GÖNCZY LÁSZLÓ
Zeneelmélet-tanítás
a
zeneművészeti felsőoktatásban*
E |
zzel a címmel rendezett konferenciát 2010. április
23-án a Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Karának Zeneelmélet Tanszéke. A cél mindenek előtt az volt,
hogy alkalom nyíljon személyes találkozásra, műhely-beszélgetésre a
zeneművészeti felsőoktatás jelenlegi szerkezetében döntően tudományegyetemi keretek
között működő képzőhelyeken, az ország nagyvárosaiban dolgozó kollégák között,
természetesen kellő hangsúlyt adva a Zeneakadémia
(LFZE) képviseletében megjelenők nézeteinek, gondolatainak is. Az
előkészítés során arra törekedtünk, hogy a „területi lefedettség” és az
operatív munka egyaránt jellemzője legyen a konferenciának. Ennek jegyében
egyrészt minden képzőhelyre, az előadóként szívesen várt kollégáknak címezve elküldtük
felhívásunkat a részvételre, másrészt megfogalmaztunk egy hat kérdéskörbe
fogalmazott tematikus vázlatot, amelyhez a reménybeli előadók hozzáfűzvén
véleményüket, nézeteiket, elkerülhetjük a parttalan elmélkedés és a közös nevezőre
alig hozható egyéni mániák esetleges veszélyeit. A visszajelzések hamarosan
sejteni engedték, hogy első célunkat sikerülni fog maradéktalanul elérnünk.
Hogy kérdéseink mennyire mozgatják meg az előadók fantáziáját, azt persze nem
tudhattuk, de a kialakuló előadói névsor ismeretében ez már nem is játszott
meghatározó szerepet, hiszen a szakmai hitelesség és komolyság garanciája
szilárdnak látszott. Dr. Kerek Ferenc
dékán köszöntője elmondása közben egy potens és belső kapcsolatrendszerében is
gazdag társaságon tekinthetett végig.
A PARLANDO olvasói a
következő lapszámokban megismerkedhetnek az előadások egy részének – reményeink
szerint jellemző, meghatározó részének – teljes szövegével. Jelen beszámolóm
keretében a számunkra, résztvevők számára jeles nap általános tanulságait,
törekvéseit igyekszem összefoglalni. Személyes helyzetem (sokadszorra) ismét
kissé különös volt, minthogy a pécsi delegációval érkeztem, de autónkból kiszállva
saját útitársaimat/kollégáimat immár a házigazdák egyikeként kalauzoltam – ez
azonban inkább kellemes, mint feszélyező velejárója e téren kicsisége ellenére
gazdag országunk sajátosságainak. A szervezésben oroszlánrészt vállalt Illés Mária elnökletével délelőtt került
sor a tíz korreferátumra, az
ebédszünet után pedig tágabb körben, az örvendetes számban érkezett különféle
intézetvezetői posztokon álló kollégák és további szakmai érdeklődők
bevonásával kerekasztal-beszélgetést
folytattunk.
Mivel valamennyi
korreferátum aligha közölhető a PARLANDO hasábjain,
kötelességem felsorolni az előadókat intézményi bontásban. A LFZE képviseletében
hárman szólaltak meg: Komlós Katalin,
Madarász Iván és Mohay Miklós. A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karát Sárosiné Szabó Márta, a Miskolci Egyetem
Bartók Béla Zeneművészeti Intézetét Szűcs
Sándor, a győri Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti
Intézetét Olsvay Endre képviselte. A
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karáról Keresztes
Nóra tartott előadást – magamat szorosan zeneelmélet-tanári minőségben a
szegediekhez sorolom –, de a pécsi küldöttségnek tagja volt Győrffy István is, aki az előadásokban,
a vitában sűrűn szóba került középfokú zeneművészeti képzés egyik kimagaslóan
autentikus személyiségeként igen fontos funkciót töltött be a nap során. A
házigazda intézmény részéről – mellettem – Szudi
Mária tartott korreferátumot.
Az előzetesen kiküldött kérdéssor a következő volt:
– Mennyiben felelnek meg a ma létező
követelményrendszerek a zenész-
hivatásra felkészítés
feladatának?
– Mi a zeneelmélet-oktatás célrendszere a
képzés kimeneti követelményeit,
illetve a pályaalkalmasság kritériumait
figyelembe véve?
– Ha feltételezünk egy az előzőekben
körvonalazott célrendszert, akkor milyen
tartalmi/módszerbéli
repertoárt kellene ehhez rendelnünk?
– Mennyiben játszanak szerepet a képzés
szakirányai a zeneelmélet kurzusok
konkrét tartalmában,
menetében?
– Hogyan befolyásolja mindezeket a zeneművészeti
szakközépiskolák működési
kereteinek változása, a
szolfézs-zeneelmélet érettségi hiánya?
– Hogyan reagáltak eddig, illetve hogyan
reagálhatnának a képzőhelyek az
előképzettség előzőekben
érintett súlyosbodó problémáira?
A kérdéssor hipotetikus háttere sokunk közös
élményeire, tapasztalataira támaszkodik: drámai változások következtek be az
elmúlt évtizedekben, és e változásokhoz – úgy látszik – nem könnyű
alkalmazkodnia a zeneművészeti felsőoktatásnak (sem). Nyilvánvaló, hogy a
legnagyobb változás a zene társadalmi környezetében, a művészi zene
megítélésében történt, tehát egy sor probléma gyökerei a tantermeken kívül
keresendők. Az oktatásirányításban tapasztalt negatív jelenségek szoros
összefüggésben lehetnek ezekkel a társadalmi tendenciákkal. Azonban a szakma
reakciói sem bizonyultak kielégítőknek: évtizedek teltek el úgy, hogy sokan még
mindig valami rossz álomban érzik magukat, aminek egyszer úgyis vége szakad, és
visszatérnek a dolgok a normális mederbe. Pedig erre a túlfogyasztásra
alapozott, hedonista gazdasági világrend esetleges végső összeomlásáig semmi
esély, de ami utána jöhet, az sem kezelhető a valaha kimondott szentenciák
alapján. Ez a valóság, amivel meg kell tanulnunk együtt élni, mert ha nem
tesszük, még a mostaninál is nagyobb mértékben marginalizálódik tevékenységünk,
értékrendünk. Legutóbb Tihanyi László mutatott
rá a zeneoktatás elégtelen alkalmazkodására, változásokkal szembeni
ellenállására (PARLANDO 2010/3. szám,
18-22. oldal).
De
Tihanyi gondolataival rokon a kérdések mögött húzódó másik problémakör is: hogy
mi a célrendszere, értelme a zeneelmélet
tanításának felsőfokon, létezik-e konszenzus az alapvető kívánalmakban, és
ha igen, milyen metodikát lehet a célok elérésének szolgálatába állítani?
Valóban, az elmúlt bő kétszáz év során sikerült oly mértékben elszigetelni
egymástól a különféle zenei megközelítés-módokat, hogy a diákok közül ma már
csak a legtehetségesebbek képesek egészségesen integrálni a különféle
tantermekben, különféle tanároktól szerzett impulzusokat.
Végső
soron az előadók – magamat is beleértve – inkább valamiféle étlapként tekintettek
a kérdéssorra, az érdeklődésüknek, tapasztalataiknak megfelelő részletek
kibontását tekintették feladatuknak. És mégis: világosan kirajzolódtak azok a
csomópontok, amelyek köré a közös gondolkodást építenünk kell. Nagy hangsúlyt
kapott természetesen a társadalmi környezet, persze nem általánosságban, hanem
a tantermeinkben megjelenő hallgatók élményvilágában, érdeklődésében, mentális
jellemzőiben manifesztálódva. Úgy érzem, teljes konszenzus volt abban a
tekintetben, hogy a zeneelmélet-oktatás kutyakötelessége a zenei minőség
szolgálata azzal, hogy a hallgatók jobb, kifinomultabb, gondolkodóbb,
érzékenyebb zenésszé válását minden tőle telhető eszközzel előmozdítja. A munka
neheze persze épp ebből az elkötelezettségből származik: ha nem érjük be szűk,
partikuláris részeredményekkel, ha tevékenységünk hasznát minduntalan a végső
célokhoz mérjük, sokkal több nyitott kérdéssel szembesülünk, mint valamely
képzeletbeli (hisz’ a valóságban ilyen, ugye, nem létezik!) együgyű összhangzattan-tanár
a maga négyszólamú szűkszerkesztésével és Kesztler-leckéivel. Leggyakoribb
dilemmáink: extenzitás vagy intenzitás (a zenetörténeti időben, műfaji térben –
vö. a zenetörténet és zeneirodalom állandó alapkérdéseivel)?
Hangszer-specifikus csoportok saját irodalmukkal, vagy látókör-tágítási
célzattal e határokon bátran átnyúló anyag-válogatás? Egyáltalán, lehet-e,
érdemes-e szakonként kategorizálni diákjainkat, amikor egyre esetlegesebb,
képlékenyebb a beiskolázás belső arány-rendszere, és a szakok részesedése a
képzési spektrumból mind kevésbé fed le egy ideális (mondjuk, zenekari
utánpótlást és kiegyensúlyozott zeneiskola-szerkezetet leképező) megoszlást? És
végül a délelőtt is sokszorosan érintett, a délutáni kerekasztalnál egyenesen
központi kérdéssé emelkedett probléma-halmaz a középfokú elméletoktatás sanyarú
helyzete: a szakmai érettségi eltörléséből fakadó hihetetlen deficit, ebből
eredően a diákok (esetenként a tanárok) motivációjának katasztrofális
hanyatlása, az OKJ vizsgák értelmezhetetlen céljai és elrettentő feladatai, és
így tovább…
Mindezen
szerteágazó problémákra tekintettel nem kívánom tovább foglalni a lap szűkös
terjedelméből e rendezvényre fordítható helyet, jöjjenek inkább a korreferátumok.
De egy szubjektív megjegyzés azért még kikívánkozik belőlem, annál is inkább,
mert az eseményt követő napokban-hetekben kibontakozott magánlevelezésben egyértelműen
megmutatkozott, hogy hasonló szubjektív élményekkel távozott szinte mindenki a
konferenciáról: nagyszerű volt együtt lenni, párbeszédet folytatni a jelenlévőkkel.
Pályatársakkal, akikkel anno közösen szívtuk az alma mater levegőjét, akikre
mint előttünk járókra, olykor felnéztünk; fiatalabbakkal, akikben megvan az erő
és tehetség arra, hogy tovább éltessék a minőségi zenéről való felelősségteljes
gondolkodást; és – talán mindenek előtt – zeneakadémiai tanárunkkal, akinek
szolfézs- és zeneelmélet óráin h-moll misét, Schubert-miséket, Német rekviemet
szólaltattunk meg tananyag gyanánt, romantikus operarészleteket kivonatoltunk,
és sokszor nem is tudtuk, hogy éppen melyik óránk zajlik a kettő közül. És
akinél egy életre bizonyíttatott, hogy az elméleti óráknak (is) szorosan a
zenéről kell szólniuk.
Néhány
óra alatt persze nem lehet megváltani a világot, de az akarat elég erős volt a
jelenlévőkben arra, hogy ne kövessük a (zenében és azon kívül unásig ismétlődő)
szabvány forgatókönyvet: okos gondolatok, egymás és önmagunk átmeneti közérzet-javítása,
majd nullához közelítő hatásméret. Két elhatározást is tettünk: hogy mindenképpen
kapcsolatba lépünk az olykor csupán látszólag rejtőzködő illetékesekkel,
felajánlva nekik tudásunkat, tapasztalatunkat az oktatásirányítás feladatainak
színvonalasabb megoldásához (elsőként a középfok kimeneti követelményeinek,
vizsgarendszerének újragondolását szorgalmazva), és, hogy megteremtjük a
folytatás lehetőségét e szakmai közösség együtt-gondolkodásához. Az első
vállalás már teljesült: levelet fogalmaztunk, és amikor e beszámolót írom, már
közeleg egy minisztériumi tárgyalás grémiumunk képviselői és a felelősök
között. A második elhatározás valóra váltása sem fog rajtunk múlni, abban
biztos vagyok.
* A PARLANDO a következő lapszámokban
folyamatosan közzéteszi a szegedi Konferencián elhangzott előadások
szerkesztett változatát. Már megkaptuk Gönczy
László (Zeneelmélet a művészetoktatásban – művészetoktatás a normák nélküli
társadalomban), Keresztes Nóra (Süketnéma
zenészek-zenetanárok képzése, vagy a kodályi koncepció rehabilitálása), és Szudi Mária (Szubjektív gondolatok a
zeneelmélet-tanítás helyzetéről) előadását, illetve Komlós Katalin és Mohay
Miklós korreferátumát, valamint Győrffy
István hozzászólását.