Kórusfesztivál a Mecsekben
Az árnyas, tekergős útvonal vége felé, a város előtti
utolsó éles forduló előtt, hirtelen különös panoráma tárul az utas szeme elé.
Meghökkentő látvány a völgyben gyökerező, mintegy a településből kinövő két
hatalmas, mára már kihűlt erőműkémény. Lefelé cseréptetőkre látni, távolabb, a
környező dombokon többségében panelházak meredeznek. Bent a városban, a
lakótelepen két vájár határozott lépéssel műszakba indul – bronzba öntve. A
letűnt idők emlékeiből nem nehéz következtetni: itt egykor másféle társadalom
építésében szorgoskodtak, s bár tábla hirdeti, hogy Komló 750 éves, arculatára
építészeti szempontból a szocializmus nyomta rá a bélyegét.
Viszont van a
városnak nagyszerű, múltbéli kulturális öröksége, a Kodály Zoltán Ének-zenei
Általános Iskola, melynek kórusa sok évtizede már a nívós magyarországi
gyermekkórusok családjához tartozik, és az ott folyó magas szintű szakmai,
művészeti munka eredményeképpen a nagyvilág is, szerte Európában, tudomást
szerezhetett a hegyben megbúvó, egykori kis bányavárosról.
Az idei, XIX.
Kodály Zoltán Nemzetközi Gyermekkórus Fesztivál (2010. június 18-20.) a házigazda
kisváros védnökségével, pécsi karnagyok szakmai közreműködésével szerveződött.
Fővédnök Kocsár Miklós Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző,
kiemelt támogatók a Nemzeti Kulturális Alap, valamint az Oktatási és Kulturális
Minisztérium voltak, s a műsorfüzet a kitűzővel – és általában is a rendezés –
egy jól szervezett, hagyományait gondosan ápoló dalos találkozó benyomását
keltette.
A zsűri észt, litván, felvidéki és
székelyföldi énekkarok mellett szombathelyi, két budapesti, szolnoki és komlói
kórusok teljesítményei alapján értékelhetett. „Szemben” a kilenctagú szakmai
értékelő bizottság nyolc férfi tagjával, a részt vett kórusok karnagyai
mindnyájan nők. Úgy tűnik, férfi zenepedagógusok – bár nagy szükség lenne rájuk
is – ritkább esetben szegődnek el énektanárnak normál, vagy zenei általános
iskolába, pedig még ez utóbbi iskolatípusban az intenzívebb ének-zene oktatás
következtében jobbak a szakmai eredményesség előfeltételei.
A magyarországi
Kodály-kórusok a tőlük várható magas szintű zenei teljesítményt nyújtották, igényes
műsoruknak többségében magyar szerzők – Bartók Béla, Bárdos Lajos, Halmos
László, Karai József, Kerényi György, Kocsár Miklós, Kodály
Zoltán, Orbán György, Papp Lajos, Sugár Miklós, Szőnyi Erzsébet, Tillai Aurél, Tóth
Péter – műveit választva. Voltak azonban apró megingások, pl. az Egyházzenei
kategóriában az egyik kórust meglephette a templomi hangzás és az ott
szokatlanul ható, kongó zongorakíséret, s ez intonációs nehézséget okozott a
gyerekeknek. A Folklor
kategóriában a külföldiek és a házigazda komlóiak nyújtottak maradandót. A
zenemű mondanivalóját nemegyszer finom taglejtésekkel interpretálták, a szovátaiak és a komlóiak pedig táncukkal mozgalmas
színpadképet varázsoltak. Nem csak az észtek, a litvánok és a székelyföldiek
népviseletét lehetett megcsodálni, de azt is, ahogyan bemutatták produkcióikat:
eredetiek, természetesek voltak, látszott rajtuk az éneklés, a felszabadult
dalolás öröme.
A Polifon és a Folklor kategória a színházban, a gálakoncert a
sportcsarnokban zajlott, így a kórusok teljesítményére befolyással lehetett a
három, akusztikailag igen eltérő helyszín, mert a változó körülmények jelentős
hangzás- és hangérzet-különbséget okoztak az énekeseknek. A záró napi szakmai
konzultáción, az értékelő bizottság részéről Erdei Péter professzor
összefoglalójában kiemelte: a kórusmunkában a biztos és tiszta intonáció
érdekében fontos nem csak lineárisan (a szólam megtanításával), hanem vertikálisan
is (a szólam funkciójának tudatosításával) építeni.
A Fesztivál
Gálahangverseny közvetlen előzményeként hatalmas felhőszakadás zúdult a
városra, azt követően pedig az énekkarokra hullott kiérdemelt „díj-eső”:
Fesztivál nagydíj, Polifon kategória I. díj, Különdíj
kortárs kórusmű legjobb megszólaltatásáért: Kodály Zoltán Gyermekkórus,
Szolnok; karnagy: Juhászné Zsákai Katalin
Fesztivál nagydíj, Folklor
kategória I. díj: A Kodály Zoltán Ének-zenei Ált.
Isk. Gyermekkórusa, Komló; dr. Makráné Kónya Melinda.
Egyházzenei kategória I. díj, Kodály-mű legjobb
előadásáért-díj, Legszebb kórushangzásért-díj, Közönségdíj: Marosszéki
Kodály Gyermekkar, Szováta, Románia; Czakó Gabriella,
Nagy Éva Vera
Legjobb műsorválasztásért-díj: A Pécsi Sebestyén Ált. Isk.
Kiskórusa, Budapest; Megyesi Éva
Dicsérő oklevél kórusmű előadásáért:
A Jókai Mór Alapiskola kórusa, Révkomárom, Szlovákia; Pfeiferlik Annamária
Kós Gyermekkar, Budapest; Hraschek
Katalin
A Miina Harma
Gimnázium Gyermekkórusa, Tartu, Észtország; Maire Laar
A Paragvári utcai Ált. Isk.
Kodály Kórusa, Szombathely; Bognár Nóra
A Pécsi Sebestyén Ált. Isk. Kiskórusa, Budapest; Megyesi
Éva
Versme Leánykar, Vilnius, Litvánia;
Alina Valentinaviciene.
Az utolsó nap felemelő mozzanata
a Fesztivál Gálahangversenyen, a Sportközpontban volt, ahol a helyiek ovációjával
kísérve színre lépett a már élő legendává vált komlói karnagy, Tóth Ferenc
(82), hogy az egyesített, pár száz fős kórus élén, ki tudja, hányadszor, elvezényelje Kodály-Berzsenyi:
A magyarokhoz című kánonját, melyben önálló szólamként énekelt a csarnok
közönsége is: „Nem sokaság, hanem lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat” –
hangzott a már szállóigévé vált részlet, s a Codát
mindegyik szólam fortissimo zengte: „Szabad nép!” E kórusmű éneklése valaha
rendkívüli hatással bírt az akkori Magyarországon, amikor még csak áhítoztuk,
hogy szabadok legyünk. Mára mintha már azok volnánk, és akkor most nem Ady
Endre gondolatai kívánkoznának-e ide leginkább: „Várjuk már, várjuk az új
magyar csodákat.”
Mészáros Gábor
ének-zene tanár