László Ferenc (1937-2010) emlékezete

 

Nem fiatalon, de mégis túl korán távozott az élők sorából a romániai magyar zenetudomány kiemelkedő személyisége, László Ferenc. Sok éve nehezítette meg életét betegség, de mégis váratlanul jött a hír 2009 tavaszán állapotának válságossá fordulásáról, mely 2010. március 17-én bekövetkezett halálához vezetett.

          Sokoldalú muzsikus személyiség volt az 1937-ben Kolozsvárott született László Ferenc. Nemes, és terhessége mellett is elkötelező örökség árnyékában kezdte pályáját. Édesapja, dr. László Dezső református lelkészként fontos közéleti szerepeket vállalt, s kiérdemelte a „prófétalelkű nemzetiségpolitikus és nemzetiségpedagógus” jelzőt. Ennek azonban súlyos következményei lettek: az 1950-es években megjárta a kommunista rezsim börtöneit. A még zenei líceumba járó fuvolista növendéknek ezért is volt fontos, hogy komoly feladatokat kapott kamarazenészként, zenekari muzsikusként. 1959-ben diplomázott a kolozsvári Zeneművészeti Főiskolán. 1965-ig a nagyszebeni Filharmónia tagjaként kapott szólista feladatokat is otthon és külföldön. 1966-tól 1970-ig volt iskolájában, a kolozsvári Zenei Líceumban tanított kamarazenét, majd 21 évig a bukaresti Ciprian Porumbescu Konzervatórium (Zeneakadémia) tanára volt. A kétlaki élettel 1991-ben szakított, amikor kinevezték a Gheorghe Dima Zeneművészeti Főiskola tanárává, ahol gambaművészként ismert felesége, Ilse Herbert is tanított. A fúvós kamarazene hangszerismeret mellett – román nyelvű Bartók-tanulmányával megszerezvén a legmagasabb szintű tudományos fokozatot – egyre több idejét kötötte le doktornaduszok istápolása.

          Gyakorló muzsikusként és kamarazene tanárként szerezett tapasztalatai indították a Parlando 2009/4. és 5. számában megjelent „Eszményi kisközösség modellje” – A kamarazene és oktatása c. dolgozatának megírására. Ennek említésével elérkeztünk László professzor munkásságának harmadik, Magyarországon bizonyára legjobban ismert területéhez, zeneírói és zenetudományi munkásságához. Ha nem is volt tanult szakmája, önképzéssel, sok éves gyakorlattal jutott el e szakterület mester-fokára. Ezirányú munkájának középpontjában Bartók állt. Nemcsak a romániai Bartók-kutatás, hanem az egyetemes Bartók-irodalom is alapvető munkákat köszönhet lankadatlan szorgalmának, céltudatos kutatómunkájának. Ennek eredményéről többek között a Bartók Béla – Tanulmányok és tanúságok (Bukarest: Kriterion, 1980) és a Bartók markában – Tanulmányok és cikkek (1981-2005) (Kolozsvár: Polis Könyvkiadó, 2006) c. köteteibe gyűjtött írásaiban adott számot. Többirányú érdeklődéséről idézzük szavait egy 1994-ben készült írásbeli interjúból, amelyet a kecskeméti Forrás című folyóirat részére készítettem László Ferenccel (megjelent a folyóirat 1994/2. számában). „Legjobb írásaimat – Bach-, Mozart-, Schubert-, Liszt-, Brahms-eset­tanul­má­nyaimat, akárcsak Bartók-, Enescu- és Kodály-dolgozataim nagyobbik részét – az alkalom szülte, nem előzetes feladatfelmérés. Fogadd el, hogy a zenetudomány is művészet, következésképpen mindenekelőtt ihlet, egyéni meglátás, ötlet dolga.” Örök veszteség, hogy maga kijelölte nagy feladatát, a magyar, román és szász forráskutatások, és a különböző szempontok összefoglalására szánt egyetemes erdélyi zenetörténet megírására vonatkozó tervét nem valósíthatta meg. Saját szavai szerint e sokféle szempont érvényesítésére sajátos erdélyi szemléletre lenne szüksége a zenetörténésznek: „A tisztes pártatlanság, a kölcsönös együttérzés is feltétele az eredményességnek.” – írta a már említett interjúban. „Aki képtelen erre, ne itt zenetörténészkedjék, vagy szorítkozzék csak forráskutatásra.” Arra a kérdésre, hogy hogyan oldható fel a kettőség vagy hármasság problémája, így válaszolt: „Első sorban ismeretek kérdése. […] Másodsorban empátiára van szükség. Bele kell élni magunkat a múltba román szívvel, s ha olyan a téma, némettel is. A zenetörténetírás végső soron szeretet kérdése is, nem kevéssé.” Ismerve ilyetén vélekedését és munkásságát, nem véletlenül köszöntöttem e lap hasábjain a 60 esztendős László Ferencet hídverőként, a transzilvanizmus képviselőjeként.

          Nem szóltunk még László Ferencről a zenei közélet fontos szereplőjéről, pedig ez a terület különösen alkalmas volt számára, hogy kivívott szakmai rangjával nyomatékot adva tevékenységének, szolgálja a magyar és az egyetemes romániai zeneéletet, feláldozva a szűkebb szakmai munkára fordítható idejének és energiájának jelentős részét. A széleskörű szakmai-társadalmi tevékenységre a Ceaucescu-rezsim bukása adott lehetőséget. Idézzük erről ismét őt magát az 1994-es vallomásból: „Számomra, ami 1989 decemberében történt, igazi forradalom volt. […] Sem hős nem voltam, sem áruló. De állítom, hogy 1990. január közepéig én is tiszta forradalomnak éltem meg az eseményeket. Ma is erkölcsi kötelességem az akkori hitem iránti hűség. E hűség parancsára vetettem bele magamat a zenei közéletbe. Már 1989. december 29-én vezető szerepet vállaltam az aznap alakult Romániai Magyar Zenetársaságban. Januárban tevékeny részese voltam a Román Zeneszerzőszövetség gyökeres megújításának. Februárban megalapítottam a román Jeunesses Musicales szervezetet… Utolsó alapítványom a Román Mozart Társaság, mely 1991 szeptemberében választott elnökévé.” (Így lett a kolozsvári Mozart-fesztiválok szellemi atyjává is László Ferenc.)

          A körülmények hatalma tehát igencsak erősen munkált az életpálya, a feladatok alakulásában: „Úgy tűnt, hogy nincs zenetudományos kutatómunka, mely fontosabb lenne a napi föladatnál: az egykor államosított-pártosított zeneélet életképes alternatívájaként működő civil zeneélet sejtjeinek kiépítésénél, szolgálatánál.” Némi keserűséggel tette hozzá, hogy a társadalmi-szakmai mozgósításnak nem volt olyan eredménye, amilyet szeretett volna elérni, de nem bánta meg választását. Ma pedig mintha lassan-lassan kezdene beigazolódni optimista várakozása: „Hosszú távon a hazai kibontakozásban is bízom. Lesz még Romániában is jó közérzetünk. Mi, magyarok is beízesülünk a ’viata romanescá’-ba, anélkül, hogy fenyegetetteknek éreznők magunkat, anélkül, hogy hagynók magunkat beolvasztani.”

          László Ferenc tevékenységét mindhárom munkaterületén mind szülőhazájában, mind pedig Magyarországon és külföldön számos díjjal, kitüntetéssel ismerték el. Itt csak néhányat emeljünk ki: zenetudományi munkásságával otthon a Romániai Zeneszerzőszövetség díját és a Nagy István díjat, nálunk pedig a Szabolcsi Bence díjat érdemelte ki; a Mozart-kultusz érdekében végzett tevékenysége okán az osztrák Becsületkereszt a Tudományért és Művészetért kitüntetésben részesült, és 2008-ban megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét.

          Szép, gazdag, sok munka és küzdelem árán eredményes életpálya zárult le. Mégis, aligha tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy eszmei mintaképéhez, Bartók Bélához hasonlóan László Ferenc is „tele bőrönddel” távozott, és nem ugyanúgy, amint eszmélésekor találta, hagyta itt a világot.

Ittzés Mihály