UNESCO-világkonferencia Szöulban
Az UNESCO 2010. május 25. és 28. között Szöulban
tartotta második művészeti nevelési világkonferenciáját, Dél-Korea Kulturális
Minisztériuma védnökségével. A rendezvényre – a Magyar UNESCO Bizottság
Oktatási Albizottságának tagjaként – a
A műhelymunka során – a bevezető előadást és a moderátori
felvezetést követően – a résztvevők számára lehetőség nyílt hozzászólásra és
vitára, elsősorban angol, alkalmanként francia nyelven. Az eredeti előadások
szintén e két nyelven kerültek publikálásra a konferencia kiadványában.
A részvétel lehetősége rendkívüli fontosságú volt a hazai
művészetoktatás szempontjából, mivel a rendezvény orientációja, valamint a
jelenlévők beszámolói – egybefüggően a kerekasztal-beszélgetéseken
elhangzottakkal – egyértelműen azt mutatták, hogy az integrációs szemléletmód
mára az oktatás nélkülözhetetlen, alapvető elemévé vált. Nem volt olyan előadás
vagy hozzászólás, mely a megállapítással vitába szállt volna (a vitaindítók,
kritikák elsősorban a regionális, helyi specialitásokat kiemelő művészeti
oktatás fejlesztését, kiemelt támogatását javasolták, s ez a szemlélet az
integrációval egyáltalán nem helyezkedik szembe). Megemlítendő még a zenetanítás
fontosságának hangsúlyozása, hiszen a zene, sajátos, általánosan használható jelrendszerénél
fogva, az integrációs törekvések legfontosabb eszköze lehet.
A
rendezvényen nagy sikert arattak a magyarországi művészetoktatás eredményeit
sokoldalúan, gazdag információs tartalommal megjelenítő – szintén az UNESCO
által támogatott – angol nyelvű kiadványok (
A konferencia szervezőihez eljuttatott beszámolóban
lehetőség nyílt a Művészetpedagógiai Egyesület tehetséggondozó programjának
bemutatására is. Ennek zenei része, mely a kreativitás és az alkotó képességek
fejlesztésén alapul, a következő fontosabb altémákra
osztható:
–
a tehetség
fejlesztése az önálló zenei analízis képességének kialakításával,
–
tehetséggondozás és társas zenélés kapcsolata
az iskolai és felnőtt énekkaroknál,
–
ének-zenetanítás
és idegennyelv-oktatás,
–
közösségformálás
és kreativitás-fejlesztés a tánc segítségével,
–
tehetségfejlesztés
iskolán/munkahelyen kívüli, „szabadidős” programként megvalósuló komplex
zenei-művészeti neveléssel,
–
zene- és
drámapedagógia a személyes és szociális készségfejlesztésben,
–
pedagógus
kompetenciák a zenei tehetségek kibontakoztatásában.
A
tehetséggondozó program küldetése a gyerekben és felnőttben egyformán ott rejlő
kreativitás (mint a tehetség megnyilvánulásához szükséges legfőbb motivációs
eszköz) felszínre hozása – zenei téren a reprodukálási, valamint a zeneértő és -érző képesség fejlesztése, a muzikalitás összekapcsolása
a memória és a rögtönzési készség fejlesztésével, a
figyelem-összpontosítás és a társas zenélés gyakorlásával, illetve az egyes
zeneművek sokoldalú megközelítésével.
Az
UNESCO-konferencián az integrált művészetpedagógiai oktatásra, valamint a
komplex művészeti nevelésre vonatkozó elképzeléseket bemutató DVD, könyv és
egyéb információs anyag számos résztvevő érdeklődését felkeltette, így az öt
világrészre eljutó híradás a magyar művészetoktatás méltó népszerűsítőjévé
válhatott.
Bodnár Gábor
a
az ELTE Bölcsészettudományi Kar Zenei Tanszékének
vezetője