Hollós
Máté:
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
P |
resto gördülés, szapora, helyenként suhanó léptek: ezt
ígéri az f-moll csembalóverseny zárótételének energikusan nekiiramló témája.
Legalábbis az első másfél ütem. A második taktus három nyolcada szuronyként
előretörő bővített hármashangzatot formáz. „Megdöflek a versem végén” –
mondhatnók Cyranóval, ha nem máris a „vers” elején döfne a zeneszerző. Persze,
tompítja a döfést, hiszen az idő még a 18. század első felében jár, ez itt még
nem a Faust-szimfónia romantikája, nem a harmóniavilág többek között
distanciális akkordokkal megkísérelt „súlytalanság-kereső” tágítása. Ezért hát
a második ütem utolsó nyolcadán, a vezetőhangon megcsillanó „szuronyvég” VII.
fokú szextté szelídülve szinte elhajlik. A második négy ütem – a második
negyedperiódus – már feledi is a „véletlen botlást”: a hármashangzatból szabályosan
fejti ki a témafejet. Igen ám, de itt meg három ütem alatt lebonyolítja a
folyamatot, megérkezik a dominánsra, ahol markáns leugrással egyensúlyozza ki
az addigi fölfelé törekvést (a dallamot). Három nyolcad szünetnek van
itt helye. Ám Bach nem szünetjelet ír, hanem a vonósokon visszhangként
szólaltatja meg az V. fokú akkordot (a súlytalan nyolcadon annak szext
fordítását). Így van is szünet (a continuót nem halljuk), meg nincs is (hiszen
a visszhang betölti a teret). Erre a negyedperiódusra is esett hát meglepetés.
Aligha kapjuk azonban föl fejünket, amikor a második félperiódus a témafejet
megfordító lefelé rohanó skálamenettel indul, s azt szekvenciázza. A csúcsponti
hangtól a periódus végéig harmonikusan ki kell egyensúlyozni a formát.
Ebbe a balanszba beletartozik az is, hogy a záró negyedperiódus a szubdominánson
a témafej dallamirányának felidézésével térjen vissza. Annál is inkább, mert
ezekben az ütemekben a párhuzamos dúrba modulál a zene. A félperiódus visszhang-effektusának
rímelő visszaidézésével megpecsételi a modulációt.
Sok
zeneszerző lezártnak tekintené eképp a periódust, s tovább vezetné a formát.
Nem így Bach. Neki hiányzik még a teljesség egyensúlyájából a ritmusé.
Eddig csak a kíséretben hallottunk tizenhatodokig kitöltött ütemeket. A 17.
ütem tehát a tizenhatodozó melódia megérkezéséé. Annak szekvenciázása csak a
lefelé robogó sextachord erejéig történik meg, utána visszafordul a
skáladallam, hogy egy pillanatnyi energiagyűjtő megtorpanással mégegyszer
feljuttasson a csúcsponti dallamhangra. Tűnődhetünk e félperiódusnyi bővítés
formai elnevezéséről. Kockáztassunk meg egy merész kijelentést: ez a nyolc ütem
alternatíva. Olvassuk csak el az első félperiódushoz kapcsolva!
Szabályos periódust kapunk, még a csúcspont is jó helyre kerül. Legfeljebb a
visszhangot hiányolhatjuk. A tétel során beigazolódik ez a vélekedésünk,
„párkapcsolatra lép” az első és harmadik félperiódus.
A
szapora, helyenként suhanó léptek a hármasság egyensúlyának titkához vezetnek.
Pedig az idő még a 18. század első felét mutatja, nem 1809-et, amikor Beethoven
– sorozatunkban már elemzett – Op. 78-as Fisz-dúr szonátája zárótételének
háromrészes „legperiódusabb periódusa” keletkezett.