Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
N |
épdal-egyszerűséggel
szólítja meg a hallgatót Schubert 120-as opusszámmal ismert A-dúr szonátája. A
nyitótétel főtémája háromtagú forma, kiinduló periódusa látszólag semmiféle
trükköt, különlegességet nem tartalmaz. Vajon mit elemezhetünk hát benne?
Például a frázisok felépítését. A
kétütemes egységek mindegyike felfelé irányuló skálamenettel kezdődik, a
második felük viszont „eseménydús”: dallamuk ugrásokkal meséli a periódus –
szavakba nem önthető – történetét. Olvassuk (magunkban hallgassuk) végig a négy
zárlatot. Az első még csak egy alap-közlést tartalmaz. A második (a 3. ütem
második felén) terc- és kvart-hullámhegyével már árnyalt mimikát varázsol
arcunkra, ha „tolmácsolni” akarjuk a gondolatot. A harmadik szinte azonos az
elsővel, de más harmóniára érkezik, a negyedik pedig – mintegy a másodikban
foglalt kérdőjelre válaszul – domináns-tonika „evidenciával” kerekíti le az
első formaegységet.
Nézzük az akkordfelbontó kíséretet! Az első fokról V. fok
terckvartján át lágyan érkezik az I. fok szextakkordjára. Itt azonban nem
folytatja a felfelé mozgást, hanem ellenirányban, a harmadik dallamfrázis fölsétáló
hangsorával kontrapunktot alkotva mélységi végletponthoz jutva érkezik az első
alaphelyzetű dominánsra. A 4. és 6. ütem ismét kupolát rajzol a balkéz
szólamában. Közben azonban történik valami: a periódus második fele dallami
korrespondencia alatt emelt I. fokú szeptimmel fodrozódik, s az a II. fok
érintésével VI. fokú mellékdomináns terckvartba folyik át. A melódia 3.
ütembeli kérdőjelét a harmónia 5. ütembeli „kétkedése” fokozza.
A középrész a „pihenő” formarész-típusba tartozik: ebben
nem új közlésekkel találkozunk, hanem a korábbiakat emésztjük, s közben
felkészülünk az újabb „érdemi” információkra. Ez a négy taktus őrzi a
lüktetést, felidézi a periódust jellemző nyújtott ritmusos témafejet, azonban
itt csak kromatikus váltóhangokkal körülvéve – a minore középrész dominánsát –
a cisz-t. Különös ez a „pihentetés”: tartalommal nem veszi igénybe
a figyelmet, ezzel kikapcsol, ugyanakkor izgalmat kelt, aminek feloldása az
újabb tartalmi közlés lesz majd.
S az meg is érkezik. Viszonthalljuk a nyitó periódust. Ám
annak második fele nem pontosan ismétli az eredetit. A 17–18. ütemben az I.
fokú szűk szeptim még ugyanúgy oldódik a II. fokra, s az a VI. fok
mellékdomináns terckvartjára, de onnan e harmóniai logika folytatásaként II.
fokú szextre lép. Arról érkezik azután I. fok kvartszextjére s az V. szeptimre.
Ez az akkordikus történés azonban csak a díszlet. A szereplő beszéde a dallamban
hallható. Az pedig lényegesen változik a kezdő periódusbelihez képest. Hiszen
ott a négynyolcados ritmusképlethez mindig hozzátartozott a következő félhang.
A 17. ütemben azonban fordul a kocka: a négy nyolcad az előtte álló félhang
tartozékává alakul, s ezt rögtön ki is hangsúlyozza Schubert. A két ütem
dallamának egyetlen különbsége az utolsó – hangsúlytalan – nyolcad helye. Előbb
lent halljuk, az egyvonalas tartományban, ahová a periódus során súlyos
ütemegységre is lelépett, majd fönt, az eddigi csúcshangon, a kétvonalas fisz-en,
amely ezt követően, a 19. taktus élén kerül először fő súlyra.
Mindezek a gesztusok, amelyeket most elemzően
kinagyítottunk, nem hangsúlyozandók az előadásban. A darab érzékeny megszólaltatása
során maguktól előtűnnek. Mint a jó színész finom arcjátéka, tekintete, egy-egy
alig érzékelhető hangsúlya, árnyalják az elmondottakat.
Konkrétumok híján a zene ezekkel az árnyalásokkal deklamál.
Nincsenek szavai, de beszél. Ugye, hallják?