„A klasszikus
értékek és a szerénység nagyasszonya”
Beszélgetés Profánt Istvánné Vesztróczy Judittal
Pályakép
Az idézőjelben lévő fenti jellemzést
Judit néniről egyik kolléganője adta nekem útmutatóul, még az alábbi
beszélgetés előtt, aminek igazáról az interjú során magam is meggyőződhettem.
Először a pálya indulásáról kérdeztem Judit nénit.
Enyingen
születtem 1930. október 24-én. Hét éves koromtól tíz éves koromig édesanyám
tanított zongorázni. Mint magántanulót, Veszprémbe vitt a zeneiskolába vizsgázni.
Mivel édesapámat áthelyezték, tíz éves koromtól már Pápán laktunk. Ott érettségiztem
1950-ben. Szerencsém volt, mert akkoriban már nagyon jó
zeneiskola-kezdeményezés volt Pápán, először csak két tanárral, egy
zongoristával és egy hegedűssel. Az intézmény később „komplett” zeneiskolává
bővült ki. A zongoratanárnőm nagyon jól képzett volt, de a hangszeres oktatáson
kívül sem szolfézs-, sem összhangzattan-tanítás a zeneiskolában nem folyt. Így
utólag furcsának tűnik, hogy – míg érettségiző koromban már Beethoven-szonátákat,
Chopin-etűdöket, -prelűdöket, J. S. Bach Wohltemperiertes Klavier-jának
köteteiből prelúdiumokat és fúgákat játszottam – összhangzattanból nem tudtam
többet, csak az I-IV-V-I zárlatot zongorázni. Így mentem felvételizni a
Zeneakadémia középiskolai énektanár-karvezető szakára. A felvételi vizsgán
csoda történt, mert azt a szöveges dallamot, amit elém tettek, el tudtam énekelni,
de hogy hogyan csináltam, máig sem tudom. Ezek után el lehet képzelni, hogy mit szenvedtem ennyi
„előképzettséggel”, mert Gát József
és Szőnyi Erzsébet lettek az első
szolfézstanáraim. Rémes volt…, rengeteget keseregtem. Amikor hazautaztam
Pápára, tomboltam otthon, hogy miért kell nekem szolfézst tanulnom akkor,
amikor már komoly darabokat tudok zongorázni. Édesanyám félrehajtotta a fejét,
és mosolyogva annyit mondott: „Tudod, lányom, nevetném, ha szolfézstanár lenne
belőled.” Az élet aztán őt igazolta, ugyanis annyira bántott, hogy nem tudom a
szolfézst és az összhangzattant, hogy rengeteget tanultam és foglalkoztam vele.
Másodéves koromban azután felvettek zongora-főtanszakra is. Ígéretesnek
mutatkozott a zongorista pályám, hiszen hatvanan felvételiztünk és kettőnket
vettek fel, Hepke Pétert és engem.
Másfél év múlva azonban — a rossz zongoratanítás következményeképpen — mindkét
kezem ínhüvelygyulladást kapott, olyan mértékben, hogy egy évre teljesen le kellett
állnom a zongorázással. A tanárom a következő évben már nem volt ott, mert egy
másik tanítványa is hasonlóan járt, mint én … Végül Gát József tette rendbe a
kezeimet. Így aztán visszakanyarodtam a középiskolai énektanári szak felé, ahol
1956-ban végeztem. Az évfolyamból hárman magas szinten zongoráztunk és mivel
bejártunk Máthé Klári néni
zongora-módszertan óráira, alsófokú zongoratanári diplomát is kaptunk.
– Akkor a diplomázás után zongorát vagy
szolfézst tanított Judit néni?
– Zongorát
is, szolfézst is. Először óraadó voltam, majd ’56 után lettem kinevezett tanár.
Ez az én óraadásom egy kicsit furcsa dolog volt. Másodéves koromban Szőnyi Erzsébet
megkérdezte, hogy lenne-e kedvem a Fővárosi Zeneiskola Szervezetben szolfézst
tanítani. Hát hogyne lett volna! Szőnyi Erzsébet hihetetlenül jó tanár volt.
Jóval később, Franciaországban hallottam olyan módszerről, amit ő már akkor
elkezdett: azonnal, a pedagógiai tanulmányok kezdetétől bevonta hallgatóit a
tanításba. Bizonyos fogalmak tisztázása után azt mondta: „Judit, holnap ezt meg
ezt ennek az osztálynak tanítsa meg!” Ez káprázatosan jó volt. Természetesen
megbeszélte velünk előtte, miképpen gondoljuk-tervezzük az órát, utána pedig
kiértékeltük, hogy mi sikerült belőle.
– Ő is ott volt az órán?
– Igen,
hogyne. Mindig. A diplomám megszerzésekor volt már tanítási gyakorlatom, mégis –
arra való hivatkozással, hogy nincs státusz – csak óraadónak vettek fel. Ez a
döntés nagyon rosszul esett nekem és elpanaszoltam keserűségemet volt tanáromnak,
Járdányi Pálnak. Ő megkérdezte Kodály tanár urat, hogy „mit szól ahhoz, hogy a
Vesztróczy nem kapott státuszt”. (Kodály tanár úr még a Zeneakadémián, a
népzene órákon figyelt fel rám dunántúli dialektusom miatt. Nagyon szerette
hallgatni azt, ahogyan beszéltem, vagy énekeltem. Utóbbinál sokat köszönhetek
gimnáziumi énektanáromnak, aki rengeteg népdalt és dalt tanított nekünk és
kiváló volt az általa vezetett kórusunk is. Persze mindig tisztességesen
készültem a népzene órákra is.) Kodály nagyon meglepődött azon, amit Járdányi
mondott és felhívta az illetékes minisztériumot. A telefon után azonnal
kineveztek a II. kerületi zeneiskolába — oda, ahol óraadóként tanítottam… Itt
dolgoztam 1956-tól 1970-ig. Akkor adódott egy lehetőség, hogy kimenjek
Kelet-Németországba, egy Berlintől északra fekvő, csinos, középkori emlékekben
gazdag kisvárosba, Prenzlow(Prenzlau)-ba tanítani. Itt már svéd hatást mutatnak
a német szavak, kifejezések, ami például a városnév kétféle írásában is
megmutatkozik. 1970 októberében mentem ki, először csak egyedül. Szerződésem
megkötése előtt Berlinben, zsűri előtt hangversenyt kellett adnom. Szerencsémre
igen jól sikerült. Zongorázásom után meghívtak az Operába korrepetitornak.
Sajnos nem fogadhattam el, mert nem tudtak volna családomnak lakást
biztosítani. A prenzlaui zeneiskola viszont nagyon jó helyen, tágas, szép
lakást adott. Karácsony után jött a lányom, majd a következő tanévtől már a
férjem és a fiam is csatlakozott hozzánk. A férjem hegedűtanárként dolgozott és
a helyi szimfonikus zenekarban játszott. Ő korábban, diplomázásának évétől,
1954-től a Szent István téri újpesti zeneiskolában tanított, majd hazatérésünk
után a IX. kerületi zeneiskolában, illetve a Fővárosi Operettszínház
zenekarában játszott. Sikeres tanár volt, nagyon sok tanítványa került zenei
pályára.
– Németországban mit tetszett tanítani?
– Ugyanúgy,
mint a II. kerületben, zeneiskolában tanítottam zongorát és szolfézst. Illetve…
ott nem volt szolfézs. Ugyanaz volt a
helyzet, mint Pápán, mikor én jártam zeneiskolába. Furcsa feladattal
szembesültem. Nyilván kíváncsiak voltak az új kollégára, aki ráadásul külföldi
is volt, így kezdő gyermekeket kaptam: „Nézzük, mit csinál a kezdőkkel.” –
gondolták. Mivel zongora-tanítványaim nem töltötték ki a teljes óraszámomat,
így elindíthattam a mi előképzőnkhöz hasonlatos foglalkozást — a saját növendékeimmel.
Ez nagyszerű kihívás volt számomra. Még Budapesten sokat beszélgettem Járdányi
tanár úrral arról, hogy olyan ideális állapot lenne, ha minden hangszeres tanár
a saját növendékeit taníthatná szolfézsra. A tanár pontosan tudná, hogy neki és
tanítványainak mire van szüksége, és maguk a hangszeres tanárok is sokkal
képzettebbek lennének. A terv álom maradt csupán: Járdányi Pál fájdalmasan
korán meghalt, én pedig elkerültem Budapestről. Németországban azonban valamit
megvalósíthattam közös tervünkből. A relatív szolmizáció alkalmazásával kezdtem
el tanítani a gyermekeket. Év végén először csoportos bemutatkozást tartottunk
a zsűrinek, elénekeltünk néhány szép kis német gyermekdalt. Utána minden
növendékem odajárult a vizsgabizottság elé, húzott egy kottalapot, amire egy
több ütemből álló kis dal volt lekottázva, hangjegyekkel, G-kulcsban. Mindenki
hibátlanul énekelte első látásra. A zsűri hitetlenkedve nézett össze.
Álmélkodtak, összekeverték a lapokat, és újból húzattak a gyermekekkel.
Egyszerűen nem akartak hinni a fülüknek, hogy egy hét-nyolc éves gyermek első
látásra lapról énekel egy periódusnyi dallamot. Ez jó bemutatkozás volt. A
következő évben nyolcvan előképzősöm lett. Négy húszfős csoportban tanítottam.
Méghozzá más szolmizációs szavakkal. Az igazgatóság kérte, hogy használjam a
német szolmizációt: já-le-mi-ni-ro-zu-vá-já.
Megszoktam, és ezek a szavacskák váltak szignállá. Nagyon érdekes pedagógiai
munka volt. A harmadik esztendőben elkapkodták az előképzős tanítványaimat a
hangszeres tanárok. Minden hangszeres tanszak „feltöltődött” növendékekkel. A
prenzlaui zeneiskolában nagyon jól éreztük magunkat, de három évnél tovább nem
akartunk külföldön maradni, pedig az igazgató úr könyörgött, még a szüleimet is
kihozatta volna, csak maradjunk. Mi azonban szerettük volna azt, hogy a lányunk
Budapesten, az Eötvös Gimnáziumban érettségizzen. Magánúton a magyar tananyagot
is tanulta, minden évben hazajött vizsgázni. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy
Judit lányunknak különösen jó nyelvérzéke van. Érettségi előtt felsőfokú
nyelvvizsgát tett németből és franciából. A fiam német általános iskolában
végzett, német nyelvtudása anyanyelvi szintű lett.
– A prenzlaui zeneiskolában lett folytatása Judit néni munkásságának?
– Sajnos
nem. Nem volt olyan tanár, aki fontosnak tartotta volna, hogy energiát fektessen
az új módszer megtanulásába. Végül is az általuk megszokott „kis verkli” ment
tovább.
– Milyen volt a visszailleszkedés itthon?
– Két
meghívást is kaptam, a IX. kerületi és a váci zeneiskola hívott, hazautaztam és
mind a kettőbe elmentem, beszéltem az igazgatókkal, megnéztem a körülményeket
és Vácot választottam: Steinway zongora, koncertorgona a nagyteremben, gyakorló
orgona, egy másik teremben Ibach pianínó, lemezjátszó, óriási tábla, csinos
asztalok, székek voltak. Olyan jól felszerelt iskola volt a váci, hogy én még
hozzá hasonlót nem láttam abban az időben. Meghódított a szituáció és az akkori
igazgató, Cs. Nagy Tamás, aki
kedvesen azt mondta, amikor kikísért, hogy azt kívánja, hogy jól válasszak.
Vácon csodálatos éveket töltöttem. Minden korosztályt taníthattam:
kiselőképzőt, nagyelőképzőt, sok szolfézsnövendékem is volt és az első itthoni
tanévemben (1973/1974) zongorát is tanítottam. A második tanév szeptemberétől
szakfelügyelőnek neveztek ki Pest megyébe. Pest megye zeneiskoláit akkor egy
kiváló szervező adottságokkal rendelkező, művelt, kedves, jóindulatú tanárnő
felügyelte, irányította, Varsányi Lászlóné, Anni. Az ő munkásságának volt
köszönhető az a fejlődés és az a színvonal, ami a zenei pályára kerülők
tudásában és az országos versenyeken elért helyezésekben is megnyilvánult.
Azelőtt nem volt Pest megyében kinevezett szolfézs-szakfelügyelő, ezt a
feladatot a pesti Bartók Béla Szakközépiskola, vagy valamelyik főiskola tanára
látta el, aki végiglátogatta a megye zeneiskoláit. Részemről az én feladatom
nem felügyelet volt, hanem – úgy tudnám meghatározni, ahogyan ma is hívják –
szaktanácsadás. Nagyon szerettük egymást a kollégákkal, különösen a kezdő tanárokkal.
Magamról is tudom, hogy mekkora kihívás az, amikor a friss diplomás a sikeres
vizsgák után a főiskola védőburkából kikerül a „valós életbe”. Rengeteg új
feladattal kell megbirkóznia a zeneiskolában, és milyen jó, ha ilyenkor van
valaki, akivel mindent őszintén meg tud beszélni, aki tanácsot tud adni. Igen
jól éreztem magam szakfelügyelőként. Tizenkét évig látogattam a megye
zeneiskoláit, onnan mentem nyugdíjba. Végül abban az időben, amikor már a kis
unokám a XIII. kerületi zeneiskolába járt, meghívtak oda: „ha a nagymama tud,
akkor jöjjön tanítani”. Három évig oktattam ott szolfézst.
– Milyen korosztályokat tanított Judit néni?
– Érdekes
dolog volt ez az életemben. A kiselőképzőtől kezdve minden korosztállyal
foglalkoztam, Magyarország minden zeneművészeti szakközépiskolájába és főiskolájára
készítettem fel növendéket. Nem emlékszem, hogy lett volna egyetlen is, akit
nem vettek fel. Kis probléma a fiúknál adódott, akik 14-15 éves korban mutálni
kezdtek és felvételinél a népdalénekléssel és a lapról olvasással nehézségeik
voltak. Ebben különösen a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola volt nagyon
toleráns. Nekik nem az volt a fontos, hogyan énekel a fiúcska, hanem hogy
milyen lett az írásbelije – tehát a hangköz-, a hangzat-meghallás és a
dallamírás. Azok pedig majdnem mindig hibátlanok lettek. És esetenként egy
népdalt is le kellett írni azokból, amiket tanult a gyerek, tehát nem
elénekelte, hanem leírta fejből. Végül is a mutálás sem volt akadály.
– Hogyan született meg Judit néni
előképzőkönyve, a Szó-Lá-Mi?
– Még
a budapesti tanárkodásom idején használtunk egy szolfézs-példatárat. Ennek a
jól összeválogatott dallamain keresztül tanítottuk meg a tananyagot. Jó könyv
volt, ha jó volt a tanár. Kiinduló anyagnak nagyszerű, ami elindította a
pedagógus fantáziáját (ha volt neki). Különösen a kezdő oktatók részéről
azonban egyre jobban felmerült az igény, hogy kellene egy kis segítségnyújtás.
Olyan tankönyveket igényeltek, amiben a tananyag felosztását illetően mindenre
kiterjedően tájékozódni tudnak, nemcsak a tanárok, hanem a gyerekek is.
Akkoriban hirdettek pályázatot előképző tankönyv-megírására, amit én
megpályáztam. Megpályázta más is, de az enyémet fogadták el. Nemcsak tankönyv,
hanem munkafüzet is volt egyben. Ez volt a Zeneműkiadó számára 1963-ban
elkészített Szó-Lá-Mi. A tankönyv
nagyon nagy sikert aratott az iskolákban, minden megyéből bekérték a
visszajelzéseket. Sok kedves levél érkezett a minisztériumba, melyeket ugyan
nem kaptam kézhez, de a könyv lektora elmondta nekem. Mi több, Máthé Klári nénitől (aki kapcsolatban
állt Thomas Mann családjával) tudom azt, hogy egyszer Thomas Mann unokájának
zongoráján az én könyvecskémet látta. Számomra ez óriási meglepetés és
elismerés volt. A közönségsiker ellenére mégis csak két kiadást ért meg. A
konkurrencia győzött… Túl fiatal voltam, nem hitték el, hogy valóban a tudásom
alapján választották az én munkámat. Mindenféle csúnya dolgot mondtak rólam.
– A saját tanítványok hogyan fogadták a
könyvet?
– Nagyon
szerették, sikeresen felkészültek általa a hangszertanulás megkezdésére.
Évekkel később, 1987-ben volt még egy nagyon jó kiadvány – Muzsikáljunk együtt! címmel –, aminek az összeállításában
közreműködtem. Az Országos Pedagógiai Intézet dr. Pataky Istvánné, vezetésével
megbízott bennünket – dr. Muray Pálnét, Nógrádi Lászlót és engem – egy tankönyv
és munkafüzet, valamint az ehhez csatlakozó hangkazetta összeállításával, a
magyarázó szöveg megírásával. Szaklektorunk Papp Károlyné volt. Az Ifjúsági
Lap- és Könyvkiadó Vállalat jelentette meg. A könyvben aranyos grafikák,
praktikus kereső segíti a tájékozódást. A munkafüzet használatához útmutató
nyújt segítséget, tartalmazza a szöveges dalok jegyzékét, a kötetben szereplő
népi játékok leírását. A kazetta többek között abban nyújtott segítséget, hogy
a gyermek, sőt a szülők számára is felidézte az órán hallottakat, változatos
előadói apparátusokat felvonultatva. Nagyszerű kiadvány volt. Sajnos a kiadó megszűnt,
a kéziratokat visszaadták, és az egész vállalkozás kútba esett. Ezt végtelenül
sajnálom.
– Hogyan vélekedik Judit néni a mai
szolfézsoktatásról?
– Nagyon
idegen számomra. A szolfézs ugyanis egy fedőfogalom, amin belül mindent meg
kell tanítani a zenéről. Mindent. És nemcsak azoknak, akik később hivatásul
választják a zenét. Ebben volt zseniális Kodály, hogy a relatív szolmizációval
szinte eltüntette a különbséget az abszolút és a relatív hallásúak között. A
tanárok gyakran beleesnek abba a csapdába, hogy azt hiszik, „bajnokokat” kell
képezniük és megfeledkeznek az alkotás és az interpretáció legmélyebb
alapjairól. Kodály módszerével mindenkinek elérhetővé válik az, hogy leénekelje
az elébe tett kottát, akármilyen hangnemben, vagy kulcsban van. Tapasztalataim
szerint ez a tudás minden szülőt és gyermeket büszkévé is tett. Sokszor a
család legkisebb tagja volt csak képes erre a csodára, akire aztán az egész család
ámulattal tekintett fel. Ezért vagyok nagyon szomorú, ha a szolfézst
fölöslegesnek tartják és nem értik a lényegét — nemcsak a gyerekek, hanem néha
a tanárok sem. A szolfézs olyan, mint a nyelvtudás: nemcsak hallani, hanem
érteni is kell.
Kovács Ilona