Weiner László-reneszánsz

 

Beszélgetés Dirk Hegemann brácsaművésszel

 

Kerényi Máriának köszönettel

 

Dirk Hegemann Wuppertalban született. 1976 és 1990 között Szabados-Rácz Máriánál tanult hegedülni, majd brácsázni. Felsőfokú tanulmányait a Berlini Művészeti Főiskolán, majd a „Herbert von Karajan Alapítvány” elnyerésével a Berlini Filharmonikusok Zenekari Akadémiáján végezte. 1993-tól a Saarbrückeni Rádió Szimfonikus Zenekarának, 2004-től a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarának brácsaművésze. Számos kamaraegyüttes állandó tagja. Tanárként a Jeunesses musicales Világzenekar ifjú brácsásaival dolgozott együtt. Kiválóan beszél magyarul.

 

– Mindenekelőtt gratulálok a Hungarotonnál a közelmúltban megjelent CD-dhez, melyen Weiner László kamaraműveit játszod. Ez az első lemezed?

– Nem az első lemez, amin szerepelek, hiszen a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarának brácsaművészeként számos felvétel közreműködője voltam, de ez az első kamaralemezem, amin minden darabban kitüntetett szerepet kap a brácsa.

Weiner László sajnálatosan rövid zeneszerzői életművében rendkívül fontos helyet töltött be ez a hangszer, nem véletlenül. E művek inspirálója Lukács Pál, korának kiváló brácsaművésze volt. Te hogyan találtál rá ezekre a régen nem játszott művekre?

– Amikor Stuttgartba költöztem, intenzívebben kezdtem foglalkozni a magyar nyelvvel, és beiratkoztam az ottani Magyar Kulturális Intézet magyar nyelvtanfolyamára. Volt ott egy évfolyamtársam, egy olasz hegedűművésznő, akivel a szemeszter végi rendezvényen magyar művet szerettünk volna játszani. Még a szemeszter közepén jártunk, mikor Budapestre jöttem és elmentem a Rózsavölgyi Zeneműboltba. Megvettem az összes duót, ami magyar zeneszerzőtől akkor kapható volt. Hazatérve átnéztem a kottákat, és Weiner László hegedű-brácsa Duója ragadott meg leginkább. Kikértem egykori hegedűtanárnőm, Szabados-Rácz Mária véleményét is a darabról – ő máig nagyon fontos szerepet játszik az életemben –, aki átnézte a kompozíciót. Nem ismerte, de nagyon érdekesnek találta. Az olasz évfolyamtársammal végül nem adtuk elő a művet, mivel ő még a szemeszter vége előtt elhagyta az intézetet. Játszottam viszont egy trióban, és megkértem a hegedűst, hogy átnézné-e velem ezt a darabot. A hegedűs Monika Hölszky-Wiedemann volt (Adriana Hölszky, a salzburgi Mozarteum zeneszerző-professzorának ikertestvére). Már az első próbán éreztük, hogy ezt a duót nekünk játszanunk kell. Először egy „szerényebb”, templomi hangversenyen adtuk elő, mivel mindketten azon a véleményen voltunk, hogy színpadon is ki kell próbálni, hogy onnét hogyan szól, hogyan hat a közönségre. Véletlenül a hallgatóság soraiban ült zenekari kollégám, Lencsés Lajos oboaművész, akinek szintén nagyon tetszett a mű. Nagyjából innét datálódik érdeklődésem Weiner László iránt. Nem gondoltam azonban, hogy ennyire nehéz lesz felkutatni a zeneszerző többi művét is. Ám minél nehezebbnek tűnt a dolog, annál érdekesebb, izgalmasabb feladatnak tartottam. A brácsára és zongorára komponált Szonáta kottájára véletlenül bukkantam a stuttgarti Zeneakadémia könyvtárában. Ez a kotta legalább harminc-negyven éve porosodott már a könyvtár polcán, de egyszer sem kölcsönözték ki. Érthetetlen számomra, mert nagyon jó darab. A Vonóstrió kottáját különösen nehéz volt megszerezni. Kerestem Budapesten a Zeneakadémián, a Zenetudományi Intézetben, még a Rabbiképző Intézetbe is elmentem. Végül főnököm, Sir Roger Norrington segítségét kértem, aki összehozott Rózsa Vera[1] egyik tanítványával. Az egykori Rózsa-növendék több hasznos címet adott, közöttük Rózsa Vera, Svájcban élő rokonainak elérhetőségét is. Az egyik rokon, Tréfás László éppen ez idő tájt készült el a trió partitúrájának számítógépbe írásával. A Weiner-dalok kinyomtatása is Tréfáséknak köszönhető, aminek a kottájára pedig a debreceni Egyetemi Könyvtárban bukkantam rá.

Eljátszottad az összes brácsát szerepeltető Weiner-művet — a három vonós hangszerre írott Szerenádot, a Duót, a brácsa-zongora Szonátát, és a Concertót. Téged mi fogott meg ezekben a darabokban? Mi a sajátságuk ezeknek a kompozícióknak? Meg lehet ezt egyáltalán fogalmazni szavakkal?

– Szerintem igen. Számomra Weiner zenéje életpályájának visszatükröződése. A felvett darabok közül a Szerenád keletkezett a legkorábban. Ez még egy „kortalan”, friss, pozitív kicsengésű zene, véleményem szerint itt mutatkozik meg a legjobban, hogy Weiner zongorista-zeneszerző volt. Az időrendi sorban következő Duó óriási fejlődést mutat a hangszerkezelés szempontjából. Itt már valódi, hangszer-idiomatikus írásmóddal találkozunk, a hangvétel pedig kezd melankolikusabbá válni. A Szonáta — szomorúsága ellenére, vagy épp azért — minden darab közül talán a legközelebb áll hozzám. A Concerto több szempontból is kivételes, a négy művet összehasonlítva a legösszetettebb és a legfájdalmasabb.

És talán az utóbbiban távolodott el Weiner a legjobban mesterétől, Kodály Zoltántól.

– Ebből a szempontból már a Szonátát is szabadabbnak tartom. Nem annyira „kodályos”, mint a Duó.

A Concerto karmestere a lemezen Julian Kuerti, akit a magyar közönség is ismerhet: ő vezényelte 2007-ben a Budapesten színre kerülő Victor Ullman-operát, a theresienstadti koncentrációs táborban komponált Atlantisz császárát [Der Kaiser von Atlantis], mely a Budapesti Fesztiválzenekar művészi vállalkozása volt. Kuerti neve magyar hangzású. Vannak magyar gyökerei?

– Igen. Édesanyja Bogyó Krisztina csellóművész, aki még gyermekkorában került ki Kanadába, édesapja pedig Anton Kuerti bécsi születésű kanadai zongoraművész. Julian 2007-től a Bostoni Szimfonikusoknál James Levine asszisztense.

Mostanában egyre több, a holokausztban meggyilkolt zeneszerző életműve kerül a figyelem középpontjába.

– Németországban ez egyáltalán nem új dolog. Ehhez a történelmi korszakhoz való hozzáállás nálunk más; mélyebb, mint máshol, jobban foglalkoztatja az embereket. Az iskolákban minden szinten szó esik erről a korszakról, és nemcsak történelem órán, hanem németórán vagy földrajzórán is. Nyugat-Németországban ez mindig is nagyobb szerepet kapott, mint Kelet-Németországban. A kommunista rendszer ignorálta ezt az időszakot. Számomra felfoghatatlan például, hogy ha magyar zenészekkel beszélek, kiderül, még csak nem is hallottak az OMIKE-ről [Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület].[2]

Milyen a visszhangja a lemeznek? Az Élet és Irodalomban elismerő, szép cikk jelent meg a CD-ről [ÉS 2009/18].

– Igen. A Gramofonban, a „Klassik heuté”-ben és az „American Record Guide”-ban is kedvezően írtak róla, Izraelben pedig egy ottani magyar nyelvű újság egész oldalas írásban méltatta a felvételt. Akikkel csak beszéltem, kivétel nélkül elismeréssel szóltak a lemezről.

Említetted, hogy magyar tanárnőd volt, aki hegedűt, illetve brácsát tanított. Légy szíves, mutasd be őt az Olvasóknak!

– Szabados Mária volt az első hangszeres tanárom, majdnem tizennégy évig tanultam tőle. Zenei gondolkodásomra ő volt a legnagyobb hatással, neki köszönhetem, hogy zenész lettem. A budapesti Zeneakadémián olyan híres hegedűtanárai voltak, mint Zathureczky Ede, Kresz Géza és Rados Dezső. Szabados Mária maga is kiváló hegedűművész lett. Tanított a Fodor Zeneiskolában, majd 1957-ben elhagyta Magyarországot. Néhány évig a Philharmonia Hungarica zenekarában játszott, majd Wuppertalban tanított. Nagyon jó tanár, a tanítvány érdekében meglehetősen szigorú volt, de mindig jó szándékkal telve. Bár Németországban oktatott, de magyar metodika szerint. Mivel magyar kottákat használt – többek között a Sándor-Járdányi-Szervánszky-Hegedűiskolát –, az első szavak, amiket magyarul megtanultam, az a „hegedűiskola” és a „zongorakivonat” voltak. (Szervánszkyékkal egyébként tanárnőm családi barátságot ápolt.) Németországban van egy híres, egész országot átfogó zenei verseny, a „Jugend musiziert”, melyen Szabados Máriának gyakran indult növendéke, mindig szép sikerekkel. Én is nyertem első díjat ezen a versenyen kamarazene kategóriában, vonósnégyessel, melynek első hegedűse voltam. Ezzel a vonósnégyessel 1988-ban Spohr Quartet-Concertóját (op. 131) játszottuk a Philharmonia Hungaricával, s e közös együtt-játék nyoma a Szőke Cecília által szerkesztett könyvben is megtalálható.[3] Nemcsak a különböző versenyekre, de a zeneakadémiai felvételimre is Szabados Mária készített fel. Németország több zenekarában is játszanak az ő tanítványai. Nagyon magas színvonalon tanított. A német oktatási rendszer gyenge pontja — ami talán máshol is így van —, hogy nem feltétlenül a legmagasabban képzett tanárok foglalkoznak az alsó szintű zeneoktatással. Nála szerencsésen találkozott a magas szintű képzettség és a kiváló pedagógiai érzék. A legfontosabb dolog, hogy a kezdő zenetanulók jó alapokat szerezzenek, s ezt csak a legjobb tanárok adhatják meg. Ilyen tanár volt Szabados Mária, aki most már abbahagyta a tanítást. Férjének, Rácz Zoltán kiváló csellóművésznek is sokat köszönhetek. Sajnos ő már nem él. Annak ellenére, hogy nem foglalkozott tanítással, meghallgatott koncertek vagy versenyek előtt, és sok jó instrukcióval segítette a szerepléseimet.

Mi volt Szabados Mária módszere?

– Szabados Mária a technikai alapozásnál a hagyományos magyar sorrendet követte a Kaiser-, Kreutzer-, Rode-, Gaviniés-, Dont-etűdök tanításával. Nagy hangsúlyt helyezett a skálázásra – az órán is, és amit otthoni gyakorlásra is előírt. Minden kottát Magyarországról rendeltünk, kivétel nélkül az Editio Musica Budapest kiadványait használtuk, mert ismerte és nagyra becsülte ezeket. Amit utólag is nagyon jónak tartok tanításában, hogy már a tanulmányok igen korai szakaszában a kamarazenélés felé terelgette tanítványait. Jómagam már tizenkét éves korom óta kamarazenélek. Szólóversenyeken is gyakran részt vettem, mert tanárom nagyon fontosnak tartotta, hogy legyen mindig olyan cél előttem, amire gyakorolni kell.

Hegedülni kezdtél, brácsaművész lettél. Sok volt a hegedűs, vagy valami miatt időközben megtetszett a brácsa?

– Azt mindig nevetségesnek tartottam, mikor azt mondogatták, hogy mivel magas vagyok, nekem brácsáznom kellene. Ez soha nem volt meggyőző érv számomra, nem ezért választottam végül a brácsát, hisz egy zenekarban sem feltétlenül a legkisebb növésű muzsikus játssza a piccolo szólamot, vagy a legtestesebb a tubát. Nem a termet határozza meg, hogy kinek milyen hangszert kell választania. A Szabados Máriánál eltöltött évek után éreztem, hogy új impulzusokra van szükségem. Érettségi után megkaptam a katonai behívómat, ami akkor még kötelezően tizenöt hónap volt. A katonaságnál a zenekarhoz kerültem. Ez nagyon tanulságos időszak volt számomra. Emberileg jó főnököm volt, értékes emberekkel találkoztam, akikkel máig nagyon jó barátságban vagyok. Itt volt időm és lehetőségem arra, hogy kipróbáljam a brácsázást is. Kicsit más volt, de a hegedülés nagy előnyt jelentett. Új energiák szabadultak fel bennem és kedvet kaptam e hangszer gyakorlásához. A piaci helyzet, vagyis hogy sok a hegedűs, nem volt döntő a hangszerválasztásban.

– A zeneakadémián már német tanárod volt. Bár az már egy magasabb szint, tehát nehezebben összevethető korábbi tanulmányaiddal, mégis, van érzékelhető különbség a német és a magyar tanítási módszer között?

– Erre egy mókás történettel tudok válaszolni. Wuppertali tanulmányaim után Freiburgba is mehettem volna, oda is felvételt nyertem, de mégis a berlini Zeneakadémiát választottam, elsősorban azért, hogy Wilfried Strehle-nél, a Berlini Filharmonikusok szólamvezető brácsásánál tanulhassak. Az első alkalommal, mikor próbaórára mentem hozzá, egy tizenhatodos darabot játszottam neki. Meghallgatta, majd jellegzetes magyar akcentussal azt mondta, hogy a tizenhatodokat úgy kéne előadni, mint ahogy a gyöngyszemek követik egymást egy nyakláncon. Nem győztem csodálkozni, hogy német létére ezt a mondatot miért magyar akcentussal mondta el. Kiderült, hogy Detmoldban Varga Tibornál tanult, őt idézte-utánozta. Tehát nem olyan nagy a különbség a német és a magyar tanítási módszer között, mert a zeneakadémiai tanárom is egy magyartól tanult.

Varga Tibor hegedűs volt…

– Ez igaz, de én is mentem mesterkurzusra Hermann Krebbershez, aki az amszterdami Concertgebouw koncertmestere volt hosszú éveken keresztül, és Ida Handelhez is, aki azt mondta, hogy „ami a hegedűsöknek segít, az a brácsásoknak sem árt”.

A berlini Zeneakadémián mennyi ideig tanultál?

– Másfél évig, aztán átkerültem a Berlini Filharmonikusok Akadémiájára. Ott Herbert von Karajan alapítványának köszönhetően még két évig csiszoltam tudásomat. 1993-ban megkaptam első állásomat, a Saarbrückeni Rádió Szimfonikus Zenekarának brácsása lettem. Tizenegy évet töltöttem ott, 2004 óta pedig a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekaránál vagyok.

Jól érzed magad ebben a zenekarban?

– Igen, nagyon.

A lemezen szereplő hegedűs, Monika Hölszky-Wiedemann is itt játszik, róla már beszéltünk. A lemezen szereplő többi művész hogyan lett közreműködő, miért választottad őket?

– A svéd származású zongoristát, Lars Jönssont úgy ismertem meg, hogy egy hegedűs kollégámmal Mozart Sinfonia concertante-ját (K. V. 364) játszottam, Jönsson pedig e hegedűs zongorapartnere volt. Mikor hallottam őket más műveket együtt játszani, nyilvánvaló volt, hogy kiváló zongoraművész, és éreztem, hogy Weiner zenéjét is jól fogja játszani. Ebben a megérzésemben nem is csalatkoztam. Neki egyébként van egy saját fesztiválja Svédországban, azon is adtunk elő Weiner-darabokat, a Concerto mellett a Duó is elhangzott. Amikor felvettük a Concertót, a felvétel előtt jó pár nehézséggel kellett megküzdenünk. Annak ellenére, hogy a Concerto teljesen ismeretlen darab, és a lemezünk előtt hangzó minta sem volt, Lars nagyon gyorsan megtanulta ezt a darabot. (Állítólag létezik egy korábbi hangversenyről készült felvétel, de ezt nem ismerem, a mai napig nem tudtam hozzájutni). Le a kalappal előtte, hogy a rövid tanulási idő ellenére, ilyen nehéz darabot, mint a Concerto, ennyire magával ragadóan játssza a lemezen. Weiner ugyanis kiváló zongorista volt, és azt hiszem, ebben a műben minden technikai „trükköt” bevetett és kihasznált, amit a zongorán csak lehetett, és amivel pianisztikus képességeit megcsillogtathatta, például a hosszú cadenzákban. A Concerto fuvolaszólistája, Tatjana Ruhland szintén kollégám a Stuttgarti Rádiózenekarban. Vele éppen Mozart egyik fuvolanégyesét játszottam egy alkalommal, mikor a látókörömbe került a Concerto. A Mozart-kamarahangverseny után meséltem neki a Weiner-darabról. Tatjana szereti a kihívásokat és volt kedve ehhez a felfedezőmunkához. Munkánk során mindig számíthattam rá, csakúgy, mint Eric Borgir gordonkaművészre, aki a Szerenádban szólaltatja meg a csellószólamot. Mindent megszerveztem, a saját költségemen készültek el a felvételek, anélkül, hogy bármi bizonyosság lett volna afelől, hogy a lemez egyáltalán megjelenhet a Hungarotonnál. Mivel saját pénzemből fizettem mindent, eléggé szűk büdzséből gazdálkodhattam, és zenekari kollégáim voltaképpen szívességből vállalták el a közreműködést. Ez a CD ebből a szempontból is óriási tanulság és élmény volt számomra. Felbecsülhetetlen segítséget kaptam a barátaimtól, ismerőseimtől, amiért végtelenül hálás vagyok nekik.

Azt hiszem, mi magyarok is nagyon hálásak lehetünk Neked e lemezért

– Én is nagyon sok magyarnak, akik segítettek! Mintha küldetés lenne ez számomra. Mikor Szabados Mária Stuttgartba költözött, segítettem neki a könyvespolcot elrendezni. Találtam akkor a könyvei közt egy zeneakadémiai Évkönyvet, azt hiszem, 1939-ből, amiben Weiner László és Szabados Mária is még diákként szerepel. Senki sem gondolta volna akkor, hogy egy Szabados Mária-tanítvány fogja Weiner műveit lemezre játszani.

Weiner László családjából örülhet valaki e CD-nek?

– A Weiner-családdal – ha létezik is rokon – nincs kapcsolatom. Mindig el akartam menni Szombathelyre, hogy felkutassam a családi szálakat. Rózsa Vera Svájcban élő unokahúgának családjával azonban bensőséges baráti viszonyban vagyok.

Lesz folytatása a Hungarotonnal való együttműködésnek?

– Remélem, igen. Vannak tervek egy következő CD-re, amin egy Weiner-kortárs zeneszerző brácsát foglalkoztató műve is szerepel majd. Hogy ki ez a komponista, legyen meglepetés. Valamit azért már most elárulok a tervezett lemezről. Hegedűtanulmányaim kezdetén megesett olykor, hogy nem gyakoroltam. Ezt enyhítendő, és hogy megússzam a szidást, vettem a tanárnőmnek egy csokor virágot, vagy megkértem, hogy meséljen a régi dolgokról, mi történt Pesten. Aztán mikor először életemben megérkeztem Budapestre, ezeknek a történeteknek köszönhetően egészen jól tudtam tájékozódni a városban. Egyik sétám alkalmával eljutottam egy régiségboltba a Falk Miksa utcába, ahol egy mappában ráakadtam két gyönyörű Boross Géza-akvarellre. Az egyik, egy visegrádi tájkép lett a Weiner-lemez borítója, a másikat pedig erre a következőre szánom…

Kovács Ilona

 

 

 



[1] Rózsa Vera Weiner László felesége volt (vö. a lemezismertetővel). A Zeneakadémián Maleczky Bianka tanította. Pályáját a budapesti Operaházban kezdte, majd Kodály ajánlásának köszönhetően a bécsi Staatsoperben folytatta. Egy betegséget követően kénytelen volt feladni ígéretes énekesi karrierjét. A 2. világháború után Londonban kezdett tanítani, s csakhamar a szigetország egyik legelismertebb énekpedagógusa lett. Lásd még a vele készített interjúkat: Feuer Mária, „Mókamester énekmester. Londoni beszélgetés Rózsa Verával” Muzsika 43/4 (2000): április; „A magyar zene követei Nagy-Britanniában. Kovács Ilona beszélgetése Rózsa Verával” Parlando 48/6 (2006): 37-39. Ugyanebben a számban Weiner László zenei jegyzeteinek részletei is olvashatók: Parlando 48/6 (2006), 40-44.

 

[2] Az OMIKE Művészakciójának létrehozására Hóman Bálint kultuszminiszter és Keresztes-Fischer Ferenc belügyminiszter adott engedélyt még az előtt, hogy a parlament elfogadta volna a második zsidótörvényt. Az 1939. május 5-én jóváhagyott törvény tovább súlyosbította az 1938. május 29-i elsőt: az értelmiségi és művészi pályákon a zsidók arányát az egy évvel korábban meghatározott húsz százalék helyett hat százalékra csökkentette, s jelentősen korlátozta a „zsidók közéleti és gazdasági térfoglalását”. Az OMIKE a működésüktől megfosztott zsidó művészeknek (színészeknek és zenészeknek) nyújtott fellépési – és ez által megélhetési – lehetőséget 1939. november 11-től 1944. március 19-ig, Magyarország német megszállásának napjáig. Az OMIKE működéséről lásd bővebben Horák Magda tanulmányát, „Színház a Gettóban. Az OMIKE Művészakció.” MIOK Évkönyv 1983/1984 (Budapest, 1984); Tallián Tibor dolgozatát az 1994. május 2-án rendezett Weiner László-emlékhangverseny műsorfüzetében; Bőhm Ágnes cikkét, „Játék a Goldmarkban” Népszabadság, 2009. november 7.

[3] Szőke Cecília, Philharmonia Hungarica. Budapest: Klasszikus és Jazz, 2006.