A |
z Eszterházy Károly Főiskola (EKF) ének-zene tanár
képzése a bolognai folyamat eredményeképpen, jelentősen átalakult.
Részletezhetnénk az alap (BA) és master (MA) képzés
egymásra épülését, a részismeretek megszerzésének lehetőségét, az új
gondolkodás szerint kidolgozott tanegységek tartalmát, az egy szemeszternyi
külső tanítási gyakorlatot és még sok-sok újdonságot. Részben már történtek
erre próbálkozásaim ezeken a lapokon (Parlando 2008/1. Dudás Anna: Az ének-zene tanárképzés
átalakulása az Eszterházy Károly Főiskolán), tehát nem szeretnék
ismétlésekbe bonyolódni, hanem a képzés egy teljesen új elemét, a portfoliót
kívánom bemutatni.
A 26/2008. (VIII. 15) OKM rendelettel
módosított 15/2006. (IV.3) OM rendelet szerint, a tanári MA képzés
képesítési és kimeneti követelményei közé tartozik a portfolió
építés és bemutatás/védés. A mestertanárképzésről szóló rendeletben a portfolió mint a szakdolgozat része jelenik meg, ezzel
elősegítve a hallgató személyiségének jobb megismerését, a kompetenciák
kialakulásának követhetőségét, a tanárjelölt mesterségbeli tudásának
értékelését.
A
tanári portfolió építése a tanárrá válás folyamatának dokumentálását jelenti. A
hallgatói oktatási portfolió a hallgatók adott időszak alatt létrehozott
dokumentumainak szelektált, vagy szelektálatlan gyűjteménye. A dokumentumok
többsége a tanulás folyamatához szorosan köthető, ugyanakkor tartalmazhat
objektív és szubjektív elemeket egyaránt. A dokumentumok közé minden olyan anyagot
beemelhet a hallgató, amelyet fontosnak tart a szakmai fejlődése szempontjából,
majd a védésre készüléskor ebből válogat és bemutatja a Tanári Képesítő
Vizsgán.
A
tanárképző intézmények, saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy milyen formában
kérik, a tanárjelöltektől ezt az anyagot. Az EKF infrastruktúrája lehetővé
teszi, hogy hallgatói a digitális írástudást használva, a portfolióépítést
e-portfolió formában tegyék, ezért a http://eportfolio.ektf.hu oldalt
rendelkezésre bocsátotta.
„Az
elektronikus portfolió előnyei között meg kell említenünk a médiaintegráció lehetőségét,
azaz a szöveges és állóképi tartalom mellett lehetőség van mozgókép, hang és
animációk megjelenítésére is. A megfelelő metaadatokkal
ellátott portfolió kereshetővé válik, jelentősen leegyszerűsítve az információ
megtalálását. Míg a hagyományos, papír-alapú portfoliót csupán néhány személy
láthatta, addig az elektronikus változat széles körben publikálható az Internet
segítségével. Az elektronikus portfoliót felépítő fájlok tulajdonságaiból
adódik, hogy a portfolió másolata megegyezik az eredetivel, aminek köszönhetően
számos, különböző szempont szerint összeállított prezentációs portfolió
készíthető el. A hallgatói portfolió típusai közül megemlíthetjük a gyűjteményes,
a prezentációs és az értékelési portfoliót, attól függően, hogy milyen cél
vezérel bennünket a portfolió megtervezésekor.”
Az EKF
jelentős beruházással hallgatói és oktatói részére vásárolt és rendelkezésére
bocsátott laptopokat, melyeket addig használhatnak, amíg az intézményben tanulnak,
dolgoznak. Ez a fejlesztés, az IKT kompetencia előretörését eredményezte úgy a
felkészülésben, mint az oktatásban, valamint az intézményi lét egyéb területein.
A tanárrá válás
folyamatában sokféle hatás éri a jelölteket és sokszínű azoknak a
tevékenységeknek a köre, melyeket a kívánt cél érdekében kontaktórákon, tanórán
kívüli helyzetekben, vagy éppen a tanítási gyakorlatok különböző színterein
kötelező stúdiumként, illetve szabadon választva végeznek.
Az
ének-zene szakos hallgatók szakma specifikusan: hangszeresként, énekesként,
vagy mindkét területen hozzá tudnak tenni azokhoz az alap elvárásokhoz, melyek
a tanítási órák pontos előkészítését, színvonalas megtartását és dokumentálását
jelentik. Azok a hallgatók, akik az aktív zenészek életét élik, természetesen
úgy érzik, hogy zenetanárrá válásuk fontos állomásai a koncertek, melyekkel
egyben személyes példamutatást is kínálnak tanítványaiknak. Ezt igazolja az
elkészült portfoliók sokszínű tartalma is.
Alap
elvárások közé sorolhatjuk a következő dokumentumokat:
-
a hallgató óralátogatásait rögzítő hospitálási
jegyzőkönyvek
-
a hallgató által megtartott ének-zene órák
óratervezetei
-
a gyakorló helyen végzett egyéb tanári munka
dokumentációja
Kiegészítő anyagok:
-
hang- és videó felvételek, melyeken a
hallgató/tanítványai muzsikálnak tanórai, vagy egyéb szituációban
-
a tanárjelölt oktató-nevelő munkáját
dokumentáló képek
-
kották, képek, multimédiás és egyéb anyagok,
melyeket az oktató munkában/felkészülésben felhasznált
-
prezentációk
-
reflexiók – fontos, tanulságos része az
önreflexió
Az
így elkészült portfoliók értékelésének néhány szempontja:
- A kitűzött
céloknak megfelelő tervezés, óraszervezés
- Életkori
sajátosságok figyelembevétele
- Óravázlatok,
megjelenített anyagok szakszerűsége
- Módszertani
eljárások változatos alkalmazása
- A fejlesztendő
kompetenciák megjelenítése
- Pedagógiai
szituációk szakszerű kezelése
- IKT eszközök
alkalmazása a tanórákon és a portfolióépítésben.
Az
értékelési szempontok mindenki számára ismerhetők, aki ellátogat a http://eportfolio.ektf.hu oldalra, de a hallgatók által
összeállított anyagokba betekintést csak az a regisztrált személy/csoport
nyerhet, akit készítője erre megjelöl.
A nagy
számban feltöltött óratervezetek/vázlatok és egyéb anyagok áttekintése sok
munkát jelent a szakmódszertant oktatónak, aki általában az értékelést végzi,
de egyben elmondható az is, hogy remek lehetőséget ad a tanárjelöltek
munkamódszereinek, fejlődési pontjainak megismerésére is. Az eredmény
ismeretében készülhetnek a hallgatók a portfolió védésére, mely a Tanári
Képesítő Vizsga része és a már említett oldalon megjelenített, anyagokból
válogatva, azokat feldolgozva, az értékelésre is reflektálva történik,
PowerPoint Prezentációval.
Hallgatóink,
akik nappali és levelező tagozaton a 2008/09 illetve 2009/10 tanév Tanári
Képesítő Vizsgáira készültek e-portfolióval, mindezeket a lehetőségeket személyiségüktől
függően nagyon különbözően, de eredményesen használták. Készültek kiváló
portfoliók, melyek tartalmasak, változatos oktatási, nevelési és muzsikusi szituációkban
mutatták be alkotójukat. Ehhez az anyagok tartalma, formája és mennyisége miatt
is elengedhetetlen az elektronikus felület/hozzáférés és akkor még az egyéb
hozadékokról (pl.: a tanárjelölti IKT kompetencia fejlődése, korszerűség,
papírtakarékosság stb.) nem is beszéltünk. Értelemszerűen, a portfolió teljes
tartalmát csak az azt értékelő ismeri, ezzel szemben a védési bemutatót a
vizsgabizottság minden tagja megtekinti, meghallgatja és értékeli. A bizottsági
tagok egybehangzó véleménye, hogy az e-portfolióval a vizsga tartalmasabbá,
színesebbé vált azzal, hogy az élő zenei bemutatások kiegészültek olyan
gyakorlati munkák prezentálásával, melyeket csak technikai segítséggel lehet
egy adott vizsgaidőponton megoldani.
Dudás Anna