Kezdetek, karrier, kalandok

 

Beszélgetés Ránki Dezső zongoraművésszel

 

A zenét szerető közönség Ránki Dezső (1951) zongoraművészi pályájának fontosabb állomásait jól ismeri, ám a legkorábbi szakaszról, a kezdeti tanulóévekről eddig meglehetősen keveset tudtunk. Beszélgetésünk elején éppen ezért arra voltam kíváncsi, ki vagy mi vette rá a hét-nyolc éves Ránki Dezsőt a rendszeres napi gyakorlásra, ahelyett, hogy kortársai többségéhez hasonlóan — zongorázás helyett — például futballozzon.

 

G

yerekkoromban soha nem voltam az az udvaron focizgató típus, bár később, a Konziban rendszeresen űztük a Teréz-templom melletti téren — néha órák helyett is… Az, hogy a zene érdekel, már egészen korán kiderült. Négy-öt éves lehettem, mikor Csillaghegyen, a nagymamámnál rendszeresen kiálltam a kapuba és az arra járók legnagyobb csodálkozására teli torokból énekeltem a legkülönbözőbb operarészleteket, amiket a rádióból hallottam.

          A zongorával viszont csak nyolcéves koromban találkoztam először. Hogy mitől alakult úgy, hogy egyáltalán elkezdtem zenét tanulni, teljesen mindennapi történet. Akkoriban nagyon jól szervezett volt a zeneiskolai „verbuválás”. Szmrecsányi Magda néni (aki egyáltalán nem mellesleg Kocsis Zoltán zeneiskolai zongoratanára is volt) a Kertész utcai általános iskolában, ahol én is tanultam, végigjárta az összes első osztályt, és akiben tehetséget vagy érdeklődést látott, azt felvette szolfézs-előképző osztályba. Aki még egy év után is ott volt, azok választhattak hangszert (persze már sokkal kevesebb voltunk, mint akik a tanévet elkezdtük). Nekem a hegedűt javasolták, mivel annak idején nagyon kevesen akarták ezt a hangszert tanulni. Ám nem voltunk túl jó anyagi körülmények között és a zongorabérlés sokkal inkább megvalósíthatónak tűnt (havonta 150 forintért béreltünk egy zongorát), mint akár még a legegyszerűbb hegedű megvétele is.

          Domokos Kinga lett az első zongoratanárom a VII. kerületi zeneiskolában, ami akkoriban a Zeneakadémia gyakorló zeneiskolája volt. Máthé Miklósné Klári néni, a Zeneakadémia módszertantanára volt itt a vezető tanár, aki a IV-V. évfolyamos zeneakadémisták gyakorlati tanítását felügyelte. Domokos Kinga is zeneakadémistaként tanított. Tanítványai között volt Presser Gábor is — épp a napokban találtam meg egy akkori növendékhangverseny műsorát, melyen mindketten játszottunk. Domokos Kingához nagyon szerettem járni. Miután megkapta a diplomáját, még három évig ott maradt, így összesen öt évig voltam a növendéke. Tanulmányaim kezdetén évi 100-120 darabot tanultam. Szívesen zongoráztam, könnyen tanultam. (Bár emlékszem, a Czövek Erna-féle Zongoraiskola egyik kötetének legutolsó darabja, Leopold Mozart egy egysoros szerzeménye valamiért nem akart menni, és iszonyúan dühöngtem emiatt.) Mivel nagyon gyorsan haladtam, tizenkét évesen felvettek a konziba, Máthé Klári nénihez. Ott is öt évet töltöttem, majd tizenhét évesen felvételiztem a Zeneakadémiára, ahová másodikba vettek fel.

 

Egy pillanatra álljunk meg. A foci tehát nem csábította el a zenétől. Manapság azonban sajnos nem is a sportok, hanem a televízió és a számítógép vonja szinte teljesen bűvkörébe a gyerekeket. A Ránki-családon belül ismét van egy üdítő kivétel: a kisebbik fiú, a most tizenöt éves Fülöp, aki nem is olyan régen szüleivel, Kocsis Zoltán vezényletével a Művészetek Palotájában Mozart-zongoraversenyt játszott. Úgy néz ki, hogy édesanyja (Klukon Edit) és édesapja hivatását követi. Őt hogyan lehetett rávenni arra, hogy zongorázzon?

 

– Nem kellett rávenni, nem is akartuk rávenni, teljesen magától kezdett zongorázni (nagyobbik fiunk, Soma is zongorázott néhány évig, de az ő érdeklődése másfelé fordult, építésznek tanul). Már kéznél volt itt három zongora (most már kell is, mert háromzongorás műveket is játszunk), sőt, most már négy van… Áll egy kis faház a kertben, a stúdiónk, ott van három hangszer, és a házban is van egy. Régi, öreg Steinway-k, az egyik több mint százéves, ezt szeretem a legjobban. Tehát Fülöp magától ült le a hangszerhez. Hallás után mindenfélét zongorázott és egészen furcsa dolgokra is képes volt: két kézzel ugyanazt a dallamot kánonban, mindenféle elcsúszással játszotta.

 

Szolfézstanárok kedvence…

 

– Igen. Mindennapos volt, hogy az egyik kézzel fele, vagy negyed tempóban játszotta ugyanazt, mint amit a másik kézzel. Sőt, azt is tudta, hogy fütyült egy dallamot, közben dúdolta a kíséretét…

 

Zongoraművésznek készül?

 

– Ő azt mondja… Aztán, hogy mi lesz, azt még ilyenkor nem lehet megjósolni. Most Becht Erika tanítja. Nemsokára megint együtt lépünk majd fel: Dukay Barnabást a Mozart-versenymű előadásával inspiráltuk háromzongorás darabok komponálásra. Eddig négy mű készült el, ezeket mutatjuk be Franciaországban és készül még egy vagy kettő.

 

– Nem zavarják egymást a gyakorlásban?

 

– Edittel két különböző helyen, tehát egy időben is tudunk gyakorolni. Fülöp jelenleg az Eötvös Gimnázium tanulója, ami azt jelenti, hogy legkorábban délután három óra körül ér haza. Addigra egyikünk már befejezi az aznapi teendőjét.

 

Önnek mennyi a napi „gyakorlási adagja”?

 

– Ez nagyon változó, attól függ, éppen mire készülök. 1976-ban, mikor a Stravinsky-koncertemre készültem, talán akkor gyakoroltam a legtöbbet, napi nyolc órát vagy még többet. Mostanában két-három-négy órát — a munka intenzitásától függően. Vannak olyan darabok, amiknél az ujjak fizikai edzése is szükséges ahhoz, hogy az ember végig bírja erővel. Bartók 2. zongoraversenyén minden alkalommal már legalább két héttel az előadás előtt alaposan el kell kezdenem dolgozni azért, hogy koncertkész állapotba kerüljön. Ezt a Bartók-versenyt több mint ötvenszer játszottam, amiből természetesen következik, hogy — mivel nagyon sokszor elővettem — most már egyre kevesebb idő szükséges ahhoz, hogy „formába hozzam”. Ilyen szempontból legkönnyebb dolgom Bartók 3. zongoraversenyével van, amit legalább százötvenszer szólaltattam már meg. Azt bármiféle előkészítés nélkül, azonnal, bármikor el tudom játszani.

 

Térjünk még vissza a tanulóévekhez. Egy kolléganőm mesélte az alábbi történetet, aki Klári néni tanítványaként többedmagával várta, hogy megkezdődjön az órája. Klári néni éppen Önnel foglalkozott, és arra a kérdésére, hogy aznap mit hozott órára, a tizenéves Ránki Dezső úgy válaszolt: „Belenéztem ebbe és ebbe a műbe.” Miután eljátszotta a darabot, Klári néni odafordult a várakozókhoz és úgy, hogy Ön nem hallhatta, csendesen csak ennyit kérdezett: „Ezek után mit mondjak én neki?”[1]Tényleg, mit mondott Klári néni, hogyan tanított?

 

– Ez egy nagyon nehéz kérdés. Azt tudnám idézni, amit Kadosa Pál tanár úr mondott ugyanerre a kérdésre: az a módszere, hogy nincs módszere. Klári néni páratlanul képzett zenész volt. Hihetetlenül sok mindent tudott. Tanításának legfőbb értéke rendkívüli tehetsége volt: rátapintott arra, és meglátta azt, hogy adott pillanatban az illetőnek mit lehet, és mit kell elmondani a továbblépéshez. Néha persze az is előfordult, hogy leszidott. Olyankor megsemmisült az ember…

 

De nem a nem-gyakorlás miatt, ugye?

 

– Nem, az nem nagyon fordult elő, hogy nem készültem. Inkább, ha valamit olykor elnagyoltan vittem órára. Néha első hallásra teljesen banális vagy érthetetlen dolgokat tudott mondani, amiktől mégis hirtelen helyre billent valami — fizikailag és zeneileg egyaránt. Mindig tökéletesen ráérzett arra, hogy mennyire és milyen módon nyúljon bele a dolgokba.

 

Klári néni általános műveltsége legendás volt. Nemrég hallottam, hogy Thomas Mann családjával is kapcsolatban volt.

 

– Igen, férjével együtt rendkívül gazdag szellemi életet éltek. Máthé Miklós is szervesen hozzátartozott a Klári néni-jelenséghez, akit a háta mögött sokan „Klári bácsinak” hívtak. Többek közt jó tollú író is volt: Gedeon Tiborral közösen jelentetett meg 1965-ben egy Mahler-életrajzot, melyben a komponista Budapesten eltöltött éveit részletesen ismertető részt ő írta.  Miklós bácsi inspiráló közegként szerepelt Klári néni körül. Hihetetlenül jó közönség volt.

 

Bent volt az órákon?

 

– Az órákon nem, de nagyon gyakran jártam hozzájuk. Ettünk valamit, és utána mindig zongorázás következett. Ilyenkor az ember teljesen átengedte magát a pillanat varázsának, mert mindketten olyan módon tudták élvezni és értékelni a zenét, ami nagyon sok erőt adott a továbbiakhoz.

 

1969 meghatározó év volt az életében, hiszen azon az őszön, mikor megkezdte zeneakadémiai tanulmányait, megnyerte a Zwickau-i Nemzetközi Schumann-verseny I. díját. Kinek az ötlete volt, hogy induljon?

– Konkrétan nem tudom, de szerintem Klári nénié. Akkor ez úgy zajlott, hogy volt egy verseny- és fesztiváliroda, ahová befutottak a különböző nemzetközi versenyek információi. Ezeket azok a zongoratanárok, akiknek volt megfelelő növendékük, figyelemmel kísérték. Ha jól emlékszem, öten mentünk magyarok. Baranyay László lett a negyedik.

 

Jó évük volt akkor a magyaroknak… Emlékszik még a részletekre? Hány fordulós volt a verseny és hogy mit játszott?

 

– Persze, világosan. A három fordulóból az első kettőn szólóműveket kellett játszani, a harmadik zenekari volt. Az első körben először egy modern német művet játszottam Ernst Hermann Meyertől, majd két kis Schumann-darabot a Fantasiestücke ciklusából (op. 12), végül egy nagyobb lélegzetű Schumann-kompozíciót, a C-dúr fantáziát (op. 17). A második fordulóban egy szabadon választott Beethoven-szonáta (Esz-dúr, op. 27/1), három rövid Chopin-kompozíció (egy-egy etűd, mazurka és noktürn) és ismét egy nagy Schumann-mű következett, nekem a Karneválra (op. 9) esett a választásom. Az utolsó fordulóban természetesen az a-moll zongoraversenyé (op. 54) volt a főszerep. Az 1969-70-es tanév elég nehéz volt, mert egyszerre végeztem a Zeneakadémia első és második évfolyamát, a Zenegimnáziumban pedig a negyedik évet, aminek a végén érettségi vizsgát tettem.

 

A verseny megnyerésével — mindössze tizennyolc évesen — belépőt kapott a nemzetközi hangversenyéletbe. Ezek után pozitívan vélekedik a zenei megmérettetésekről?

 

– Ez valóban jó kezdete volt a pályámnak, de soha többé nem mentem versenyre. Volt szó róla, hogy az 1971-es a budapesti Nemzetközi Liszt-versenyen részt veszek, de végül is nem indultam. Az biztos, hogy a megfelelő versenyek — mint a Csajkovszkij-, a Chopin- vagy a Leeds-i-verseny — az ismertté válás szempontjából hasznosak lehetnek. Ám nagyon sokszor nem az nyer, vagy nem azok vannak legelöl, akik ezt jogosak megérdemelnék. Ez az oka, hogy csak egyetlen egyszer vállaltam versenyzsűrizést, pár évvel ezelőtt Zürichben, az Anda-versenyen. Ott is minden zsűritag a saját növendékét akarta előtérbe helyezni…

 

Immár versenygyőzelemmel a tarsolyában folytatta tanulmányait a Zeneakadémián Kadosa Pálnál. Ahogy fentebb már szó esett róla, Kadosa tanár úr nem egy meghatározott módszer szerint oktatott, mégis megkérdezném, hogyan tanított? Előjátszott, mutatott dolgokat?

 

– Állítólag régebben nagyon aktívan tanított, sokat zongorázott az órákon. Amikor Kocsis Zoltánnal hozzájártunk (később Jandó Jenő is csatlakozott hozzánk), már nagyon keveset játszott elő, elsősorban a jelenlétével tanított. Sok fontos dologra mutatott rá, olykor pedig az apróságoknak tűnő megjegyzéseiből következtethettünk a lényegesre. Az egész lényéből olyan fokú tudás áradt, olyan tisztelete a zenének és a kultúrának, hogy már csak a jelenlététől is sokkal gazdagabb lettünk.

 

1973-ban kapta meg diplomáját, és azóta töretlenül ível zongoraművészi pályája, melyet a legmagasabb állami és művészeti kitüntetésekkel ismertek el. Azt hiszem, életének egyik nagy ajándéka, hogy feleségével, Klukon Edittel immár negyedszázada adnak négykezes és kétzongorás hangversenyeket. Ez hogyan kezdődött?

– Először 1982-ben játszottunk együtt, három alkalommal: kétszer vidéken és egyszer a Fészek Klubban. Ezen koncertek második felében Brahms összes keringőjét előadtuk, ami ötvenhét darab… Utána három év szünet következett. Aztán kaptunk egy felkérést Lukin tanár úrtól, hogy játsszuk el Liszt Mazeppájának a szerző által készített négykezes átiratát a Zeneakadémia Kupola-termében. Innét datálható rendszeressé váló közös fellépéseink kezdete.

 

Hány koncertet jelent ez évente?

 

– Nagyon változó. Volt olyan évünk, mikor harminc alkalommal szerepeltünk együtt, de van, amikor ez a szám sokkal kevesebb.

 

Ön milyen gyakran lép pódiumra?

 

– Az utóbbi negyven év átlaga évi 60-65 koncert, aminek kb. a kétharmada külföldön hangzik el.

 

Ezek nagy része szóló-, zenekari-, illetve feleségével közös hangversenyek. Az „egyéb” kamarazene is megjelenik repertoárjában?

 

– Igen. Rendszeresen játszom másfajta kamarazenét is. Az elmúlt évek során felléptem a Bartók, a Keller, a Takács Vonósnégyessel, meglehetős folytonossággal Perényi Miklóssal, de a legtöbb hangverseny-fajta valóban a fentebb említettek közül kerül ki. Ezen a nyáron érkeztem pályafutásom 2500. koncertjéhez.[2]

 

Ehhez szívből gratulálok. Egyébként honnan lehet ezt ilyen pontosan tudni?

 

– Édesapám kezdte vezetni hangversenyeim krónikáját. Évtizedekig pontosan feljegyezte hol, mikor, mit játszottam. Pár évvel ezelőtt vettem át tőle ezt a feladatot.

 

– Értelmetlen lenne azt kérdeznem, hogy van-e kedvenc zenetörténeti korszaka, hisz repertoárja rendkívül széles, a barokktól a 21. századig ível. Dohnányi zongoraművészi pályáját kutatva azonban nyilvánvalóvá vált számomra, hogy neki is voltak kedves zeneszerzői és zeneművei. Ránki Dezsőnél mindjárt lenne két tippem is, Schumann C-dúr fantáziája és Liszt h-moll szonátája. Talált?

 

– Mind a kettő köztük van. Van néhány zeneszerző, akik különösen közel állnak hozzám – Bach, Haydn, Schumann, Liszt, Debussy, Ravel, Bartók –, de inkább művekhez kötődöm. Azok listája viszont nagyon sok, lehetetlen mind felsorolni.

 

Schumann mivel fogta meg Önt?

 

– Nehéz ezt megfogalmazni. Talán egy koncertélménnyel tudnám ezt az érzést megvilágítani. Hallottam egy dalestet, melynek első félidejében Brahms-, a másodikban Schumann-dalok hangzottak el. Előrebocsátom, hogy nagyon szeretem Brahmsot, de mikor Schumann zenéje megszólalt, olyan hatást keltett bennem, mint mikor kinyitják az ablakot és friss levegő árad be. Mindig csodálatos és költői dolgok történnek Schumann-nál. Valami hasonló van Haydnnál is. Liszt egészen különleges, nála főleg azokat a darabokat szeretem, amik kevésbé ismertek.

A kevésbé ismert darabok felé fordulását, ezek nagyközönség elé tárásának szándékát a Rádió Márványtermében rendezett 2009-es Haydn- illetve a 2010-es Schumann-hangversenyén is felfedezni véltem, utóbbin a Jugendalbum szinte ismeretlen darabjai is megszólaltak.

 

– Ezek a darabok egyszerűen a kezembe akadtak, és arra gondoltam, miért nem játsszák őket soha koncerten. Gyöngyszemek ezek, csodálatos kis darabok, minden lényeges schumanni gondolat megtalálható bennük. Hihetetlenül finomak az árnyalatai, a fordulatai, melyeket kétlem, hogy egy zeneiskolás vissza tudna adni. Ez persze nem szabad, hogy akadálya legyen annak, hogy alsó fokon is tanulják ezeket a darabokat, mert ez lehet az első lépés Schumann megismerésének útján.

 

– E darabok előadásával számomra a pódiumról tanítás attitűdje is megjelent. Mi a helyzet a hagyományos értelemben vett tanítással?

 

– Majd’ tíz évig tanítottam a Zeneakadémián. Kadosa tanársegédjeként kezdtem, de egy pár év után a sok utazás, koncertezés mellett már nem fért bele az időmbe. Az utolsó két évben már csak egy növendékemet, Hargitai Imrét tanítottam.

 

Lesz folytatás?

 

– Lehet, hogy majd sor kerül rá egyszer, de most egyelőre nem tervezem.

 

– Ha senki nem szab meg semmit és teljesen szabad kezet kap egy hangverseny műsorának összeállítására, milyen szempontok szerint állítja össze a műsort?

 

– Akkor nagyon nehéz dolgom van. A program összeállítása ilyenkor mindig hosszú időt vesz igénybe, mert rengeteg tényezőt mérlegelek, például a kompozíciók hangulatát, felépítését, a hangnemek vonzását, a karakterek fejlődését, amik aztán a teljes hangverseny ívét adják. Nem elég darabok egymásutánját megszólaltatni, hiszen egyik mű a másik hatását könnyen tönkreteheti. Arra törekszem, hogy a koncert műsora szerves egészet képezzen.

 

Van-e még olyan mű (most nem a kortársakra gondolok), amit még nem játszott és szeretné megtanulni. Vagy már mindent eljátszott, amit akart?

 

– Dehogyis! Állandóan újat szeretne az ember tanulni. Sokszor van, hogy bizonyos művek előadására felkérnek, aminek örömmel teszek eleget. Bizonyos nehézség abban rejlik, hogy meghatározott időre a legjobb formájában legyen a darab. Nehéz kiszámítani, hogy éppen akkor legyen kedvem egy adott művet gyakorolni.  Másrészről az elmúlt években sikerült begyűjteni a zongorairodalom túlnyomó részének kottáit, tehát itt minden kéznél van. Sokszor előfordul mindkettőnkkel, hogy csak úgy kiválasztunk valamit. Múltkor például Edit zongoráján tizennégy Liszt-kötetet láttam, ezeket nézte át. Az ember nem tud betelni. Az már ritkábban fordul elő, hogy ismeretlen darabot nekiállok megtanulni, de a tanulási folyamatnak szerencsére úgy sincs soha vége.

 

Ha már Liszt szóba került, jövőre a komponista születésének bicentenáriumára emlékezünk. Klukon Edit és Ön évforduló nélkül is nagyon sokat tettek Liszt kétzongorás, illetve négykezes műveinek, sőt átiratainak népszerűsítéséért is, gondolok itt a Via Crucis és a Faust szimfónia kétzongorás változatára, a Les Préludes és a Mazeppa négykezes verziójára vagy Beethoven 9. szimfóniájának átiratára. Milyen Liszt-hangversenyeken lépnek fel a közeljövőben? Úgy láttam, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum rendezvényein többször is szerepelnek.

 

– Igen, onnét is kaptunk felkérést. Fogunk külföldön is játszani, többek közt Weimarban, a Liszt Akadémia jubileumi sorozatának keretében, de máshol is. Nemrégen adtunk meg öt különböző Liszt-műsort különböző helyekre. Ami új lesz repertoárunkban, az a Karácsonyfa című ciklus négykezes változata Liszt átiratában. Ebből még összkiadás sem létezik. Mi évfordulótól függetlenül is játsszuk Liszt műveit, de ilyenkor jó alkalom adódik arra, hogy a szerző ritkábban előadott kompozícióira irányítsuk a figyelmet.

 

Végül arra kérném, hogy a PARLANDO olvasóival osszon meg néhány olyan esetet, amikor különleges, netán humoros esemény tette emlékezetessé fellépését, amikor valami váratlan esemény miatt nemcsak a zongorázásra kellett figyelnie. Dohnányival kapcsolatban számos ilyen történet ismeretes, például egyszer áramszünet miatt teljes sötétségben fejezte be a műsorát…

 

– Ilyen esetem nekem már kétszer is volt. Egyszer Győrben, a régi színházban játszottam Mozart Esz-dúr (Jeunehomme) zongoraversenyét (K. 271). Éppen befejeztük a művet, amikor meghajlásom pillanatában nemcsak a teremre, de az egész városra sötétség borult. A taps tovább folytatódott, közben azon gondolkoztam, most mit csináljak, hogy ez a sok ember ne ijedjen meg a sötétben. Visszaültem, és teljesen vakon eljátszottam egy egész Mozart-szonátát, a Sonata facile-t (C-dúr, K. 545). Soha azelőtt, és azóta sem volt akkora sikerem ezzel a szonátával…

          A másik ilyen eset Tenerifén történt, ahol Perényi Miklóssal adtunk Beethoven-szonátaestet. Itt koncert közben aludtak ki a fények — pedig a kamaradarabokat hagyományosan kottából játsszák… Nos, én tisztességgel helytálltam, Perényi viszont szárnyakat kapott és csodálatosan játszott a vaksötétben. Végül aztán hoztak egy telepes lámpát.

          Volt másfajta kalandom is, ezúttal Székesfehérváron, egy zenekari koncert alkalmával. Szokásommá vált, hogy a hangversenyek előtt mindig az utolsó pillanatban öltözöm át a fellépő ruhába. A zenekar a Haffner-szimfóniával indította az előadást, s már az utolsó tételbe kezdtek (ami kevesebb, mint öt perc), amikor elkezdtem öltözni. Akkor vettem észre, hogy otthon maradt a frakknadrágom… Mivel a színházban léptünk fel, tettem egy kétségbeesett kísérletet, hogy ez alatt a rövid idő alatt szerezzek valahonnét egy fekete nadrágot, és elrohantam a kellékesekhez. Szerencsémre éppen akkor volt műsoron egy olyan darab, amiben négy hölgy fekete nadrágkosztümöt visel. Ezek közül egyedül Schubert Éva nadrágja volt rám jó. A baj csak az volt, hogy egy kissé áttetsző és meglehetősen testhez simuló anyagból készült. Nem csoda, hogy a pódiumon mindig igyekeztem a zongora mögött elbújni. Sok-sok évvel az eset után, tavaly meséltem el a nadrág-történetet Schubert Évának…

 

Kovács Ilona

 



[1] A történetet Tury Mihályné Brogyay Ágnesnek, a Dohnányi Ernő Zeneiskola (Budapest XVIII. kerület) zongoraművész-tanárának köszönöm.

[2] 2010. július 24., Fertőd-Eszterháza – Esterházy-kastély. A műsorban Joseph Haydn, Liszt Ferenc, Claude Debussy és Robert Schumann zongoraművei hangzottak el.