Az
Operettszínházból eltávozva –
168
óra elteltével…
…sem
lettek porózusak az emlékek, s csaknem ugyanolyan hőfokon maradtak meg az
ottani élmények, mint „eredetiben”.
Szétnyílt
a függöny és pillanat alatt barokk levegő érintette meg a meglepetéstől a
lélegzetét is visszatartó közönséget, amint megláthatta és meghallhatta a
furulyásokból, fuvolásokból, fagottosból, gitárosokból és csembalistából álló
14 fős kiszenekari együttest, akiknek muzsikájára 8 tagú, korabeli kosztümöt
viselő, rizsporos parókás, kecses lejtésű ifjú táncos-pár Purcell világát
teremtette meg több mint illúziót keltően. Gondolom, nem én voltam az egyetlen
a hallgatóság–nézők soraiban, aki ifjúsági élő előadásban nem látott, nem
hallott ilyen produkciót, visszapergetve az idő kerekét három és fél
évszázaddal. Ehhez hozzájárult – természetesen − a historikus hatást
támogató díszlet, színpadkép is.
Ilyen
kezdet után már természetesnek hatott, hogy a soron következő hangszeres előadások
egyike-másika csupán több elnéző megértést kívánt, mások viszont teljes elismerést
váltottak ki professzionális megszólaltatásukkal. Utóbbiak között tartjuk nyilván
Muszorgszkij Gopak-ját, Debussy Golliwog’s Cakewalk-ját, valamint Bartók
⅝-os bolgár ritmusú táncát a Mikrokozmosz utolsó kötetéből.
Feltehető,
hogy az Operettszínház nézőterét megtöltő szülőkből, testvérekből, más
rokonokból, egyéb érdeklődőkből álló közönség számára is – miként a krónikásnak
is – a meglepetések sora következett, amit a műsor különleges „tak-tikai
érzékkel” történő felépítése biztosított.
Kezdetben
az iskola együttesei mutatkoztak be, eleinte „egynemű” közegükben, azaz, más
együttessel, avagy más műfajjal való társközreműködés nélkül. Így az Ifjúsági
Szimfonikus Zenekar, a Leány- és Nőikar, a fuvola-zenekar, a gitárzenekar, az
iskola jazz-együttesének egymásutánja adott egy állandó fejlesztés-jelleget,
egy nagy „crescendo”-t a műsornak. Szín-elemként azért megjelentek egy-egy
együttesben szólisták, − s amint azt a bevezető köszöntőben az iskola
igazgatója jelezte, a rendezvény fő célja, hogy növendékeik sokszínű tehetségét
mutassák meg. Így került sor a latintáncok bemutatására már két versenytáncos
párral, akik egyben az iskola hangszeres növendékei is, míg a barokk és magyar
táncokat a zenében tehetséges, a tánc iránt „csak” érdeklődők adták elő. Bár a
műsor mindenkinek a kezében volt, mégis meglepetésként került fel az „i”-re a
pont. A műsor zárószámát egy minden eddigi szereplőt mozgósító, de még korábban
nem látott-hallott fiatalokat is foglalkoztató tabló, nevezetesen Bernstein
West Side Story- jának „Amerika” c. jelenete képezte. Ebben az iskola
színe-java közreműködött: együttesek, szólisták, növendékek és tanárok egyaránt.
Több
rétegű tanulsága van ennek az eseménynek.
Itt a
sorrendiségnek alig lehet szerepe a méltatás során, mert leginkább többszólamú
fúgában lehetne érzékeltetni az egymásra toluló mondandókat.
Ami egy
muzsikus számára azonnal feltűnő, az a műsor színessége, rendkívül tág
spektruma. Mint már fentebb is említés tárgya volt, s az előbbi megállapítás
kikövetkeztethető lenne, Purcell-től Bernstein-ig terjed a kép. Vagy még
szélesebb. Hisz’ az európai zenetörténet fejlődésének a keretek adta
lehetőségei között minden fontosabb szerző-képviselője szót kapott (Praetorius,
Schubert, Mendelssohn, Chopin, Brahms, egészen Stravinszkij-ig) . Azonban külön
méltatás tárgya legyen, hogy a XX. századi magyar
zene milyen gazdag színekben pompázott (Karai, Decsényi, Poldini, Bartók,
Járdányi).
A zene és tánc kapcsolatának
érvényesíttetése minden „felkonferálás” nélkül is szembeötlő volt. Ennek
szolgálatába állott a művek kiválasztása (Magyar tánc, Landler, Bourrée,
stb.)még előadó-apparátus
tekintetében is (duettek, duók: valamilyen hangszer + zongora, ezek közül is a
ritkább kombinációk sorát gyarapítja a cimbalom-zongora párosítás, de
ugyanannyira kevéssé elcsépelt a
trombita-gordonka pár).
Minden
ehhez hasonló koncert műsorának összeállítása során nagy a kísértés, hogy minél
többeket szerepeltessen a bemutató
intézmény. Következésképpen minél több
szám is szerepeljen. Ennek következménye aztán a monstre hosszúságú hangverseny,
amikor is a közönség az öt-hat félóra
elteltével már a figyelem teljes kiszikkadásától és az oxigénhiánytól
elcsigázottan tántorog ki az „esemény”-ből. A szóban forgó koncert viszont max.
70 percig tartott(!). És minden volt benne. És mindenki, aki számított, vagy
számítania kellett, benne volt(!).
Zökkenő és színpadi átszervezés, és kottatartó-hurcolások, áthelyezések
időt rabló szünetei nélkül(!).
És
miért pont az az intézmény, miért pont akkor és miért pont ott és miért pont
addig, ameddig?
Nem
titkolom tovább: a Tóth Aladár
Zeneiskola (TAZI) – Terézvárosi Tehetségpont – tantestülete rendezte a koncertet 2010. március 6-án, szombaton délelőtt 10,30-tól. Mert Tóth Aladár nevét vették fel évekkel
ezelőtt, akit ők tisztelnek, megbecsülnek, s hagyományukat ápolni kívánják úgy
is, hogy névadójuk születésnapjának (1898. febr. 4.) idejéhez legalább is
közeli időpontban tartják meg tanévi legjelentősebb hangversenyüket. És hogy a
Budapesti Operettszínház ad helyet
egy ilyen rendezvénynek? Igen, mert a budapesti VI. kerület kulturális intézményei ilyen eszközökkel is támogatják egymás hatékony és a külvilág felé
önmagukat megmutatható tevékenységét. És
miért ilyen röviden? Mert a Színház feszített programjából ezt a két órát
tudták kikanyarítani (nevezetesen 12,30-ig), hogy a délutáni előadásra be
tudják rendezni a színpadot. Ilyen tényezők is fegyelmezetté tehetnek egy
zeneiskolai hangversenyprogram tervezést és felépítést (sic).
Mikor
kezdték tervezni a programot? Már a tanév elején.
Kik
vettek benne részt? A tanári kar egésze.
Hogy
született ez az időben „karcsú” program? Válogató révén.
Kik
válogattak? A tanszakok és tanáraik. –
Ez az a pont, ahol ismét le kell fékeznünk a kérdezés tempóját. – A tanárok,
egyenként és kivétel nélkül szervező, szakmai és emberi tulajdonságaik és
tudásuk legjavát adták. Másképp nem is jöhetett volna létre az esemény.
Lehetetlen lenne most felsorolni minden felkészítő tanár nevét. Nem kerülhetjük
meg azonban, hogy legalább az (nagy) együttesek vezetőinek tényleges, a
színpadon is hallhatóvá és láthatóvá váló művészi produkcióját ne említsük meg.
Ispánkiné Gede Éva vezette a Leány-
és Női Kart, a gitárzenekart Budai Lehel,
Zalaba Gyöngyi a fuvolazenekart, a „TAZI-Jazz”
iskolai jazz-együttest, művészeti vezetőként pedig Dely Róbert irányította.
Külön
hangsúlyt adott a koncertnek, hogy a hangverseny védnöke Dr. Csermely Péter, a Nemzeti Tehetségsegítő
Tanács elnöke (köztársasági elnöki tanácsadó is), s a hangverseny díszvendége Rajnai Gábor, a Nemzeti Tehetségsegítő
Tanács tagja, a Logos Alapítvány elnöke volt. Rajnai úr a koncert derekán rövid
méltatással ismerte el a „TAZI” munkáját, s mint a tehetséggondozás kerületi,
sőt egyik országos letéteményeseként értékelte, miközben a jövő építésének
egyik meghatározó összetevőjeként emelte ki a tehetséggondozás fontosságát.
Szinte
mindenre kiterjedő információ megtalálható a Tóth Aladár Zeneiskoláról a professzionálisan előállított és
működő, könnyen kezelhető honlapon (www.tothaladar.hu). Lapozgatását
csak művi úton lehet megszakítani, annyi érdekességet talál rajta az érdeklődő
tallózó. Azt is, természetesen, hogy az iskola igazgatója Magyar Margit. Az csak
fáradságosan bogarászható ki, hogy ő az értelmi szerzője minden szervezésnek, a
honlap szerkezetének, ő az iskolában folyó művészi munka irányítója,
összefogója. Oktatási szakértő, közvetítő az önkormányzat felé, a Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége elnökségének tagja, külföldi
kapcsolatok építője, menedzseli az iskola kiterjedt kapcsolatait és
fennmaradását, egyszerű szolfézstanár, gyakorlatvezető tanár, ifjúsági zenekar
vezetője és karnagya. Tömören: XXI.
századi művész-tanár-ember.
A
hangverseny-Meghívón Németh Lászlótól olvasható egy idézet:
„…Az emberrel csak képességei születnek vele. Hogy ezek tehetséggé álljanak
össze, ahhoz különös tehetségképző körülmények kellenek…”
Magyar
Margit ezen különös tehetségképző
körülmények kialakításán, megteremtésén – s reméljük a jövőtől – fejlesztésén fáradozik.
Laczó Zoltán