Kreatív Zenei Gyakorlatok
MÓDSZEREM
RÖVID ÖSSZEFOGLALÁSA
A módszer alapját a KREATIV ZENEI GYAKORLATOK c.
gyűjtemény képezi. E gyakorlatok az új zenei gondolkodásmód néhány alapvető
kérdésével foglalkoznak. Útbaigazítást adnak bizonyos zeneszerzői törekvések és
módszerek megismeréséhez, segítséget nyújtanak a memória és rögtönzési készség
fejlesztéséhez, a figyelem összpontosításához és a társas zenélés
gyakorlásához. A gyűjteményben található darabok különböző szóbeli utasításokat
tartalmaznak, amelyeket zenét nem tanult, vagy a zenélés bármely fokán lévő
egyének – zenei és szellemi képességeiknek megfelelően – át tudnak
fordítani a zene nyelvére.
Egy-egy
gyakorlatnak többféle megvalósítási lehetősége van, aszerint, hogy a játékos
hogyan oldja meg feladatát. A módszer egyik nagy előnye, hogy nincs kötve sem a
hangszeren való virtuóz jártassághoz, sem magas fokú zenei képzettséghez. A
gyakorlatok zenében járatlan emberekkel is eljátszhatók, de komoly zenei
képzettséggel rendelkező hangszeres vagy énekes játékosoknak is feladatot jelenthetnek.
A gyakorlatok célja: az általános megbeszélésen túl a megoldásokra a játékos
maga jöjjön rá és próbáljon kitalálni annyi változatot, amennyit csak tud. Így
az anyag feldolgozása alkotó módon az ő tapasztalatát fogja gazdagítani és nem
készen kapott sémákat és formulákat fog ismételni.
Schönberg
a Zeneszerzés alapjai c. könyvében a következőket írja: Három éves egyetemi
tartózkodásom alatt felismertem, hogy a diákok legnagyobb gondja, hogyan
komponálhatnak ihlet nélkül. Válaszom: természetesen sehogy. Minthogy azonban
ha tudnak, ha nem komponálniuk kell, el kell látni őket jó tanácsokkal. Úgy
hiszem, egyetlen útja van annak, hogy segítsünk rajtuk, ha megmutatjuk, hogy egy
problémát nemcsak egyféleképpen lehet megoldani. Ez az eljárás módszerem
gyakorlatainak és zeneszerzői tevékenységemnek egyaránt alapját képezi. Hadd
idézzen még egyszer azt a gondolatot, amely módszerem egyik lényeges pontja „a
megoldásokra a játékos maga jöjjön rá és találjon ki annyi változatot, amennyit
csak tud”. Zenémben általában – de ez jellemző módszeremre és gyakorlataimra
egyaránt – nagyobb hangsúlyt kapnak az ún. véletlen egyezések és
egybeesések. Keresem azt a határt, ahol az ember a dolgok menetébe a legkevésbé
avatkozik be, ugyanakkor a zene folyamata hangzása, formája arra a személyre
jellemző, aki a különböző játékszabályokat meghatározta. Ez a szemléletmód azt
jelenti, hogy módszerem gyakorlatainak minden újabb feldolgozása és előadása,
egyszeri és megismételhetetlen, azaz minden újabb előadás más-más formát fog
mutatni, soha kétszer ugyanazt. Az eredmény mindig új és soha meg nem unható
élmény lesz, mint ahogy a tengerparti hullám is folyton változtatja formáját,
jóllehet idő szükséges, amíg a legapróbb különbségeket is érzékelni tudjuk. Az
időbeli egybeeséseket, azaz a hangok és zenei események időben és térben
történő egybeesését többnek tartom, mint puszta véletlen, mert véleményem szerint
nagyon erős összefüggés van az objektív események és a résztvevők vagy szemlélők
szubjektív állapota között. Érdeklődésem tárgya dolgok azon helyzete, amit
abban a pillanatban a véletlen épp kialakított és nem azok az okok, amelyek
ezeket az egybeeséseket látszólag megmagyarázzák. Az európai gondolkodás
gondosan mérlegel, osztályoz, elkülönít bizonyos dolgokat előnybe részesít
másokkal szemben. A véletlen egybeeséseknél minden fontos lehet a legnagyobbtól
a legkisebb, értelmetlennek tűnő részletekig. Mint zeneszerző, kötelességemnek
tartom az új anyagok és lehetőségek állandó kutatását, és szüntelen vágy
jelenlétét ismeretlen felfedezések felé. Gyakorlataim egyfelől a hangi világ
felkutatását célozzák, másrészt megerősítik kapcsolatunkat a külvilággal, élő
és élettelen tárgyakkal és ami talán a legfontosabb, előmozdítják az egymásközti
kapcsolatot, a zenei beszélgetés létrejöttét a hangok segítségével. Módszeremben
a „régi” és az „új” állandóan találkozik egymással, mert a disszonancia éppúgy
elfogadható és otthonos lehet benne, mint egy dúr-akkord.
Egy
zörejhang éppolyan jelentőséggel bírhat, mint egy zenei hang. A zajok, zörejek
és egyéb nem zenei hangzások ugyanolyan szerves részeivé válhatnak a zenei
folyamatnak, mint a tisztán zenei hangok.
A zajok
ma már mindenütt jelen vannak. Megszelídítve, azaz valamilyen rendet teremtve
közöttük, felhasználhatjuk azokat akár a zenei hangok mellett, vagy önállóan.
Példának mondanám gőzmozdonyhangokból komponált Etűdjeimet, vagy Locomitve
Symphoniámat, amelyben gőzmozdonyok által előidézett zörejeket, zajokat és hangzásokat
dolgoztam fel zenei kompozícióvá.
Mint
hangkeltő eszközöket előszeretettel használom az emberi hangot, mint a magán és
mássalhangzók artikulációjának eszközét, továbbá a kezünk és lábunk által
előállított hangokat: a tapsolást, dobogást, stb. Ezeket az eddig nem, vagy
ritkán használt hangzásokat bevonom a zenei folyamatba, és hangszerként kezelem
őket. Ha megfelelő figyelemmel és jóindulattal viseltetünk irántuk, akkor ezek
az eddig szokatlan hangok olyan ismeretlen hangtartományba, a hangjelenségek
olyan új világába vezetnek el, amelyek újabb hangélményekkel gazdagíthatnak
bennünket. Előszeretettel komponálok ütőhangszerekre, ahol a zörejhangok
birodalma óriási lehetőségeket kínál a zeneszerzőnek, ahol minden hang jó hang
és elfogadható. Gyakorlataimban szívesen használom a különböző anyagokból
készült hangszereket pl. fából, üvegből, fémből, kerámiából, papírból,
műanyagból, bőrből, kagylóból stb. Ezekből az anyagokból készült hangszereket
általában magunk készítjük a résztvevő játékosokkal együtt. Ezeket a főleg
ütőhangszerekként használt hangszereket rövid ismerkedés és gyakorlás után
könnyen megszólaltathatjuk. (A természetben – sétáinkon vagy kirándulások során
– készen találhatunk különböző anyagokat, amelyek kitűnően használhatók
hangszerként (pl. kövek, fák, fenyőtobozok, száraz termések csörgőként pl.
gubacsok, stb.). Ez a „hangszertár” kettős célt is szolgál: az előbb már
említett ismeretlen hangjelenségek feltárása és az ott alkalmazott eszközök
hangszerként való felhasználása, másrészt azok az egyének, akik a klasszikus
hangszereket egyáltalán nem vagy csak részben művelik, ismerik, aktív módon
részt vehessenek a zenei folyamatokba. Módszeremben a – fentebb már említett –
hang fizikai jellemzőit vizsgálom és dolgozzuk fel, a résztvevő játékosokkal
együtt. Emlékeztetőül a jellemzőket még egyszer: időtartam, hangerő, hangszín,
hangmagasság, és a szünetek időtartama.
Gyakorlataimnak
általában nincs klasszikus módon lejegyzett kottája. (Ha néhány előadási
darabnál elő is fordulnak bizonyos leírt ritmusképletek, azok nagyon egyszerűek
és rövid időn belül megtanulhatók, másrészt úgy gondolom, senkinek sem árt, ha
a legegyszerűbb ritmuselemeket megismeri és megtanul játszani velük.) Ez azzal
az előnnyel jár, hogy a kottaolvasásban járatlan személyek is részt vehetnek a
zenei folyamatokban. A fenti alapállásból következik, hogy ugyanaz a gyakorlat
minden alkalommal más és más hangzást és formát mutat. Minden újabb előadás
újabb felfedezéssel, azaz újabb örömmel tölt el bennünket, mivel a változatok
lehetőségei egy gyakorlaton belül is korlátlanok. Ebből következik, hogy ez a
játék soha nem válhat unalmassá, mert a végeredmény a csoport összetételétől,
szellemi és zenei színvonalától függően állandóan változik. A gyakorlatok olyan
egyszerűek, hogy egy zenében járatlan egyén is képes megoldani a feladatát, de
komoly zenei képességekkel rendelkező muzsikusoknak is feladatot jelenthet. Ha
jól megoldjuk feladatunkat, ha képesek vagyunk ráfigyelni és kitágítani
önmagunk határait, akkor – ezt sok éves tapasztalatból mondom – az így
létrejött zenei élmény képes lesz adni a teljességnek azokat a pillanatait,
amikor szinte öntudatlanná válva teljesen megfeledkezünk önmagunkról. A zene
egyik nagy előnye, hogy képes egyensúlyba hozni azokat a sokunkban széteső
részeket, amelyeket tudatos és tudatalatti részekként ismerünk. A zene által
ezek a részek újra egyé válhatnak, ezért a zenének nagyfokú
személyiségfejlesztő hatása van. Módszerem a minden emberben meglevő kreatív
fantáziát, azaz a teremtő képzeletet próbálja felszínre hozni és azt
kimunkálni.
Ehhez
persze erőfeszítésre van szükség és nagyfokú odafigyelésre, ezért a másik fontos
célom a figyelem összpontosításának gyakorlása és mind hosszabb ideig tartó
fenntartása. Ezt a képességet és a különböző hatások befogadásához való
érzékenységet ki lehet fejleszteni és gyakorolni különböző művészi
tevékenységeken keresztül; és ami a lényeg, az ott szerzett tapasztalatokat és
képességeket az élet más területeire is át lehet vinni. Nagyon fontos a kreatív
fantáziával rendelkező tanárok szerepe ebben a kérdésben. Egy-egy zseniális
képességekkel rendelkező ember rosszabb körülmények közül is kiemelkedhet, de
nagyszámban kreatív egyéneket nevelni csak kreatív tanárok lehetnek képesek.
Pár
mondattal szeretnék kitérni arra, hogy mit értek kreativitás alatt. Sokan összekeverik
az aktivitással vagy a produktivitással. A kreatív személy nem feltétlenül
aktív és nem is mindig produktív. Az állandó produkció követelménye – ezt sokhelyütt
tapasztalhatjuk – nagyon gyakran gátló tényezőként hat a kreativitás kibontakozására.
A mindannyiunkban jelen levő képesség kifejlesztésére a művészetekkel való
foglalkozás és a művészeti képzés a legalkalmasabb. Az iskolák nagyrészt a
másolás és utánzás sokszor haszontalan és lélekölő tevékenységére helyezik a
hangsúlyt. Ez a tevékenység kevés helyet hagy a kreatív fantázia számára – és
ami még rosszabb – esetleg a legérzékenyebbeknek veszi el a kedvét és riasztja
el minden alkotói tevékenységtől.
Ha ezt
az intézményes magatartást nem ellensúlyozzuk, akkor e teljesítmény és verseny
centrikus világunkban még az a kevés teremtő erő is elsorvad, ami még volt bennünk.
Tudnunk kell, hogy a kreativitás nemcsak és főleg nem teljesítményben nyilvánul
meg. Ez inkább egy készenléti állapot, amely a különböző helyzetekben, az élet
különböző területein képes találékonyan és eredeti módon megoldani feladatát.
Zenei
gyakorlataimban hosszasan foglalkozom a hanggal – mint a zene anyagával – és
jellemző vonásaival. Egy hangot az időtartamával, hangerejével, hangszínével és
hangmagasságával tudunk jellemezni. A hang szükségszerű velejárója a csend. Ha
meggondoljuk, hogy a csendet csak az időtartama, azaz hosszúsága alapján
jellemezhetjük, akkor megállapíthatjuk, hogy a hang négy jellemző vonása közül
az időtartam a legfontosabb, mivel a csend csak hosszúsága alapján mérhető.
Ezzel a kérdéssel több gyakorlat kapcsán is foglalkozom, mert fontosságának
hangsúlyozása elengedhetetlenül szükséges. Módszerem tanulmányozása és
gyakorlatai során kétszeresen is.
A hang
és a csend viszonyát és mindkettő fontosságát, hogy jobban érzékeljük és
megértsük, elég utalnom a következő két gyakorlatra:
1.
Játssz / énekelj egy hosszú hangot, majd tarts ugyanannyi szünetet, mint amilyen
hosszan játszottál. Ezt ismételd meg párszor újabb és újabb hangzót és hangmagasságot
választva.
2. Légy
állandó készenlétben. Azonnal kezdj egy hangot játszani, ha csend van. Ha
valahonnan hangot hallasz, azonnal hagyd abba.
A fent
említett kérdések – amelyeket nem tudok eléggé hangsúlyozni – teljesen
egyértelműek voltak a középkor zenészei számára, de Keleten, valamennyi
tradicionális zenét játszó számára mind a mai napig. Ott ugyanis a művek nem a
harmóniák egymásutánjának megtervezéséből állnak, struktúrájuk nem a
tonalitásra támaszkodik, – mint a mi klasszikus gyakorlatunk teszi – hanem a
hangra és a csendre. Ezek a kérdések elsősorban a hang összetevőinek
vizsgálatára és a véletlen okozta egyidejű zenei folyamatok állandó jelenlétére
irányulnak. A gyakorlatokban benne rejlő váratlan hang és rimuskombinációk
okozta meglepetések miatt úgy kellene viselkednünk, azaz olyan nyitottsággal
részt vennünk, mintha most először játszanánk és hallanánk ilyen zenét,
jóllehet a hang minden pillanatban ismerősnek tűnhet. A gyűjtemény és a darabok
összeállítása, megírása és gyakorlati alkalmazása során éppen ezekkel az
állandó újabb és újabb helyzetekkel való szembekerüléses és az ezekkel való
azonosulás jelentette a legnagyobb élményt és örömet számomra.
* A Kodolányi János Főiskola és a Zenetanárok Társasága közös
rendezésében megtartott „Rögtönzés a zenei előadásban és pedagógiában” c.
Konferencián (2010. V. 8-9., Óbudai Társaskör) elhangzott előadás szerkesztett,
kibővített változata. Dr. Fehér Anikónak
a Konferenciáról készült összefoglalója, valamint Gonda János (A rögtönzésről
általában: a konferencia célja) nyitó előadásának szerkesztett változata a Parlando 2010/4. számában, Laczó
Zoltán (A rögtönzés néhány pszichológiai és pedagógiai vonatkozása)
előadásának szerkesztett változata pedig folyóiratunk 2010/5. számában
olvasható. A Konferencia többi előadásának közzététele szintén a Parlando tervei között szerepel. Már a Szerkesztőségünkben van Apagyi
Mária – dr. Lantos Ferenc (Integratív, komplex művészeti nevelés), Faragó
Béla (Pentaton örökségünk a világ népzenéiben), Révász Ágnes (Az
egri AMI Farkas Ferenc Zeneiskola improvizációs műhelye) előadásának
szerkesztett változata is. (A Szerk.
megj.)