Laczó Zoltán
GYŐR – napsütésben, bárányfelhőkkel
Országos
Zenei Nevelési Konferencia (2010. április 22-25.)
É |
vekkel ezelőtt vonatérkezéstől vonatindulásig
tartózkodtam pár órát Győrben, közben tartottam négy szűk fal között egy
szakmai előadást, s nagyon hosszúnak találtam az utat az állomástól a Liszt
Ferenc utcáig – az akkori 35 fokos nyári hőségben. Bevallom, nem vettem észre,
hogy milyen helyen vagyok. Aztán felsejlettek kellemes emlékek, s ezek mind az
évtizedekkel ezelőtti zenei nevelési konferenciákhoz kötődtek.
Ezért
is érintett kellemesen, hogy Nyíregyházán, a XII. Országos Zeneiskolai
Zongoraverseny egyik szünetében, idén március 22-én a győri Liszt Ferenc
Zeneiskola igazgatónőjével ismerkedhettem meg. Ő már akkor jelezte, hogy
Győrben készülnek a Zenei Nevelési Konferenciára, s szeretné, ha azon is részt
vennék, s arról is írnék valamit. Akkor ezt a meghívásnak is vehető
figyelemfelkeltést tartózkodó udvariassággal megköszöntem, majd fel sem
figyeltem arra, hogy a Zongoraverseny gála koncertjének záró számát épp egy I.
helyezéssel méltatott győri fiatalember adja elő. Aztán nem maradt el a
formális meghívó levél sem. Kezdtem komolyan venni győri látogatásomat, s
igyekeztem beszerezni a szükséges információkat. Az igazat megvallva, a teljes
program csak 8-10 nappal korábban lett hozzáférhető a neten, ám amikor azt
kibontottam, s átnéztem, nem lehetett kétséges: ott kell lennem.
Győr,
mint város is – hangulatokat kínál. Csupa derűvel, tavaszi fényekkel várt most
is. Utcái, terei, épületei mind történelmet lehelnek. Ilyen koncentrátumban
kevés városunk kínálja a barokkot a maga magyar mivoltában. Ha még izgalmasabb
időutazásra vállalkozunk, honfoglalás kori nyomokat is lelhetünk. A korabeli
kereszténység egyik otthona alakult itt, szerzeteseket gazdául tudó
kolostorokkal, rendházakkal, már a XIII. századtól. Mezőváros, kereskedelem,
német befolyás, a jezsuiták feltűnése az 1600-as években, kezdeményezésükre
épül templom, rendház, gimnázium. A ferencesek is nyomot hagytak a
székesegyházzal, kolostorral, barokk lakóépületekkel. Megszenvedte a napóleoni
háborúkat, s Haynau is diadalmaskodott a városon az 1848-as szabadságharc
’rebelliójának’ megbosszulásaképpen. De Győr mindig talpra állt, még a II.
világháború 22 bombatámadását is túlélve és a várost Nyugat egyik kapujaként
újjáépítve. A történelmi események is arra utalnak, hogy Győr lakossága, népe
élet-igenlő közösség volt, itt meg sem említett jelentőségű építészeti,
művészeti produktumaival. Sokan elmennek Maulbertsch[1] Szent-István
freskóciklusa mellett misék előtt, után, látogatóidőben, amely a püspöki
székesegyházban is megörökíti az európai (osztrák és német) késő barokk
templomi festészetének színpompás jegyeit. Vajon nem idéződnek-e fel a
gimnáziumban tanult verssorok[2],
amint költőjének a Bécsi kapu téri szobrán esik meg tekintetünk? A teljességet
messze megkerülve Borsos Miklós, Kovács Margit, s a Városi Múzeum kincsei, a
világon elhíresült Győri Balett, a Kisfaludy Színház (véletlen lenne-e a
névválasztás?), a korábbi években még fénykorát élő Győri Filharmonikusok
mind-mind azt súgják: „kedves Látogató! Mi vagyunk a Múzsák. Rabul ejtünk.
Engedd Magad! Tobzódj kincseinkben!”
Gondolom,
ugyanezek a Múzsák 2009 őszén ismét összetalálkoztak, pajkosan összekacsintottak,
s kigondolták, hogy meglepik a zenepedagógusokat 2010. április 22-25. között
egy zenei nevelési konferenciával, 25-26 év elteltével. Ötleteiket megosztották
a város zeneoktatási intézményeivel és a város elöljáróival, majd megkezdődött
a szervezés. Ezt azonban már nem a Múzsák intézték, mivel ez már nekik
túlon-túl ’földi’ feladat lett volna.
Én a
győri rendezvénysorozat keletkezés-történeteként szívesen elfogadom ezt a
csaknem kedves múzsai mesét, mert így az előszervezés tényeinek taglalását
megtakaríthatjuk egymásnak.
Ami
viszont tény, hogy a rendezvénysorozat — Solti György mottóul választott gondolata
alapján: „Kodály módszere zseniális…
minden jó zenélés az énekhangnál kezdődik” — Győr Város Gyermekkarainak
Fesztiváljával kezdődött (az Éneklő Ifjúság mozgalom részeként), a program
szerinti elnevezéssel: a 0. napon, április 21-én, szerdán. A Programfüzet
nemzetközi kórustalálkozóról is hírt adott.
A Zenei
Nevelési Konferencia első napi (ápr. 22.) programjában quasi preludiumként szerepelt a délelőttre
beiktatott Művészetoktatás Napja megünneplése. A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
(= MZMSz, ld.: www.mzmsz.hu honlapot is)
korábbi évekből származó kezdeményezésére honosodott meg az alkalom, azzal a
céllal, hogy ráirányítsák a figyelmet a
művészetoktatás társadalmi hasznosságára, amely elsősorban a szabadidő
tartalmas kihasználásában, a tanulók szocializációjában és a fiatalokat ért
káros hatások ellensúlyozásában érvényesülhet. Egyben a művészetoktatási
intézmények szerepére is fel akarták hívni a figyelmet, amelyet a helyi
kultúrában és a hagyományőrzésben is betölthetnek.
A rendezvényre ünnepélyes
külsőségek között a Varga Tibor[3] Zeneművészeti Intézet
Hangversenytermében, a Zsinagógában[4] került sor. Az
ünneplőket a város vezetése részéről dr. Ottófi Rudolf alpolgármester
köszöntötte, majd a Liszt Ferenc Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény (máskor rövidítve: LFZ AMI) igazgatónője, Szakács Erika
vette át a szót, úgy is, mint a rendezvény házigazdája. Az ő konferálásával
vette kezdetét a gazdag program, amely széles – és a szó szoros értelmében is
rendkívül színes – palettán mutatta be a város alapfokú művészetoktatási
intézményeiben folyó professzionális művészi-oktató munkát[5].
Ezek közül a produkciók közül is viharos elismerést váltott ki a rangos
hallgatóságból-nézőkből az ünnepi műsor záró számát előadó Etalon
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
néptáncra specializálódott középiskolás ifjak Rába kvartettje. Talán a minősítést minden felsőfokú jelző használatánál
jobban kifejezi, hogy a krónikás egy választás lehetőségénél őket részesítené
előnyben Michael Flatley ausztrál
step-művész (The Lord of
the Dance) csapatánál, aki(ke)t egyébként
a városban öles plakátok hirdettek, mint a folyó napok különleges eseményét.
Az
igazán pazar Rába-kvartett produkciója után ünnepélyes percek következtek. A
MZMSz elnöke, valamint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
(=MZTSz) elnöke és pedagógus tagozata vezetőjének 3 tagú kuratóriuma döntése
alapján dr. Gyimesi László, az MZTSz
főtitkára és Ember Csaba, az MZMSz
elnöke nyújtották át azoknak a zenepedagógusoknak a díszoklevelet és a kísérő
iparművészeti alkotást: a bronzplakettet, akik akár közelebbi múltbéli, akár
teljes életpályájuk során hozzájárultak a magyar művészetoktatás – különös
tekintettel a zeneoktatás – értékeinek gazdagításához. A szakmai elismerésben részesülők az alábbiak voltak:
Egyéni kitüntetettek:
Homor Istvánné, a budapesti Hubay Jenő Zeneiskola
nyugalmazott igazgatója;
Major Edit, a budapesti Rácz Aladár Zeneiskola
nyugalmazott tanára;
Pallagi Judit, a budapesti Tóth Aladár Zeneiskola tanára;
Békefi Antal Attila, a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola tanára;
Laczó Zoltán, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ny. docense;
Nógrády László, a Budapest XIII. kerületi Zeneiskola ny. tanára
Rázga József, a békéscsabai Bartók
Béla Művészeti Szakközépiskola és Zeneiskola nyugalmazott igazgatója
(sajnálatos hír: azóta rövid heteken belül R.
J. elhunyt †.).
Intézményi kitüntetettek:
Kiskőrösi Városi Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény;
Kisvárdai Weiner Leó Alapfokú Zene- és Művészeti Iskola;
Mezőtúri Bárdos Lajos Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Öröm, derű és
meghatódottság telítette légkörben gratuláltak a kitüntetettek egymásnak, s
mindazok a kollégák a kitüntetetteknek, akik jelen voltak a kiváltságos ünnepségen,
hogy együtt örvendezzenek kollégáik megbecsülésének. Napjainkban nem gyakori
esemény!
Az ünnep folytatódott. A Zsinagógában jelenlévők és más meghívottak
hivatalosak voltak a MZTSz és LFZ AMI ünnepi fogadására. Azt azonban megelőzte
egy kiállítás megnyitása a LFZ műemlék épületében; a Kovács Margit
Általános Művelődési Központ, AMI és
az Apor Vilmos AMI képzőművész-növendékei által
létrehozott alkotások megtekintésére került sor. Lipovics János
iparművész, szobrász, főiskolai docens, a Nyugat Magyarországi Egyetem Apáczai
Csere János Kara Művészeti Intézetének nevében megnyitójában hangsúlyozta, hogy
a művészeti neveléssel foglalkozó intézmények összefogásának különleges –
országosan is mintául szolgáló – példájának vagyunk tanúi, utalva a
Zsinagógában elhangzottakra, látottakra. Majd a kiállított rajz, akvarell,
pasztell és olajfestmény produkciókat méltatta, mely szerint messze meghaladják
színvonalban, művészi kifejező erőben életkorukat az ifjú alkotók. Tisztességére
válna szakmai középiskoláknak is hasonló színvonalú alkotások felmutatása. Ezt
csak megerősíteni tudják mind azok a jelenlévők, akik percekig is képesek
voltak átadni magukat a csodálatos hangulatokat, érzéseket ábrázoló, szóban
leírhatatlan, az iskolai gyermekkor érzelemvilágáról hihetetlen gazdagságot
eláruló képeknek, plasztikáknak.
Az
elegánsan megszervezett és kiállításában, tartalmában is emlékezetes napsugaras ünnepséget nem kevésbé
elegáns és gazdag fogadás követte. A protokoll meghívót, mint társrendező az LFZ
AMI nyomatta, azt is hirdetve, hogy ez az alkalom is már szerves részét képezi
a Győri Zenei Nevelési Konferenciának. Támogatók voltak Győr Megyei Jogú Város
Önkormányzata, a Széchenyi István Egyetem, Árkád Győr, Zöldfa Étterem Győr.
Védnökök: Borkai Zsolt polgármester
és dr. Ottófi Rudolf
alpolgármester. A szervező a LFZ AMI volt.
A tulajdonképpeni Győri Zenei Nevelési Konferencia
megnyitójára fentebbi előzmények után került sor a Richter[6]
teremben. (Amikor beléptem, akkor ocsúdtam, emlékeimet frissítve: de hisz’ ez a
70-es évek Rába mozija, kicsit megcsinosítva). Regisztráció, befizetések,
szálláscímek átadása, étkezési jegyek szortírozása — igazi fesztiválos hangulat
lengte át az előteret. Rég nem látott ismerősök, barátok, kollégák köszöntötték
egymást örömmel, öleléssel. A nagy társasági zsongás aztán elcsendesedett, mert
hívott a program, s mindenki elfoglalta helyét a hangversenyteremben, hogy a
délután 4 órára meghirdetett nyitó esemény egyetlen pillanatát se veszítse el.
Elsőként
dr. Somogyi Tivadar alpolgármester emelkedett szólásra, köszöntötte a város vezetése nevében a
megjelenteket, a Konferenciát. A szerényre sikeredett szórólap szerint Gilbert
de Greeve, a Nemzetközi Kodály Társaság (=NKT) elnöke volt megjelölve, mint
aki rangjánál, pozíciójánál fogva szakmai súlyát adja meg az országos
rendezvénynek. Bár de Greeve úr jelen volt, az első sorok valamelyikének
szélén ülve, Baross Judit, a rendezvény szervezője és a megnyitó
bemondókénti irányítója dr. Nagy Miklós tanár urat kérte, hogy
elevenítse fel a lassan már a történelmi múltba vesző, de emlékeinkben továbbra
is elevenen élő győri konferenciákat.[7]
(A dr. Nagy Miklóssal „Zenei nevelési konferencia négy évtized
távlatából” címmel készült interjú jelen beszámoló után olvasható. A Szerk.
megjegyzése.)
Az első konferenciára 1968-ban került sor, majd
háromévenként rendszeresen egészen 1983-ig rendezték meg az egyre népszerűbbé
váló országos zene- és zenész-ünnepeket, mindösszesen hatot. Ha csak az előadók
neveit soroljuk, a magyar (zene)pedagógia, zenetudomány, alkalmasint az
élettudományok legnagyobbjainak az alakja idéződik fel előttünk (Bárdos
Lajos, Gárdonyi Zoltán, Szabolcsi Bence, Szőnyi Erzsébet, Ujfalussy József,
Vikár László, Zoltay Dénes,de előadott itt Grastyán Endre is!, sőt –
oktatáspolitikailag nem közömbös – dr. Szarka József az OPI főigazgatója
is). Akkoriban voltak annyian a résztvevők, hogy szekciókat lehetett
létesíteni. A szekcióvezetők személye (Csík Miklós, Dobszay László, Kállay
Géza, Kerecsényi László, Lukin László, Párkai István, Tusa Erzsébet, Ugrin
Gábor) is jelzi, milyen is lehetett a konferenciák rangja, a szekciókban folyó
tevékenység minősége.
A megnyitó ünnepség következő tervezett előadója: Párkai
István, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem (a továbbiakban – LFZE) professzor emeritusa levélben mentette ki
magát.[8]
A
konferálásból tudhattuk meg, hogy dr.
Batta András, a LFZE rektora is vállalta védnöki minőségében a Konferencia
szakmai és eszmei támogatását. A ő képviseletében jelent meg, program szerinti
nyomtatásban is az ünnepi beszéd szónokaként Madarász Iván, a LFZE professzora, zeneszerző, számos társaság,
civil egyesület szakértő és megválasztott tagja.
Madarász Iván rögtönzött előadásának profetikus felhívása volt a jelenlévőkhöz. Nem nyugodhatunk bele,
hogy az érték kiszorul a világból, s diadalt ül a popularitás, annak is az
alacsonyabb színvonalú változata. Az itt ülők ritka érték – az évszázadokat
átívelő és túlélő értékes zene – közvetítésére hivatottak, erre szól
küldetésük. Weöres Sándor gondolata szerint az ’időtlen’ dereng át az ’idő’
világába. Vejnemöjnen, Tamino társaiként Varázslók vagyunk mindannyian, még akkor is, ha közalkalmazotti
státuszba helyeznek a mindennapok. A varázslat lehetőségének belső igénye kell,
hogy mozgasson, s ezt kell át transzformálni külső társadalmi cselekvéssé. A
művészet belső igényét kell felépíteni a reánk bízott gyermekekben. Kodály
országában ma is, holnap is érvényesülni kell a zene – és a humánus értékek –
demokratizálásának. Ebben játszani katalizátor szerepet – rang és feladat. Ez a
mi dolgunk, s ez nem is kevés. Madarász professzor kesergést mellőző, annál
inkább buzdító, ösztönző szavait megkülönböztetett taps fogadta.
A
megnyitó ünnepség befejezéseként az Egyetemi
Zenekar és a Győri Fesztiválkórus adott
koncertet. Bartók öt egynemű kara
hangzott el Bartók eredeti a cappella és általa később meghangszerelt
változatában. Végül Kodály Galántai
táncok c. kompozíciójának előadása ringatta nyugalomba a hallgatóságot. Mígnem
a dirigens Ménesi Gergely ki nem
fordult a közönség felé, s a „Tavaszi szél vizet áraszt” mindenkinek kedves
népdalunk Kodály harmóniavilágára némiképp hajazó[9] quasi
’népi korál’ zenekari kíséretével örömteli közös éneklése és taps közepette
hagyták el a Richter-termet az ünnepi megnyitó résztvevői. Csak néhány
kíváncsiskodó motyogta egymás közt, zavartan: – és hová tűnt közben de Greeve úr? – Ez a derű és ünnepi órák
közepette eklipszisnek hatott.
A
konferencia első valódi munkanapján (ápr. 23. pénteken) rögtön az első percekben
választ kaptunk fenti kérdésünkre: de
Greeve úrnak 18 órakor el kellett hagynia a megnyitót, s Bécsen keresztül
aznap este haza kellett repülnie, mivel másnap zongora-estje volt Brüsszelben. Dr. Benkő Szabolcs[10]
igazgató úr, a napi teljes program moderátora egyben azt is bejelentette, hogy de Greeve úr magyar nyelven megírt előadását
Gede Éva tanárnő a napi program
nulladik pontjaként olvassa fel.
Két
fontos gondolatát, üzenetét emelném ki ennek az írásnak.[11] Meg
kell érteni, „hogy
milyen egyedülálló értéke van az integrált és teljes körű zenei programnak. … Elég
tudományos bizonyíték áll rendelkezésre ahhoz, hogy megbizonyosodjanak róla." Továbbá: „Mi, a Nemzetközi Kodály Társaság, a nemzetközi
zenei közösség hangját képviseljük, és magyar, valamint külföldi kollégáink
nevében felhívjuk az illetékeseket, hogy állítsák vissza a zeneoktatás fontos
helyét az általános nevelésben minden magyar gyermek érdekében, és azért, hogy
Magyarország visszaszerezhesse „modell”-szerepét a világ többi része számára.”
Az ülésszak levezető elnöke, Benkő igazgató úr sajnálattal jelentette, hogy Szőnyi Erzsébet, a LFZE tanára, Kossuth-díjas zeneszerző
megbetegedése miatt nem tud személyesen, csupán előadásával jelen lenni. Kodály zenepedagógiai
koncepciója Magyarországon és a nagyvilágban
c. Szőnyi előadást Márkusné Natter-Nád Klára tanárnő, a
Magyar Kodály Társaság vezetőségi tagja, a MKT Hírlevél szerkesztője, a Magyar
Kultúra Lovagja (2010. januári kitüntetés!) olvasta fel.
Szőnyi tanárnő sokak számára még nem ismert – ma már
zenetörténetinek mondható – adatokat, életrajzi tényeket mutatott be. Így
építette fel a kodályi tett, a magyar ének-zenetanítás történetét a külföldi
leágazásokkal, és, eljutva a mai helyzethez, freskószerűen tárta azt a
hallgatóság-olvasók elé. Az ”egy tanórás tárgy – nem tantárgy” pedagógiai
igazságán való eltűnődést nem spóroltatta meg velünk, de azt sem, hogy azt is
kimondja: „Most a centrális helyett csupa
kis lokális harcterület van.”[12] Érdemes ennek
folyományait is végig gondolni…
A
pozsonyi professzor asszony műsorban meghirdetett előadása nyomtalanul
elmaradt. (Eklipszis?) Annál kellemesebb meglepetésül szolgált dr. Hámori
József professzor, akadémikus (1998-től az MTA rendes tagja) előadása a
„Zene és kreativitás” összefüggéseiről. Világos áttekintést kaphattunk az agy
bonyolult működéséről, a féltekék működésmegoszlásáról és együttműködéséről.
Zenészek számára is hasznos, ha ismertté válik, hogy a logikai, analógiás
működések központja a bal féltekében található, miként a racionális gondolkodásé
is, míg a jobb félteke felelős a bennünket érő benyomások szintetizálásáért, a
holisztikus (egészleges) látásmód kialakulásáért, s a kreativitás, a
fantáziaműködés fenntartásáért, amibe az még irracionalitás is beleférhet.
A
professzor elmondta, hogy a fantázia, a kreativitás fejleszthető. Ezért van
nagy jelentősége a különböző korú gyermekek életében a mesének, s olyan
feladatok megoldásának, amelyeknek az útját magának kell kitalálnia. Nagy
emberek zenéről alkotott vélekedésre hivatkozott. Tolsztojtól származó gondolat: a zene – az érzelmek gyorsírása. Greensman (az USA egyik legfőbb pénzügyi
tekintélye) szerint az absztrakt gondolkodást zenével, irodalommal kell
fejleszteni. Mozart hallgatása még a matematikai képletek megértéséhez és
alkalmazásához is közelebb vezet. Vajon
Einstein miért hegedült 2 órát ahhoz,
hogy termékenyen tudjon dolgozni? – ezekkel a gondolatokkal bátorította a
figyelmesen hallgató és fogékonynak tűnő hallgatóságot művészi munkájuk lelkes
végzésre, amellyel csodákat tehetnek a gyermeki személyiség fejlesztésében.
Külön
blokkot alkotott az érdekképviselet,
pályázatírás, a zenei nevelés-oktatás jövője tematika.
Dr. Gyertyánfy Péter, az ARTISJUS, a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda nyugalmazott
főigazgatója, szerzői jogi szakértő a zeneoktatási intézményeket, azok munkáját
érintő, a témából fakadó kérdésekről szólt. Jogi témáról lévén szó, annak bonyolultsága
meghaladja azt a keretet, amit a most következő bekezdésben tudnánk ennek
szentelni. Kitűnő dia-vetítéses prezentáció segítette a gondolatmenet
követését. Érdeklődők számára a Szerkesztőség rendelkezésre fogja tudni
bocsájtani ezt a vázlatot, valamint szükség esetén a jogi szakértés
igénybevételének útját.
Más
színfoltot jelentett a három közép fiatal generációhoz tartozó vezető prezentációja
az eddigiekhez képest.
Ember Csaba, a MZMSz elnöke (2010 májusában újabb öt esztendőre
újraválasztva), a balassagyarmati Rózsavölgyi Márk AMI igazgatója, a Magyar
Kultúra Lovagja a zeneiskolák jelenét és jövőjét taglalta, jelentős anyagismerettel,
statisztikai adatok birtokában, gazdasági feltételekben (költségvetési
számokban) és rendeletekben való tájékozottsággal. Tartalmi zenepedagógiai
kérdések közül a szakfelügyelet újra bevezetésének a fontossága, az
értékszemlélet fenntartása, a személyiségfejlesztésnek a zenei és bármi más
művészeti nevelési eszközzel való elősegítése kaptak nagyobb hangsúlyt
referátumában.
Eckhardt Gábor, a LFZE gyakorlóiskolájának, a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnáziumának igazgatóhelyettese, az előttünk
álló tantervi reform, a tanterv- és iskolatípusok közötti átjárhatóságot
biztosító modul-rendszer hálózati rendszerben való értelmezéséhez kívánt
iránytűt adni, az Allegro Barbaro-ból vett zenei példákkal szemléltetve. Mind a
tantervi ismertetés, mind a zenei illusztrációk figyelmet keltő kellemes modor
köntösében Ariadne-fonal szerepét játszották a labirintus-szerű
modularizációban esedékes tájékozódásunkhoz.
Magyar Margit, a budapesti VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI
igazgatója, a MZMSz elnökségének tagja bevezetőjében zenetanári / szakmai
beszélgetésekben sem szokványos témákat vetett fel. Beszélünk-e a tantervi
megújulás szükségességéről? Ismerik-e a zeneiskolák a rendelkezésükre álló
pályázati lehetőségeket? Milyen a zenetanári státusz a társadalomban? Milyen a
kapcsolat a felsőfokú (nevezetesen zenetanár-)képzés és az alsó fokú
oktatók/oktatás között? Mi az oka a zeneiskolák lassú, konzervatív jellegű
társadalmi adaptációjának?
Előadásának
3 fontos témát jelölt meg: mi a zenetanár szerepe? A zenetanári továbbképzés
rendszere és a képzés fontossága, végül: személyes kitekintés. Ezek közül nagy
hangsúlyt kapott a kifejtésben az újítás fontossága, egyidejűleg az értékőrzés,
a zenei hagyományőrzés és a zenei gondolkodásmód állandó szem előtt tartása. A
zenei kompetencia tartalmát a stílusokban való jártasságnak kell adnia.
Előadásának utolsó harmadát előre eltervezett, esetlegességet nem engedő, a
jelenlévő zenetanárok figyelmét, intellektusát, zeneiségét teljesen kihasználó
és próbára tevő szigorú ritmusgyakorlat képezte, ízelítőt és példát
szolgáltatva abból, hogy igényes követelményállítás a személyiség teljes
részvételét igényli a zenei aktivitásban.
A napi
hivatalos program záró prezentációja következett. Fejes Tímea és Pappné Farnadi
Tamara győri tanárnők az év elején váratlanul elhunyt dr. Kokas Klára emlékére állítottak össze filmes prezentációt,
amely megindító módon idézte fel Kokas Klára egyedi, megismételhetetlen
kisugárzását, gyermekeket zenével, mozgással, érintéssel gyógyító hatását.
Gazdag írott életművéből felhangzó idézetek jelenítették meg azt a humánumtól
áthatott és szívet-lelket megérintő gondolati és emocionális rendszert, amely
erre elkötelezett zenepedagógusoknak mintát, példát és erőt adhat a gyermeki
lélek zenei közelítéssel történő felszabadításához.*
Fakultatív
programot biztosított a szervező bizottság a lelkesedében és fizikai erőnlétben
nem lankadó résztvevőknek. Három koncert kínálata okozta a választás „kínját”.
Én a fortepiano est iránt tanúsítottam érdeklődést, nem hiába, ahol számomra
kevéssé ismert Haydn művek szólaltak meg a Xantus János Múzeum gobelin kamaratermében.
Míves zenei ízléssel és korrekt megszólaltatással ajándékozták meg figyelmes
hallgatóságukat Andrejszki Judit
(ének) és Takács Szilvia (fortepiano).
A
„dőzsölés”napja szombat volt, már ami a program-kínálatot illette. Délelőtt 8
program között lehetett választani. Az idők és a távolságok figyelembe
vételével alig volt bárkinek is esélye arra, hogy kettőnél több bemutatót
meglátogathasson. Az tény, hogy én a „Psalmus” tanítását szerettem volna
meglátogatni a Kodály Z. Zenei Általánosban, de ez a tervem meghiúsult, mivel
bejelentés nélkül elmaradt. Volt azonban, ami bőven kárpótolt ezért a
„bárányfelhö”-ért.
Jóllehet,
nem vagyok óvoda-szakértő, de engedtem az óvodavezető kolléganő Szabóné Oláh Márta, a Nádorvárosi
Közoktatási Központ Bartók Művészeti Bázisóvodája vezetője személyes
meghívásának. Gyermekléptékű terek, formák, virágok, ágak, falevelek, csupa
színesség, mesefigurák, játékeszközök, sugárzó, nyílt tekintető derűs
gyermekarcok, gondoskodásukat 6-8 fős gyermekcsoportjuk minden tagjára kiterjesztő
figyelmes, türelmes, halk szavú óvónők, gyermekhangszerek arzenáljának (triangulum,
kisdobok, metallofon, furulya) látványa fogadták a látogatókat. Még a lopott
tekintet sem talált egyetlen olyan sarkot, zugot, ahol kószáló, őgyelgő
semmit-tevő gyermeket lehetett volna lelni. Minden gyermek aktívan, tevőlegesen
és ahol közös volt a tevékenység, kooperatívan(!) vett részt a csoport óvónő irányította működésében.
Már az öt-évesek is furulyáztak egyszerű gyermekdalokat, aki pedig még csak
keresgélte a megszólaltatás lehetőségeit, az az óvó néni ölelésében,
szeretetteljes védettségben nyiladozott szemük-fülük-értelmük a helyes
megszólaltatott hang hallatán.
Mindezt
látva, magamban és titokban felsóhajtottam, de most leírom: – Ó, bár ha így
„csinálnák” a magyar társadalmat! Folytatólagosan, még az iskolában is!... –
Talán köszönnének, alkalomfüggően segítenének egymásnak, talán képesek lennének
összedolgozni-együttműködni, talán nem lökdösődnének, talán türelmesek lennének
egymáshoz, talán értelmet sugározna a tekintetük (mert lenne bennük - ?), talán
nem ’anyáznának’ – sem harminc éven belül, sem azon túl?
Kellenének
nekünk ilyen óvodák! Talán több ezer…Hogy milyen egy ilyen fajta intézmény, a
vezető Oláh Márta bemutatásából
könnyen megtudható.[13]
Már
csak egy délelőtti programra futotta. Ez pedig egy szolfézs óra volt a LFZ
AMI-ban. A bemutató tanítást tartó tanár: Spiegel
Mariann, aki a zeneoktatás mindhárom szintjén oktat. Az óráról alapos és
részletekre is kiterjedő leírást ad Papp Károlyné tanárnő a zeneiskolai szekció
összefoglalójában.[14] Hogy
a magam szavaival is méltassam ezt a hihetetlenül mély tanári tapasztalatot
„tükröző” (nomen est omen) szellemi teljesítményt: csodáltam mind az emberi,
mind a zenei anyag perfekcionális, a szó pedagógiai, pszichológiai (oktatás- és
csoportlélektani) értelmében vett kezelését, az óra építkezését, a tanulók
hallásának-zeneiségének és kreativitásának örökös ébrentartását. Mind ezt az
óra végén összművészeti keretbe foglalta a tanulók ízlésének,kultúrtörténeti
ismereteinek mozgósítása, amely végül is csúcsra futtatta az órai
erőfeszítéseket: minden tanuló átélhette a maga szellemi és intellektuális
részvétele alapján a „flow”, mondhatnánk: ’mini-katarzis’ élményt, annak is a
végét: ’ezt jól csináltam, helyesen vélekedtem’. Wir hätten noch mehr solche Wiederspiegelung vom Spiegel (Mariann) in der Zukunft zu haben brauchen”[15]
Az
aznapra megjelölt programok közül a kora esti koncertet választottam, amelyen Gál Tamás, a LFZE docense, karmester
tanár délutáni kurzusának gyümölcsét ízlelgethette a hallgatóság. A Győri Konzi (amint honlapcímként is
szerepel) felső évfolyamos hallgatóit segített felkészíteni Gál tanár úr
nemcsak a közeli zeneakadémiai felvételi vizsgára, hanem az órákon/perceken
belül esedékes koncert dirigálására is. Mozart A-dúr, KV. 201. sz.
szimfóniájának egy-egy tételét vezényelték hárman. Így csak a III. tételig
jutottak el. Ám így is átfogó képet kaptunk az ifjú kandidátusok
rátermettségéről, valamint a konzi zenekarának minőségéről. Az ifjúsági
zenekarok aktuális esetlegességeitől eltekintve szépen muzsikáltak és híven
követték „nagykorú” osztálytársaik csak vezénylési gesztusokban kifejezett
zenei elképzeléseit.
A
Mozart szimfónia IV. tételének elmaradását bőségesen kárpótolta Schubert
G-dúr miséjéből a Credo tétel előadása. Ebben a konzi vegyeskarának is
oroszlánrész jutott. A szép hangzás előállításában jelentős része volt Molnár Gabriella tanárnőnek, aki a LFZE
karvezetés szakán két éve végzett, s azóta a tanári kar stabil és közösséget
megmozgatni képes aktív tagjává vált.
Mehr
Licht! – napsütötte vasárnap reggelre ébredtünk. Sokan áramlottak az akkorra
szervezett helyszín, az Iparkamara felé már kora 9 óra előtt. A fények, a napsugarak
bejöttek az előadóterembe. Dr. Csermely
Péter[16], a Nemzeti
Tehetségsegítő Tanács elnöke, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem professzora „Milyen a tehetséges tehetséggondozó?”
címmel tartott előadást. Számomra valami hasonlót jelentett, mint a Gaál István
rendezte, Sára Sándor operatőri munkája eredményeként 1964-ban megjelent
hihetetlen szuggesztivitású film, címe: SODRÁSBAN.
Ezt azóta még/már az ifjú generáció is láthatta, s sejthetik mire utalok. Ennek
az előadásnak is volt sodrása, felszólító erejű volt: –’Jőjjetek velem,
sodrásba!’
Egy
bekezdésbe reménytelen felidézni még az előadás nagy egységeinek a gondolatmenetét
is. Ezért némiképp önkényesen, de a pedagógiai hasznosságot első rendűen szem
előtt tartva, néhány principális kérdést vagy megállapítást hadd idézzek! –
Mindenki lehet tehetséges, csak ki kell találni, ki, miben, mikor. Ha több
tehetségfaktor jelentkezik és különböző fejlettségi szinten, melyiket és mikor,
ill. milyen sorrendben fejlesszük? Meg kell tanulnunk differenciálni a
látszólagos (vagy akár valóságos) nehezen nevelhetőség és a tényleges
tehetségjegy(ek), a kreativitás között.
Ösztönzést
kaptak a jelenlévők, hogy kapcsolódjanak intézményi szinten vagy egyénileg a
tehetségsegítő, -fejlesztő programokhoz. Ne feledjék, már az ország 11
zeneiskolája tagja a Tehetségpont „mozgalomnak”! További tájékozódásul szolgáljanak:
www.tehetsegpont.hu, www.geniuszportal.hu, csermely@eok.sote.hu, www.kairosz.hu
Dr. (PhD) Jánosi András, a LFZE újonnan alakult népzene tanszakának tanára
tartott előadást a magyar népzene előadásmódjáról. Szervezett, jól tagolt,
felépített előadását egyfelől dia-vetítése tette szemléletessé. Kár, hogy az
audio-vizuális technikai perfekció (DVD-lejátszás, számítógépről történő
hangrekonstrukció), amely azért szerves részét képezte volna a prezentációnak,
nem volt állandó jelenlétű vendége a Szerzőnek.
Mert, hogy Jánosi tanár úr előadásában tulajdonképpen a legközelebbi múltban
befejezett és sajtó alá rendezett könyvét mutatta be, amely több éves kutatásainak
eredményeit foglalta össze, s nyerte el ottani, skandináv körökben is egyedisége
révén és értékeiért Norvégiában a doktori fokozatot. Fő fejezeteit a hangszeres
hangképzés, a hangsúlyozás, a szimmetriák, a díszítések kérdései képezték.
Természetesen állandó vezérfonala volt a fejtegetésnek az improvizáció, mint a
népi muzsikálás lételeme. Frappáns megállapítása: A notáció alapján a hangzásra
nézve bizonyos elvárásai lehetnek a kottaolvasónak, ám ezek szinte soha nem
teljesülnek, mivel a megszólaltatás épp a népi előadásmód természetéből adódóan
a lejegyzéstől eltér.
A
teljes programot Hraschek Katalin, a
LFZE gyakorló iskolai tanárának „Lehetőségeink az ének-zene órákon – a
realitások tükrében” c. előadása zárta. Már a címválasztás is magában hordozta
annak veszélyét, hogy ez nem egy 30-40 perces előadás, hanem egy félévi
módszertani kurzus témája. Ezzel a helyzettel nehezen is bánt aztán az előadó,
mert iskolatípustól és életkori szintektől, osztálybeosztástól függetlenül
említett sok-sok problémát, helyzetet, esetet, s egymásra csúsztak szaktárgyi,
didaktikai, neveléselméleti, fejlődéslélektani, nevelésszociológiai
témafelvetések. Érdeklődők számára szívesen rendelkezésre bocsátom ennek az
előadásnak a vázlatát, de ezt most a kolléganő iránti tiszteletből inkább
mellőzném.
A nap
meglepetése volt, hogy Párkai István
tanár úr, a LFZE professor emeritusa váratlanul megjelent, hogy az ünnepi
megnyitóról való távolmaradása miatt okozott csalódásra gyógyírt hozzon. Puszta
megjelenésével is elérte ezt a gyógyító hatást, hisz’ őt az iskolai
énektanításban és karvezetésben tevékenykedő ifjabb és kevésbé ifjú kollegák
tengernyi sokasága rajongással szereti, etalonként tekinti. Igazán tisztelve a
konferencia záró pillanatainak súlyát és pergését – bárcsak másoknak is adatna
meg ez a képesség! – csak néhány mondatot, mi több, gondolatot hozott magával a
konferencia résztvevőinek Párkai tanár úr: – a befogadás számára teremtsük meg
a lehetséges, optimális élmény-feltételeket. Továbbá: senkit ne csüggesszen
ezen a pályán az, hogy életén keresztül negyedeket, nyolcadokat tanít! Mint
ahogy minden ember más, ugyanúgy
másnak kell lennie minden egyes negyednek-nyolcadnak, s ebből a perspektívából
nézve már minden énektanárnak, karvezetőnek megvan a zenei, pedagógiai életprogramja, életfogytiglan.
A
zeneiskolai szekció nevében Papp Károlyné
tanárnő, a LFZE szolfézs gyakorlatvezető tanára készített összefoglalást a zeneiskolai tapasztalatokról, s adta elő a szekció
nevében a zeneoktatás számára jövőben hasznosítható ajánlásokat.[17]
A
konferencia Dr. Benkő Szabolcs
igazgató úr zárszavával ért véget.
A
konferencia egészéről készült körkép lehet, hogy „kissé tágasra” sikerült, még
úgy is, hogy kizárólag csak azokról az eseményekről adtam összefoglalót,
amelyeken személyesen részt vettem. Azonban még néhány megjegyzésemet hadd fűzzem
a látottakhoz, hallottakhoz, átélt élményekhez. Kezdeném a „meteorológiával”.
Nem kell ismételnem, mit tekintettem nem hogy bárányfelhőnek, de kifejezetten Nap-fogyatkozásnak. Az, hogy principális
előadások előadói nem tudtak megjelenni, az sajnálatos (= Bárányfelhő). Ám,
hogy egy jelenlévő, a létező, az
egyetlen, a Nemzetközi Kodály
Társaság elnöke elhagyja a konferenciát, anélkül, hogy köszöntenék, és
megtartaná referátumát magyarul, a kinyomtatott program szerint – ez nemcsak
szervezési, de diplomáciai malőr.
Bárányfelhős
jelenségnek tekintem a konferencia szervezettségéhez, előkészítettségéhez
tartozó túl szerényre sikeredett nyomtatott programot. Még ez a háromrét
hajtott A4-es ív is megérdemelt volna
egy (jobb) grafikust. Az internetre felkerült program és a nyomtatott
hivatkozott A4-es leaflet nem
mindenben mutattak azonosságot. Ami viszont rengeteget segített volna az
odasereglett nem-győri vendégeknek a
tájékozódásához, az az interneten megjeleníthető térkép lett volna, amit végül
is a kézbe kapott idegenforgalmi térkép és városi nevezetességeket bemutató
kiadvány nem biztos, hogy pótolt. Kiváltképp a szombati gyakorlati tanítások,
foglalkozások megközelítése volt többeknek problematikus, amikor is helyi
városi buszokat vétettek el, s késve érkeztek a helyszínekre.
A
szervezés megkezdése előtt már rendelkeznie kell az operatív vagy előkészítő
szakmai bizottságnak egy határozottabb arcélű koncepcióval. Kiket, mire
szólítunk meg, milyen témákkal és kik legyenek az előadók? Ebben én – nemcsak intuícióimra
hagyatkozva – bizonytalanságot éreztem. Továbbá: ki legyen az a maximum 2-3 fő
az országos szaktekintélyek köréből, akik ajánlások megtételére képesek a zenei
nevelés, a művészeti nevelés jövőbeni pozícióinak megőrzése, megnyerése
érdekében.
Átnéztem a statisztikai
adatokat, amelyeket Dr. Benkő Szabolcs igazgató úr bocsátott
rendelkezésemre. Ez úton is köszönet értük. – Ezek alapján 181 részvételi költség
befizetésével regisztrált résztvevője
volt a konferenciának. Az előadásokon – a teremkapacitások függvényében –
azonban 300-500 érdeklődő is jelen volt. – A regisztráltak 16 %-a volt férfi. A
kormegoszlás vegyes volt, de az életkori átlagot 35-40 év körülire
becsülhetjük. Nagyjából fele-fele arányban képviseltették magukat a regisztráltak
a közismereti szférából (Óvoda, ált.
isk., és zenei általános, normál tagozatosok dominanciájával). A másik fél
tábor a zeneiskolai (¼ ) és a szakközépiskolai (¼) tanárok között
oszlott meg. Az ország régió szerinti reprezentációja a győri körzet kiütéses
győzelmét hozta több mint 80 %-kal. Két résztvevő jött felvidékről(!) (erre is
érdemes lenne odafigyelni). A szombati fakultatív programok iránti érdeklődés
is jelzés értékű: minimális az egyházzene iránt (6 fő), és két nagy csoport 49
és 50 fővel az óvoda látogatásban és a konziban.
Önmagában
fegyvertény, hogy a Zenei Nevelési Konferencia – létrejött. Talán sejtetni
engedte az ifjabb résztvevőknek, hogy milyenek lehettek a 3-4 évtizeddel ez
előttiek. Igaz, hogy a résztvevők szakosodás nélkül kaptak sok-sok információt
(ha hazamennek, önállóan elrendezik magukban, gondolataikban), szakma szerint
azonban lehet, hogy többre vágytak volna.
Minden
és minden fajta konferenciáról elmondhatjuk azonban, hogy az nem csupán a
szakmáról szól. Rég nem látott ismerősök, hajdan volt iskolatársak, korábbi
továbbképzések társaságai találkozhattak egymással. És új ismeretségek, új
barátságok köttetésének is színtere egy ilyen összejövetel. Társas hálózatok
kialakításában is katalizátorrá vált ez a konferencia is.
Élveztük
a győri operatív szervezők szívélyességét, udvariasságát, segítőkészségét, akik
akár a pultoknál, akár az adminisztrációban, akár „ajtón-állók” szerepében
igazítottak útba, szolgálták a zökkenőmentességet, a jó légkör biztosítékát.
Külön méltányoltuk a Városháza éttermének a használati lehetőségét. Az ottani
felszolgálás profizmusa, rugalmassága, a felszolgált ételek ízletessége,
jónál-jobb minősége jelentős közérzetjavító tényező volt.
A
helyszínek heterogenitása előnnyé változott azzal, hogy minden egyes előadási
színtér újabb és újabb tájékozódási erőfeszítéseket kívánt a jelenlévőktől, s
így többet lehetett megismerni a kerékpárosoknak is természetes otthont adó,
napsugaras Győrből.
Ha
azonban elhessegetjük a bárányfelhőket, Győr
– napsugaras volt.
További
szakmai részletek firtatása, nevesítés, explicitté tétel helyett –a legőszintébben
gondolva, s nem olcsó megfutamodásnak szánva – Kölcsey Husztjából egyetlen sort kölcsönözve búcsúznék:
„Messze jövendővel komolyan vess össze jelenkort…’ Talán ez útmutató lehet a
következő konferencia koncepciójának kialakításához, megrendezéséhez?...
[1] MAULBERTSCH, Franz, Anton (1724-1796), osztrák festő, a késő barokk (freskó)festészet
kiemelkedő alakja
[2] „Hős vértől
pirosult gyásztér, sóhajtva köszöntlek, nemzeti nagylétünk nagy temetője,
Mohács!” (1824) – KISFALUDY
Károly, (1788-1830), író, költő, festő, az MTA rendes tagja. Többet ld: Magyar
Nagylexikon és Google.
[3] VARGA Tibor (*1921 Győr – 2003. Grimisuat, Valais). A
LFZA-án Hubay J., Berlinben Flesch K. tanítványa volt. 1955-től Svájcban élt.
Létrehozta a Sion-i Varga Zenei Fesztivált. Schönberg, Berg, Bartók művek hű
tolmácsolója.
[4] A ZSINAGÓGA a XIX.
században épült historikus és szecessziós
stílusban. Ma múzeumépületként szolgál, illetve kulturális rendezvényeknek ad
otthont. A győri Egyetem Zeneművészeti Karának hangversenyterme. A 2003-ban
megkezdett rekonstrukció során az eredeti 1868-as építészeti és belső
díszítettségi állapotokat állították vissza. A központi térben és karzatain Vasilescu
János műgyűjteménye (II. világháború utáni magyar anyag) állandó
kiállításként tekinthető meg.
[5] A Győri Tánc és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakközépiskola
és Kollégium (= GyTKI) intézményét a táncművészeti tanszak növendékei
képviselték. Elsőként „A gömb” c. saját koreográfiáját Szalay
Alexa táncolta el. – Ugyanezen
intézmény 8. osztályosai Herold-Ashton A
rosszul őrzött lány c. darabjából a fapapucsos táncot adták elő. Betanító
balettmester: Ócsag Anna. A zene is
kivette részét a professzionalizmus felmutatásában Járóka Sándor, a LFZ AMI
hegedűs növendékének szerepeltetésével, valamint a nyíregyházi zongoraverseny
egyik I. helyezettjének: Bede Fazekas
Máté bemutatásával. Miként a zongoraverseny gálakoncertjén, most is
szuggesztív kifejező erővel szólaltatta meg Rachmaninov-Grjaznov Olasz
polkáját.
[6] RICHTER János (*1843. Győr - †1916.Bayreuth). Német zenei neveltetésű (Bécs). Wagner
ajánlásával a Müncheni opera karmestere. Wagner műveinek lelkes tolmácsolója.
1871-75-ig a budapesti Nemzeti Színház karnagya volt, Erkel Ferenc ottani működése
után.
[7] Dr. NAGY Miklós beszéde a maga teljességében a jelen
riport kiegészítéseképpen a PARLANDO honlapján (www.parlando.hu) olvasható.
[8] Prof. Em. PÁRKAI István levele a PARLANDO honlapján olvasható.
[9] GROSZ Artúr Valentin ifjú zeneszerző munkája
[10] Dr. BENKŐ Szabolcs a Győri Richter János Zeneművészeti
Szakközépiskola, Általános Iskola AMI és Kollégium igazgatója. A későbbi
tavaszi hónapokban a Város Önkormányzatától újabb 5 évre kapott igazgatói
megbízatást. Honlapon elérhető: www.gyorikonzi.hu
[11] De GREEVE, a NKT Elnökének teljes előadás szövege a PARLANDO honlapján szintén olvasható (www.parlando.hu).
[12] SZŐNYI tanárnő előadásának teljes szövege a PARLANDO honlapján szintén olvasható.
* Dr. Kokas Klára egyik utolsó, a PARLANDO-nak szánt posztumusz írását (Körültáncoltuk az ibolyát)
a Kedves Olvasó jelen lapszámunkban, a dr. Nagy Miklóssal készült interjút
követően megtalálja. (A Szerk. megjegyzése.)
[13] A PARLANDO honlapján!
[14] A PARLANDO honlapján!
[15] Szükségünk lenne a tükör még több ilyen
visszatükröződésére a jövőben.
[16] CSERMELY Péter, prof., az MTA doktora. (Szül.: 1958.
Budapest). A Semmelweis Egyetem Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és
Pathobiokémiai Intézetének professzora. Eddig tíz könyve és 200 tudományos
cikke jelent meg. Tudományos teljesítménye több mint kétharmadát itthon végzett
munkával érte el. A Magyar Biokémiai Egyesület alelnöke és a Cell Stress
Society International alapító titkára, majd elnöke. Elismerései közül: Pázmány
Péter, Jedlik Ányos díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, EU-tól
kapható legmagasabb kitüntetés 2004-ben : Science Communication Award, ill.
Descartes Award. Részletesebb információk: http://www.tehetsegpont.hu/csermelypeter.php
http://www.linkgroup.hu
[17] Lásd PARLANDO honlapján