A
zenei foglalkozási ártalmak kialakulásának okai és megelőzési módjai
A |
zenei foglalkozási ártalmak előfordulási
aránya világszerte nagyon magas. Nemzetközi statisztikák szerint a zenész
emberek 70-80% szenved a hivatással kapcsolatos egészségi panaszoktól
(Stockmann, 1996. 27.). Dr. Pásztor Zsuzsa felmérése szerint Magyarországon a
15-25 év közötti korosztály 56%-a szembekerült már valamilyen foglalkozási
eredetű egészségügyi problémával, a fiatalok 20%-a jelenleg a megkérdezés
időpontjában is foglalkozási ártalomtól szenvedett, 10%-uknál pedig már
zeneiskolás korban is jelentkezett foglalkozással kapcsolatos panasz. (Dr.
Pásztor Zsuzsa, 2007. 29.)
A nemzetközi szakirodalomban több
szerző (Singer, 1926. 155.; Lahme, 2000. 85.; Rosset i Llobet, 2007.)
hangsúlyozza, hogy a zenei foglakozási ártalmak megelőzését már a zeneiskolában
kell elkezdeni, ezért nagyon nagy szerepe van a pedagógusoknak. Világszerte
léteznek zenész-egészségügyi intézmények, ahol a foglalkozási ártalmakat
gyógyítják, a szervezett megelőzéssel azonban tudomásom szerint egyedül a
norvégiai Trondheim városában található Trondelag Musikkonservatoriumban foglalkoznak.
Ebben az intézményben a hallgatókat már a felvételi alkalmával egészségügyi
felvilágosításban részesítik, és tanácsokkal látják el a foglalkozási ártalmak
megelőzésével kapcsolatban. (Klöppel, 2003. 175.)
A foglalkozási ártalmak kialakulásának okai a zenész
életmód sajátosságaiból adódnak. A zavartalan, panaszmentes munka feltétele az
ember szervezetének kiegyensúlyozott működése. Ezt a kedvező funkcionális
egyensúlyt azonban a zenélő emberek mindennapi életében számos túlterhelő hatás
veszélyezteti. Ugyanakkor hiányoznak azok a fontos ingerek, amelyek ennek az
egyensúlynak a fenntartását segítenék. Az egészséges szervezet képes a
hiányokra kompenzáló intézkedésekkel reagálni, és egy bizonyos ideig tünetek és
panaszok nélkül fenntartani a munkaképességet. Azonban egy idő után a szervezet
ellenálló ereje meggyengül, és megjelennek a működési zavarok, majd a
szerkezeti elváltozások. A foglalkozási ártalmak lényegében ezeknek a
strukturális és funkcionális zavaroknak a megmutatkozásai.
Túlterhelést jelent az erőltető munkamennyiség, melyet
a zenész pályára készülő növendéknek már kisiskolás kortól teljesítenie kell. A
kötelező általános iskolai feladatokon felül kell a heti legalább 4-6
zeneiskolai órát látogatnia, ezenkívül a napi 3-4 óra gyakorlást teljesítenie.
A zeneművészeti szakközépiskolában és a főiskolán ez a munkamennyiség nő. A
hosszú, általában pihenés nélküli munkaszakaszok megerőltető igénybevételt
jelentenek.
A helytelen, megszakítások nélküli gyakorlás túlfáradáshoz vezethet. A
fáradtan erőltetett munka ártalmas az egészségre, mert stressz reakciókat vált
ki a szervezetben. Emellett a fáradt állapotban végzett gyakorlás
technikai hibák kialakulását vonja maga után. A technikailag hibás gyakorlás
önmagában is okozhat foglalkozási ártalmakat.
Játék közben a zenész nem figyel szervezete
figyelmeztető jelzéseire, a fáradtság miatt görcsök, feszítések, majd fájdalmak
alakulhatnak ki. Sok zenész, anélkül, hogy észrevenné, gyakran olyan izmokat is
megfeszít, amelyek teljesen szükségtelenek. A felhúzott váll, megfeszített
nyak, amellett, hogy felesleges, komoly akadályozója lehet a könnyed játéknak.
A bemelegítés elhagyása szintén okozhat súlyos bántalmakat. A legtöbb zenész skálázással,
etűdözéssel kezdi a gyakorlást, ez azonban nem elégséges az egész szervezet
kedvező „üzemszintjének” eléréséhez. Az elégtelen keringés nem biztosítja a
sejtek tápanyag és oxigén utánpótlását és a szükséges energia folyamatos
termelését a sejtekben. Energia-deficit esetén a munka erőltetése károsodásokat
okozhat.
Foglalkozási ártalmak kialakulásának okozója lehet ezenkívül a gyakorlási mennyiség
hirtelen növelése, amely különösen szünidők után veszélyezteti a zenészeket.
Jelentős koncertek, vizsgák, próbajátékok előtt hasonló a helyzet. Ilyenkor a
stressz miatt feszesebbé váló izomzat tovább fokozza a kockázati tényezőt.
Nagy mennyiségű gyakorlás esetén a hangszerváltás is megerőltetheti a mozgató
apparátust (vonósoknál nagyobb menzúra, billentyűsöknél nehéz járású klaviatúra).
Rossz hangszer esetén felesleges erőlködések, feszítések nehezíthetik a
játékot. Rosszul beállított hangszertartás, helytelen technika is okozhat kézbántalmakat.
Az ízületek túlnyújtása szintén okozhat megerőltetést. Kis kezű növendékeknél
érdemes átgondolni, hogy van-e mód olyan ujjrendre, mellyel áthidalható ez a
probléma. Ha ez nem lehetséges, ajánlatos a kritikus helyet kis adagokban
gyakoroltatni és mindenképpen időt kell hagyni arra, hogy a szövetek tágulása
károsodás nélkül létrejöhessen.
Tanárváltás esetén, különösen, ha ez technikai átállítással jár együtt, fennáll
a kézmegerőltetés veszélye. Ilyen esetben is tanácsos az óvatosság, időt kell
hagyni a szervezetnek ahhoz, hogy az újfajta terheléshez hozzászokjon.
További rizikófaktor lehet az új repertoár, amelyben szokatlan mozgások fordulnak
elő. Ilyenkor az új mozgáselemek beidegzését nem szabad erőltetett tempóban
gyakorolni.
Kézsérülések okozói lehetnek olyan mozgások, melyek a hétköznapi életben
fordulnak elő. Nehéz tárgyak cipelése, kerti, illetve háztartási munkák eredményezhetnek
kézbántalmakat.
A hangszerjáték aszimmetriás tartásai a napi sok órai gyakorlás során rögződnek
és megváltoztatják a normális testtartást. A helytelen tartás állandósulásához
hozzájárul az izomzat gyengesége, melyet a tanuló évek során kényszerűen nélkülözött,
erőteljes mozgásedzésének hiánya okoz. A helytelen tartás kihat a belső
szervek, izmok, idegek működésére.
A hangszeres játék további előnytelen kísérője a légzésgátlás. Ezt egyrészt az
órákig tartó feszült figyelem, másrészt a speciális tartások idézik elő. Mivel
a zenélés viszonylagosan nyugalmi testhelyzetben történik, a légzés
takarékszinten működik. Ezért az idegrendszer által támasztott fokozott
oxigénigény nem teljesül. Fúvósoknál éppen ellenkezőleg, nem a nyugalmi
állapot, hanem a légzés munkajellege rontja a ventillációt. A fúvós légzés nem
a szervezet igényeit szolgálja, hanem a hangszer megszólaltatásának, a zenei
kifejezésnek érdekét. A hirtelen nagy belégzést lassú, sokszor nagy ellenállás
ellenében kifejtett kifújás követi, ami a folyamatos oxigén-utánpótlást nem
teszi lehetővé. Az elégtelen légzés következében relatív oxigénhiány lép fel a
szervezetben. Erre a vegetatív idegrendszer és a hormonvezérlés kényszerintézkedésekkel
reagál, stressz-folyamatok indulnak el, védekező készenléti állapot alakul ki a
szervezetben. Ebben az állapotban minden életműködés megváltozik. A sejtekben
végbemenő anyagcsere-folyamatok elmozdulnak az optimális zónából, az izmok
merevvé, görcsre hajlamossá lesznek, az idegállapot feszültté válik, a megerőltetés
veszélye megnövekszik. A légzés elégtelensége majdnem minden esetben megtalálható
a foglalkozási ártalmak hátterében.
A hosszú órákig tartó feszült figyelem nemcsak a légzés visszatartását eredményezheti,
hanem a nyak elmerevedését is, amely a továbbiakban a nyaki gerinc
elváltozásainak okozója lehet. A nyak merevsége ezen kívül akadályozza a helyes
hangszeres mozgásokat. A kéz funkcióit irányító idegek itt lépnek ki a
gerinccsatornából, ezért a nyakizmok merevsége reflexesen áttevődik a kéz
izmaira.
A sok ülés, egyhelyben állás és a statikus helyzetek miatt gyenge a keringés.
Az elégtelen vérellátású izmokban, inakban, ínhüvelyekben anyagcsere-deficit
alakul ki. A sejtek energiatermelése nem képes fedezni a szükségletet, így
könnyen alakulnak ki sérülések.
A zenészek életét
jelentősen befolyásolják a stresszkeltő tényezők. A hangszeres órák, próbák,
koncertek alkalmával a koncentráció idegfeszültsége, valamint a zene
doppinghatása önmagában is stresszkeltőként hat. Ehhez járulnak sokszor a
kedvezőtlen körülmények: iskolákban a termek közötti nagy áthallás, nem
megfelelő hangszerek, próbatermekben a gyenge világítás, fülledt levegő,
rosszul olvasható kották, kényelmetlen székek stb. Az objektív tényezőkön kívül
stresszkeltő tényezőként szerepelhetnek a kollégák kritikus megjegyzései, az
adminisztratív igazgatás túlkapásai. Egy nemzetközi felmérésben a
megkérdezettek 73%-a jelölte meg a karmestert, mint stresszkeltő faktort,
különösen abban az esetben, ha sérti a zenészek önérzetét.
(Laczó, 1997. 32.)
A külső körülményeken kívül a zenészek szubjektív alkata is hajlamosít a
stresszhatásokra való érzékeny reagálásra. A zenélés nagyon érzékeny idegrendszert
igényel, így a muzsikusok alkatuknál fogva az ingerlékeny emberek közé
tartoznak. Érdekes a Herbert von Karajan-nal végzett vizsgálat. A híres karmester
szenvedélyes pilóta is volt, pulzusszáma azonban vezénylés közben jobban
megnövekedett mély érzéseket kifejező darabok közben, mint repülés alatt. Másik
tanulmány szintén beszámol zenészek jelentős puzusfrekvencia-növekedéséről
zenehallgatás közben, míg nem zenészeknél ez a hatás nem figyelhető meg.
(Hassler, 2000. 35.) A zenei kifejezés
erőteljesen igénybe veszi az ember érzelmi szféráját, és ha nincs mód az
érzelmek feldolgozására, könnyen kialakulhat a túlterheltség érzése. (Lahme, 2000.
99.)
A zene doppinghatása, a koncentráció idegfeszültsége tartósan megmaradhat, így
az izgalom sokszor éjszaka se hagy alább. A koncertek késő estébe nyúló időpontja,
és az utána még jelentős időt igénybe vevő ellazulási idő miatt a pihenés kárt
szenved. Az alvásadósság tovább növelheti a foglalkozási ártalmak
kialakulásának veszélyét.
A szellemi feszültségek testi tüneteket is okozhatnak.
Érdekes evvel kapcsolatban annak a hegedűs esete, akinél hegedülés közben
gyengeség érzés, fájdalom és az ujjak mozgásának korlátozottsága jelentkezett.
A tünetek pszichikai eredetű komponense abban mutatkozott meg, hogy amikor más
hangszert, vagy tárgyat vett a kezébe, ezek a tünetek nem nyilvánultak meg.
(Lahme, 2000. 100.)
Zenészeknél sokszor akkor jelentkeznek
fájdalmak, amikor nagyobb feladatok előtt állnak. Ilyen esetben a nagyobb
gyakorlási mennyiség mellett a fokozott félelem és izgalom miatt kialakult
feszes izomzat lehet a fájdalom kiváltó oka.
A szakirodalom szerint a fájdalom szubjektív érzés,
melyet az egyéni érzékenységen kívül sokféle pszichoszociális tényező is befolyásol.
Zenészeknél a privát- és szakmai élet problémái az individuális fájdalomérzésre
nagy hatással vannak.
A zenészekre különösen súlyosan hatnak a fájdalomjelenségek. A muzsikálás
gyerekkortól kezdve fontos szerepet játszik az Én kialakulásában. Ha krónikus
fájdalom fenyegeti a kifejező-képességet és az anyagi egzisztenciát, a
zenészeket ez nagyon mélyen érinti emocionálisan.
Komoly terhelést jelentenek a szervezet számára a rezgéshatások, melyek (pl.
zenekari hangzás esetén) sokszor meghaladják az egészségre ártalmas határértéket.
A szem igénybevétele is hozzájárul a túlterheléshez. A gyakran kézzel másolt,
rossz kották olvasása, nem ritkán gyenge megvilágításban, megerőlteti a szemet.
Mindezek a túlterhelő hatások ellensúlyozhatók volnának egészséges, normális
életrenddel. A hagyományos zenész életvitel azonban távol van ettől. A túlterhelő
ingerek mellett hiányok veszélyeztetik a szervezet működési egyensúlyát.
Hiányzik a szabad levegőzés és az erőteljes mozgás, ami hosszú távon egészségi
zavarok kialakulásához vezet. Edzés által növelhető az izmok ereje és állóképessége,
valamint megőrizhető a nyújthatósága. Az egész testre kiterjedő mozgások
segítségével megtartható az ízületek mozgékonysága, a gerincoszlop rugalmassága.
A helyes edzés ellensúlyozza a hangszertartások torzító hatását, segít a
normális testtartás kialakításában. A mozgáskoordináció fejlődése nem csak a
hangszerjáték fejlődéséhez járul hozzá, hanem a mindennapi élet feladatainak
ellátásában is segít. Az erőteljes mozgások edzik a szívet és az érrendszert,
az ezáltal létrejövő élénk keringés biztosítja a sejtek
anyagcsere-utánpótlását. A légzőrendszer fejlesztésével ellensúlyozható a
zenészeket fenyegető légzésdeficit. Az erőteljes törzsmozgások masszásként
hatnak a belső szervekre, melynek kedvező élettani hatása van. A jól adagolt
mozgásedzés előnyös hatással van az automatikus szabályozású vegetatív
idegrendszerre, valamint a hormonrendszerre.
A stressz hatásának leküzdésére sokféle stratégia létezik. Kiemelkedő jelentősége
van azonban a mozgásnak a stressz által keltett feszültség legyőzésében. Akik rendszeresen végeznek olyan testmozgást, amely
megnöveli a szívritmust és az oxigénfelvételt, sokkal alacsonyabb szívritmust
és vérnyomást mutatnak stresszhelyzetekben, mint azok, akik nem edzik magukat.
A jó fizikai erőnlétben lévő személyek a többieknél jóval kisebb
valószínűséggel betegednek meg stresszkeltő események során. A testi
működésekre való befolyásán kívül fontos a mozgás kedélyjavító hatása, hiszen a
helyesen adagolt mozgás bizonyos hormonok aktiválása által jelentősen javítja a
lelkiállapotot is, csökken a szorongás, javul a kedvetlen, levert állapot. Kopp
Mária megfogalmazása szerint: „A testmozgás, rendszeres sportolás az egyik
legjelentősebb egészségpszichológiai védőfaktor.” (Kopp, 2007.)
Zenei foglalkozásúak számára azonban sok sport veszélyes lehet. Labdajátékok
következtében nagyon sok kézsérülés történt már, aminek gyakran maradandó következménye
lett. Több más sport is (síelés, biciklizés, stb.) veszélyeztetheti a kezet.
Erőteljes erőkifejtést jelentő sportok, kondi-gépek a mozgásszervek
elmerevedését eredményezhetik, ami a zenélés számára előnytelen. Az úszás
nagyon kedvező élettani hatású, azonban nem mindig van lehetőség ezt a sportot
űzni. Magyarországon az érdeklődők számára hozzáférhető azonban a
Kovács-módszer mozgáspedagógiája, amely a zenészek igényei szerint van kifejlesztve,
és számos eset bizonyítja rendkívül kedvező hatását.
Gyakorlás, szereplés előtt nagy jelentősége van a bemelegítésnek. A hangszerjáték
apró mozgásai nem élénkítik fel megfelelően a keringést és a légzést. A takarékszinten
működő szervek tápanyag utánpótlása nem kielégítő, így nagy a sérülés veszélye.
Bemelegítéshez szolgáló gyakorlatok bőségesen találhatók a Kovács-módszer
szakirodalmában.
A hosszú idejű gyakorlás során hasonlóképpen renyhe keringés és légzés alakul
ki, ezért feltétlenül ajánlott a mozgásos pihenők beiktatása általában félóránként.
A mozgásos pihenő minden más aktív pihenésnél hatékonyabban segíti a szervezet
regenerálódását. Reakcióidő méréssel végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a gimnasztikai
gyakorlatok élénkítőleg hatnak a magasabb idegműködésre, serkentik az ingerfelfogó
képességet és így a következő gyakorlási periódusra kedvezően hatnak. (Szende
Ottó, 1965. 200.)
A zenészhivatásúak többségénél jelentős az
alvásadósság. Az éjszakába nyúló koncertek miatt későn kerülnek haza a
zenészek. A felajzott idegrendszer sokára nyugszik meg, ezért a legtöbben
nehezen tudnak elaludni. Ezért nagy jelentősége van hangversenyek, próbák után
a levezető gyakorlatoknak, melyet a nemzetközi szakirodalom „cool-down”-nak
nevez. Ajánlatos ennek során nagy, nyugodt mozgásokat végezni, sok pihenővel.
Ennek során az izmok túlfeszítettsége normalizálódik, a természetellenes
tartások kiegyenlítődnek. A kellemes, nyugodt mozdulatok az idegrendszer
lecsillapításához is hozzájárulnak. Szintén nyugtató hatású a mélylégzés.
A rendszeres, változatos táplálkozás és az állandó
folyadék-utánpótlás nélkülözhetetlen eleme a munkaképesség fenntartásának.
A tervszerűen, kis adagokban végzett napozás a hormon-
és idegrendszer, továbbá az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez,
valamint a csontok egészségének megóvásához pótolhatatlan.
A legkisebb panaszokat is ésszerű komolyan venni, mert
ezek a szervezet figyelmeztető jelzései. Fájdalmak, bizsergések, érzéketlenségek,
izomgyengeségek esetén ajánlatos az okok eredetét kivizsgáltatni, mielőtt
súlyosabb következmények alakulnának ki. Nagyon sok esetben azonban a pedagógus
is képes a panaszokat megelőzni, illetve a szervezet figyelmeztető jelzéseire
reagálva az okokat megszüntetni.
A megfelelő hangszernagyság kiválasztása a pedagógus
feladata. Nagyon sok hangszerből létezik már gyerek-méret, így ez a kérdés
megoldható. Érdekes kísérletként Zürichben bevezették kezdő tanulók számára a
clavicord oktatását, melynek finom mozgást igénylő billentyűzete nem olyan
megerőltető a gyermekkéznek, mint a zongora. A nehéz hangszerek tartása
következtében jelentkező panaszok megelőzhetők különböző tartószerkezetek
alkalmazásával.
A hegedű- és brácsa-álltartóknak feltétlenül az
anatómiai adottságokhoz kell igazodniuk. Hosszú nyakú hegedűsöknél a magas
álltartó a nyaki gerincszakasz kedvező helyzetét eredményezheti, azonban így a
hangszer túl magasra kerül, és ez a vállízület felesleges megterhelését
jelenti. Ilyen esetben ajánlatos olyan tartót készíttetni, amelyik a hegedű
feletti részen magasodik ki jobban.
Gitárosok vállpanaszai abból adódnak, hogy a jobb
vállízületet erőteljesen előre kell tolni a kedvező alkartartás érdekében.
Ennek orvoslására fejlesztettek ki olyan gitárt, melynek élei le vannak vágva.
A hátfájások megelőzésére nem alábecsülendő a
megfelelő szék alkalmazása, amely fáradtságmentes ülést biztosít. A jó
székmagasság esetén a comb vízszintes, a talpak derékszögű térdtartás esetén a
földön nyugszanak. Zongoristáknál döntő fontosságú a szék magasságát úgy
beállítani, hogy az alkarok vízszintesek legyenek, vagy könyökből enyhén lefele
lejtsenek. Túl magas szék esetén könnyen alakulhat ki hátfájás, mivel a tartós
előrehajlás megerőlteti a hátizmokat. Csellistáknál fontos a támasztóláb helyes
beállítása a legkedvezőbb testtartás kialakítása érdekében. Fáradtság esetén
minden hangszeresnél romlik a testtartás, ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni a
gyakorlás közben beiktatott mozgásos pihenők szerepét.
Különösen kis kezű, vagy kedvezőtlen anatómiai
adottságú egyéneknél lényeges az adottságokhoz igazodó ujjrend kialakítása. Új
repertoár tanulásánál ajánlatos óvatosnak lenni, mert a szokatlan mozdulatok
megerőltethetik a mozgatóapparátust. Ilyen esetben ajánlatos kis adagokban gyakorolni
a különösen fárasztó részeket.
A foglalkozási ártalmak kialakulásának oka lehet a nem
megfelelő hangszeres ergonómia. Gyakran tapasztalni felnőtt zenészeknél is
felesleges, görcsös mozgásokat, melyek a játszó apparátus szükségtelen
terhelését eredményezik. Az alsó fokon tanító zenepedagógusok felelősségteljes
feladata, hogy kezdetektől fogva helyes hangszertechnikát alakítsanak ki
növendékeiknél. A Kovács-módszer hangszeres mozgás-előkészítő pedagógiája ebben
nagyon nagy segítséget nyújthat.
Zenélésnél jelentkező kézpanaszok oka sokszor a
zenélésen kívüli tevékenységekben keresendő. Érdemes figyelni a mindennapi élet
cselekvéseire, illetve a szabadidős tevékenységekre, hogy ezek ne
veszélyeztessék a kéz épségét. Nehéz tárgyak cipelése, kézi szerszámok
használata különösen ártalmas lehet.
Kézpanaszok előfordulása esetén nagy segítséget
jelenthetnek a hangszer nélküli gyakorlási módok. Ezek közé tartozik a
zenehallgatás kottával, forma- és harmóniaszerkezet elemzése, a kotta
hangzásképének felelevenítése képzeletben, darabok vezénylése, éneklés,
hangszer nélküli memorizálás. Ezeknek jelentősége abban áll, hogy a mozgató
apparátus terhelése nélkül oldhatunk meg zenei feladatokat. Ebben az esetben
könnyebben tudunk figyelni a felesleges mozdulatok, feszítések elkerülésére,
mintha ténylegesen a hangszeren végeznénk a feladatokat.
A rossz tartást, gazdaságtalan mozdulatokat tükör
előtt való játék esetén jól megfigyelhetjük. Nagyon hasznos lehet
videó-felvétel készítése. Így a külső megfigyelő szemével vizsgálhatjuk
előadásunk jellegzetességeit.
Krónikus fájdalmak esetén nem szabad teljesen
abbahagyni a hangszeres játékot, mert a nem használt szervek funkciói
leépülnek, a tétlenül hagyott részek szerkezetükben is meggyengülnek. Teljes
pihenésre legfeljebb néhány napot szánjunk, utána nagyon kis adagokban
ajánlatos gyakorolni (ez kezdetben akár fél perc is lehet), elkerülve a
megerőltető részeket. A gyakorlás előtt minden esetben végezzünk bemelegítő
mozgásokat. Ezzel biztosíthatjuk a szervezetben a tápanyagok utánpótlását,
illetve a salakanyagok eltávolítását, ami a gyógyulás feltétele. (Kovács G. - Pásztor,
1995. 18-21.)
Kurt Singer, a zenészek egészségével foglalkozó
neurológus a múlt század húszas éveiben hangsúlyozta, hogy a jelentős idegi
terhelés hatásai és foglalkozási ártalmak már a
tanulmányok idején jelentkeznek. Megemlíti, hogy
különösen a nagyvárosokban olyan iskolák működnek, melyek a foglalkozási
ártalmak „tenyész-intézményei”: vannak „úgynevezett” tanárok, akiknek a
fiziológiai folyamatokról fogalmuk sincsen és olyan „módszerrel” tanítanak,
amely görcsöket idéz elő, és kifáradási fájdalmakhoz vezet. Oykor elég ilyen
diákot másik tanárhoz vinni, mert vannak olyan tanárok, akiknél évtizedekig nem
fordulnak elő foglakozási ártalmak. (Singer, 1926. 99.) „Annak az
orvosnak a munkáját és segítőkészségét, aki művészi tudással és beleérző
képességgel rendelkezik, nem lehet elég nagyra becsülni. Ennél fontosabb
azonban a pedagógus tevékenysége a megelőzésben, illetve a foglalkozási
ártalmak korai felismerésében. A tanárnak egyben művésznek, a fiziológia ismerőjének, metodikailag képzettnek, ember- és
lélekismerőnek kell lennie.” (Singer, 1926. 155.)
A majdnem száz évvel ezelőtt írt
gondolatok ma is aktuálisak. Az utóbbi egy-két évtizedben a zenész-egészségügy
kezd ugyan a figyelem központjába kerülni, számos konferencia, folyóirat
foglalkozik evvel a témával, fejlett országokban zenész-egészségügyi intézetek
létesültek, de a száz évvel ezelőtt megfogalmazódott gondolat, miszerint a
pedagógusoknak kellene a legfontosabb szerepet vállalni a foglalkozási ártalmak
megelőzésében, máig nem valósult meg. Magyarországon közel ötven évvel ezelőtt
kezdődött a kutatás ebben a témában. Eredményeként egy komplex pedagógiai
program alakult ki, a Kovács-módszer, melynek széleslátókörűen kifejlesztett
életmódprogramja egyedülálló. Segítségével és a gyakorlati tapasztalatok
figyelembevételével minden pedagógusnak módjában áll a korszerű életvezetésre
oktatni növendékeit annak érdekében, hogy a foglalkozási ártalmak tömeges előfordulását
megelőzzük.
Irodalomjegyzék:
Hassler, Marianne (2000): Mi
jellemzi a muzsikus személyiségét? In: Zenekar, 3. sz. 32-36.
Klöppel, Renata (2003): Das Gesundheitsbuch für Musiker. Gustav Bosse Verlag,
Kassel.
Kopp Mária (2007): A stressz szerepe
az egészségromlásban. http://www.medlist.com/HIPPOCRATES/V/1/044main.htm
Dr. Kovács Géza – Dr. Pásztor Zsuzsa (1995): Hangszeres kézmegerőltetések. MEA,
Debrecen.
Laczó Zoltán (1997): Az egészség és
a muzsikusok. In: Zenekar, 3. sz. 32-34.
Lahme, A., Klein-Vogelbach, S., Spirgi-Gantert, I.(2000): Berufsbedingte
Erkrankungen bei
Musikern. Spriger-Verlag,
Berlin.
Dr. Pásztor Zsuzsa: Felmérés a zenei foglalkozási ártalmakról. In: Parlando,
2007. 4. szám,
21-30.
Rosset i Llobet, Jaume előadása. In: Masopust Katalin (2007):
Zenész-egészségügyi
Világkonferencia Barcelona-Terassában.
4. sz. 30-35., Parlando
Singer, Kurt (1926): Die Berufskrankheiten des Musikers. Max Hesse Verlag,
Berlin.
Stockmann, Angelica (1996): A zenészek diszpozíciója. In: Zenekar, 3. sz.
27-28.
Szende Ottó- Nemessúri Mihály (1965): A hegedűjáték élettani alapjai. Zeneműkiadó.
Budapest.