KÖSZÖNTŐ HELYETT NEKROLÓG*
Dános Lili (1912-2010) emlékére
B |
udán egy társasházban a zenei élettől elfeledve,
csendesen él a XX. századi magyar zongoraművészet egykori csodája, két háború
között felnőtt nagy generációjának tagja, az október 8-án kilencvenhetedik
életévét betöltő Dános Lili. Szellemi kondíciója kiváló, nemcsak hogy nem fárad
el egy két órás beszélgetés alatt, hanem egyre jobban belemelegszik,
választékosan fogalmaz és fokozatosan több minden jut eszébe gyermekkorából.
Mert – mint nagykanizsai zenei könyvtáros – egy szép szeptemberi délelőtt
elsősorban azért zarándokoltam el hozzá, hogy Nagykanizsán töltött
gyermekéveiről kérdezzem. Itt mondok köszönetet dr. Gerő Katalinnak, aki többek
között évek óta titkára a Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Körének, és a
szintén kanizsai kötődésű Strém Kálmán hangversenyrendező emlékének legfőbb
ébrentartója, hogy megszervezte és lebonyolította ezt a számomra nagy élményt
nyújtó találkozást.
Így
hármasban beszélgettünk Lili nénivel, s természetesen nem álltunk meg gyermekkoránál,
hiszen hosszú élete számos, eddig még nem publikált tényt, adatot, történetet
rejt.
Nagykanizsai
származású szülei házasságuk első néhány évében Marosvásárhelyen éltek, Dános
Lili ott született, de a család hamarosan hazaköltözött Kanizsára, s öccse, az
édesapjához hasonlóan építészmérnökké vált György már Kanizsán látta meg a
napvilágot. Egy régi-régi fényképen láttuk édesanyjával az egyéves Lilikét, s
fölötte az írást: „Szépséges Anyám †1918
spanyoljárványban”. Lili ekkor hat
éves volt, s valamikor ebben az időben kezdett el csak úgy magától játszogatni
édesanyja pianínóján. Ez a kis gyermeki próbálkozás aztán kihatott Nagykanizsa
zenei életére: jó zenei érzékű, de fizikusi diplomát szerzett anyai nagybátyja,
dr. Fenyves Ferenc felfedezte Lilike tehetségét, s ennek apropóján
megalapította a város első, egyesületi fenntartású zeneiskoláját. A helyi
sajtóból részletesen nyomon követhető az intézmény rövid, mindössze három
tanévre terjedő, kiemelkedő eredményeket elérő, de nagy nehézségekkel küzdő
élete. Zongora, hegedű és ének tanszaka volt, a Zeneakadémia felügyelete alatt
állt, az általuk elfogadott tananyag alapján dolgozott. Fenyves Ferenc tanároknak
zeneakadémiai növendékeket és végzett tanárokat egyaránt szerződtetett. Az
iskola egyik legnagyobb ígérete az aprócska Dános Lili volt, de onnét indult a
közeli Zákányban született Venetianer Rózsi, aki később a Zeneakadémia
tanárképző szakának zongoratanára lett és két kanizsai lány, akik jeles
külföldi operaházak tagjaivá váltak: Domány Sári és Fischer Böske – utóbbi
Elisabeth Forini néven Bécsben, majd Londonban működött. A zeneiskola félévente
megtartott növendékhangversenyeinek fénypontja, utolsó fellépője mindig Dános
Lili volt. Egy 1921-es koncertről így számolt be a Zala, Kanizsa egyik hírlapja
(május 7.): „Dános Lilike … hihetetlen
fejlődést tanúsított. Kezei villámgyorsan száguldottak a billentyűkön,
bámulatos precizitással és belső átérzéssel, önkéntelenül felidézve a
hallgatóságban a kérdést, hogy vajjon, hogy fog szólni az a zongora, ha majd e
csöppség ujjai az oktávot is elérik, lábai a még szinte elérhetetlen
messzeségben fekvő pedált.”
1928
elején a kanizsaiak ezt is megtudták, amikor a még tizenötödik életévét be sem
töltött fiatal lány, már szinte végzett művészként hatalmas műsorral adott
koncertet gyerekkora városában. A szólóestről a korabeli Zalai Közlöny igazán
helytálló értékelést írt január 25-i számában: „Csudálatos tehetség valóban Dános Lili. Öntudatos, okos a fellépése,
ugyanolyan a játéka. Amit ad, annál csak az több, amit ígér. De amit ígér, az
nagyon sok, mert ha fejlődésének eddigi iramát megőrzi, a magyar muzsika
legnagyobb interpretátorai közt lesz a helye. Ehhez elsősorban arra lesz szüksége,
hogy játék-technikai készségének kialakulását egy lelki fejlődés folyamata
kövesse, ami aztán élő színeket, belső tartalmi valóságot adjon annak a
bámulatos technikai készségnek, ami Dános Lili játékának legdominánsabb
karaktere.
Fegyelmezett, nyugodt, biztos,
öntudatos ez a technika, elegáns, finom kézhordozás, hihetetlenül hajlékony,
fürge ujjmozgás kíséri. De ma még – és 15 év mellett vajjon lehetne-e
másképpen? – sokkal többet játszik az okos, abszolút muzsikus fejével, mint a
lelkéből fakadó belső vivőerővel. Emellett azonban a fizikumát szinte túlhaladó
dinamikai ereje is megcsillanik már helyenként a játékában. Mindamellett az
érzés sem idegen, sőt annak benne meglévő alapjaiból a technikájához méltó
kifejező erőt jósolunk a kis művésznőnek.”
Közben
életében alapvető változások történtek: a család felköltözött a fővárosba, őt
édesanyja húga nevelte tovább. Tanulmányait a Nemzeti Zenedében, majd a Zeneakadémián
folytatta, tanárai közül leginkább Varró Margit és Weiner Leó hatottak rá.
Ekkoriban kötött barátságot Rév Líviával és Fischer Annie-val. Nevetve mesélte
el, hogy Annie-val hogyan vetélkedtek, szinte még gyermekként, hogy melyikük
játssza jobban a Fantaisie impromtu-t…
Kanizsai
gyökereiről azonban nem feledkezett meg. Oda kötötte sok emléke, s zenei
pályakezdése mellett édesanyja sírja is. Korábbi kanizsai barátnőjével, Domány
Sárival többször is felléptek a Kanizsáról a fővárosba kerültek egyesületének
programjain. 1934-ben, még mindig csak huszonkét évesen, újra nagy koncertet
adott a városban, műsorára és helyszínére, a kaszinóra ma is pontosan
emlékszik.
Nagy
kiugrása 1948-ban, a Budapesten megrendezett, máig legendás első Bartók Béla
Nemzetközi Zenei Versenyen következhetett volna be. Hatvanegynéhány zongoristából
tízen jutottak be a döntőbe, s Dános Lili addigi teljesítménye alapján dobogós
hely várományosa volt. De a döntő előtti napon baleset érte: kis kirándulást
tett a zöldbe, s egy virág kemény szára megsértette a szemét. Bár a verseny
rendezősége elvitte a szemklinikára, versenyprogramjának eljátszása közben
végig folyt a könny a szeméből, rá a zongora billentyűire, ráadásul éjjel fél
kettőkor kellett pódiumra lépnie… Emlékezete szerint negyedik helyezett lett,
mert egy „bakit” is csinált, de azért kapott jutalomként egy zenekari
koncertlehetőséget, mert a nemzetközi zsűri méltányolta helyzetét: a Városi
Színházban (a mai, jelenleg nem működő Erkel Színházban) eljátszhatta Chopin
e-moll zongoraversenyét. Ha fellapozzuk az Emlékeink Weiner Leóról c. könyvet (Zeneműkiadó
Budapest, 1985), ott elmeséli, a darabon sokat dolgozott együtt Weinerrel.
Hogy
későbbi pályája nem ívelt olyan magasra, mint két nagyszerű barátnőjéé, Fischer
Annie-é és Rév Líviáé, nem a tehetségén múlt. Bár önkritikusan elismeri,
lehetett volna szorgalmasabb, azt is felidézi, hogy több tanára szerint sok művész
szívesen elcserélné „lapátkezeit” Lili kis kezeire, ha olyan technikájuk
lehetne, mint neki. Nem kedvezett a koncertezésnek, hogy nem volt olyan
menedzsere, szervezője, aki irányította volna pályáját. S művészi
kiteljesedését nehezítette, hogy családot alapított. Férje az 1975-ben elhunyt
Szudy Nándor református lelkész, egyben kiváló képzőművész, a református
egyházművészet megújítója volt. Csillogó karrier helyett van viszont három
gyermeke, öt unokája és tíz dédunokája… Tanított Békés-Tarhoson, volt a
budapesti Operaház korrepetitora, s a Zeneakadémia Budapesti Tanárképző Intézete
tanáraként, kiváló pedagógusként ment nyugdíjba.
Lilike
néni ma már csak ritkán ül a zongorához, de vendégei kedvéért azért még megteszi.
Mint ahogy megtette néhány éve jó barátnője, a Franciaországban élő Rév Lívia
születésnapján, a Margitszigeten. Dános Lili játékát s a két, csaknem nyolc évtizedes
barátságra visszatekinthető művész találkozását a Rév Líviáról készült kiváló
portréfilm is megörökítette.
Drága
Lilike néni! Kanizsán áll a régi ház, ahol több mint kilencven éve még együtt
volt a család, s ahol először érintette meg a zongorát. Valóban két lépcső
vezet fel az egykori üzlethelyiséghez, amiből aztán később lakószoba lett, mint
ahogyan mesélni tetszett…
Kocsis
Katalin
a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár
zenei könyvtárosa
* Kocsis Katalin írása 2009 szeptemberében készült és
DÁNOS LILI 97. születésnapján, 2009. október 8-án jelent meg a FIDELIO
internetes magazinban. Dános Lili
2010. szeptember 4-én elhunyt. A PARLANDO
a köszöntőnek készült írás eredeti változatával emlékezik a kiváló
művésztanárra, a FIDELIO szíves engedélyével. (A Szerk. megjegyzése.)