KROÓ GYÖRGY KIADATLAN ÍRÁSAI IX.
GUSTAV MAHLER EZREK
SZIMFÓNIÁJÁNAK
KELETKEZÉSTÖRTÉNETE
Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária
Remekművek keletkezéséhez gyakran tapadnak legendák. Ilyennek
bizonyult az a hiedelem is, amely szerint Gustav Mahler 1906 nyarán mintegy 8
hét alatt komponálta másfél óra időtartamú, kétrészes, gigantikus előadóegyüttesre írott művét, a VIII. szimfóniát. Ma
már tudjuk, hogy a szigorú értelemben vett komponálási időszak is legalább 6 hónapig
tartott és a végleges, hangszerelt változat elkészítésének munkálatai
belenyúltak a következő esztendőbe is. Feltehetjük a kérdést, miért osztja Mahler
a VIII. szimfóniát tételek helyett részekre, miért ad mindkét résznek alcímet a
benne megzenésített szöveg megjelölésével, még szigorúbban fogalmazva a
kérdést, mennyiben tekinthető egyáltalán szimfóniának a nyolcadik. A részekre,
azon belül esetleg tételekre osztott szimfónia gondolata alapvetően a zenekari mű
rejtett vagy nyílt programjellegével, a szimfónia és a szimfonikus költemény
műfajok kapcsolatával, egymáshoz közelített jellegével függ össze. Mahlert ez a
lehetőség már első szimfóniája óta foglalkoztatta. Tudjuk, hogy az I.
szimfóniát 1889-ben Budapesten mutatták be. A bemutató műsorlapján az akkor még
5 tételes kompozíciót a szerző így jelölte: szimfonikus költemény 2 részben. A
mester következő, II. szimfóniája hasonlóan két részes.
A III. szimfónia Mahler eredeti terve szerint szimfonikus költemények sorozata
lett volna. Mind a három esetben olyan szimfóniáról van tehát szó, amely programjellegű,
és a szerző a szimfonikus tételrendet éppen e program szolgálatában rendelte a
kétrészes koncepció alá.
A VIII.
szimfónia legnagyobb újdonsága, hogy a két rész nem tételekben koncipiált,
hanem egységként fogalmazott. Erre utal a két rész műfaji különbsége is: az
első rész oratórium jellegű, a második operajelenetre emlékeztet. A szöveges
szimfónia természetesen Beethoven IX.-jéből
eredeztethető. Ezt írja Mahler éppen Beethovenre való hivatkozással 1897-ben:
„Amikor egy nagyobb szabású zenei formát tervezek, mindig elérkezem egy
ponthoz, ahol a szavakhoz kell fordulnom, mint zenei gondolataim hordozójához.
Valami nagyon hasonlónak kellett történnie Beethoven esetében is a IX.
alkalmával...”.
Mahler
szabadon értelmezte a szimfónia elnevezést. „Számomra az a szó, hogy szimfónia,
azt jelenti, hogy egy világot teremtek minden rendelkezésemre álló technikai
eszköz segítségével. S ennek a formáját az örökké új és változó tartalom
határozza meg...”.
A VIII.
szimfónia tehát ebben az értelemben
szimfónia, az első rész formája egy rendkívüli méretű, hatalmas kódával ellátott szonáta-allegrónak felel meg. Ennek az
első résznek az alcíme: Himnusz: Veni, creator spiritus. Mahler nem
tünteti fel a himnusz szerzőjének nevét, de egyértelműen a 8. század vége felé
született bencés szerzetesnek, Hrabanus Maurusnak tulajdonítják a művet. A 2. rész felirata:
Zárójelenet a Faustból. A zeneszerző itt is szűkszavú, de a szöveg elolvasása
után kiderül, hogy Goethe Faustjáról van szó.
Mahler a komponálásnál lényegében mindkét szöveget
érintetlenül hagyta. A himnusznak két szó kivételével minden egyes sorát megzenésítette
és bár a Faust zárójelenetéből mintegy 45 sort mellőzött és minimális
sorcserével is élt, elmondhatjuk, hogy Goethe művét is hűségesen építette be a
szimfónia 2. tételébe.
Mahler új kapcsolatot teremtett a különböző korból
származó, különböző műfajhoz tartozó két irodalmi alkotás között. Tehát a himnusz
fényt és szeretetet összekapcsoló vallomását olvasta ki a Faust zárójelenetéből
is az „ewig Weibliche”,
tehát az örök asszonyi jelképben felmutatva.