25.
BÁRDOS SZIMPÓZIUM
Debrecen,
2010. III. 19-21.
Ü |
nnepi esemény volt ez a három napos rendezvény,
felesleges és hivalkodó ünnepélyeskedés nélkül. Célja és tartalma ugyanaz volt,
mint a megelőzőké: összegyűjteni azokat a szakembereket, szakmájuk művészeit,
akik még hisznek abban, hogy a zenei nevelés ügye, a magyar kultúra ügye
megmenthető, s akik hajlandók az ár ellen úszni a mai kultúraellenes
világunkban, akik erre tették föl életüket, ennek szentelték képességeiket,
munkaerejüket.
A találkozó
megnyitásaként dr. Duffek Mihály, a Zeneművészeti Kar dékánja idézte föl a
kezdeteket, kiemelve természetesen Szesztay Zsolt kezdeményező és haláláig
alkotó irányítását, a Szimpózium harmadfél évtizedének jelentőségét, eredményeit,
kisugárzását. Utána Daróci Bárdos Tamás köszöntötte a résztvevőket a maga és a
népes Bárdos-család jelenlévő és jelen nem lévő tagjai nevében, megemlékezve
édesapja és Szesztay Zsolt kapcsolatáról, végül idézve régi és újabb gondolkodók
véleményeiből a zene jelentőségéről az Ember életében.
A
Szimpóziummal egyidejűleg és ahhoz kapcsolódóan akkreditált továbbképzés is
folyt ének-zenetanárok, karvezetők részére.
Az első
napi program Ittzés Mihály előadásával kezdődött „Az ismeretlen Bárdos”-ról.
Legyünk őszinték: Bárdos Lajos zeneszerzői életművéből alig néhány tucatnyi,
vagy még kevesebb kórusművét ismerjük, arról hogy hangszeres zenét is
komponált, szinte semmit sem tudtunk. Az előadás ebbe vezetett be, zenei
bemutatásokkal. Elhangzottak zongorára, gordonkára, orgonára, hegedűre írt
művek, valamint Dienes Valéria szövegeire komponált Két Mária-ének, melynek,
valamint a feldolgozott népdaloknak a megszólaltatásába a közönség is aktívan
bekapcsolódott. A hangszeres darabokat helybeli zeneiskolai, szakközépiskolai
és főiskolai előkészítő tagozatos növendékek, valamint Sárosi Dániel
orgonaművész-tanár tolmácsolták.
„Zene
és ének nélkül nincs teljes emberi személyiség” – ezt a mindnyájunk által
vallott tételt az agykutató szemszögéből világította meg Hámori József professzor,
sokunk számára a reveláció erejével. Beszélt a bal és a jobb agyfélteke eltérő,
egymást kiegészítő szerepéről, mely utóbbi a kreativitás, a képzelőerő, az
érzelmek, az ének és a zene központja. Meggyőzően világított rá, hogy mekkora
baj a jobb félteke kihasználtságának a hiánya.
Ordasi
Péter „Kórusnevelés, kórushangzás” című előadásában Kardos Pál életpályájáról,
munkásságáról beszélt, legfőképpen a tiszta intonálásra nevelés terén végzett
kutatásairól és annak gyakorlati megvalósításáról. (A három nap során mintha
minden fellépő kórus az ő megállapításait, útmutatásait igazolta volna.) Felhangzott
hangfelvételről Kodály: Fancy című kórusműve, Kardos Pál tolmácsolásában.
Az ezt
követő rövid műsor a hangszeres zenéé volt: Matuz István – aki 2010. március 15-én
részesült Kossuth-díjban – 20-21. századi magyar zeneszerzők (Hollós Máté,
Legánÿ Dénes, Jeney Zoltán, Szigeti István) szólófuvolára írt darabjait
szólaltatta meg a rá jellemző fölényes technikai és zenei biztonsággal.
„Mester és tanítványa”
volt a címe az első esti hangversenynek. Kodály: Első áldozás című, ritkán
megszólaló művét (magam most hallottam életemben először) és Bárdos Lajos: Az
Úristent magasztalom c. kompozícióját a Kodály Zoltán Ifjúsági Vegyeskar adta
elő Végh Mónika vezényletével, szépen kidolgozott, érett előadásban. A Nemes
József vezette Lautitia Gyermekkar – akárcsak Matuz előbb említett fuvolakoncertje
– kortárs magyar szerzők (Orbán György, Sebők Péter, Vajda János, Zombola
Péter) latin nyelvű kóruskompozícióit szólaltatta meg. Ahogy Duffek Mihály
megnyitójában is utalt rá, a Szimpózium mindig feladatának tekintette napjaink
zeneművészetének ápolását és terjesztését. A valóságos és a virtuális
mester-tanítvány kapcsolat jegyében került egymás mellé Buxtehude és Bach
(Kovács Szilárd orgonált), Czerny és Liszt (Pless Attila zongorázott) egy-egy
kompozíciója, valamint a két Gabrieli után Giovanni Bassano és Hans Leo Hassler
motettái. Az utóbbiakat a Canticum Novum Kamarakórus adta elő kiválóan,
karnagyuk, Török Ágnes vezényletével. Harsonán közreműködött Bolla Gábor és
Kovács Tibor.
Ezen az
estén került sor a jubileum alkalmából megjelent könyv bemutatására. 25 év – 25
előadás idézi fel a kiadványban – számos fotóval kiegészítve – az eddigi
szimpóziumok tartalmi gazdagságát, sokszínűségét. A kötetet Sárosiné Szabó
Márta szerkesztette, aki – mint a Zeneművészeti Kar tanszékvezetője – az egész
Szimpózium egyik szervezője-irányítója volt, szaktudásának és lelkes
jelenlétének nagyban köszönhető a rendezvény sikere.
A második nap – szokás szerint –
bemutató tanítással kezdődött. Spiegel Marianna tartott szolfézsórát debreceni
zeneiskolásoknak (tanáruk: Ludmány Antalné). Ötletes, a gyerekek formaérzékét
is célzó gyakorlatokkal vezette be az osztályt Mozart: „Linzi” szimfóniája menüett-tételének
zenei anyagába, formai megoldásaiba. Énekes, zongorás elemzés után
meghallgatták a teljes tételt.
A Bárdos Szimpózium mindig tartogat
valami meglepetést, valami különleges élményt. Ilyen volt az idén a
Felső-Nyárádmentéről (Erdély) érkezett gyerekcsoport fellépése Czakó Gabriella
és Nagy Éva Vera vezetésével. Bemutatkozásuk „énekes misszió” címmel szerepelt
a programban, tökéletesen kifejezve ezzel munkálkodásuk lényegét. A gyerekek
énekeltek, furulyáztak, táncoltak, zenei ismereteiket bővítő játékot játszottak
– az óra minden mozzanatában élték a zenét, kedvesen, tiszta szívvel-lélekkel.
Felemelő élmény volt mindnyájunk számára.
Pécsi Rita előadása folytatta és
tovább bővítette az előző nap, Hámori professzor által ismertetett
gondolatokat, a zenész-pszichológus alapos felkészültségével és tapasztalatai
alapján. Címe: „A befogadás útjai és gátjai – avagy automatikus-e a zene hatása.”
Van, lehet a zenének automatikusan is hatása, de ez tovább fejleszthető és
fejlesztendő. Ennek a mikéntjét járta körül sokoldalúan, lendületesen,
dinamikusan.
Délután Móczár Gábor
adott tájékoztatást a KÓTA és az Europa Cantat tevékenységéről.
A kétszáz éve született Erkel Ferencre
irányította a figyelmet a Szimpózium két programpontja is. Sziklavári Károly
felvázolta a zeneszerző egész pályafutását, egyenként jellemezve valamennyi
operáját, megemlítve életművének egyéb, jószerivel ismeretlen alkotásait is.
Tartalmas, felfedeztető előadás volt. Gulyásné Somogyi Klára „Zene és iskola a
19. században” címmel az egykori Nemzeti Zenede létrehozásáról és működésének
első éveiről nyújtott alapos, gazdagon informatív ismertetést.
A továbbiakban a Szabó Soma vezette
Cantemus Fiúkórus próbáját élvezhette a Szimpózium közönsége, melynek során egy
számukra ismeretlen madrigál (Josquin: A tücsök) lapról éneklésének és
megtanulásának lehettünk tanúi. Vezetőjük bevezető szavaiban kifejezte a reneszánsz
műveknek, mint az abszolút tisztaságra nevelés eszközének fontosságát. A
bemutató utolsó perceiben a Prágába készülő kórus versenyrepertoárjából adott
ízelítőt.
A szombat esti jubileumi hangversenyen
„Magyar költészet a kortárs kóruszenében” címmel gazdag műsort szólaltatott meg
a Bárdos Lajos Leánykar, vezetője: Ordasi Péter, a Kölcsey Kórus karnagya:
Tamási László (friss Liszt-díjas), a Canticum Novum Kamarakórus, vezetője:
Török Ágnes, és a Debreceni Kollégiumi Kántus, karnagyai: Berkesi Sándor és
Baliga Ádám vezényletével. Orbán György, Mohay Miklós, Szőnyi Erzsébet, Balassa
Sándor, Tóth Péter, Huszár Lajos Vajda János és Kocsár Miklós – Kádár Ferenc,
Pilinszky János, Csanádi Imre, Weöres Sándor, Ady Endre, Kányádi Sándor, Kovács
András Ferenc, Fazekas Mihály és Balassi Bálint verseire komponált kórusművei
hangzottak el egyenletesen magas színvonalú, valóban ünnepi atmoszférájú
tolmácsolásban. (A zeneszerzők közül többen is jelen voltak.) Orgonán Virágh
András Gábor működött közre.
A hangverseny során másodízben került
sor a Szesztay Zsolt Emlékdíj átadására, melyet a Bárdos Szimpózium életre
hívójának, a nagyhatású tanáregyéniségnek, a kórusnevelés és kórusvezetés
Liszt- és Kodály-díjas művészének özvegye alapított. „Az emlékdíjat a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karának az a hallgatója kapja, aki
Szesztay Zsolt szakterületén, a zeneelmélet, szolfézs/zeneismeret és
kórusvezetés szaktárgyak terén együttesen kiemelkedő teljesítményt nyújt,
valamint általános tanulmányi eredménye, a zenei, illetve a zenetanári pályára
való felkészülése példaértékű.” Az idén Bűdi Katinka ének-zenetanár, egyházzene
szakos hallgató volt az emlékdíj kitüntetettje.
A találkozó utolsó délelőttjén dr.
Szőnyi Erzsébet tartott vitaindító előadást „Zenepedagógiánk jelene és jövője”
címmel. Értékelte a Szimpózium idei munkáját, eredményeit, az előadásokat és
zenei bemutatókat. Külön kiemelte számos magyar mű megszólaltatását, melyek
színvonala nemzetközi mércével mérve is magasan áll. Kiemelte, hogy napjainkban
is sok pozitív dolog történik a zenei nevelés területén, jó tudni ezekről.
Ismertette a Magyar Kodály Társaság céljait és feladatait, majd Pál apostolt
aposztrofálva buzdította a jelenlévőket, hogy az „Igét” mindenképpen hirdessék!
A résztvevők négy szekcióban beszélték
meg aktuális problémáikat, feladataikat: az ének-zenetanárok Kedvesné Herczegh
Mária, a zeneiskolai szolfézstanárok Spiegel Marianna, a szakközépiskolai és a
főiskolai tanárok S. Szabó Márta, a kórusvezetők Ordasi Péter vezetésével.
A Szimpózium utolsó nagy eseménye ismét
Erkel Ferenc emlékét idézte. Szitha Tünde előadásában a verbunkos zene
kialakulását, stílusának jellegzetességeit, nemzeti jellegét fejtette ki,
valamint ennek beépülését és funkcióját Erkel operáinak zenei nyelvébe. Az
elmondottakat nagy előadó apparátus demonstrálta: a Partiumi Keresztény Egyetem
Vegyeskara, a Debreceni Kollégiumi Kántus, a Szegedi Universitas Szimfonikus
Zenekar a Hunyadi László–nyitányt és a Bánk Bán-ból két részletet szólaltatott
meg: a Hazám, hazám – áriát és az első felvonás fináléját. Énekes szólisták
voltak: Mercs Angéla, Ujvárosi Andrea, Xavier Rivadeneira, Posta Emil.
Vezényelt Somorjai Péter és Berkesi Sándor. Impozáns, szép előadás volt,
hatásos befejezése a 25. Bárdos Szimpózium programjának.
Zárszavában Duffek Mihály ismertette a
következő időszak eseményeit, majd köszönetet mondott mindazoknak, akik a
rendezvény sikeréhez hozzájárultak.
A
következő Szimpózium időpontja: 2011. március 25-27.
A Debreceni Egyetemi Kiadó gondozásában
megjelent kötet válogatást kínál az eddig 25
alkalommal megrendezésre került Bárdos Szimpóziumok előadásaiból. A huszonöt előadás
többségében nyomtatásban még meg nem jelent, a zenetörténet és kórusirodalom, a
XX. századi magyar zeneélet és a zenepedagógia tárgyköreiből választott tanulmány.
Szerzői: Arany János, Berkesi Sándor, Daróci Bárdos Tamás, Duffek Mihály,
Fekete Károly, Gárdonyi Zsolt, Ittzés Mihály, Joób Árpád, Karasszon Dezső,
Kedves Tamás, Kollár Éva, Komlós Katalin, Kovács Mária, Körber Tivadar, László
Ferenc, Lukin László, Mohayné Katanics Mária, Mohay Miklós, Rozgonyi Éva,
Sapszon Ferenc, Spiegel Marianna, S. Szabó Márta, Szesztay Zsolt, Szőnyi Erzsébet
és Ujfalussy József. Szerkesztő: S. Szabó Márta. A kötet megvásárolható a Debreceni
Egyetem Sziget könyvesboltjában
(Egyetem tér 1.), vagy megrendelhető a Kiadótól, ugyanezen a címen.