Gonda János
A RÖGTÖNZÉSRŐL ÁLTALÁBAN:
A KONFERENCIA CÉLJA*
A |
rögtönzés
elválaszthatatlan az ember életétől. Jelen van minden cselekedetben,
mozdulatban, gesztusban; ott van a beszédben, de még a gondolkodásban is. A rögtönzés
a szabadság, nyitottság, kötetlenség megtestesítője, míg az ellentétes pólus, a
komponálás a szabályozottsággal, szervezettséggel, rögzítettséggel asszociálható.
Átvitt értelemben a két pólus két ellentétes tendenciát képvisel: egyfelől az embernek
a szabadság, kötetlenség iránti vágyáról, másfelől a rendre, a tudatos és arányos
építkezésre való törekvéséről van szó. Lényegében a művészetek egyik alapvető
kérdését érinti ez az ellentét: hogyan és milyen mértékben érvényesül a
műalkotásban a kétféle tendencia, melyik dominál, s milyen a kettő kapcsolata,
kölcsönhatása, esetleg szintézise.
Az
improvizáció spektruma rendkívül tág. A népzene, mint a nem írásos, rögzítetlen
kategóriába tartozó kultúra ide tartozik, bár nem kifejezetten rögtönzés. Fennmaradása
és terjeszkedése szájhagyományon, pontosabban a közösség kollektív zenei
emlékezetén alapul. Az énekes tudatában él a dallam, amit azután a „maga módján”,
vagyis mindig egy kissé másképpen szólaltat meg. Éppen ez a változékonyság, a folyamatos
improvizatív variálás teszi élővé a népzenét. A népi változatképződés a variáció
ősi, ösztönös formája, amely igen távol áll a műzenei tudatos variációs technikától.
Ha a dallam egy változatát leírják, a népdal – mint Bartók is írja – megmerevedik,
elveszti életszerűségét. (Másfelől persze jól tudjuk, hogy ettől függetlenül a
gyűjtés és lejegyzés a népzene rendszerezése és megörökítése szempontjából
mennyire fontos.)
A
nyugati – kialakulását tekintve európai – zenekultúra nagyrészt kompozíciós muzsika.
De nem árt emlékeztetni rá, hogy ez a kultúra rögtönzött zenéből bontakozott
ki, s hogy improvizatív jelenségek és törekvések ebben a zenében máig is
mindenütt megtalálhatók. Nemcsak a continuo basszus játékra, a barokk zene
gyakori szabad díszítéstechnikájára, a versenyművek kadencia-rögtönzéseire, az
orgonisták máig is kultivált improvizációs játékgyakorlatára és a többi, ebben
a vonatkozásban gyakran emlegetett példákra gondolok, hanem olyan jelenségekre
is, amelyekről jóval kevesebb szó esik. Milyen szerepet játszik például a
rögtönzés a komponálás folyamatában? Domenico Scarlatti egytételes
csembalószonátái sok helyütt olyan nyitottak, olyan játékosak, mintha
rögtönzött, vagy ahhoz közel álló darabok lennének. Szinte mérföldnyi
távolságra állnak egy Bach-fúga szigorúan szabályozott, zárt világától, pedig a
két komponista majdnem teljesen azonos időben élt. Haydn meg is írja, hogy a
komponálást hangulatától függő improvizálással szokta kezdeni. Néha a lejegyzés
módja árulkodik a komponálás folyamatáról: például Liszt Dante szonátája
esetében, míg Chopin már az impromptu címmel is utal a kompozíciók jellegére. A
kortárs zeneszerzés pedig – gondoljunk például olyan irányzatokra, mint az
aleatória, a grafikus zene, a folyamatzene vagy a csoport-improvizáció – még
távolabbra jut azáltal, hogy a művek nyitott részeiben mintegy felszólítja az
előadót részfeladatok rögtönzésére, más megfogalmazásban: a kompozíciót érintő
döntésekre.
Arról
se feledkezzünk meg, hogy a világ zenéjének nagyobb része jelenleg is nem
írásos, vagyis rögzítetlen kultúra. A nyugati, komponált zene
kétségtelenül nagy művészetet, maradandó értékeket alkotott. Azzal a
tájékozatlanságból fakadó önteltséggel azonban, ahogyan Európa a többi, főképp
keleti zenekultúrákat a 20. századig kezelte, barbárnak és primitívnek
minősítve azokat, természetesen nem lehet egyetérteni, bár okai részben
érthetőek. Az évezredes hagyományokon alapuló arab-perzsa, hindu, kínai, japán,
indonéz kultúrák nyelvezete, hangzása, zenei gondolkodása merőben különbözik az
európai zene világától. Mások a belső szabályok, kötöttségek, struktúrák,
hangrendszerek, gyakran még hangközök is. A zenetudomány csak a múlt
század elején, a hangrögzítési technika kialakulásakor kezdett behatóbban
foglalkozni a keleti zenékkel, s kezdte felfedezni ezek értékeit, gazdagságát,
bonyolultságát.
De még
manapság is kevés szó esik az improvizációs spektrum egyik meghatározó
jelenségéről. Amíg a folklórban az improvizatív dallamváltozatok a népzene
spontán jellegéből, rögzítetlenségéből fakadnak, addig az úgynevezett organikus
improvizációban a játék tudatos szándékon alapul. Ezt a fajta
rögtönzésközpontú zenét belső rendezőelvek, kötöttségek szabályozzák. Az
organikus improvizációs játékot tehát meg kell tanulni, el kell sajátítani. Az
indiai klasszikus zene dallam- és ritmusmodelljeit, a rögtönzés alapjául
szolgáló, hihetetlenül nagyszámú rágát és tálát a zenészek sok-sok évig
tanulják, gyakorolják, amíg képzett, hivatásos muzsikusokká válnak. Egészen
speciális helyzetű a 20. században kialakult és elterjedt jazz, korunk
jellegzetes improvizációs játékgyakorlata. A jazz részben népzenéből, részben a
nyugati zenekultúrából alakult ki, s ennek megfelelően sajátságosan ötvöződnek
benne az előre megkomponált, tehát lejegyzett témák, harmóniasorok,
hangszerelések a rögtönzésekkel. A mainstream jazzben azonban a rögtönzéseket
szigorú belső kötöttségek – például a témák harmóniasorai, periódusai –
szabályozzák, másfelől viszont a muzsikusok még a rögzített szólamokat is
meglehetős nagy szabadsággal, improvizatív formában adják elő.
A
fentiekből kitűnik, hogy véleményem szerint a rögtönzés kulcskérdése a szabadság
és rend viszonya. Teljes szabadság nincs: a zenei beidegződések, reflexek,
emlékképek, asszociációk még az arra törekvő, mindenfajta kötöttséget mellőző,
„totális improvizációnak” is irányt szabnak. Távoli példával élve: hiába
határozzuk el, hogy nem gondolunk semmire, valamire mindig gondolni fogunk, ha
másra nem, arra, hogy nem akarunk semmire sem gondolni. Egy nonfiguratív,
absztrakt képeket festő művész szerint talán csak az első ecsetvonás nevezhető
teljesen szabadnak, azután már minden ebből következik, ehhez kapcsolódik. De
megfordítva, totális rend sem létezik. Egy nagy művész és egy zeneiskolai
tanuló játéka a lehető legpontosabban lejegyzett és előadott mű esetében is
teljesen más, s ez a különbség összefügg a komponált zenében is meglévő
improvizatív szabadsággal.
Tekintsünk
el tehát a két véglettől, a két szélső ponttól, s foglalkozzunk a bennünket
leginkább érdeklő kérdéssel, az improvizatív és kompozitorikus elemek viszonyával,
az ad hoc előadás és a belső rend organikus kapcsolatával. Ahol és amikor ez
harmonikus módon megvalósult, ott valóban jelentős és érdekes művészeti formák
alakultak ki. Hogy ismét egy nem zenei példára hivatkozzak, az olasz
színjátszás régi, nevezetes formája a commedia dell’arte. A kötöttséget
ebben az adott cselekményvázlat, a canavaccio jelentette, a maga állandó,
meghatározott karakterű figuráival, míg a másik pólust a rögtönzött
párbeszédeken alapuló szabadjáték képviselte. Az előadás tehát minden
alkalommal változott, bár alapjában állandó maradt. Egészen másképpen érvényesül,
bár persze jelen van az oldás – kötés elv a modern drámaimprovizációban vagy a
színészi helyzetgyakorlatokban.
Mindezeket
a fontos és érdekes, improvizációval kapcsolatos témákat a mai nap kiváló
előadói tekintik majd át. Ezek az előadások vezetnek el konferenciánk fő kérdéséhez:
mi a szerepe, mi a célja, s milyen lehetőségei vannak a rögtönzésnek
a zenepedagógiában és általában a művészetoktatásban. A holnapi módszertani
előadások, improvizációs gyakorlatok, csoportos bemutatók azt kívánják
demonstrálni, hogy hogyan alkalmazza és hasznosítja a zeneoktatás a rögtönzést,
mi a célja az improvizációs készségfejlesztésnek és az integratív zenei
nevelésnek, s mindez hogyan valósítható meg a tanítás gyakorlatában.
Az
improvizáció pedagógiai „felfedezése” szorosan kapcsolódik a 20. században
kialakult és elterjedt progresszív zenei nevelési rendszerekhez. Orff,
Dalcroze, Montessori, Willems és mások egymástól sok mindenben eltérő módszerei
két tekintetben feltűnően hasonló úton haladnak. Egyfelől a zenei nevelést –
főképpen az alsó fokú képzésben – összekapcsolják a társművészetek kifejezési
formáival (mozgás, tánc, rajz stb.), másfelől mindehhez széleskörűen
alkalmazzák a rögtönzést. Az utóbbi időkben azután igen sokféle, ezektől a
rendszerektől független zenei és komplex rögtönzéspedagógiai törekvések,
módszerek és műhelyek alakultak ki, amint ezt a holnapi bemutatókon is tapasztalhatjuk.
Vannak azonban olyan általános alapelvek és szempontok, amelyekben valamennyi
ilyen szellemű rendszer megegyezik.
– Az alsó fokú improvizációs fejlesztésnek nem célja,
hogy professzionális rögtönző muzsikusokat képezzen. Sokkal inkább arra törekszik,
hogy támogassa és kiegészítse a hagyományos képzést azáltal, hogy a
művek gépies tanulásának és előadásának veszélyét, ami főképp az átlagos
képességű tanulók játékában gyakran érezhető, csökkentse és ellensúlyozza az
önálló zenealkotás spontán örömével, játékosságával.
– Alkalmat kíván nyújtani a tanult művek
alkotóelemeinek, belső szerkezetének, összefüggéseinek közelebbi megismerésére,
amire az ezekkel való önálló, kreatív foglalkozás ideális lehetőséget jelent.
– A belső rendezőelveken alapuló rögtönzés hatékonyan
fejleszti a tanuló különböző készségeit, képességeit: többek között a
kreativitást, a koncentrációs és döntési készséget, a reagálási érzékenységet
és gyorsaságot. Ilyen szempontból különösen hasznosak a közös, csoportos
improvizációs játékok, gyakorlatok.
Természetesen magasabb fokon, amikor egy kialakult
zenei nyelvezeten és szabályrendszeren alapuló kultúra vagy műfaj elsajátítása
a cél, az improvizációs készségfejlesztés más formában történik, ez azonban már
a hivatásos muzsikusképzés kategóriájába tartozik.
Jól
tudom, hogy 30-40 perces előadásokkal, bemutatókkal, legyenek azok bármilyen
érdekesek és tartalmasak, - ahogy mondani szokás – nem lehet „megváltani a
világot”. Arra azonban biztosan alkalmasak lehetnek, hogy felkeltsék az
érdeklődést a különböző rögtönzéspedagógiai témakörök iránt, s hogy ösztönözzék
oktatási intézményeinket, hogy ezekből a későbbiekben hosszabb akkreditált
kurzusokat rendezzenek. Ezért hoztuk létre a Kodolányi János Főiskola és a
Zenetanárok Társaságának közreműködésével a jelen konferenciát, s jómagam is
ebben bízom.
* A Kodolányi János
Főiskola és a Zenetanárok Társasága közös rendezésében 2010. V. 8-9-én az
Óbudai Társaskörben „A rögtönzés a zenei előadásban és pedagógiában” címmel
megtartott konferencián elhangzott előadás szerkesztett változata.