nézetek képviseletére. Az első pillanattól kezdve tetszett az is, hogy a tagok
nem nosztalgiáznak a dicső múlton, hanem sokkal inkább a mának, a
lehetőségeknek, adottságoknak próbálnak megfelelni. Tisztában vannak azzal,
hogy ennek a szerveződésnek az a szerepe, hogy a hangszercsoportok méltó módon
legyenek képviselve.
– A mostani
választás előtt módosították az alapító okiratot...
– Az
alapszabályt azért változtattuk meg, hogy mindegyik hangszercsoportnak legyen
egy-egy képviselője, aki jelen van a választmányi ülésen. Nekik az első időben
az a feladatuk, hogy mozgósítsák a saját hangszercsoportjukban dolgozó
kollégákat. Mert az kiderült, erre van igény.
Megszületett az új, kibővített választmány, s ebben nagyon komoly érdeme
van Papp Zsuzsának és Varsányi Anninak.
S bár nehezen találtunk minden tagozathoz megfelelő személyt, azért
törekedtünk erre, hogy egyetlen pedagógus se érezze, kimarad valamiből… Így talán végre kevésbé lesz főváros-centrikus a munkánk.
Hiszen az ország minden megyéjében sok-sok olyan pedagógust találni, aki
szívesen tesz valamit a közös ügyért. S úgy vélem, ha sikerül megszólítani a
vidéki kollégákat, akkor egészséges fiatalítás mehet végbe a társaságban. A
tanárok ugyanis szívesen jönnek, ha érdekes dologról van szó. Éppen ezért azt
tervezzük –
– S miről
szólnak majd ezek a foglalkozások?
– Nem
akarunk ráerőltetni senkire semmit, de lényeges, hogy a kollégák megismerjék
azokat a módszereket, amelyeket alkalmazhatnak. Valljuk meg őszintén, nem mindenki
tudja azt a formát hozni, amit ő magáról elképzel, s ez nem minden esetben a
hangszertudás hiánya, hanem inkább pedagógiai hiányosság lehet a kudarcok oka.
Ebben segíthetünk. Emellett fontos feladat az is, hogy kapcsolatot ápoljunk a
Magyar Zeneiskolák Művészeti Iskolák Szövetségével. Nyitott módon kell egymás
tevékenységét megismerni. Egyébként teljesen egyetértettem a korábbi minősítési
rendszerrel, bár nem volt jól előkészítve, s rosszul is kommunikálták, ám a
haszna nem vitatható. Meggyőződésem, hogy a pedagógusoknak, s a zenetanároknak
is szükségük van a visszajelzésre. Nem csupán a versenygyőztes
fiatalok jelzik, ki mennyire oktat jól, hiszen nem válik minden növendékből
muzsikus, és azokhoz is sok türelem, energia kell, akikből „csak” zenehallgató
lesz.
– Énektanárként
érkezett a társaságba. Hamar elfogadták?
– Igen,
de ebben szerepet játszott az is, hogy többen ismertek a Fővárosi Pedagógiai
Intézetben betöltött munkám miatt, a zeneoktatás jogi hátteréről tartottam
például előadást. S tényleg úgy vélem, ez egy nagyon nyitott, befogadó
társaság. Alelnökként a Parlando
szerkesztőbizottságában is helyet kaptam, így ebbe a szakmai munkába is
betekintést nyertem.
– Milyen
tervekkel, célokkal kezd neki az elnöki munkának?
– Most
a belső szerkezetnek, a helyi szerveződéseknek kell először helyre állniuk,
utána tervezhetjük a következő lépést. Van rengeteg ötlet, de először legyen
minden rendben. Tudja mindenki pontosan a feladatkörét, és induljon el emellett
egy újfajta szerveződés.
– A korábbi
elnök, Laczó tanár úr is szerepet vállal a munkában?
– A
választmány tagja, tiszteletbeli elnökségi tag lesz előbb-utóbb… A vidéki, szakmai fórumokon az ő tapasztalatára is szükség
lesz. Hiszen nem arról fogunk beszélgetni a kollégákkal, hogy hogyan
szólaltassák meg a gyerekek az A-húrt, hanem nevelési
helyzetekről, konfliktusok megoldásáról lesz szó. Arról, hogyan lehet motiválni
a zenetanuló diákokat. Nem világmegváltó gondolatok ezek, hanem inkább a gondok
és a tapasztalatok megosztása.
– Azt még nem említette, hogy Ön miért
tartotta fontosnak, hogy ebben a szervezetben feladatot vállaljon?
– Elnökségi
tag vagyok a Magyar Pedagógus Társaságban is. Nagyon lényegesnek tartom ezeket
a szerveződéseket. A rendszerváltás óta a pedagógusoknak sokkal kevesebb
kommunikációra van lehetőségük. Azt gondolom, minden olyan alkalom, amikor tét
nélkül beszélhetünk a szakma problémáiról, lehetőséget nyújt a fejlődésre, s
emellett muníciót is ad. Hátha ezzel is sikerül egy olyan helyzetet teremteni,
hogy egy átmeneti hullámvölgyből végre meginduljunk fölfelé… Minden ilyen civilszerveződést
ezért tartok fontosnak. A ZETA-ból a pedagógus kaphat
annyi erőt, hogy a tárgyának a helyét megtalálja, beszélhet a problémáiról, és
talán kiderül, hogy a gond már nem is olyan komoly, mert túllépett rajta az
idő… Csak az ő gondolkodása valahol leragadt… Az ilyen civil szerveződésnek az
a feladata, hogy kicsit felrázza az embereket.
– Ráadásul megváltozott a világ, jóval
kevesebb ideje jut a gyerekeknek a zenetanulásra, s nem is nagyon érdekli őket
ez a terület…
– Be
kell látni, hogy a társadalom is átalakult. A hatvanas-hetvenes években a nagyvárosban
élő családoknál szinte természetes volt, hogy a gyerek legalább néhány évig
zeneiskolába jár. Ma már ez a szülőknek eszükbe sem jut. Rengeteg időt vesz el
a számítógép, de a gyerekek nem tanulnak meg szelektálni a gépből áradó
információk között... A pedagógusoknak is meg kell
barátkozniuk azzal, hogy verseny van. Azt is érdemes végiggondolni, hogy lassan
megtörnek a monopóliumok, az egyeduralmak. Ha az ember hallgatja a különböző
zeneiskolák eredményeit, nem biztos, hogy a legrégibb lesz közülük a legjobb… A versenyt vállalni kell, aki erre nem hajlandó, az elveszett.
Erre mentálisan is fel kell készülni. Persze nehéz, hiszen mindenki a harminc
évvel ezelőtti tanárához kíván hasonlítani. Ezért is szeretem a zenetanári közösséget.
Teljesen mások. Ráadásul nagyon szerencsés helyzetben vannak, hiszen amikor a
gyerek kijön az iskolából, tele feszültséggel, s a zenetanár dolga, hogy a
négyszemközti viszonyban mindezen változtasson. Olyan nevelési helyzeteket tud
megoldani épp ez a pedagógus kör, amely messze túlmutat a hangszertanuláson. S
így sokkal többet tehet a gyerekért, mint bárki más…
– Elnöksége első, látványos eseménye a
május 8-án és 9-én rendezett konferencia.
– Hosszú
előkészítés után kerül sor erre a rendezvénye, Gonda tanár úr végzett ezzel
óriási munkát, s a tanácskozás az improvizáció mindenféle lehetőségét járja
körül. 2010. május 8-án és 9-én a szakma jeles képviselői tartanak előadásokat
az érdeklődő kollégáknak, az Óbudai Társaskörben, ahol minimális összegért
bérelhettünk termet. Örülök annak is, hogy ezt a programot a magáénak tekinti a
Kodolányi János Főiskola. A téma nagyon izgalmas, és sok a jelentkező. A nagy
vágyam egyébként az, hogy ebből akkreditált képzés legyen. Kapjon helyet a
pedagógusképzésben. Távlati terv, de bízom a megvalósulásában, hiszen szintén
segíthet abban, hogy újra vonzó legyen a zenetanulás!
Réfi Zsuzsanna