Laczó Zoltán
A
rögtönzés néhány pszichológiai és pedagógiai vonatkozása*
A |
nnak érdekében, hogy minél könnyebben fejthessük meg a
rögtönzés pszichológiai természetét, s ennek birtokában a zenepedagógiára
vonatkozó – mi több, a zenepedagógusok birtokába kerülő – lehetőségeket, néhány
példát hoznék fel, többnyire saját élményeimből, emlékeimből. Ezeknek a puszta
ismertetése már szinte elegendő eszközöket kínál mind a hallgatónak – jelen
esetünkben az Olvasónak –, hogy elmozdítsa és aktivizálja gondolatait egynémely
következtetések irányába, ahelyett hogy csupán regisztrálja és rögzítse megában
a bemutatandó példatárat. Ehhez az aktivizáláshoz is segítséget kívánok a
továbbiakban nyújtani.
Régen
történt… Leérettségiztem, s készültem a zeneakadémiai felvételimre. Érettségiző
társaimmal továbbra is szoros barátságot tartottunk fenn. Nem volt meglepő, ha
egyik osztálytársnőm esküvőjére nemcsak egyszerű vendégnek, hanem az esküvői
szertartásra orgonistának is meghívtak. Felvételi vizsga anyagomból, s más,
népszerű, hatásos műsort (Dubois: Toccata, C. Franck: Sortie-k) játszottam a
templomban, a hívek, az ünneplő „tömegek” nagy gyönyörűségére. – Eljött az
este, a vacsoraidő, a hangulat pedig egyre magasabbra hágott. – „Ohó, de hát
itt van a mi ifjú muzsikusunk, aki majd zongorázik a mi nótázásunkhoz! –Na, mit
tudsz fiú?! – szólt az egyik vendég, aki szívébe zárt orgonálásom óta.
Odavezetett a zongorához, s amikor felvételi anyagomból elkezdtem hadarni a
c-moll prelúdiumot a Wohltemperiertes I. kötetéből, majd az egyik Mozart
szonáta gyors tételét, megszólalt: – No, ne ilyeneket, hanem ami jó. – De hát mi a jó maguknak, Pali
bátyám? – Hát amire tudunk jól nótázni,
meg ropni! – Mire gondol? – Hát pl.
„Deres már a határ”, „Cserebogár, sárga cserebogár”, „Hajmási Péter”, meg
ilyenek… – Bocsánat, ilyeneket én nem tudok. – Ó, öcsém, hát akkor, te nem is
tudsz zongorázni.
Ezek
után a szégyentől vörös orcával elsompolyogtam, s nem tudtam, hogy én most
tudok-e zongorázni vagy sem. Úgy döntöttem, hogy tudok, s ezek az esküvői vendégek
nem érnek fel az én magas művészetemhez. Aztán csendesen félrevonultam, mert
engem az ő nótázásuk nem hozott fel a mulatozás csúcsára.
Egy
anekdota elevenedett fel emlékezetemben. Talán a fele igaz. – 1996-ban, a Zene
Világnapján az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy Budapesten köszönthettük
80. születésnapján Yehudi Menuhint. A Zeneakadémia Nagytermében a 18 éves
Szalai Antal játszotta Bartók II. hegedűversenyét. A koncert után Menuhin
szűkebb baráti köre elkísérte őt a Mátyás Pincébe ünnepi vacsorára. Szólt a
cigányzene, s még annál is inkább, apait-anyait beleadva, amint megtudták, hogy
a világ egyik leghíresebb hegedűse az egyik hallgatójuk. A prímás odament
hozzá, s megkérte Menuhint, játsszon már valamit nekik. Az étterem elcsendesedett,
s Menuhin játszott valami nagyon rövidet és nagyon virtuózat a prímás
hangszerén. Nagy siker, taps, ünneplés. Ám később, egy rövid szünetben, az
egyik sarokba csendesen a prímás magához vonta a brácsást: – Figyelj, Gazsi!
Jó, jó, nagy művész, de azért asztalnál meghalna…
Következzék
emlékeim közül egy, valódi, igaz, s számomra szakmailag fontos tartalommal
bíró. Talán önök számára is hasonló
lesz. – 1998-ban részt vehettem Pretoriában,
az ISME XXIII. konferencián. Az utolsó délelőttön, a záró ceremónia előtt szegényes
volt már a program. El kellett döntenem: sétálok-e a városban vagy beülök az
utolsó plenárisra. Főleg biztonsági okokból az utóbbi mellett döntöttem.
Kiderült, hogy a várakozásoknál sokszorosan többet nyertem.
Az
előadó Dél-Afrika központi népzenei intézetének az igazgatója volt. Dél-Afrika
szülötte, fehér ember. Alig látszott ki a 40-50 főleg ütőhangszer tömegéből
(volt néhány fúvós is), amellyel körülvette magát. Elmondta, hogy Dél-Afrikában
11 népcsoport él, ugyanennyi nyelvet használnak. Népcsoportonként és
földrajzilag az illető mini-többség nyelve használatos a hivatalokban, amúgy,
elvileg mindenkinek kell tudni az országban általánosan kötelező afrikansz-t (búr származék). Nagy városokban
az irodalmi angollal érvényesül minden külföldi. Nos, az előadó ezen rövid
bevezető után elkezdett játszani az egyébként már megfogyatkozott létszámú, de
nagyobbára európai, amerikai összetételű szakmai hallgatóságának. Rövid részek,
darabok(?), zenei történések hangzottak el gyors egymásutánban, mindig más
hangszeregyüttes-„bozótot” választva magának. Tegyük hozzá, kivétel nélkül
boszorkányos hangszertechnikával.
Kérdeztük, hogy miket játszott. Egy-egy nyelvjárásból választott példákat,
amelyek zenei nyelvjárások is voltak egyben (pl. zulu, szoto, venda a sok egyébből), s mind improvizált.
Érdeklődött, hogy halljuk-e a különbséget. Elnéző, a szánalmas semmit-nem-
értés bárgyú mosolyával és nemleges fejcsóválással válaszoltunk. Pedig ezek mind különböző törzsi zenék voltak
– mondta Andrew, az előadó, igencsak eltérő zenei sajátosságokkal.
Hogyan
sajátította el ezeket? – kérdeztük. Hogy
őt, mint „külső” fehér dél-afrikait befogadják, meg kellett előzetesen tanulnia
a közösség beszélt nyelvét. Hónapokra
beköltözött egy-egy „törzshöz”. Ezen közben részt vett napi életükben, s spontán
módon, zenei tevékenységeikbe is kezdett beilleszkedni. Csupán, tisztán utánzással sajátította el a különböző
zenei nyelvjárásokat. – Utánzással, és nem drillel (= idomítással), amint Önök
európai-amerikai módra tanítják iskolában a zenét – tette hozzá csípős
megjegyzésként. – Egy bármilyen kultúrába beleilleszkedni, kívülről, nehéz. Belenőni
gyermekként, családon, társasági közösségen belül – természetes.
László Ervin[1] Zenei emlékezet című tanulmányában[2]
leírja, hogy egy koncertező zongoraművész két szólóestnyi műsorának
memorizálása során kb. 100.000 hangjegyzet rögzít memóriájában, s ehhez ha még
hozzáveszünk 2-3 zongoraversenyt, 150.000-re nő az elraktározott zenei – és
azokhoz kapcsolódó – információk mennyisége. Az emlékezetnek ezt a fajta
működését, amely szigorúan elemek rögzítésére rendezkedik be, faktuális emlékezetnek nevezi, amely nem
rugalmas, csak a rögzített (esetünkben – zenei) tényeket rögzített sorrendben tárolja. Ezek azonban nem csupán
zeneiek, hanem társulnak a zenei elemekhez az azokat megszólaltató
kinesztetikus (=mozgás), vizuális (pl. kottafej) és esztétikai emlékképek is.
(l. Kovács Sándor írásaiban a zenei, vizuális és motorikus
képzetek fogalmak használatát, Charcot[3]-ra hivatkozva.)
A
faktuális emlékezet ellenpontos párja az ún. generatív emlékezet, amely a variatív zenét játszó muzsikusokra
(pl. jazz, népzenész) jellemző. A fentebb említett emlékezetben rögzített
elemszámot tekintve a generatív emlékezet kisebb terjedelmű, ám messze
meghaladja azokat a lehetőségeket, mint amit a faktuális emlékezet „produkál”.
Bár
szeretjük tudni idegen szavak szó szerinti jelentését, így a generatív latin eredetű szót létrehozónak fordítanánk, igazat szólva
igen csúnyán hangzik. Ehelyütt is néhány mondattal megkíséreljük valamilyen
életjelenséggel, élethelyzettel „működés közben” közelebb hozni annak
tartalmát.
Könnyen
követhető nyomon a gyermeki beszéd fejlődése. Bár az első szavak még a
kisgyermeki artikuláció határain belül maradnak, de a szókincs alakulása, bővülése
már felismerhető, s azzal egyidejűleg csak exponenciális görbe ábrázolhatja,
hogy egyes szavak megjelenése újabb és újabb szókapcsolatokban való
feltűnésükkel lepik meg környezetüket, s tágulnak a kifejezések 2-3 szavas
állításokból, kérdésekből aztán több szavas mondatokká. Ami számunkra,
muzsikusok számára is tanulságos, az, hogy adott számú szóból egyre inkább
meghatározhatatlan mennyiségű szókapcsolat hozható létre, dinamikus
kommunikációt alakítanak a gyerekek hét-számra, hónapszámra történő
„korosodásuk”, intellektusuk tágulása folytán.
Meg sem
kíséreljük a nyelv és zene közötti azonosságok és különbségek párhuzamba
állítását, de már ez a fenti példa is segít annak felismerésében, hogy vannak
bizonyos hasonlónak, alkalmasint legalábbis hasonlónak, ha nem azonosnak
tekinthető egységek, sémák, amelyek
mindkét egynemű közeg – mind a verbalitás, mind a zene – szintjén azonosan
működnek. A nyelvben
visszafordíthatatlanul a generativitás irányába, a zenében pedig a kulturális
tradíciók által meghatározottan, felcserélhetőség nélkül. Ha mégis
felcserélnénk, akkor az csak művi lehet, amint arra kitűnő példát hoz
tanulmányában a Sági Mária – Vitányi Iván[4]
szerzőpáros.
Hallgassunk
hosszabb ideig metronom- vagy óraketyegést. Vagy amikor „Kelenföld táján a hídon a
zengő hajnalban vágtat a vad gyorsvonat”
(tessék kikeresni, honnan az idézet!) a sín-illeszkedéseknél zökkennek a vasúti
kocsi kerekek, s mindez hosszú percekig, negyedórákig tart… Egy idő után – az
emberi lelki működések egyik törvényszerűsége szerint – fellázadunk a
monotonitás ellen, s megpróbáljuk az
unalmat valahogyan feloldva a helyzetet elviselhetővé tenni, tudatunkat aktív
állapotba hozni. Önkényesen, a magunk számára, „csak halkan, hogy senki meg ne hallja”, hangsúlyokat helyezünk el az egyenletes
lüktetésben, pl. így: tan-ta tan-ta,
tan-ta tan-ta / tan-ta tan-ta tan-ta, tan-ta tan-ta tan-ta/ tan-ta tan-ta tan-ta / tan-ta tan-ta, tan-ta tan-ta tan-ta[5]…, stb.
Ezt a jelenséget az előző századforduló egyik legnagyobb tekintélyű, iskolateremtő
pszichológusa Wundt úgy értelmezte,
hogy „tudatunk ritmikus hajlandóságú”[6] (ma
én inkább a ’metrikus’ kifejezést használnám) (L.Z.).
Ennél
további értelmezés is kínálja magát, nevezetesen, hogy nemcsak hangsúlyokat
helyezünk el, de strukturáljuk is az
időt. Az elemek valamilyen egységbe foglalása szintén nagyon fontos aktív
tulajdonsága tudatunknak. És már is az alak-képzés
(=csoport-képzés) jelenségéhez értünk el, amely mindenfajta zenei tevékenység
elengedhetetlen sajátja.
Nyertünk-e
eddig bármit is ezekből a labirintussá váló sztorikból? Lesz-e, van-e valamilyen esszenciájuk, amely
támogathatja tulajdonképpeni témánk kifejtését? Megkíséreljük egy gondolati
’Ariadne-fonala’ segítségével elérni tulajdonképpeni témánkat.
Elsőként
egy szociológiai vonulattal
találkozhattunk (esküvő, orgonálás, mulatás, magyar-nótázás, ellenpontként
Bach): hol, mikor, milyen zene kell?
Summázatunk: a zene használati értéke
érvényesül különböző élethelyzetekben. – Ugyanerről szól a ’Menuhin a
Mátyás-pincében’ sztori. Mindkettőben markánsan kihegyeződik a faktuális emlékezet csupán meghatározott
keretek közötti érvényesíthetősége.
A dél-afrikai példa egyik tanulsága, hogy
– a zenélés
a társadalmi lét szerves része, s a szocializációs,
hogy ne mondjuk: az enkulturációs[7] folyamatba
ágyazódik bele teljes természetességgel (pedagógiai szociológia);
– a zenélés tanulása nagyon hasonló a nyelv
tanulásához, az élet és az emberi emocionális és (non-)verbális kifejezés
teljességéhez tartozik, s természetesen, a generatív
megnyilvánulások tiszta esetéről van szó;
–
a tanulásnak ők azt a típusát használják,
amit a pszichológiai elmélet a
’trial and error’, azaz, ’próba-szerencse’ kategóriába sorol[8].
A László Ervin és Sági-Vitányi példák már elméleti
támaszt jelentenek az Olvasó számára az önálló értelmezéshez — mi több, még a
Wundt-i struktúraképzés is. Így nem
marad más hátra, mint hogy kinyilvánítsuk, témánk közelébe értünk.
Kényes
kérdések feltételére ösztönöz a téma, de az a tények elemzésének az igényéből
is ered.
Az
alábbiakban első sorban a hangszeres – zeneiskolai és a további tanulmányok folytatását
biztosító intézményekben folyó – zenepedagógiáról lesz szó.
Elég
megtekinteni egy zeneiskolai tantervi hálót. Még figyelmes olvasás sem szükséges,
hogy észrevegyük, hogy a ’jazz’ és a ’népzene’ önálló tanszakon kívül közel
húsz a hangszeres vagy azzal rokon szakok száma. Ez azt jelenti, hogy tanterveink
a modernizálódás (akár idézőjelbe is tehetnénk) után – a NAT bevezetése utáni
közeli évektől kezdve (mintegy másfél évtizede) 10% arányban adnak lehetőséget
arra, hogy a zeneiskolában hangszert, zenét tanulni kívánó növendékeink a
rögtönzés közelébe kerüljenek. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha mechanikusan
interpoláljuk a fenti adatokat, akkor a zenetanárok 90%-a a hang-hű reprodukciót tanítja, mert erre
készítették fel felsőfokú tanulmányai során, s azóta ezt a gyakorlatot
folytatja.
Nem
csoda, ha az utóbbi két-három évtizedben eleinte még csak az új utak keresése
intellektuális ösztöneitől vezéreltetve, aztán később a tudatos felismerésig
eljutva igénnyé nőtte ki magát a rögtönzés megjelentetése a zeneoktatásban.
Olyan személyiségek formálták ezt a gondolatot, akiknek a tradicionálistól való
eltérés, az új utak kijelölése vált elementáris igényükké. Elsődlegesen zenei
indítékok folytán Gonda János, Tusa Erzsébet és Apagyi Mária nevét kell az úttörők és szellemi vezetők között
megemlítenünk. Mindehhez hozzátenném most még azt, hogy mai – a korábbiakkal
összehasonlítható – világunkba kezdeményező erejük eddigi minden eredménye szervesen
belenőtt.
Talányosan
állunk a mai gyermekek, serdülők, félig felnövekvőben lévő ifjak szellemisége
előtt, azt szemlélve, hogy mennyire másképp jár az agyuk, más dolgokat vesznek
észre, mint amilyenek mi voltunk gyerekkorunkban. Akár akarjuk, akár nem,
tudomásul kell vennünk a technika (elektronika, világháló, stb.) fejlődésének
befolyásoló hatását, amelyet a növekedő személyiségre az gyakorol. Az unoka
megtanítja a nagyit a mobil telefon használatára.
A 4
éves gyereket elviszik pszichológushoz a pedagógus-mérnök szülők: túl izgága,
nehezen kezelhető, túl akaratos, hirtelen válik indulatossá. Igaz, tudja már a
számítógépet kezelni, anélkül, hogy tanították volna. Elleste a felnőttektől,
hogyan kapcsolják be a gépet, elleste a „billentyűzős” sorrendeket, melyek
révén játékokat talál, rajzol, kártyázik… Saját érdeklődési körét teljes
perfekcióval elégíti ki. – Hogyan indult
és hogyan folytatódott az eszköz-kezelés? Leskelődéssel, majd próba-szerencse tanulással. A
szakvélemény: nincs semmi baj, lehet, hogy a gyerek – zseni.
Elsős
gimnazista, a közismereti tárgyakban igen jól teljesítő fiú letölti magának a
neki tetsző számot a YouTube-ról, majd szintetizátoron „kipötyögi” előbb a
dallam-hangokat, majd a kíséretet is. Segítség nélkül. Ha elakad, megnézi a
PC-n a megfelelő akkordokat és fogás-táblázatot, amivel boldogul. Érdeklődési
körébe kerül, megtetszik, kikeresi a számot, addig keresgéli a hangokat, amíg
neki nem szól megfelelően, és saját szórakoztatására és örömére megszólal a
kedvence. – Ez a szellemi örömszerzés pszichológiai „építménye”.
Lépéshátrányba
kerülne (vagy már került?) a zenepedagógia, ha nem aknázná ki a gyerekek,
fiatalok felfedező, kereső-kutató kedvét.
Ismét a
zene és nyelv közötti, már eddig érintett párhuzamhoz fordulunk. Mint ahogy
egyidejűleg képesek a gyerekek tanulásuk kezdetén két nyelvet egyenrangúan
elsajátítani (pl. két szülő más-más anyanyelvű, s mindkét nyelvet egyenrangúan
használják a családi társalgásban, s a gyermek mindkettőt egyformán érti és
sajátítja el) , ugyanez érvényes a zenetanulásra is. Az csupán – pszichológiai
alapokon nyugvó – módszertani ajánlás, hogy érdemes nagyon egyszerű zenei
egységeket – 2-3 hangból álló motívumokat, zenei „mintázatokat”[9] – kitaláltatni
magával a tanulóval, s arra ösztönözni, hogy annak különböző lehetőségeit
használja ki.
Szerencsére,
magának a zenei hangnak is több fizikai sajátossága van (magasság, hangszín,
időtartam, hangosság-erősség), így az egyik sajátosságot megtéve alapul, a
többivel folytatható a változatok képzése.
Biztosítani
kell a tanuló számára az önfeledt
próbálkozási lehetőségeket. A próbálkozásoknak nem lehet „rossz” minősége.
Ez a kudarc-mentesség felszabadítja pszichésen a tanulót a próbálkozás
szabadságára, mert ő abban csak jót, vagy érdekeset, vagy szokatlant, vagy
meglepőt tudhat produkálni.
A következő próbálkozási fázisban a
már ”megfaragott” pattern-ben (ld.
10. lábjegyzet) még benne rejtőzhetnek frazeálási, akcentus vonatkozású,
regiszter- és tempóbeli lehetőségek!
Inkább előbb, mint utóbb sugalljuk a
tanulónak, hogy próbálja pattern-jeit pl. a szimmetria, majd az aszimmetria
felé terelni. Tulajdonképpen a már kialakult és formálás alatt lévő pattern „betű”
szerinti megismétlése is struktúrát képez, nevezetesen a szimmetria
struktúráját. Ha a tanuló maga nem találja ki, segíthet a tanár abban, hogy
„hólabda”-szerű (az eddigivel megegyező terjedelmű, de újdonságot tartalmazó)
bővítést, vagy az előző összetettebb pattern ismétlésével megegyező terjedelmű
újdonságot kísérleteztet ki.[10] – A választás
szabadsága is felszabadító hatású, s a rögtönző fejlesztéshez további
mintául szolgál.
Már az eddigiekből is kiderült, hogy a
rögtönzésen NEM hirtelen támadt szervezetlen
ötletek szénakazal jellegű halmozását, esetlegességeit értjük. Az első
„leckétől” kezdődőleg a szervezett észlelés, a szervezett zenei anyaggal
történő szervezett bánásmód, a zenei anyag szervezett kezelése kell, hogy
vezérelvül szolgáljon. Anélkül azonban, hogy a beépített koncepciózusság egy
pillanatra is megfosztaná a tanulót a kitalálás szabadságától.
Ha a tanuló eléri már ezt a fokozatot
az újdonságképzésben, két irányba történhet a fejlesztés. Az egyik irány – a
szerkezeti „hólabda” görgetés, az egyre szélesebb zenei szerkezetek, felületek
megalkotása. A másik irány – a manuális technika sebességének növelése. A
hagyományos zenepedagógiai, -pszichológiai nyelvezetben ezt az automatizálás folyamatának mondhatnánk.
Ez már az az elért fejlődési fok, amikor a pattern-fejlesztésnek az agyban,
nevezetesen a képzeleti működésben már kialakul egy belső terve (az anyag
anticipálhatóvá vált!), amelynek a megvalósításában a manuális technika, a
motórium már nem szolgál akadályul.
Az iméntit meghaladó, de legalább is
azonos szintű fejlettséget képviseli az a készségszint, amikor a fejlesztés
alapjául szolgáló, a variálás nyersanyagát képező anyag annyira a „kézben”, a
motorikus automatizmusban „birtoklódik”, hogy a technikai megvalósítás előrébb
jár, mint a kontrollt alkotó és a zenei tudattartalmakat képező – tudati
működés.
A jelenség pszichológiai leírása végül
is csaknem olyan bonyolultnak tűnik olvasásra, mint amennyire komplex pszichés
folyamat a jelzett szintek elérése. Amire azonban nem lehet eléggé
fókuszálnunk, tanároknak, irányítóknak, az a növendék figyelmének az állandó
ébren tartása, s az a készsége, hogy minden zenei és motorikus pillanatot a
megismételhetőség biztonságával tudjon a koncentráció kontrollja alatt tartani.
Eme bonyolultságok lejegyzése után
méltán felmerül az a kérdése az Olvasónak, hogy hol a rögtönzés ebben a bilincsekkel hetvenkedő szabadságban és
hol van a rögtönzés öröme.
Ha szervezett tudati tevékenységnek
tekintjük a rögtönzést, akkor maga a pattern
kitalálása, majd pedig a pattern továbbfejlesztésében áll a rögtönzés „magja”.
Az öröm abban van, hogy eleinte
esetleg több tanári irányítással, aztán egyre kevesebbel, de a próbálkozás
kudarcmentes szabadságában lubickolva mártózhat meg mindenki, aki szereti
próbára tenni gondolkodásának, fantáziájának a korlátlanságát. Ebben a pedagógiai, pszichológiai építkezési
folyamatban nincs „rossz”, csak „most ilyen”, „jobb”, „érdekesebb”, ami még
kíváncsibbá teszi magát a próbálkozót, s még több felszabadultságot és örömet
ad a további ötletekhez, ami csak és akkor csakis az övé.
Nem szóltunk még a dallam
körülírásának a lehetőségeiről, amely a népzenei praxisnak principális
sajátossága. A zenei „mozgástér”, a fantázia korlátlansága itt kevésbé
érvényesül. Ám pontosan eleget tesz annak a működési sajátosságnak, amelyet a korábbiakban
a generatív emlékezet kategóriával
jelöltünk.
Vajon van-e „vissza-út” a faktuális emlékezet működtetéséhez, a
zenei faktumok (tények, hangjegyek, ritmusképletek) rögzítéséhez, klasszikus
művek hanghű megszólaltatásához, rekonstrukciójához? Bármelyik pillanatban van.
A generativitás és faktualitás párhuzamosságát és törésmentességét a motorikus
készségek kialakulásának / kialakultságának közös nevezője (is) segíti.
A generativitás, a rögtönzés
tanításának irányításához magának a tanárnak is nyitottnak kell lennie a zenei
anyag variábilis, rugalmas kezelésére. Nem kell megrettenni attól, hogy a
növendék túlnövi magát tanárán a rögtönzés képességben. A tanári önképzésnek
egy különleges kihívása a rögtönzéssel való foglalkozás.
A fentebb leírtakkal szerettem volna
elkerülni a didaktikusságot. De a következtetések biztonságosabb levonása
érdekében szeretném hangsúlyozni, hogy a pszichológiai okfejtések, a pedagógiai
lépések, azok quasi methodikaként is értelmezhető fokozatossága a tanulmányok elindításához, azaz, az alsó
fokú zeneiskolai eszközrendszer
bővítéséhez adnak segítséget.
Ha nem is minden grádicsot végigjárva,
de az eddigi példák és pszichológiai, zenei, pedagógiai okfejtés után bizakodó
vagyok abban a tekintetben, hogy felismerjük, hogy a generativitás, a komplex
és rugalmas zenei intellektus-működtetés lehet a zenetanítás jövőbeni átmentésének az útja, amely fenti
sajátosságaival, rugalmas gondolkodást mozgósító hatásával harmonizál azokkal
az igényekkel, amelyeket korunk technikai vívmányai észrevétlen alakítanak ki
személyiségsajátosságként a jelen ifjú generációjában.
Valószínűleg,
fél évszázaddal ezelőtt generatív
készségek birtokában én is képes lettem volna felcserélni a c-moll prelúdiumot
a ”Lehullott a rezgőnyárfá”-ra, áthidalva a közösségi és zenei helyzetek
közötti alkalmazkodás nehézségeit. Arról nem szólva, hogy nemcsak a felvételi
bizottság, de, mi több, Pali bácsi is zongorázni tudónak minősített volna… Ez
is a különbségek különbsége, amit az elmúlt 50 év hozott.
***
A rugalmas gondolkodás, a kreativitás fejlesztésének
további pszichológiai, pedagógiai kérdéseit következő lapszámunkban tárgyaljuk
majd.
* A Kodolányi János Főiskola
és a Zenetanárok Társasága közös rendezésében megtartott „Rögtönzés a zenei
előadásban és pedagógiában” c. Konferencián (2010. V. 8-9., Óbudai Társaskör)
elhangzott előadás szerkesztett, kibővített változata. Dr. Fehér Anikónak a
Konferenciáról készült összefoglalója és Gonda János (A
rögtönzésről általában: a konferencia célja) nyitó előadása a PARLANDO 2010/4. számában olvasható.
A Konferencia többi
előadásának közzététele szintén a PARLANDO tervei között szerepel. Már a
Szerkesztőségünkben van Apagyi Mária – dr. Lantos Ferenc (Integratív,
komplex művészeti nevelés. Audiovizuális pedagógia), Faragó Béla
(Pentaton örökségünk a világ népzenéiben), Révász Ágnes (Az egri AMI
Farkas Ferenc Zeneiskola improvizációs műhelye) és Sáry László (Kreatív
zenei gyakorlatok) előadásának szerkesztett változata. (A Szerk. megj.)
[1] LÁSZLÓ Ervin 1932. május 12. Zongoraművész, filozófus.
Az MTA külső tagja (2010). Több más híres nemzetközi intézmény mellett az ENSz
Továbbképzési és Kutatási Intézetének igazgatója. Tagságai közül fontosabbak: Római
Klub, Nemzetközi Tudományos Akadémia, Művészeti és Tudományos Világakadémia. az UNESCO
főigazgatójának tanácsadója. Ő alapította a Budapest Klubot. 2002-ben a Pécsi
Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának és Természettudományi Karának
díszdoktora Részletesebb információk találhatók a Google-ba beütve L.E nevét,
ill. a www.wikipedia.org/wiki/Laszlo
web-címen.
[2] I. m. Zene, rendszerelmélet, világrend, (első
fejezet), 1986. Gondolat, Budapest
[3] CHARCOT, Jean-Martin
(1825-1893), híres francia ideg és elmeorvos, FREUD is mesterének
tekintette
[4] SÁGI Mária-VITÁNYI Iván: A „generatív zenei készségek
vizsgálata”, in. Magyar Pszichológiai Szemle, 1972. 3-4. sz., 469-497. o. Feje
tetejére állna a világ, ha irodalmi művekből kimetszett idézetekkel
beszélgetnénk egymással, pl. vallanának szerelmet SHAKESPEARE szavaival a
mai kor 16-18 évesei pl. így, Romeo és
Julia párbeszédéből. „R.:
Hát üres kézzel küldenél haza? J.: Mit kívánsz tőlem első éjszaka? R.:
Szerelmi esküt, eskümért cserébe. J.: Megkaptad tőlem, mielőtt kívántad.” Stb. – Idézet II. felv. 2. szín, Shakespeare összes
művei – II. köt., 1964, Európa Kiadó, 103. old., Mészöly Dezső ford. – Mennyi irodalmi művet kellene
tanulmányoznunk, hogy közértben, orvosnál alkalmazható mondatsémákat –
„faktumokat”, faktuális emlékezetünk egységeit mobilizálva –
használhassunk.!...
[5] Ezek az osztások csak példák, percekig lehet
megtapadni egyiken-másikon! Ki-ki kedve szerint próbálgassa!
[6] WUNDT, Wilhelm Maximilien (1832-1921) a kísérleti
pszichológiai megteremtője. A pszichológia történet első kísérleti pszichológiai laboratóriumát ő
hozta létre Lipcsében 1879-ben, ottani professzori ténykedése idején (1875-1917). A lelki működéseket
elemekre bontotta. Jelentős helyet biztosított elméletében (és vizsgálataiban)
az érzékelésnek, a figyelemnek, az asszociációknak. Magyarul „Bevezetés a
pszichológiába” c. könyve olvasható (1921). Atomisztikus pszichológiai
felfogását az alaklélektan képviselői
bírálták, új iskolát teremtve.
[7] Enkulturáció,
szocializáció – l. KRON, Friedrich W.: Pedagógia, 1997., Osiris, Budapest, p.
73-82.
[8] ATKINSON, ATKINSON, SMITH, BEM: Pszichológia, 1995, Osiris, Budapest, p. 194-212.
[9] Szívesen használjuk itt az angol „pattern” kifejezést, amely fogalmilag az előbb említett sajátosságokat
mind tartalmazza.
[10] Képlettel téve szemléletesebbé: a; a+a’ (=A); első változat A+a’’; második vált.: A+A’ vagy A+B