Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
CHOPIN: F-MOLL MAZURKA Op.68 Nr.4
Akarja a súlytalanság érzetét a zenében megélni? Hallgassa meg Chopin
Op.68 No.4-es f-moll mazurkáját – mondhatnók reklámízűen. De vajon miként kelthet
ilyen allúziót egy tonális táncmuzsika?
Úgy,
hogy a hangnemek szüntelen irizálnak, átszíneződnek, s a megszokottnál gyakrabban
és távolibban lépnek át egymásba. Ettől az alaphangnem gravitációs ereje
csökken, új és új „origók” vonzáskörébe kerülünk. Persze, tonikán indul a darab,
ám hajlékonyságát nyomban előrevetíti az, hogy szextakkordban szólal meg az I.
fok. A dallamban diatonikus váltóhangot hallunk, de mollban a kvint és a szext
között kis szekund lévén ez egyben kromatikus is. Talán épp ebből támad Chopin
ötlete: kromatikusan vezeti tovább a melódiát. A basszus is fél hangot lép le –
ez megint beleillik a diatonikus hangsorba is. Így keletkezik már a 2. ütem
második negyedén c-moll domináns szeptim. Azonban itt sem melegedhetünk meg: a
kíséret belső szólamának kromatikus lelépésével visszanyerjük f-moll
érzetünket. Mire ezt felismernénk, már alaphangnemünk nápolyi szeptimén(!)
találjuk magunkat, ami kromatikus csúszással modális V. fokú terckvartra
ereszkedik. A 4. ütemben a dallam F-dúrrá látszik kifényesedni, de harmadik
negyedét elhomályosítja a „tenor” szólam következetesen érkező leszállítása. A
16 ütemes periódus második negyede könnyebben értelmezhető az alaphangnemben,
bár a kromatika és az alterációk továbbra is elködösítik a képet. A második
félperiódus első fele a kíséret akkordjaiban azonos a kezdet négy ütemével,
csupán a dallam variálódik. Csupán? A 10. és 12. ütem felugró szűk szeptime és
azt kiegyenlítően leugró szextje a hangzatba illik ugyan, de tovább fokozza a hangnem
kontúrjainak elrajzolását. Olyannyira, hogy idő előtt kivezet a periódusból. A
14. ütemben – noha finom ecsetvonással – erőteljes moduláció következik be. (A
mű egyes kiadásaiban nincs is G hang, hanem annak megszólaltatása nélkül
közvetlenül zajlik le a kromatikus átértelmeződés Asz és Gisz között.) Így a
15. ütemre A-dúrban találjuk magunkat, amely tercrokonsága ellenére távoli, s
egy az eddigi bés hangnemek melankóliájával ellentétes keresztes fényesség
perspektíváját nyújtja. Négy taktus tartamára el is tűnik a lehajló kromatika,
félhang-menetet csupán a kitisztult szakasz kezdetén fölfelé vezetően hallunk.
Ám a 19. ütem visszahozza a lehajló kromatikát s az f-moll borult egét. Egy
időre az utolsó felhőt a 23. ütem végi dekadens félhang képviseli. Az újabb
hangnem-váltás ugyanis a párhuzamos dúrba vezet. Ez a mazurka azonban nélkülözi
sok társának rusztikus vidám epizódjait. A dúron belül is csakhamar rátalál a
harmadik fok c-molljára. Annak dominánsára nyitva sóhajtozni kezd az ütem súlytalan
részein elhelyezett nyolcad-szekvenciában, amelybe ugyancsak rejt kromatikusan
lelépdelő szálat. Ezen az úton kerülünk vissza a kezdethez, a főrészhez.
Tonális
táncmuzsikát említettünk. Valóban az? A hangnemi lebegésről elmélkedtünk idáig.
Nem azt akarnók „felfedezni”, hogy nem lehet táncolni Chopin lappangóan
mazurka-ritmusú bánatos merengésére, mert a többi, táncosabb mazurka sem
talpalávaló. Inkább nosztalgia az elhagyott otthon, a lengyel múlt iránt. De
míg megannyi ezt a táncot zongorázó Chopin-mű a mazurkaságról szól, ez
talán még azoknál is inkább a Chopinségről. Nem talp-, hanem lélek
alá való...