Zeneelmélet a művészetoktatásban –
művészetoktatás a normák nélküli társadalomban*
K |
ollégákkal
folytatott eszmecserék legalább fél évtizede szinte egybehangzóan, tényként
utalnak a hallgatók előzetes tudásának, készségszintjének, elsajátítási
motivációjának szignifikáns hanyatlására. Ez az egybecsengés több mint elégséges
indok egy ezzel foglakozó tanácskozás megszervezésére. Választ keresve a korreferátumok
tematikájához segédletként megadott kérdésekre, megfontolásra ajánlom
meggyőződésemet, miszerint a zeneelmélet különféle problémái mögött szélesebb
érvényű szakmai, felsőoktatási, művészeti, értékrendi és társadalmi problémák
húzódnak. E problémák rosszul definiáltak, egymástól nehezen választhatók el,
mégis foglalkoznunk kell velük, mivel mélyen benyúlnak az órák, kurzusok
színterébe, tükröződnek oktatói dilemmák, hallgatói reakciók és attitűdök
széles körében. Ha csak a szűken vett szakmai kérdésekkel foglalkoznánk,
hasonló hibába esnénk, mint ami a Kodály-koncepció gyakorlati alkalmazását
érintő egykori viták jellemzője volt,[1] nevezetesen,
hogy az iskolát tanárok és diákok zárt laboratóriumaként tételezve nem kezelték
valós súlyukon a társadalmi körülményeket, amelyek egyre magasodó gátját képezték
a kodályi elvek érvényesülésnek. Mondandóm mögött tehát az a felismerése áll,
hogy problémáinkat kétféle megközelítésben szükséges vizsgálni:
1.
ami nem az
oktatón múlik: a társadalmi és szakmai környezet jellemzői;
2.
ami az oktatón
múlik: zeneszemlélet és alapelvek a kurzusmunkában.
Először
tehát vessünk pillantást munkánk tágabb szakmai és társadalmi környezetére,
illetve annak elmúlt évtizedekben lezajlott változásaira. A középpontba
mindenképp az értékrend problémái
kívánkoznak, e problémák hatása a mi témánktól távolodva vagy ahhoz közelítve
egyaránt meghatározó marad. Az alapvetően megváltozott információ-áramlási
feltételek közepette kibontakozott pluralizmus, a fogyasztói társadalom
szerveződése és működése radikálisan kikezdte, illetve átalakította az érték fogalmát. A neoliberális retorika
egyik alapfogalma az értéksemlegesség.
Utóbbi valójában az értékválasztások hiánya, amiből viszont egyenesen
következik a kultúra létfeltételeinek megrendülése. Ahol minden egyformán
értéknek számít, ott valójában semmi sem érték, túl azon a piacinak nevezett
értéken, amely egy hipermarket-szerűen felépülő információs térben – elvben
bárki számára elérhetően – kínálja magát.[2] Vegyük
észre, hogy az utóbbi évtized során mennyire elharapózott a kulturális termék kifejezés használata.
Ebben a közegben bármely felsőoktatási képzési program is termék, amelyet az
intézmény megpróbál eladni a vevőknek, a mindent uralma alá vonó piac itt nem
részletezendő szereplőinek, a megrendelőként esetlegesen fellépő államtól a
potenciális hallgatókig. Mi magunk is a termék részei vagyunk naprakész vagy ásatag
tudásunkkal, lelkiismeretességünkkel vagy hanyagságunkkal, meggyőző vagy
bizonytalan fellépésünkkel, kommunikációs képességeinkkel, publicitásunkkal,
szerényebb vagy jelentősebb szakmai reputációnkkal.
Pedig a kultúra lényegénél fogva
ellentétes a piaci (vagy fogalmazzunk így: materiális) értékek kultuszával. A
kultúra magába foglalja valamely közösség
generációk végtelen során át formálódott meggyőződéseit, közösként elfogadott
preferenciáit, szokásrendjét, attitűdjeinek összességét. A kultúra az egyéni
viselkedéstől a legmagasabb rendű művészi tettekig számtalan színtéren és módon
manifesztálódik a közösség életében,
kijelölve a kívánatos és tolerálhatatlan emberi megnyilvánulások határait,
territóriumait. Évezredes tapasztalatokon nyugvó előzetes tudásunk és a modern
társadalomtudományi kutatások[3]
egybecsengő, meglehetősen pontos képet adnak arról, ahogy az egyén
felnövekvőben megtanul adott kultúra részesévé, egyben formálójává is válni.
Hosszú tanulási folyamat ez, amely az egyéntől
bizonyos önkorlátozást, fegyelmet követel. Cserébe a világ, az élet magasabb
szintű megértésével, intenzívebb megélésével ajándékoz meg, bizonyos
spirituális régiókba való bebocsáttatást kínál. A pluralista,
fogyasztótársadalmi felfogás erről a hosszú tanulási folyamatról nem vesz
tudomást, illetve jól felfogott gazdasági érdekből nem támogatja azt. A
túlfogyasztásra és hedonizmusra épülő neoliberális gazdasági rend elemi
feltétele, hogy a társadalom meghatározó részét egyéniségüket divat-trendekhez
igazodó felszíni attribútumokban kereső, külső
kontrollos egyedek alkossák, ne pedig autonóm, autotelikus személyiségek.
A felsőoktatás piacosításának
hatásairól, az elitképzés működési feltételeinek szűküléséről a humán- vagy
éppen természettudományokat művelő kollégáink sem nyilatkoznak hízelgően. Mi
azonban, művészeti képzésben tevékenykedők, különösen nehéz helyzetbe
kerültünk. Miért? Gondoljuk át, milyen domináns média-üzenetek veszik körül a
felnövekvő nemzedékeket! A technokraták jövőképe világos: egy életpálya során
háromszor-négyszer kell szakmát, foglalkozást váltani, aki erre nem lesz képes,
az a perifériára szorul, tengődni fog. Az üzenet a változó körülményekhez való
szakadatlan alkalmazkodás, a villámgyorsan materiális haszonra fordítható
tudás, illetve az ezt támogató kognitív képességek fontosságát emeli ki. Arról
nem esik szó, hogy mindez a szakmai, földrajzi és kulturális kötődések
elsorvadásával jár, arról meg végképp nem, hogy milyen jövőre számíthatnak azok
a szakmák, melyekben a csúcsteljesítmények gyakran több évtizedes kitartó
tanulási, önfejlesztési folyamatokhoz kötöttek. Vajon a technokrata
fogalomrendszerben értelmezhető-e egyáltalán a hivatás szó? Itt és most szükségtelen amellett érvelnem, hogy a
zene művelése generációk során át felgyülemlett tapasztalatok, olykor
aszkétikus energia-koncentráció és élethosszig tartó elkötelezettség függvénye.
Ebben rokonság mutatkozik a kultúrába való bevonódás már érintett
folyamataival, bár nyilvánvaló, hogy a professzionális zenélés esetében sokkal
inkább tudatos, elkötelezett és irányított folyamatokkal számolhatunk.
Tehát: hogyan illeszkednek a
muzsikus-pálya követelményei a fogyasztótársadalmi értékrendbe, azaz hogyan
viszonyulnak egymáshoz a hallgatóinkat általunk és a külvilág által érő
hatások? Diszharmóniát, már-már antagonisztikus viszonyt tapasztalunk a két
szemlélet között. De mielőtt ezt belátva végletes következtetésekre jutnánk,
keressünk érveket, munkánk értelmét megerősítendő. Ilyen érv lehet már maga a
puszta tény is, hogy ma is évről évre akadnak tizenévesek, akik a zenei pálya
kockázatai ellenére vállalják a más szakmákénál jóval nagyobb idő- és
energia-befektetést diákéveikben. Ilyen megerősítő érvhez juttat a felismerés,
hogy a korszerűnek mondott fogyasztótársadalmi, piaci – az egyéneket,
közösségeket, gazdasági rendszereket egyképpen jól érvényesülőkre és
lemaradókra felosztó – szemlélet valójában az ennek alapján élők lelki
egészségében is súlyos károsodásokat generál. A károsodások okaival és
folyamataival többek között a pozitív pszichológia[4] is
behatóan foglalkozik. A pluralizmus,
illetve multikulturalitás lelkes
híveit talán elkedvetlenítené, ha – komolyan vehető definíciók hiányában –
megpróbálnák egyszer lelkiismeretesen feltérképezni mindazokat a társadalmi/kommunikációs
tartalmakat, amelyek fedőfogalmaiként ezek a kifejezések használatosak. A
sokszínűség, tolerancia és kölcsönös érdeklődés feltételezett helyein nagyrészt
kicsinyes partikularitást, cinikus relativizmust találnának, a kultúrák
kölcsönös megértése pedig nem egyéb néhány kivételes szellemi teljesítmény
téves általánosításánál; társadalmi léptékben puszta illúzió, vagy a
jellegzetes fogyasztói attitűdhöz igazított fogalom-torzítás.[5] Ha
olyan jól definiált fogalmat keresünk, amely a modern tömegtársadalom
működéséről, egyén és közösség, egyén és eszmék viszonyáról szerezhető
észleleteink széles spektrumában magyarázó erővel bír, az anómia[6] kínálkozik legmegfelelőbbként: az egyén ellentmondó, elérhetetlen
vagy jelentéktelen célokat lát maga előtt, emiatt az általános irányvesztés
állapotába jut, üresség, apátia, vagy akár a hiábavalóság érzése keríti
hatalmába.
Nekünk egyrészt fokozottan számolnunk
kell a cselekvési célok ellentmondásosságával, és azzal a zavarodottsággal,
szorongással, irányvesztéssel, amely az értékrendi konfliktus és
egzisztenciális bizonytalanság egyenes következményeként eluralkodhat
diákjainkon. Ugyanakkor éppen a választott hivatásukhoz kötődő pozitív tartalmak
nagyon erős védőfaktort is
jelenthetnek számukra a társadalmi léptékű anómia romboló hatása ellen. A
technokrata/fogyasztói és a művészeti/spirituális értékrendek antagonisztikus
viszonyát megtapasztalva, majd tudatosítva el kellene jutniuk az előbbiek
végérvényes meghaladásáig ahhoz, hogy tiszta szívvel, kételyek nélkül rászánhassák
magukat az utóbbi szolgálatára.
Ez az emberi minőséget érintő döntő
változás mindenkinek akkor sem sikerülhetne, ha ehhez tanáraik folyamatosan
biztosítanák a szükséges segítséget – de tudhatjuk, ez sincs mindig így.
Hallgatóink eseti döntései a felsőoktatásban töltött idejük felhasználásáról
előre jelzik, kirajzolják hosszú távú fejlődésük vagy megrekedésük
alternatíváját. Ezek a döntések némi leegyszerűsítéssel kétféle stratégia
alapján születnek: az egyik a képességek kibontakoztatását, a szakmai fejlődést
állítja a középpontba – a másik az egzisztencia, a pénzben is mérhető karrier
építgetését. Semmi nem könnyebb manapság, mint a szülői ház anyagi
nehézségeire, a létbizonytalanságra hivatkozva ignorálni az első, az igazán
messzire vivő stratégia követelményeit. És mivel nem turkálunk hallgatóink
zsebeiben, nincs jogunk tagadni annak elvi lehetőségét, hogy némelyeknek valóban nincs más választásuk, mint
aprópénzre váltani valójában még meg sem szilárdult tudásukat, minimalizálni
energia-befektetésüket és jelenlétüket, tehát korszerűen, hatékonyan
kezelni az itt rájuk váró feladatokat. Hallgatóink kisebb része eleve
rezisztens a fogyasztói kultúra diktátumaival szemben, családjuk, neveltetésük
már felvértezte őket az ahhoz szükséges bátorsággal, hogy szembeszegüljenek a
trenddel. Sokkal többen vannak azonban, akik hezitálnak, vívódnak a kétféle
stratégia között, esetleg tudják is,
hogy mi lenne a helyes döntés, de nincs kellő erejük meghozni azt, a
gyakorlatban végigvinni következményeit. És valószínűleg meghatározható lenne
azoknak a köre is, akiknél esély sincs a felemelkedésre, a tömegigényekkel való
szembehelyezkedésre – egy másik gondolatmenetet igényelne a kérdés, hogy van-e
keresnivalójuk nekik is a művészeti pályán.
A művészeti felsőoktatás feladatai
között a legfontosabbak egyike a jó stratégiai döntések elősegítése, és az
ehhez okvetlenül szükséges értékrend intézményi, ha úgy tetszik, testületi
képviselete. Itt azonban egy újabb problémába ütközünk. Már hallom, ahogy
lehurrognak a pluralizmus hívei: intézményi értékrend? Hát még mit nem!
Dolinszky Miklós fogalmazta meg[7] John
Cage nézeteit elemezve: „annak a baloldali hagyománynak vonzáskörébe került,
amely a rend megnyilvánulásait a hatalom megnyilvánulásainak tekinti”. Ebben az
értelemben valamely intézményi-szakmai hagyomány számonkérése eleve az egyéni
szabadság fenyegetéseként interpretálódik a közbeszéd meghatározó
szegmenseiben. És ahogy a posztmodern tömegtársadalmakban reflex-szerű a
problémák demagóg gondolatpályákra terelése, a mi szakmai köreinkben is csábító
azzal érvelni, hogy egy ilyesféle testületi szellem a felsőoktatásban
ízlésbeli és metodikai kérdések diktatórikus egységesítésével lenne azonos. A
csúsztatás lényege itt az, hogy a moralitás, minőség, eltökéltség és pedagógiai
attitűd szintjét érintő nélkülözhetetlen igényeket egy olyan alacsonyabb
szintre transzponálja, ahol azok már valóban vitathatóak. Így lehet
diszkreditálni az olyasféle felvetéseket, amelyek bizonyos liberálisan kezelt,
az intézményi-szakmai értékrend hathatós képviseletével valóban
összeegyeztethetetlen jelenségeket érintenek az oktatók fizikai és lelki
készenlétével, odaadásával, munkafegyelmével, következetességével kapcsolatban.
Pedig ezek azok az elsődleges jellemzők, amelyek bármely képzőhelyen magatartásmintákat
szolgáltatnak, leképeződnek a hallgatói munkavégzés vállalt normáiban, és
életre szólóan eldönthetik egy-egy muzsikus-pálya célrendszerét. Ahhoz, hogy legalább
esély maradjon a zenész-hivatás alapvető értékeinek hiteles képviseletére, hathatós
művelésére, a jelenleginél lényegesen tisztább, átgondoltabb, átláthatóbb,
következetesebb működésre, egyszóval koherenciára
lenne szükség.
Ha az eddigi gondolatmenetből ránk
háruló terheket tisztázzuk magunkban, akkor – és csak akkor – van értelme
leszűkítenünk vizsgálódásunkat a zeneelméleti kurzusok belső problémáira. A
következőkben néhány olyan tézist fogalmazok meg, amelyek e problémák okait,
kezelésük, megoldásuk lehetőségeit érintően saját véleményemet tükrözik.
Ha
vizsgálat tárgyává teszünk – márpedig pályánk során folyamatosan ezt kell tennünk
– valamely kurzus-sorozatot, valamely adott oktató elvárásait, valamely felvételi vagy éppen kimeneti
követelményrendszert, a legfőbb szempont mindig az kellene, hogy legyen: az
elvárások mennyiben segítik elő hallgatóink jobb zenészekké válását! A fő
kérdés nem az, hogy a zeneelméletet, mint valamiféle zártnak gondolt diszciplínát
milyen mértékben képesek elsajátítani a hallgatók, hanem, hogy amit
elsajátítanak – lett légyen több vagy kevesebb –, beépül-e zenei világképükbe,
segíti-e őket konkrét előadói vagy zenetanári döntéseikben, végső soron
kimozdítja-e őket egy szűklátókörű, technicista zenei szakmunkás-létből, vagy
sem.
Az
említett szakmunkás-lét meghaladásának elemi feltételei:
1.
Fejlett hallás,
amely kiterjed a zene számos paraméterére, úgy mint hangmagasságok – dallami,
harmóniai struktúrák –, ritmika és metrika – beleértve a súlyrend és
artikuláció jellemzőit is –, hangszín- és regiszter-komponensek, stb.
2.
A hallást
támogató memória, amely lehetővé teszi az azonosság, hasonlóság,
különbség-kategóriák felismerését, valamiféle személyes példatár, asszociációs
rendszer létrejöttét.
3.
A zene
reprezentációs szintjei közötti kapcsolatok szilárdsága (azaz az írás, olvasás
és a hangzó anyag közötti áttételek kiépültsége, biztonsága).
4.
A tömbösítés
rutinja, amely (főként a kottaolvasás során, de olykor auditív impulzusok
kezelésekor is) lehetővé teszi nagymennyiségű információ befogadását,
kezelését.
5.
Az analitikus
képességek fejlettsége, vagyis az a rutin, amely révén izolálni tudjuk egy
komplex probléma elemeit, illetve az izolált elemeket képesek vagyunk egymásra
vonatkoztatni és szintézisükben látni.
6.
Az előzőekben
részletezett feltételek meglétéből fakadó azon képesség, amely révén egy
teljesen ismeretlen zenei jelenséggel való találkozáskor is találunk eszközöket
az analitikus feldolgozásra, ekképpen az újdonságot integrálni tudjuk meglévő
zenei világképünkbe.
Nyilvánvaló,
hogy a zenelmélet-tanítás akkor válhat hasznossá, ha metodikáját, programját,
feladatait ennek a képességrendszernek az előterében határozza meg.
3. Az eszközöket, módszereket és követelményeket akkor
állíthatjuk e célok szolgálatába, ha a részterületeket, részképességeket,
részfeladatokat képesek vagyunk a holisztikusan felfogott művészi zene egészére
vonatkoztatni.
A
tradicionálisnak vélt gyakorlatban a zenét részterületekre bontjuk azzal a
megokolással, hogy így a komplexitásból adódó, kevéssé járatosak számára
nehezen kezelhető, összetett problémák részletenként haladva könnyebben
megoldhatók. Ha majd aztán az ekképpen létrehozott redukcionista probléma-rendszerben
jól eligazodik a jelölt, szóba kerülhet a magasabb szintű problémákkal való
találkozás. A baj csak az, hogy az esetek többségében a visszavezetés a valódi
zene világába már elmarad, mivel leragadunk a redukált, de egyben elvont
problémák megoldásánál. Hadd emlékeztessek Dobszay László találó kifejezésére[8] – kés-villa gyakorlatok – amivel ő a
jelenkori zenepedagógia azon alapvető tévedésére reflektált, hogy a problémákat
nem előfordulási helyükön, hanem egy művi környezetben kívánja megoldani. Csakhogy
a kontextusukat vesztett jelenségekhez kapcsolódó trénig rombolja a növendékek
esélyeit a kontextus iránti fogékonyságra, az így szerzett tudás nehezen, vagy
alig transzferálható. Ráadásul a gyakorlatból nehezen levezethető helyzetek
csökkentik a hallgatók belátási hajlandóságát aziránt, hogy amit kínálunk
nekik, az tényleg javukat szolgálja. Végül a hasznosnak szánt stúdium
állóháborúvá merevedik, egyik oldalon az immár stopperral felfegyverkezett
oktatóval, a másikon az ezer más követelmény között ezt is kipipálni, megúszni
vágyó, tökéletesen motiválatlan hallgatókkal. Tudom, hogy szakmánk jobbjai rég
túlléptek már ezen az állapoton, vagy inkább soha, egyetlen órán sem
azonosultak e szemlélettel, remélhetőleg sokan ismerik ama kiváló kollégák
által publikált tananyagokat, amelyek épp e probléma megoldási lehetőségét
kínálják. De azt is tudom, hogy ma is vannak, akik a kés-villa gyakorlatok
erőltetését tartják a „bevált, sokszor bizonyított” helyes útnak.
Nem
kérdés, hogy korrekt fogalomrendszer kialakítása, egyfajta fogalmi háló felépítése
az analitikus készségek fejlesztésének kulcskérdése. De kellően rugalmas
fogalmi hálóra van szükség ahhoz, hogy az bármilyen zenei jelenségre
alkalmazható legyen. Ha eleve redukcionista igénnyel vágunk neki a
fejlesztésnek, azzal a praxishoz fűződő hiteles kapcsolatot veszélyeztetjük.
Külön megfontolás tárgya lehet, hogy ez az elv miként érvényesíthető a képzés
különböző szintjein, tehát, hogy esetleg a kezdő zenetanulóknál még elfogadható
lenne a szándékos redukcionizmus, majd aztán a képzés valamely magasabb fokán
jöhet a nagy hátraarc, feltárható, hogy ami eddig így volt, az mégsincs egészen
így…
Ehhez azért megint egy
Dobszay-hivatkozás kívánkozik,[9]
mégpedig egy a középkori magyar iskola elemzéséből leszűrt megállapítása.
Eszerint a pedagógia eredményessége nagyrészt abból fakadhatott, hogy eleink a
gyerekeket az első pillanattól a liturgikus zene teljességével, mondhatni,
felnőtt világával szembesítették, amiből persze ki-ki szellemi fejlődési
fázisának megfelelően kevesebbet vagy többet volt képes befogadni. De a cél, a
megteendő út képe kezdettől világos volt. Ami pedig a felsőoktatást illeti:
ugyan mire várhatunk még, hogy szembesítsük hallgatóinkat a zene világának
teljességével, bonyolultságával? Az a fogalomrendszer, amely csak a zenei
valóság nagy részének ignorálásával tartható használatban, valószínűleg nem
jó.
Ugyanezen
problémára most más oldalról reflektálok. Ha zenei világképünkben kemény
szabályok köré szerveződik a zene feltárása, akkor az egyes zeneszerzői tettek
aszerint minősíttetnek, hogy adott zenemű, részlet megfeleltethető-e
egyáltalán, s ha igen, milyen mértékben az általunk felállított vagy készen
kapott szabályrendszernek. Zenei örökségünk azonban sokkal hajlékonyabb,
kreatívabb rendszert képez, semhogy ilyen megközelítéssel jól feltérképezhető
lenne. Mai ismereteink szerint a zenén kívül is jobbnak látszik
szabályszerűségeket, statisztikai valószínűségeket tételezni, az események
bizonyos eloszlási rendjét, gyakran ismétlődő, ritkább, vagy teljesen egyedi
mozzanatokat regisztrálni. A zenével kapcsolatban még nagyobb körültekintésre
van szükség: egy kialakult, adott korra jellemző gondolkodásmód, ízlés,
formula-készlet, elvárás-rendszer – nevezzük zenei köznyelvnek – nagyrészt
megfelel a zeneszerzői gondolkodás alapjaként. De ki tiltaná meg Haydnnak vagy
Mozartnak, hogy bizonyos mértékben átlépje ennek a nyelvi közegnek a határait
(nem is beszélve az originalitást elsődleges értékként kezelő későbbi korok
szerzőiről)?
A vázolt szemléleti különbség nem csak
az „igazság” keresése okán említendő. Most sokkal fontosabb nekünk a pedagógiai
következmény, vagyis az, hogy mindenben sémákat kereső, ebben az értelemben az
előadói és tanári sémák másolására ösztönző, vagy rugalmas, a sokféle
alakzatban is értelmezhető, általánosítható tapasztalatokat felfedező és
felfedeztető megközelítéshez szoktatjuk hallgatóinkat. Az elsőből egy zavaróan
bonyolult, az átláthatatlanság benyomását keltő zenei világkép fakad, a másodikból
egy elemző kreativitásra építő, autonóm gondolkodásmód.
6. Átfogó
zeneszemlélet nem alakítható ki a zeneirodalom felparcellázásával, a szakok
szerinti különbségek növelésével.
Közhelyszerű
és lehangoló tapasztalat, hogy a zenéhez hozzáférés lehetőségeinek bővülése
mintha már-már negatív korrelációt mutatna a zenei érdeklődés és látókör
kiterjedtségével. Ennek a zeneelmélet tárgykörén jócskán túlmutató okai vannak,
részben az előadás első szakaszában érintettek, részben a művészetoktatás (első
sorban is a hangszeres képzés) torzulásaival magyarázhatók. Hallgatóink a
zeneirodalom elképesztően kis szeletkéin nőnek fel, nem saját tapasztalatokból
szűrik le stílusismeretüket, még saját hangszerük irodalmára sincs elégséges
rálátásuk. A művészetoktatás is a másodlagos kultúrák jellegzetes csapdájában
vergődik. A zeneelmélet-oktatásnak nem lehet feladata, hogy erre a
beszűkültségre még rá is erősítsen. A könnyebb ellenállás útja: képezzünk csak
okarinásokból álló tanulócsoportot, ahol kizárólag okarina-műveket elemzünk,
nehogy más, ismeretlen hangszerek irodalmával, idiómáival is szembe kelljen
nézniük (bár ennek a szembesülésnek más természetes közege is volna, amennyiben
a kamarazene-oktatás virulens lenne,
de legalább fontosságához közelítő értéket tulajdonítana neki a magyar
zenészképzés vertikuma). Az örökzöld szegregációs vitát bizonyára előre
lendítené, ha pontosan definiálnánk, mennyivel és miben lehet gyengébb,
felkészületlenebb az okarinás, mint a szájharmonikás, hol helyezkedik el a
rangsorban a köcsögdudások szegmense. Mindannyian tudjuk azonban azt is, hogy
akadnak rendszeridegen okarinások és köcsögdudások is: túl jók, túl rosszak! Ha
azonban abból indulunk ki, hogy gyakorlati tevékenységük egyes részleteiben (és
ennek megfelelő zeneelméleti
feladat-teljesítésükben!) különböznek ugyan egymástól, de a zene, amelyre
vonatkoztatniuk kellene munkájukat, zenész-mivoltukat, mégiscsak ugyanaz, akkor
ezek a rendszerhibák már egyenesen örömünkre fognak szolgálni.
7. Az előzetes tudás hanyatlása, a hallgatói
felkészültség szóródása nyomán az intézmények működésének kulcskérdésévé vált a
hangsúly-áthelyezés a felvételi szintszabályozásról a kimeneti
minimum-követelmények meghatározására.
Számolnunk
kell azzal, hogy a közoktatás problémáinak is kiszolgáltatott művészetoktatás
tovább nehezedő körülmények között fog működni a belátható jövőben. A felsőoktatás
a teljes rendszernek azon része, ahol a korábban felhalmozott hiányosságok és
problémák összegződve mutatkoznak a hallgatók viselkedés-kultúrájában, tanulni
tudásában, érzelmi jellemzőiben, munkamoráljában, altruizmusában,
elkötelezettségében, és még sorolhatnám, mi mindenben. A korábbi – a
közvélekedés szerint porosz mintázatú – magyar felsőoktatás a felvételi
rendszer révén bár közel sem homogén, de bizonyos elvárások megfogalmazásakor
annak tekintett induló évfolyamokkal, a szigorú válogatás után bejutottak
hivatástudatának elemi szintjét nem alaptalanul feltételezve alakíthatta
képzési programját. Ez különösen igaz volt a művészeti, esetünkben a
zeneművészeti képzőhelyekre, ahol a felvételi akadályának leküzdése után szinte
elhanyagolhatóan alacsony lemorzsolódással jutottak el a hallgatók a diplomáig.
Ez a rendszer bizonyos kényelmességet generált az oktatókban, hiszen
– aki átjutott a felvételi szűrőjén, az a megbecsült
kiváltságok egyikét tudhatta magáénak, és aligha szerette volna elveszíteni;
– már magához a bekerüléshez is olyan kiépült
képességekre és elszántságra volt szükség, amely szinte garantálta a további
fejlődést (mondhatni: ezt a folyamatot már csak elrontani lehetett);
– a magas induló színvonal és évfolyamonként néhány
kiemelkedő tehetség léte olyan sikereket generált, amelyek előterében fel sem
merült a képzőhelyek hozzáadott-érték jellemzőinek, az oktatói munka
minőségének elemzése;
– az oktatógárda maga mögött érezhette a nagy
hagyományokból fakadó, nagyrészt a XX. század első felének legendás alakjaira
visszavezethető hírnevet, reputációt, amit újabb zeneszerzői, előadóművészi,
zenetudományi csúcsteljesítmények tovább öregbítettek.
Ezt az
indulóhelyzetet mára elsöpörték a társadalmi változások. A kapacitás-bővülés és
a demográfiai visszaesés együttes hatására a beiskolázható hallgatók
tehetség-spektrumát ábrázoló képzeletbeli eloszlási görbe akkor is erőteljesen
balra tolódna, ha közben a közoktatásban és az alsó/középfokú
művészetoktatásban semmi nem változott volna. De változott! A szakközépiskolai
érettségi-rendszer átalakítása az ún. szakmai melléktárgyak
követelményszintjének drámai csökkenését eredményezte, nem is beszélve a zenei
nevelés marginalizálódásának hatásairól. És itt már elsősorban nem a szakmai
nívó közvetlen befolyásolásáról van szó, hanem arról a társadalmi
presztízsveszteségről, amely a marginalizálódás okaként távolról sem csak a
kistérségi zeneiskolákat, hanem zeneéletünk teljes rendszerét érinti. Erre (is)
utal Dobszay, amikor „a filozófiai igényű társadalomtudományok s az általuk
befolyásolt értelmiségi közgondolkodás megingásáról” ír.[10]
A képzőhelyek a kilencvenes évek
közepétől defenzívában vannak, keresik a helyzethez illő stratégiákat, miközben
tömérdek idő pazarlódott a szakmán belüli presztízsharcokra, egy már
nyilvánvalóan védhetetlen status quo körüli
érdekütközésekre. A Bologna-rendszer tovább szűkítette a mozgásteret, a
felzárkóztatásra szabott időkeretet, és fellazította a kimeneti
követelményrendszer alapos kidolgozásának bázisát is. Mégis össze kell szednünk
magunkat, ki kell alakítanunk a minimum-követelmények olyan rendszerét, amely
hiánypótlásra, felzárkózásra ösztönzi/kényszeríti hallgatóinkat. Ezt azonban
nem tehetjük többé valamely felkent pap pozíciójából. Senki nem méltányolja
többé, hogy Liszt vagy Bartók szellemi hagyatékának örökösei vagyunk, még ha
esetleg sikerül is ekként helytállnunk. De nyitva áll az út, hogy végtelen
türelemmel, az odaadás, a zenész-magatartás élő példáiként, kultúrát, autonóm
és kritikus szellemet, szabatos gondolkodást, érzékenységet is tanítva óráról
órára újból és újból meggyőzzük az épp körülöttünk lévő tíz-tizenöt diákot a
zene és a humánum igazságairól. S arról, hogy amivel foglakozunk, az nem
önmagáért való szócséplés, hanem maga a zene, és mögötte végső soron maga az
élet.
* Gönczy László főiskolai docens (Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Kar) előadása a Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010.
április 23.) hangzott el, melyről a 2010/4. számunkban jelentettünk meg
beszámolót. Jelen lapszámunkban közzétesszük még Komlós Katalin professzor asszony korreferátumát is. A PARLANDO 2011. évi lapszámaiban a konferencián elhangzott többi
előadás, illetve korreferátum közzétételét is tervezzük ebben a sorrendben: Szűcs Sándor, Szudi Mária, Györffy István, Mohay Miklós, Keresztes Nóra,
Olsvay Endre,
S. Szabó Márta.
[1] Vita iskolai énektanításunk jelenéről és jövőjéről. Muzsika, 1980. 3-12. sz.
[2] Gönczy László: Amortizáció. Kultúra és politika 2010. Echo, 2007. 1. sz. 9-12.
[3] A lehetőségek tág köréből ehelyütt két szorosan a
zenéhez kapcsolódó publikációt emelek ki:
- Sloboda, John: Musical
expertise, in: Toward a general theory of
expertise. (szerk. Ericcson, K. és Smith, J.) Cambridge: Cambridge
University Press, 1991, 153-171.
- Howe, Michael J. A. és Davidson, Jane W.: The Early Progress of Able
Young Musicians, in: The Psychology of
Abilities, Competencies, and Expertise. (szerk. Sternberg, Robert J. és
Grigorenko, Elena L.), Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 186-212.
[4] Tömör
összefoglalását ld. Pikó Bettina: Lelki
egészség a modern társadalomban, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2005.
[5] Gönczy László: Multikulturalitás és zenei nevelés.
Előadás: MTA Országos Neveléstudományi Konferencia, Veszprém, 2009. november
19-21.
[6] Durkheim, Émile: Az öngyilkosság, Budapest: Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó, 1982; Merton, Robert: Anómia és társadalmi struktúra, in: A társadalmi struktúra és rétegződés II.
Elméletek és konkrét elemzések (szerk. Ferge Zsuzsa), Budapest: Tankönyvkiadó,
(1. kötet), 1973, 298-305.; Powell, Elwin: Occupation, Status and Suicide:
Toward a Redefinition of Anomie. American
Sociological Review, 23, 1958, 131-139.
[7] Dolinszky Miklós: John Cage
és a művészeten túli zene utópiája, in: A
Mozart-űrhajó, Pécs: Jelenkor Kiadó, 1999. 69-74. Itt: 70.
[8] Dobszay László: Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról, Kecskemét: Kodály Intézet, 1991.
[9] Dobszay László: Magyar
zenetörténet, Budapest: Gondolat, 1984, 44.
[10] Dobszay László: Kései utóhang (2). Muzsika, 2010. 3. szám, 5-8.