Mesterkurzus
– fesztiválkeretben
S |
alzburg említésekor megannyi dolog jut az eszébe annak
is, aki még sohasem járt e varázslatos városban, Mozarttól az Ünnepi Játékokig.
S akinek módja volt/van többször megfordulni ott, örök álmélkodással veszi
tudomásul, hogy mennyire „eleven” a város. Élhetne (megélhetne) akár csupán a
múltjából is – de erről szó sincs! A múlt a mindenkori jelen integrált része, a
tárgyi emlékek létével, az egykori álmok-elképzelések tettekre sarkalló
inspirációjával. Úgy tűnik, a széles látókör „örökletes”, erről
időről-időre tanúságot tesznek mindazok, akik igyekeznek méltónak bizonyulni
tisztségükhöz, pozíciójukhoz. Észrevehető ez abban a pezsgésben, ami főként a
rangos rendezvények idejét hatja át – s aki próbál lépést tartani a már-már
áttekinthetetlenül gazdag kulturális kínálattal, a legnagyobb tisztelettel
adózik mindazoknak a háttér-munkásoknak, akiknek az ügyszeretete nélkül aligha
lehetne ilyen látványos és zökkenőmentes eredményeket produkálni.
Salzburgot
újabban szeretik a „7 fesztivál városá”-nak is nevezni – ami tényszerűen igaz, ugyanakkor mégsem,
hiszen a nyári Ünnepi Játékok formátumát tekintve semmihez sem hasonlítható. A
2010. július 25-től augusztus 30-ig tartó időszak valóban ünnep, a szó megannyi
értelmében, s idén, amikor a Grosses Festspielhaus fennállásának 50. évfordulóját, s egyben az
Ünnepi Játékok fennállásának 90. évét ünnepeljük, még a szokásosnál is nagyobb
gondot, figyelmet és körültekintést szenteltek a grandiózus tervek
kivitelezésére.
Évről-évre
nagy a kihívás: méltónak lenni az elődök által megalapozott hírnévhez, ranghoz,
ugyanakkor naprakészen eleget tenni a változó idők meg-megújuló követelményeinek.
Sőt, nemcsak megfelelni a különböző szintű elvárásoknak, hanem – meghallva az
idők szavát – mintegy elébük menni, a meg sem fogalmazott igényeket is
kielégítve.
Régi,
és felbecsülhetetlenül hasznos az a dokumentációs munka, amelynek eredményeképp
egyre több fesztivál-produkció jelenik meg hangfelvétel vagy látványt is
megörökítő DVD formájában. Immár hagyománya van annak is, hogy óriáskivetítőn
estéről-estére programot kínálnak régi és új opera- és színdarab-felvételekből,
mind az élő előadásokon kényszerűen kívülrekedteknek,
mind pedig a szó szoros értelmében „az utca emberének”, észrevétlenül is
megfertőzve az értékes magasművészettel. Ilyen és
hasonló tendenciák – kicsiben – más fesztiváloknál is megfigyelhetők.
Ugyanakkor,
dacolva a kor általános problémáival, a már-már mecenatúra-rangú szponzoroknak
köszönhetően, olyasmire is kiterjed az Ünnepi Játékok felelős vezetőinek
figyelme, mint az utánpótlás kérdése. Az elnök asszony Helga Rabl-Stadler gyakran hangot ad annak a meggyőződésének,
hogy a rendezvénysorozatot a közönség tartja életben, értsd, a közönség
érdeklődése. A közönség-utánpótlás hosszú távú feladatát ifjúsági programokkal
könnyítik meg, s immár hagyománya van annak is, hogy a fesztivál idején –
rangos zenekari muzsikusok felkészítő munkáját követően, velük együtt
muzsikálva – ifjúsági fúvószenekar is kap fellépési lehetőséget. Hasonló vállalkozásokra
másutt is találunk példát.
Ami
viszont egészen kivételes, az Salzburgban az Ünnepi Játékok keretében létrehozott
„Young Singers Projekt”. Az első két évben Michael Schade vezette, idén Marjana Lipovsek vette át ezt a feladatot. Schade
többször hangsúlyozta, itt másról, többről van szó, mint afféle emelt
színvonalú nyári zenei táborról. A 10 résztvevő a sors kegyeltje, rangos
művészek könnyítik meg számukra, hogy a megtanultakat
a gyakorlatban hasznosítani tudják. A kulisszák mögött folyik a műhelymunka, a
kiválasztottak azon túlmenően részt vehetnek az előadások próbáin, alkalmanként
akár aktívan is egy-egy testhezálló szerepben. Hogy mit tanultak az előadóművészet nagymestereitől, arról nyilvános
mesterkurzusokon adnak számot, s az időszak végi zárókoncerten.
A
mesterkurzus-foglalkozások rendkívül tanulságosak a hallgatóság számára is,
hiszen fejlődésben lévő produkciókon figyelhetik meg a legtöbbször könnyen észrevehető
változásokat. Az elmúlt években módom volt hallani Thomas Quasthoff,
Franz Grundheber, Michael Schade,
Marjana Lipovsek, idén
pedig Christa Ludwig és a hamarosan leköszönő
intendáns Jürgen Flimm foglalkozásait. Túlzás nélkül
állíthatom, hogy a munkafolyamatok gyakran egyenrangú élményt adtak a
rendezvényekkel!
A javarészt szakmai közönség (énekesek, hangszeresek,
pedagógusok) személyre szóló tanulságokkal is gazdagodhatott, a tanárok sokat
profitálhattak abból, hogy egy-egy adott pillanatban meddig érdemes leállni
(javítgatni), s hogy milyen közvetett módjai vannak valamely begyakorlott
(beidegződött) rossz szokás megszüntetésének.
A közönséget szellemileg inspirálhatta megannyi
frappáns megfogalmazás, a tanító szándékú és nevelő hatású példázatok
tömkelege. Csodálatos az a pszichológiai érzékenység, amellyel a pályakezdőkből
ledorongolás nélkül, őket az elképzelt eszmény megközelítéséhez segítve, rövid
idő alatt minőségi fejlődésre késztették. Élet- és pályatapasztalatok
gyümölcsöztek, minden művész-személyiség a maga módján törekedett intenzitásra.
Megunhatatlan,
ahogyan a késznek vélt produkciót átformálták; néha alapelemekből újraépítve,
máskor egy-egy érzékeny ponton billentve helyre arányokat.
Thomas Quasthoff egy-egy terjedelmesebb szakasz előéneklésével nem
leutánoznivaló modellt kínált (bár de szívesen választotta volna ezt az utat
megannyi alkalmi növendéke!), hanem plasztikus formálással szinte szavak nélkül
adta a részlet beható-lényegi elemzését. Különösen olyan esetekben hasznos ez,
ha az énekesnek a kommunikációban nyelvi nehézségei vannak. Az viszont az
énektanároknak lehetett megszívlelendő tanulság, hogy elengedhetetlen az
énekelt szöveg szóról-szóra való értése. A trieri
születésű Franz Grundheber, aki énektanulmányait az
amerikai Bloomingtonban végezte, még a német anyanyelvűeknek is tudott új
szempontokat adni, amikor anyanyelvükön a felületes értés szintjén,
belegondolás, azaz analitikus szövegértelmezés nélkül énekeltek. Döbbenetes
volt a különbség, amikor érthető hangzóejtések sorjáztatása után egyszerre csak
nagyobb léptékben, a mondatokon belül értelmezetten súlyozott szavakból hozták
létre ugyanazokat a dallamokat. (Éppen erre az analitikus szövegelemzésre
vezethető vissza Grundheber erőteljes színpadi
jelenléte; az általa megjelenített szereplőkre nem lehet nem figyelni! Idén
Berg: Lulujának Schigolchjaként csodálhattuk
alakítását.)
Christa Ludwig is a szavak közötti feszültség-viszonyok,
erővonalak tudatosításával tette elhitető erejűvé a dalokat, áriákat – s azzal,
hogy a központi szavak érzelmi-indulati tartalmának megélésére késztette a
kétségkívül gyönyörű tónusú, képzett hanggal rendelkező fiatalokat. A szép
hangon éneklés/énekelgetés és az interpretáció nagyságrendi különbségének
tudatosítása csakhamar meghozta a hangzó eredményét.
A kottából való éneklés (hangszerjáték) problematikája
is plasztikusan érvényesült. Christa Ludwig
egyszerűen lehetetlennek tartja a daléneklést – kottából. A rövid lélegzetű
forma mindig egy-egy történet, amelynek készen kell állni az énekes fejében – anélkül jelentőségét veszíti bármilyen szép hangon intonált
dallamfüzér. A hangzó eredmény meggyőzően igazolta állítását.
Jürgen Flimm a Figaro házassága nyitó jelenetét „rendezte” –
nagyon tanulságos volt látni, hogy miképp alakul a különböző mozgási
instrukciók következtében életszerűvé, elhitető erejűvé Figaro méricskélése,
vagy hogyan „esik le a tantusz” Susanne testbeszéddel
sokatmondó „felvilágosítása” nyomán. A mozdulatsorokat számtalanszor kellett
ismételni, mindig teljes intenzitással, az adott, egyre terjedelmesebb
szakaszra koncentrálva – a hallgató egyszerre érezte empatikusan a fizikai fáradást
és a szellemi inspiráció felvillanyozó hatását, és e mikrostrukturális
műhelymunka egészen bevilágító erejűnek tűnt.
Fiatal
tehetségek érvényesülését segítő vállalkozás Salzburgban a „Young Directors Projekt”, s idén harmadikként társult hozzájuk a
„Young Conductors Award”.
Ennek keretében – hosszas előzmények után – egy fiatal karmester kap fellépési
lehetőséget az Ünnepi Játékok keretében, anyagi jutalom mellett.
A Salzburgi Ünnepi Játékokon szerzett immár több éves
tapasztalat alapján bátran állítom: a rangos rendezvények szatellit-produkciói
is felbecsülhetetlen értékű élményekkel-tanulságokkal gazdagítják az
érdeklődőket – grátisz-áron!
Fittler Katalin