ZONGORAVERSENY
ÜRÜGYÉN…*
A |
ki a magyar zenei életet figyelemmel
kíséri, az jó néhány éve – sőt évtizede – arról olvashat, hallhat, hogy
válságban van a zeneoktatás! Minden „hozzáértő” úton-útfélen Kodály Zoltán
szavait citálja, és teljes joggal mondja, hogy valamit nagyon elrontottunk!
Elrontottunk? Kicsoda? Mi???
Talán
inkább a kultúráért felelős bürokrata minisztériumi és önkormányzati döntéshozók,
akik hosszú ideje szinte lehetetlenné teszik, tették egy zenetanár munkáját,
betarthatatlan követelményeket támasztanak, a teljesen felesleges
adminisztrációra helyezik a hangsúlyt, nem a nevelésre, oktatásra. A központba
a papír, a „szent papír” került, a jogszabályok dzsungelének összes
kiskapujával, átgondolatlanságával. A tanároknak a kitöltendő – néha a
nevetségesség határát súroló – kérdőíveket olvasva általában Max Reger esete
jut eszembe, aki egyszer egy kritikusának ezt írta. „Kedves Uram! Lakásom legkisebb
helyiségében ülök. Előttem az Ön kritikája. Nemsokára mögöttem lesz…”
De
nem ez a lényeg. A lényeg, hogy a sorban az utolsó még most is a gyerek, és a
gyerek érdeke. Az első pedig az adminisztráció! Minek is tanuljon zenét egy
gyerek? Ja, persze, azért mert a zene többé, nemesebbé és jobbá teszi! Mert
felnőtt korában vissza fog kérdezni; „Anyu, apu, miért hagytátok, hogy
abbahagyjam a zongorázást, gitározást, zenélést? Legszívesebben most, felnőtt
fejjel beiratkoznék valahová, mert hiányzik a zene!” De jelen pillanatban
gyermekünk a legnagyobb lelkesedéssel nekikezd a zenetanulásnak és odajut, hogy
ha megkapja 15-20 év tanulás után a diplomáját – a mostani rendszerben – nem
tud vele mit kezdeni, hisz alsófokú oktatásra sem jogosítja. Semmire nem
jogosítja! Van egy szép keményfedelű papírja, amit nem tud használni a lakás
legkisebb helyiségében sem. (Már ha van lakása, és nem a szüleivel él együtt —
jó esetben…)
Nincs
min csodálkozni tehát, hogy csökken a zenetanulási kedv, a szülő más egyéb
„hasznos” dologra íratja be amúgy is túlterhelt gyermekét, hiszen csak a vak
nem látja, hogy ezen a pályán nem fog tudni megélni a gyerek. Így aztán
előbb-utóbb nem lesznek olyan lelkes tanítók, akik az ország legeldugottabb
zugaiban is – éhbérért, a megbecsülés teljes hiánya mellett – oktassák majd a
muzsika szeretetére gyermekeinket. Pedig Kodály Zoltán megmondta, hogy sokkal
fontosabb, hogy „ki a zenetanár Kisvárdán, mint az, hogy ki az Operaház
Igazgatója.” Miként legyenek zeneileg művelt gyermekeink, miközben lassan
elfogy a zenét tanuló gyermek, és nem lesz tanár, aki tanítson?! Ördögi kör!
Mielőtt még a szegedi
versenyről írnék, egy örömteli gondolatomat megosztanám a kedves olvasóval, ami
szervesen kapcsolódik mostani okoskodásomhoz. Márciusban részt vehettem a XII.
Országos Nyíregyházi Zongoraverseny zsűrijének munkájában. Eddigi logikus és valós
panaszkodásom ellenére egészen fantasztikus színvonalat produkáltak a kis
muzsikusok és felkészítő tanáraik. Úgy látszik – válság ide, bürokratizmus oda –
a tehetségekkel, a lelkesedéssel mégsem lehet kibabrálni. Van utánpótlás, nem
is akármilyen! Egy oktatónak, vagy a zeneművészet jövőjéért aggódó embernek ezt
leírni, a legnagyobb boldogság!
Közvetlenül a
nyíregyházi verseny után – szokás szerint Bartók Béla születésnapja környékén –
kezdődött a szegedi muzsikus-találkozó. Abban a megtiszteltetésben volt részem,
hogy mind a négy eddig megrendezett Bartók Béla Nemzetközi Zongoraverseny
zsűrijében részt vehettem. Közvetlenül láttam, hallottam, tapasztaltam a
színvonal alakulását. Az első verseny után még korántsem volt biztos, hogy a
nemes kezdeményezés életképes lesz. Aztán szép lassan a szegedi verseny
nemzetközi rangot szerzett magának. Idén már Chile, Japán, Szerbia,
Olaszország, Románia, Kína és Szlovákia fiatal tehetségei is képviseltették
magukat. A háromfordulós megmérettetésen az elődöntőben és a középdöntőben
szóló műveket, a döntőben pedig – amelyen Gyüdi Sándor vezényletével a Szegedi
Szimfonikus Zenekar is közreműködött – egy versenyművet kellett előadniuk a
pianistáknak.
A műsort a jól bevált
recept alapján állították össze a szervezők. Olyan műveket kellett játszania a
versenyzőknek, amelyeket Bartók Béla is gyakran műsorra tűzött. Bartókot
Szegedhez szoros kapcsolat fűzte. Budapest és Pozsony után ez volt az a nagyváros,
ahol legtöbbször megfordult. 1906 és 1939 között összesen 11 alkalommal adott
hangversenyt. Első vidéki zeneszerzői estjét is Szegeden
tartotta. Scarlatti, Debussy és Liszt művei mindig fontosak voltak
számára. A három kiváló zeneszerző zongoradarabjai mellett minden fordulóban
kellett Bartók Béla műveiből is válogatni. Idén újítás volt, hogy egy kortárs
zeneszerző, Madarász Iván - erre a versenyre komponált - zongoradarabját is meg
kellett szólaltatni a középdöntőben. Féltünk tőle, hogy ez visszariasztja a
résztvevőket, de tévedtünk! Nagyon szívesen és – a versenyt jelenlétével
megtisztelő komponista véleménye szerint is – nagy hozzáértéssel szólaltatták
meg a ritmikailag komplikált Tetrafóniát.
A zsűri minden tagja
egyetértett abban, hogy ugrás-szerűen
nőtt a szegedi verseny átlagszínvonala. Tehetséges pianisták kitűnő
produkciókkal lepték meg a közönséget. Mind a 27 induló becsülettel felkészült.
Úgy gondolom, aki nem jutott tovább a középdöntőbe, annak sem kellett
szégyenkeznie, mert ilyen
teljesítménnyel a két évvel ezelőtti versenyen továbbjutottak volna! Egyetlen
„rossz” produkciót sem hallottunk. Akik nem jutottak tovább, azért estek ki,
mert náluk komplexebb, kerekebb előadásokkal találkoztunk. A középdöntőbe 12
fiatal művész jutott, a döntőben pedig hatan játszhattak. A fináléra kicsit
elfáradtak az ifjú zongoristák. Nem lehet csodálni. Az anyag nagy, és pár napon
belül háromszor is csúcsformában kellett lenniük. Rutin hiányában ez nagyon
nehéz és megterhelő feladat.
A követelményeknek a
legjobban Szokolayné Szőke Diána
tudott megfelelni. Mindhárom fordulóban egyenletesen magas színvonalon
zongorázott, és ez még a gálakoncertre is igaz volt, ahol már a boldogság vagy
épp a csalódottság miatt gyakran „kiereszt” egy-egy pianista. A nemrég
diplomázott Szőke Diana zeneileg, technikailag egyaránt kiforrott művész, aki
minden belső tartalékát mozgósítani tudta. Aki végighallgatta a verseny minden
fordulóját, biztos egyetért azzal, hogy megfelelő helyre jutott a Budapesti
Zongoraszalon tulajdonosa, Rák Csaba által fölajánlott Kawai
pianinó, a verseny fődíja. (A versenyen egyébként a Zongoraszalon jóvoltából
egy nagyszerű Bösendorferen muzsikálhattak a pianisták.) Szerencsére idén –
szemben az előző versennyel – teljesen egyértelmű volt a győztes személye, nem
kellett vitatkozni az első díj megosztásáról, ami egy hangszer esetében ugye
lehetetlen…
A második helyet a Csíky
Boldizsár – Erkel-díjas zeneszerző – által vezetett zsűri megosztotta: két
szerbiai ifjú magyar hölgy, Görög Enikő
és Utasi Noémi osztozott a díjakon.
Mindketten nagy reményekre jogosítanak, elmélyült és technikailag kiválóan felkészült
zongoristák. A harmadik díjat is megosztotta a zsűri, melynek tagjai: Felicia
Stankovici zongoraművész, a Temesvári Vest Egyetem Zenei Fakultásának
professzora, Körmendi Klára Liszt-díjas zongoraművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem tanára, Dr. Kerek Ferenc, Liszt-díjas zongoraművész, a
Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar Dékánja, és a sorok írója, Némethy
Attila.
Rebeca
Omordia számomra az egész verseny talán
a legérdekesebb egyénisége volt. Sajnos a döntőben Liszt Ferenc Esz-dúr
zongoraversenyével meggyűlt a baja, mint ahogy az addig nagyszerűen teljesítő Szabó Marcell is kicsit elfáradt. Nála
is több pontatlanság becsúszott Liszt nehéz versenyművének előadásába. A
Hallgatói Önkormányzat által a legjobb szegedinek felajánlott díjat Boleman Kata kapta.
Meg kell még említeni Rinaldo Zhok nevét. A rendkívül
szimpatikus olasz zongoraművész a szólófordulókban nagyon magas színvonalon
játszott, Bartók Béla III. zongoraversenye azonban kifogott rajta. Ő sem
játszott rosszul, de a hangok megszólaltatásán túl nem tudott mit kezdeni a
versenyművel és a zenekarral is ő találta meg legnehezebben a közös
hullámhosszt. A zsűri több szóló-hangverseny meghívással jutalmazta, bár díjat
nem kapott.
A versenyre nagyon sokan
ajánlottak fel különdíjakat, koncertmeghívásokat. A résztvevők a díjkiosztó
után megkoszorúzták Bartók Béla szobrát szülővárosában, a romániai
Nagyszentmiklóson, majd gálahangversenyt adtak a Nákó Kastélyban. Folytatódott
tehát a szép hagyomány – hála a több tucat támogatónak. Közülük feltétlenül meg
kell említeni a Budapest Zongoraszalon, a Nemzeti Kulturális Alap, Szeged
Megyei Jogú Város Önkormányzata, és a Szegedi Tudományegyetem nevét. De kivette
a részét a Pro Bartók Társaság, és a Nagyszentmiklósi Önkormányzat is, valamint
több tucat szervezet, magánszemély.
A Szegedi Zongoraverseny
beérett, nagykorú lett és minden várakozást felülmúlt! Az események
alakulásáról hosszabb összefoglalót készített a Szegedi Televízió is. Kitűnő
volt a szervezés, senki nem panaszkodott, hogy rossz a szállás, vagy nem tud
eleget gyakorolni. Éppen ezért megbecsülendő az a hatalmas munka, amit dr.
Kerek Ferenc és a SZTE Zeneművészeti Karának összes munkatársa elvégzett. Köszönet
a támogatóknak, a szponzoroknak, a díjakat felajánlóknak és mindenkinek, aki
valamit tett ezért a versenyért.
Biztos vagyok benne,
hogy – szerencsére – az ötödik zongoraverseny még nagyobb fejtörést fog okozni
a szervezőknek, hiszen egyre többen jönnek majd el, mert terjed a híre, hogy
itt Szegeden komolyan veszik Bartók Béla szellemiségét és nívós megmérettetésnek
lehetnek részesei.
* A IV. Nemzetközi Bartók Béla Zongoraverseny 2010. március 23–28. között a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Fricsay Ferenc Hangversenytermében került megrendezésre.