VÍZESÉS FUVOLÁRA
Sáry László*
– Manuel Zurria: Niagara
BMC CD 146 / 2008
Előadók:Manuel Zurria – fuvola, ütők, szintetizátor,
Alda Caiello – szoprán, Salvatore Carchiolo – csembaló
2008-ban
jelent meg a Budapest Music Center Recordsnál Sáry László CD lemeze, mely
régebbi és újabb szerzeményeit tartalmazza Manuel Zurria olasz fuvolaművész
válogatásában és előadásában. Sajnos azt kell mondani, a lemez nem keltett nagy
feltűnést a hazai zenei közéletben. Én mindössze néhány ismertetővel
találkoztam az interneten, konkrétan az ekultura
illetve a cafè momus
oldalakon Galamb Zoltán és BaCi tollából. Tudtommal sem recenzió, sem egyéb
kritikai elemzés nem jelent meg a lemezről, pedig mind a felcsendülő művek,
mind megszólaltatásuk kuriozitása megérdemli, hogy odafigyeljünk erre a
kiadványra.
Először beszéljünk a nálunk talán kevésbé ismert
előadóművészről, s a komolyzenében mindmáig kissé szokatlan előadási módról.
Manuel Zurria 1962-ben született Cataniaban. Elkötelezett híve, s értő
tolmácsolója a kortárs komolyzenei alkotásoknak. Sok kiváló zeneszerzővel
dolgozott már együtt, s állandó résztvevője a különböző nemzetközi zenei
fesztiváloknak is. 2008 elején Repeat!
címmel jelentetett meg egy tripla albumot eddigi felvételeiből, mely rendkívül
jó kritikai fogadtatásban részesült. Mostani lemeze egyéni vonzódásait és
szimpátiáit tükrözi, hiszen tartalmát ő válogatta össze Sáry László műveiből.
Ezen kívül bravúrra, különlegességre is vállalkozott,
hiszen az elhangzó – általában meghatározatlan hangszerekre írt – kamaraműveket
egymaga játszotta lemezre. Ezáltal a többszólamú kompozíciók minden szólama –
egy-két kivételtől eltekintve – fuvolán szólal meg, s keverőpulton nyerte el
végleges formáját.
1.
Magnificat
A
lemezen elsőnek felcsendülő mű Sárynak viszonylag korábbi alkotásai közül való.
Így Zurria felvételét módunkban áll összehasonlítani más előadók
tolmácsolásával. Az általam ismert – egyébként egészen kiváló – Jónás Krisztina
és Gyöngyössy Zoltán által megszólaltatott változathoz[1]
képest az Alda Caiello szopránénekesnő és Zurria készítette három fuvolás
változat egészen más hangzásélményt nyújt. A szerző ugyanis választási
lehetőséget ad az előadóknak, hogy az énekszólót egy, vagy három fuvolaszólam
kísérje. Előbbi esetben természetesen egy egyenrangúbb, jól követhető
szólampárhoz jutunk, míg a másodikban polifonikusabb, dúsabb változathoz.
A
gregoriánra emlékeztető énekszólam melizmái hűen követik a vers prozódiáját,
aszimmetrikus lüktetésükkel boldog kábulatba ringatva hallgatójukat. Alda
Caiello szépen, magabiztosan oldja meg nem könnyű feladatát. Az énekszólamot
kísérő kánont – melynek mindhárom szólamát Zurria játssza – a hallgató képtelen
követni. Lüktető, vibráló együtthangzás jön létre, melyből csak a harmóniai
váltások hallhatók ki, az egy nyolcad különbséggel induló kísérőszólamok
önállósága nem. A hallgató a folyondárszerű, állandóan mozgó, változó
fuvolaszólamokban nem is veszi észre a kánont.
Zurria
érdeme, hogy lemezre vette a mű e másik előadási lehetőségét, mely teljesen más
oldaláról mutatja meg a kompozíciót, új élményt nyújtva a hallgatóknak.
2. Duett (Kettős)
Jóval
későbbi alkotás, 2001-ben készült. A szerzői utasítás szerint „bármely egynemű
hangszerpárosra”. A két fuvola zseniális választás, mert a hangszer
adottságaiból következő virtuozitás itt igazán jól érvényesíthető. Zurria él is
a lehetőséggel, a fergetegesen gyors staccato
nyolcadok géppuskaszerű repetícióit és önmagába visszaforduló dallamtöredékeit
jól ellenpontozza a tűzijátékszerű petárdákként pukkanó eltolt hangsúlyok marcatoival. A műnek létezik magyar
felvétele is, melyen Berényi Bea és Dratsay Ákos jóval visszafogottabb tempóban
szólaltatja meg.[2] Zurria a mű vidám,
frappáns karakterét jól eltalálja, s technikailag is kifogástalanul
megvalósítja.
3.
Landscape in C (Tájkép C-ben)
A
mű 1982-ben íródott, eredetileg zongorára és meghatározatlan hangszerekre. Most
szintetizátoron és három fuvolán hallhatjuk az igen érzékeny, bensőséges
muzsikát. A gyakori szeptim- és szekundsúrlódások különleges hangzásképet
alakítanak ki, s a visszafogott tempó és dinamika is az elandalodást,
elmerengést segíti elő (erre utal a cím is). Zurria mély átéléssel, igazi
érzéssel szólaltatja meg a művet. A zongora helyett jó választásnak bizonyul a
szintetizátor remegő, vibráló hangszíne, mely jól illeszkedik a felső szólamok
fuvolajátékához – bár a mély hangok olykor túl elmosódottak, néha már a
hallhatóság határát feszegetik.
4. Ludus
Cromaticus (Kromatikus játék)
Zongorára,
hat kézre íródott, melyet meghallgathatunk egy korábbi felvételen Dukay
Barnabás, Sáry László és Vidovszky László előadásában is.[3]
Egy
közös alaphangról kezdődő háromféle skála egymásba fonódása indítja a darabot,
mely végtelenül ismétlődhetne, mielőtt visszaérkezik nyugvópontként az induló
hanghoz. A hallgató csak az állandó egyenletes szólammozgások között-fölött
kifeszülő föl-le lépegető skálamozgásokat érzékeli, melyek újabb belső
kromatikus súrlódásokat eredményeznek.
A
műnek mindenképpen előnyére vált a hat fuvolás megszólaltatás: Manuel Zurria,
hangszerének adottságaiból következően, jobban érvényre tudja juttatni a
gyakori átkötött hangok és legatok
intenzitását, mint a zongora, s előadásában az emelkedő-ereszkedő skálamenetek
dinamikai fokozása-gyengülése is karakterisztikusabb.
5. Moondog
A
darab egy amerikai utcazenészről kapta címét, aki saját játékát felvéve
játszotta rá az újabb szólamokat a már meglévőkre. Ezen a lemezen kissé elvész
ez a fajta érdekesség, hiszen Zurria az összes megszólaltatott kompozíció
esetében ezt a technikát alkalmazza. Másfelől az is igaz, hogy a szerzői
utasítás négy dallamhangszerre szól, ami szinte sugallja az egyidejű
játékmódot. Korábbi előadásokon éltek is a lehetőséggel, s négy különböző
hangszeren játszották a művet, de Zurria jól érzett rá, hogy ebben az esetben a
homofon, kiegyenlített hangzás karaktermeghatározó jelentőségű. A szépen
formált, egymásba mosódó dallamívek az álmodozás, ringatózás képzetét keltik,
szinte keleties, meditációs hangulatba bódítva a hallgatót.
6. Grandmother’s
Dance (A nagymama tánca)
A Tánczene sorozat tizenkettedik darabja
ezen a lemezen basszusfuvolán és csembalón szólal meg, ami nem biztos hogy a
legjobb választás. A kottában olvasható ajánlás Lakatos György fagottművésznek
szól, aki korábban marimbakísérettel vette CD-re a művet.[4] A
címben jelzett nehézkességet, bumfordi bájt – ami ebben az esetben egyértelműen
a humor forrása – sokkal jobban érzékelteti a fagott. Az előbb említett
groteszk vonások ezen a hangszeren bontakoznak ki legkarakterisztikusabban.
A
fuvola – a basszus fuvola is – teljesen más asszociációkat kelt. Így épp az a
játékosság, kifigurázó csipkelődés vész el, ami az egész mű alapötletét
adja. Lakatos György gondosan kimunkált,
minden szempontból igényesen előadott, szépen formált előadásához képest Zurria
játéka sokkal szürkébbnek hat.
A
mű jellegzetessége sem tud érvényesülni, Zurria játéka – talán éppen emiatt –
sem meggyőző, sőt kisebb eltérés is tapasztalható a kottában leírtakhoz képest.[5]
Megemlítem
még, hogy a kísérő hangszer kiválasztását sem tartom szerencsésnek.
7.
Studies (Tanulmányok két fuvolára)
A
két tételből álló mű a szólamok felcserélésének ötletén alapszik. Hol az első
fuvola játssza a lassú korálszerű dallamot és a második a gyors kvintolákban,
szextolákban és szeptolákban mozgó kíséretet, hol fordítva. A tételek
szólamainak felcserélődésekor harmadik tételként az előző kettő lassú szólamai,
negyedikként pedig a gyorsak szólalnak meg.
Zurria
jól ragadja meg a mű játékos karakterét, a ritmikai nehézségeken könnyedén
túllendülve, jól érzékelteti a hetyke, kissé pimasz hangvételt. Ezek a tanulmányok
nagyszerű lehetőséget kínálnak az előadóművésznek, hogy megcsillogtassa
technikai tudását, s a művet bravúrdarabként vegye föl repertoárjába.
8.
Canon (Canone per sei esecutori, énekhangra, vagy bármilyen hangszerre)
Ez
a mű mindössze négy hangból álló szigorú, minimalista kánon. A csupán kvint
hangterjedelemben mozgó szólamok ezáltal csak viszonylag szűk lehetőséget
biztosítanak a zeneszerzőnek. Nagy ívű dallamok így nem jöhettek létre, inkább
csak dallamtöredékekről beszélhetünk. Emiatt a darab kissé mechanikus,
kiszámított jelleget kap. Szerethetősége attól függ, ki mennyire elkötelezett
híve a minimal artnak. A
ritmuseltolódásból következő harangozás effektusok és hangközsúrlódások viszont
szépen kidomborodnak.
Zurria
jól használja ki a darabban rejlő lehetőségeket. Határozottan vezeti a
szólamokat, markáns ritmusokat játszva, ugyanakkor az egységek végi diminuendokkal megfelelően tagolja és
érzékletesen mutatja meg az ismétlődésből és az egymásra épülésből következő visszhangelemeket.
9.
Niagara
A
darab érdekessége, hogy az ütőszólamokat is a dallamjátékosnak kell
megszólaltatnia.
Zurria
nagyon jól oldja meg ezt a feladatot. Magas színvonalú fuvolajátéka hatásosan
egészül ki a dob és a cintányér karakterisztikus alkalmazásával. Mivel a kotta
nyomtatásban még nem jelent meg, és mivel több kézirata - változata is létezik,
csupán annyit állapíthatunk meg, hogy az ütőhangszereket Zurria jóval
gyakrabban alkalmazza, mint az általam ismert kottában leírva található. A kérdés
persze ebben az esetben is az, hogy a változtatás előnyére, vagy hátrányára
vált-e a műnek. Miután a szerző jóváhagyta az előadást – mert annak
szuggesztivitása valóban meggyőző erejű – az előadó megoldása elfogadható.
10.
Tango
Zurria ismét olyan művet ad elő – a Tánczene sorozat hatodik darabját –
melyet a zeneszerző eredetileg más hangszerre (zongorára) képzelt el. Az
összehasonlításra, miként a sorozat megelőző darabjának esetében is,
rendelkezésünkre áll a Csalog Gábor zongoraművész által felvett változat.[6]
Ismét
megállapítható, hogy a magyar előadóművész játéka pontosabb, ritmikailag
precízebb, hangról-hangra követi a kottában leírtakat. Ezzel szemben Zurria
előadása színesebbnek, gazdagabbnak mondható. Dinamikája sokkal változatosabb,
határozott crescendokkal vezeti a
dallamíveket, visszahúzódik az általa kevésbé fontosnak ítélt szólamokkal. A mű
második felében leírt legatokat
hallhatóbbá, érzékelhetőbbé teszi fuvolajátéka, ami a darab szerkezeti
felépítésének értelmezhetőségét is nagyban megkönnyíti.
11. Sunflowers
(Napraforgók)
A
háromszólamú kánon ide-oda hullámzó dallammozgása valóban felkeltheti a nyári
hőségben sárgálló napraforgótáblák képzetét. A tányérban elhelyezkedő magok
csigavonalszerű sorát pedig jól érzékeltetik a műben felfedezhető matematikai
viszonyok. A kánon szólamai két hang eltolódással követik egymást, érdekes
harmóniai konstellációkat hozván létre. Az egymást követő szólamok között így
gyakoriak a szekund, szeptim, szűkített kvint és tágfekvésű súrlódások.
A
mű eredetileg zongorára vagy marimbára íródott, s összehasonlításként itt is
elérhető egy korábbi felvétel.[7]
Zurria előadásának a Holló Aurél, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán által játszott
marimbás változat mellett is megvan a létjogosultsága: a fuvola hangszíne más
dimenzióba helyezi a művet, új hangzásélménnyel gazdagítja a hallgatót.
12.
Four of Us (Négyesben)
Játékos
tükör- és rákfordítások szövedékéből áll a négyszólamú, eredetileg is fuvolákra
írt mű, melynek felépítését aligha tudja megfejteni első hallásra az átlag
zenehallgató. Hiába játssza el szólóban a témát, majd a következők különböző
fordításait az előadó, a négyszólamúság bonyolult struktúrát eredményez. Csak
többszöri meghallgatás után – vagy kottából követve a szólamokat – fedezzük
föl, hogy másodszor a rákfordítást, harmadszor a tükör-, negyedszer a tükör
rákfordítását halljuk. Különösen igaz mindez a későbbiekre, amikor a szóló
bemutatást meghaladva már felváltva jelenik meg vele a különböző elosztású duó
és trió formáció. Ekkor – az összes szólam belépése előtt – már együtt
hallhatjuk a témát vagy annak különböző megfordításait.
Zurria
előadása sajnos nem teljesen tökéletes, mely részben talán a meglehetősen
komplikált ritmusképletek számlájára írható. Játékát mindazonáltal nagy
szuggesztív erő jellemzi, ami bőven kárpótol a helyenkénti pontatlanságokért.
13.
Fives Repeated (Visszatérő ötös)
A
darab öt különböző hang más-más sorrendjének százhúsz permutációja, eszerint
tehát az egységek sohasem ismétlődnek. A folyondárszerű dallamot ritmus-,
ezáltal hangsúlyváltozások teszik izgalmassá. Az ismétléskor a teljes
permutációs sor lefutása után az átkötött hangokat – mintegy cantus firmusként – hosszú kitartott
hangokként megszólaltatva különös dallamot hallunk.
A
mű eredetileg is fúvós, vonós, billentyűs és ütőhangszerekre íródott. Így
Zurria itt nem távolodott el különösebben a szerzői szándéktól, bár a kottában
a zeneszerző egyértelműen jelzi, hogy „a darab előadásához legalább négy hangszerjátékos
szükséges”. Úgy tűnik viszont, előadásában a fuvolák nem játsszák végig unisono a szólamot – ahogy a kottában
található utasítás előírja –, Zurria interpretációja a basszusfuvola által
játszott szólamot csupán a hangsúlyos helyeknél duplázza, erősíti meg.
A
másik vitatható eljárás a hosszú hangok valószínűleg szintetizátor és „glasses”
által történő megszólaltatása. Nem valószínű, hogy Zurria üvegharmonikát
alkalmazna, inkább hangolt üvegek ütőhangszerként való alkalmazásáról lehet
szó. A hatás így egyfelől túlságosan csengő-bongó, külsőséges csilingelés,
másfelől a mozgó szólamot majdnem teljesen elfedő zúgás. Így épp a szólam cantus firmus jellege vész el.
A
hazai előadóművészek által lemezre rögzített felvétel ebben az esetben is
autentikusabbnak tűnik.[8] A
zeneszerző (orgona), valamint Gyöngyössy Zoltán (fuvola), Joó János
(angolkürt), Rácz Zoltán, Váczi Zoltán (marimba, vibrafon) és Vidovszky László
(zongora) tolmácsolásában megszólaló, hangzásában kiegyenlített, a szólamok
önállóságát jól megőrző, világos, áttekinthető, igényes produkció valóban hűen
adja vissza az alkotó kottában rögzített szándékát.
Zurria
felvétele inkább úgy ítélhető meg, mint érdekes vállalkozás, mely azonban
semmiképpen sem tekinthető kottahű előadásnak.
14.
Pebble Playing in a Pot (Kotyogó kő
egy korsóban)
Sáry
László talán legismertebb, de mindenképpen egyik emblematikus műve a Steve
Reich kompozícióira emlékeztető darab, mely – ugyanúgy, mint a Fives Repeated – sohasem ismétlődő,
mégis az állandó ismétlődés érzetét keltő motívumokból építkezik, melyekhez
állandóan újabb és újabb hangok társulnak. Ezáltal lassan változó szerkezetet
kapunk, mely mégis az állandóság benyomását kelti.
A
darab eredetileg billentyűs vagy ütőhangszerekre íródott, de a címből adódó asszociációknak
– a hangképzés sajátosságai miatt – sokkal jobban megfelel az ütős hangszereken
való megszólalás. Erre is van magyar példa: a Hungaroton Classic 2004-ben
kiadott lemezén az Amadinda Ütőegyüttes Bojtos Károly, Rácz Zoltán, Sárkány
Zsolt, Váczi Zoltán egészen kiváló előadásában hallgathatjuk meg a négymarimbás
változatot. Bár a lemezen a kétszólamú verzió is megszólal Holló Aurél és Rácz
Zoltán tolmácsolásában, mindenféleképpen a négyszólamú interpretáció tekinthető
a mű „igazi”, teljes előadásának.[9]
(Fentiek mellett a mű Sáry László preparált zongorán történő előadásában is
hallható. Ennek a hangszernek különleges hanghatásai, s a szerző játéka
maradandó élményt jelentenek a hallgató számára.[10])
Zurria
játéka ismét más hangzást kölcsönöz a darabnak. Megjegyzendő, hogy a szerzői
utasításhoz a hazai előadások ebben az esetben is közelebb állnak, de ennél a
műnél – megítélésem szerint – ez nem érinti Zurria előadásának
létjogosultságát.
Összegzéséként
a kritikai észrevételek fenntartása mellett is az elismerő méltatás hangján
kell szólni a kiadványról. Mindenekelőtt hálával és elismeréssel kell
gondolnunk azokra az előadóművészekre, akik a magyar alkotók műveinek értő
tolmácsolásával segítik elő kultúránk megismertetését a külvilággal. Zurria saját
belső meggyőződéséből, Sáry László zenéje iránti elkötelezettségből
vállalkozott erre a különleges feladatra.
Kitűnő
hangszerjátékos, aki magabiztos tudásának köszönhetően többnyire igen magas
színvonalon tolmácsolja a fuvolára írt, vagy általa erre a hangszerre átírt
műveket. A zeneileg és technikailag egyaránt nagy kihívást jelentő darabokat
nagyszerűen, élménytadóan szólaltatja meg, jelentős többletet adva hozzá az
eddigi felvételekhez. Néhány esetben azonban vitatható a műválasztása.
Előfordul, hogy az adott darab hallhatóan nem hangszerszerű, jól bizonyítva,
hogy a zeneszerző eredetileg valamilyen másfajta – többnyire billentyűs vagy
ütős – hangszerre gondolt. Összességében mindazonáltal bátran kijelenthetjük,
hogy a magyar kortárs zenei kiadványok köre értékes hanglemezzel bővült.
Végezetül
megemlítem még, hogy a hazai zeneoktatás milyen sokat profitálhatna az igényes
kortárs zeneművek tanításával. Meggyőződésem, hogy csak ezen az úton lehetséges
megszerettetni és megismertetni a leendő előadóművészekkel és koncertlátogató
közönséggel napjaink alkotásait. Előbbi elengedhetetlen, ha továbbra is a világ
élvonalába tartozó képzést kívánunk biztosítani, utóbbi pedig a növekvő számú
értő közönség kinevelése miatt lenne fontos. A lemezen található csaknem
valamennyi művet bátran ajánlanám a Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak, kiknek
ez méltó kihívást jelenthetne, akár a Zurria féle átdolgozásban, akár az
eredeti változatban. Talán csak a Moondog és a Niagara képez kivételt,
különleges előadási utasításai miatt. Megítélésem szerint a zeneművészeti
középiskolások, sőt akár a továbbképzős zeneiskolások is megpróbálkozhatnának a
technikailag könnyebb darabokkal, mint például a Tájkép C-ben, esetleg
valamivel mérsékeltebb tempóban a Ludus Cromaticus, a Kettős és Az ismétlődő
ötös. Ha időben elkezdjük a színvonalas kortárs zenével az ismerkedést, akár
hangszeres zenészként, akár zenehallgatóként, akkor megszűnik idegenkedésünk,
és a minőséget is könnyebben fölismerjük a művek tengerében. Ehhez ad
felbecsülhetetlen segítséget Manuel Zurria értékes hanglemeze.
*
Sáry László 1940-ben született Győrött. A Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés tanszakát 1966-ban végezte el
Szervánszky Endre növendékeként. Ekkor keletkezett első művei – például a Klarinét-zongora variációk – még Bartók
hatását tükrözik. 1971-ben Simon Alberttel, Jeney Zoltánnal, Vidovszky
Lászlóval közösen megalapítják az Új Zenei Stúdiót, mely évtizedekig a hazai
haladó szellemiségű kortárs zene műhelye volt. (Ebben az ihlető környezetben
született például az 1976-os Kotyogó kő
egy korsóban, mely a lemezen is hallható) 1972-ben három hetet töltött
Darmstadtban, az akkori Európa kortárs zenei központjában. Ott ismerkedett meg
Christian Wolff nézeteivel és zenéjével, mely döntő módon járult hozzá
látásmódjának kiszélesítéséhez. Nagy hatást gyakorolt rá az amerikai
experimentális zene, innentől kezdve művészete is átalakult. Az 1970-es évek
közepére kidolgozta az úgynevezett Sáry-módszert, mely az új zenei gondolkozás
megismertetését, megértetését és megszerettetését tűzte ki célul. Gondolatait a
Kreatív zenei gyakorlatok c.
könyvében fejtette ki. Módszeréről kurzusokat tartott Japánban,
Franciaországban, Olaszországban, Belgiumban és Észtországban. 1996-ban három
hónapig Tokióban a hagyományos japán zenét és színházat tanulmányozta.
Munkásságáért 1979-ben Kassák-díjat, 1985-ben Erkel-díjat, 1993-ban
Bartók-Pásztory díjat, 2000-ben Érdemes Művész díjat kapott. Jelenleg a
budapesti Katona József Színház zenei vezetője, a Színház- és Filmművészeti
Egyetem tanára.
[1] Concert of
Laszló Sáry & Bánk Sáry, Kassák MADI, MADICD 05
[2] Hungarian Contemporary Works for Flute Duet,
Hungaroton Classic, HCD 32181
[3] László Sáry [válogatott művek], Hungaroton Classic,
HCD 31643
[4] László Sáry: Dance
Music, Budapest Music Center Records, BMC CD 069
[5] Sáry László: Tánczene, Dance Music, Editio Musica
Budapest, 2001 Z. 14 263
[6] László Sáry: Dance
Music
[7] László Sáry: Works
for Percussion, Hungaroton Classic, HCD 32179
[8] László Sáry: [válogatott művek]
[9] László Sáry: Works
for Percussion