KROÓ GYÖRGY KIADATLAN ÍRÁSAI X.
BERLIOZ INDULÓTÍPUSAI
Közreadja:
Zsoldos Mária
Az operaszínpadokról és a francia forradalom korának katonazenéjéből, a konzulátus
és császárság szabadtéri parádéiból áramlott be a szimfonikus és oratoriális műfajokba az induló és lett a koncerttermek
meglehetősen gyakori tételtípusa. Berlioznak talán egyetlen nagyszabású műve
sincs, amelyben ne kapna kiemelkedő, vagy legalábbis önálló tételnyi szerepet
ez a zenei karakter.
Elsőként
említem a C-dúr Fantasztikus szimfónia szokatlanul sötét hangnemű g-moll
negyedik tételét. Felirata a korabeli műsorlapon, amelyet az 1830-as bemutató közönsége
a kezébe kapott, „Menet a vesztőhelyre". A szimfónia hőse a 27 éves szerző
leírása szerint a művész, aki azt álmodja, hogy megölte azt, akit szeretett, elítélték,
a vesztőhelyre vezették, ahol részt vesz saját kivégzésén. A menetoszlop néha
komor és szilaj, máskor ragyogó és ünnepélyes induló hangjai mellett közeledik,
a súlyos léptek tompa hangját minden átmenet nélkül a legzajosabb kiáltások követik.
Az
induló végén ismét megjelenik az idée fixe első négy
hangja, ezúttal, mint a szerelem utolsó gondolata, amelyet a végzetes csapás
félbeszakít. Ez a tétel eredetileg egy kamaszkori Berlioz opera, a Vérbírák
testéből szakadt ki és a Gárdainduló címet viselte.
Négy
évvel későbbi az E-dúr induló, a Harold Itáliában c. négytételes szimfónia
lassú tétele. Ennek is operaszínpadra kívánkozó programja van: esti imát éneklő
zarándokok menete. Különös koloritját a ritmus és harmóniai kíséret hátterében
állandósuló harangszó adja, két hang mindössze. 1834-ben nagyon modernnek
hatott.
Harmadik
indulónk ismét más típus: gyászinduló; a Rómeó és Júlia című drámai szimfónia
1839-es partitúrájából való. Programja Júlia gyászmenete, előadói zenekar és
kórus. A szerző szavai szerint fugátós szerkezetű
induló. Természetesen moll a hangneme, e-mollból indul, és abba sötétedik
vissza. Ostinato jellegű, tehát állandó kíséret
társul a témához, egyetlen ismételt hang. A kórus szövege szerint: „dobjatok
virágot szűzi holttestére”.
Politikai-katonai
ünnepséghez kapcsolódó szimfónia-tétel, a Gyász és diadal szimfónia első tétele.
Ez is moll zene, f-moll hangnemű. Az eddig említett indulókkal szemben
újdonság, hogy tömegdalszerű.
Egy
mondat erejéig megemlítem a szívünknek oly kedves marsot,
a Rákóczi indulót, a Faust elkárhozása c. drámai legendából. E nemzeti hangú,
gyors indulózsáner után seregszemlénket Berlioz 1849-es partitúrájának
ékkövével, a Te Deum Judex crederis szöveghez társuló B-dúr induló utolsó ítéletre
vonuló végtelen tömegének víziójával zárom.