Három
évvel ezelőtt alapított triójával, a „Marmara Piano Trio”-val ősztől számos
koncertet ad Angliában, 2010. júliusában pedig mesterkurzust tartott
Franciaországban. Az 1984 óta Londonban élő gordonkaművész, Banda Pál az
augusztust viszont szabaddá tette, ahogy mondja, „hazajött egy kicsit nyaralni
Magyarországra”. Az interjúra egy meglehetősen meleg délutánon került sor, és
hogy a beszélgetés hangulatát megalapozzuk, mindenekelőtt rendeltünk egy-egy
süteményt.
–
Amikor ezt a találkozót megbeszéltük, azt javasolta, hogy jöjjünk a „Lukácsba”,
bár maga még „Különlegességi”-ként emlegette. Nosztalgiája van a pesti
cukrászdák iránt?
– Igen, kisgyerekkorom óta szeretem a
cukrászdákat. Mondhatni, megtartottam a gyerekkoromat. Majdnem ugyanannyi
vonzalmat jelent ma is, mint négy éves koromban.
–
A süteményeket szereti ennyire? Vagy a hangulatot?
– Mindkettőt.
–
Gondolom, Angliában nem nagyon vannak ilyen közép-európai jellegű cukrászdák.
– Ha van is néhány, akkor az inkább
kuriózum. Én pedig szeretek olyan helyekre menni, amelyek nem számítanak
kuriózumnak, hanem tényleges részei az életnek.
–
Akkor hova jár, pub-okba?
– Néha igen, bár elég zajosak és még
drágák is. Van, akinek erre megy el az egész jövedelme, én próbálom nem ott
elkölteni.
–
Most már kimondhatjuk, hogy a fél életét Angliában töltötte.
– Pontosan. Elég ijesztő statisztika. Az
ember ilyenkor – az ötvenedik éve körül – elkezd tűnődni, hogy most mi is van
mögötte, és mi is áll még előtte. Érdekes konklúziókat lehet ilyenkor
levonni…..
–
Jó, akkor nézzük először, hogy mi van „mögötte”. Azt hallottam, hogy kamaszként
például jobban izgatták a természettudományok, mint a csellózás.
– Ez így van. Szeretem a zenét, mióta
csak az eszemet tudom, Bach volt mindig is a kedvenc zeneszerzőm, rengeteget
hallgattam. De nem igazán érdekelt sem a cselló, sem más hangszer, inkább a
fizika, csillagászat, a kémia, a biológia, azon belül a neurofiziológia.
Egyébként még most is lázba hoznak Stephen Hawking írásai, vagy más tudományos
hírek. Aztán amikor tizennégy évesen, a középiskola kiválasztása előtt arra
gondoltam, hogy nekem valami egészen mással kellene foglalkoznom, és nem lenne
elég időm a zenére, ami annyira fontos nekem, egészen összeszorult a szívem.
Akkor már túlságosan szerettem a zenét ahhoz, hogy mást is el tudjak képzelni.
Igaz, a Konziban egy-két évig csak lézengtem, nem sokat dolgoztam. Tizenhét
éves lehettem, amikor néhány behatásra – de elsősorban talán az életkorom miatt
- elkezdtem valami olyasfajta erős kötődést érezni a cselló iránt, mintha egy
köldökzsinór kötne össze minket. Minden pillanatban csellózni akartam, minden
pillanatban tökéletesíteni akartam valamit, gyorsabban szerettem volna elérni
azt, amit csak lassan és fokozatosan lehet. Iskola előtt három órát
gyakoroltam, majd utána is még két-három órát, és úgy éreztem, sohasem fogok
olyan hangokat játszani, mint amilyennek belülről hallottam a zenét. A napok
túl rövidnek bizonyultak, én pedig egyre kimerültebb lettem. Ez így ment egy
ideig, aztán egy ponton a szervezetem tiltakozni kezdett és azt mondta,
köszönöm, ebből nem kérünk többet. Ez olyan formában jelent meg, hogy a jobb
kezemen megbénult egy pici izom, ami elengedhetetlen a vonófogáshoz. Ez volt a
jel, hogy lassítani kell.
–
Aztán szépen helyreállt az egyensúly, megtanulta „kezelni a helyzetet”, és a
profi életét már Angliában kezdte. Ennek huszonhat éve, ennyi idő után már
pontosan tisztában lehet azzal, hogy mi az, amit jobban szeret Londonban, mint
itthon. Néhány zenész ismerősömtől például azt hallottam, hogy kint legendásan
jobb a munkafegyelem.
– Igen, ott van egyfajta fegyelem, ami
tulajdonképpen magától értetődő egy zenekarban. Ha tízkor kezdődik a próba, az
azt jelenti, hogy legkésőbb háromnegyed tízre mindenki megérkezik. Még a kávéjukat
is ott isszák meg, nem otthon, nehogy elkéssenek.
-
Ez a rész tehát jobban működik. .
– Ez igen. De mesélek mást is. Néhány
éve volt egy nagyon érdekes tapasztalatom, részt vettem egy különleges
projektben. Egy Mozart szimfóniát játszottunk, Frans Brüggen vezényelt, és a
produkcióhoz összevont két zenekart. Az egyik az angol „Age of Enlightenment”
volt, a másik pedig Brüggen állandó holland zenekara, amely elsősorban 18.
századi zenét játszik. Vegyesen ültünk, mondhatni, molekuláris szinten
összekeveredtünk, viszont volt egy-két passzázs, ahol csak az egyik, vagy csak
a másik zenekar játszott, úgyhogy akkor pontosan hallani lehetett, hogy kinek
mi a profilja. Nagyon érdekes volt, az derült ki ugyanis, hogy az angol
zenekarnak nagyobb a fegyelme, de szürkébb az arculata. A holland zenekarban
ezzel szemben kiélezettebbek voltak az egyéniségek, viszont sokkal szabadabb,
kifejezőbb a játék, kevesebb precizitással. Nekem nagyon tanulságos volt ez az
egész. Talán valami betekintést ad abba, hogy miről is szól Angliában a zenei
prioritás. Meg hogy milyen is az a falkaszellem, az a bizonyos „team-spirit”.
És ebből mindenki levonhatja a maga következtetéseit.
–
Megpróbáljuk. De azért segítsen.
–
Úgy fogalmaznám meg, hogy az angol
zenekar nagyjából olyan, mint vezetni az autópályán. Tulajdonképpen sima, és
elég gyorsan célba lehet érni.
–
Viszont monoton is egy kicsit.
– Igen. Az ember esetleg elmegy egy
gyönyörűséges erdő vagy tó mellett, látja, hogy ott van, de nem nagyon van idő
megállni. Egy Közép-európai együttes viszont – és ezt most képletesen mondom –,
inkább egy biciklistához hasonlít. Lassabban halad, de ha útközben meglát
valami szépséget, akkor azt mondja, hogy hű, de gyönyörű tó! Itt megállunk egy
kicsit.
–
Amit mond, inkább az angol nagyzenekarokra vonatkozik, vagy a kisebb
kamaraegyüttesekre is?
–
Mindenre. Tíz évig játszottam egy kvartettben. Nem azt mondom, hogy
gyorstalpalás folyt, inkább közepes talpalás, viszont a szépség ideálja nem
jelent meg annyira, amennyire szerettem volna. Az volt a lényeg, hogy jó
legyen, elsősorban technikailag, persze zeneileg is, de az már nem volt annyira
fontos. Ha viszonylag „rendben van”, ha „nem szól a rendőr, hogy ez nem jó”,
akkor mehet. Az, hogy az ember esetleg reszkírozzon is valamit a szépség
érdekében, sajnos nem igazán volt jellemző. Persze az, hogy én így gondolkodom,
nyilván annak is köszönhető, hogy Magyarországon kaptam a zenei oktatást, a
profi életemet pedig Angliában töltöttem. Szóval, lehet, hogy ez profi szinten
Magyarországon is így megy, de azért nem hiszem. Nemrég hallottam, hogy Debussy
annak idején morfondírozott az angol nyelvről, például arról, hogy angolul az
„artist” szót csak a képzőművészetre használják, a zenét nem vonják be ebbe a
kategóriába, mert a zene csak egy fajta kézművesség, vagy efféle. Amikor az
elmúlt években magyarokkal játszottam, akkor arra jöttem rá, hogy itt másfajta
zenei szempontok vannak. Aztán mesterkurzust tartottam a Liszt Akadémián, és
ott is azt láttam, hogy itt egészen másképpen értelmezik a zenét, mint
Angliában. Ha tetszik, egy magasabb fokon lehet indulni, nem kellett mindig a
zenei egyszeregynél kezdeni.
–
Ha már a mesterkurzusokat említi…Nagyon rövid ideig foglalkozik valakivel, aki
előtte már éveken át más tanár keze alatt tanult. Milyen hatást lehet néhány
óra, vagy néhány nap alatt elérni?
– Ez jogos kérdés. Édesapám ugyanezt
mondta nekem, amikor elmentem egy mesterkurzusra. Fiam, minek mész? – kérdezte,
én meg azt válaszoltam, hogy azért, mert érdekel, mit gondol valaki más.
Egyébként az a tapasztalatom, hogy ha az ember kifog valakit, aki hirtelen
felgyújt egy olyan szikrát, ami addig szunnyadt, és ezután elindít egy másfajta
gondolkodásmódot, akkor nagyon megéri. Én ilyen módon találkoztam Végh
Sándorral, és ez a mesterkurzus fantasztikus élmény volt. Mert mindent, amit
addig itthon tanultam, azt visszaigazolta. És az ember ilyenkor arra gondol,
hogy akkor mégis jó nyomon halad. A mesterkurzus egyébként olyan
hazárdjáték-féle, vagy teljesen betalál, vagy teljesen mellémegy. Sokszor nem
működik. Mostanában én tartok mesterkurzusokat, júliusban például Franciaországban
öt növendékem volt, bár abból három jobban tette volna, ha otthon marad.
Rettenetesen lusták voltak ugyanis, pedig ha az ember eljön egy mesterkurzusra,
kell, hogy legyen benne nyitottság arra, hogy befogadja, amit kap. A másik
kettő viszont keményen dolgozott, és azt hiszem, náluk sikerült kicsit megváltoztatni
az irányokat, ami nagy sikerélmény nekem.
–
Mennyi időt töltött velük?
– Mindenki kapott ötször egy órát. Meg
azért is ment velük talán könnyebben, mert még mindketten fiatalok voltak,
tizenhárom és tizenhat évesek. Olyankor még a hibák sincsenek annyira
beidegződve. Sokszor azon kapom magamat, hogy hibákat gyomlálok tanítás
helyett. Pedig egyszerűen csak arról van szó, hogy egy munkamódszert adjak át
valakinek, azt, hogy hogyan gyakoroljon. Szerintem erről szól a tanítás, nem
pedig arról, hogy én így képzelem, ezért csináld így. Közös erővel megpróbáljuk
kitalálni, hogy a növendék hogyan dolgozzon valamin, hogy milyenek az ő
elképzelései, és hogy ehhez melyek a szükséges eszközök. Van ez a fajta divat,
bár manapság szerencsére egyre kevésbé, hogy „csináld így, mert én így
csinálom.” Én nem így dolgozom, mindenkinek személyre szabott órákat tartok, személyre
szabott recept szerint, és emiatt két óra, két különböző embernek teljesen
másképp zajlik.
–
Milyen az európai-ázsiai arány a mesterkurzusokon? Meg egyáltalán, a londoni
növendékei között?
– Nagy ázsiai részvétel van, és óriási
eltökéltség a kínaiak, japánok, koreaiak részéről. Van egy kiváló japán
növendékem, fantasztikusan harmonikus a mozgása, minden izma, minden ujja
kitűnően működik, gyönyörű hangon játszik, és nagyon muzikális. Foglalkoztatott
ez a jelenség, arra gondoltam, hogy ennek talán az lehet az oka, hogy a
keletiekben van valamiféle olyasfajta hajlékonyság, ami az európaiakban nincs
meg. Ralph Kirshbaummal is beszélgettem erről, de ő azt mondta, hogy szerinte
ez csak az eltökéltségnek köszönhető. Én továbbra sem vagyok meggyőződve arról,
hogy ez teljesen így van, szerintem az ázsiai zenészeknek van egy fajta
izomtónusa, amely különösen alkalmassá teszi őket a hangszerjátékra, és ez az
európaiakban nincs meg ilyen szinten. Ami viszont az akaraterőt illeti, abban
teljesen egyetértek Kirshbaummal.
–
Tizenhat éve tanít a londoni Purcell School-ban. Ad valamiféle tanácsot a
növendékeinek, hogy a kemény munkán kívül mit tegyenek a sikerért? Vagy mondjuk
úgy: az érvényesülésért?
– Ha valaki a Purcell School-ban tanul,
akkor én kötelességemnek érzem, hogy felhívjam a figyelmét a tényekre, vagyis
arra, hogy állást kapni ma iszonyatosan nehéz. Még akkor is, ha az illető
nagyon jó. A másik, hogy a zenét borzasztóan kell szeretni ahhoz, hogy profi
muzsikus legyen, mert lesznek átmenetileg olyan pillanatok, amikor utálni
fogja. Ez a két megjegyzésem szokott lenni azokhoz, akik jók, de nem
kimagaslóan, és legtöbben ebbe a kategóriába tartoznak. Ezt meg kell mondani,
mert nem egy mesevilágban élünk, ahol majd a Jótündér szerez egy állást. Három
kiugróan tehetséges növendékem van egyébként, ők sorra nyerik is a versenyeket,
pedig még csak tizenöt-tizenhat évesek. Hogy mit tegyenek a sikerért? Hát,
legyenek szerencsések.
–
Van, akinek azt tanácsolja, hogy ne folytassa, mert nem érdemes?
– Nem, ezt soha nem mondom senkinek.
Csak azt, hogy nagyon gondolja meg, profinak akar-e menni. Ha valaki csellózik,
egyáltalán, ha valaki zenél, az óriási dolog, és azt nem szabad abbahagyni,
tekintet nélkül arra, hogy profi lesz-e belőle vagy amatőr. Mindenképpen
hasznára válik valakinek, hogy zenél, és azt majdnem másodlagosnak fogom fel,
hogy majd később mit fog kezdeni ezzel. Én zenetanár vagyok, - már amikor tanítok,
és nem játszom-, és azt érzem kötelességemnek, hogy megtanítsam a növendéket
zenélni. Azt, hogy milyen szinten fog ez neki menni, részben a jövő magától
eldönti, részben a lehetőségek darwini módon lemorzsoltatják azt, aki nem jó. A
zenélés viszont fejleszti a személyiséget, ezért mindenkit bátorítani kell.
–
Előbb említette, hogy hol zenetanár, hol pedig koncertező művész. Itthon
legutóbb Banda Ádám diplomahangversenyén játszott, akivel korábban nem ismerték
egymást. Hogy ment a közös munka?
– Nagyon jó élmény volt, Ádám szenzációs
jelenség. Nem is nagyon kellett beszélgetni, gondolatolvasás- szinten tudtunk
együtt dolgozni. Nehéz elképzelni, hogy csak névrokonok lennénk.
–
Sok félét csinál, tanítás, koncert, mesterkurzus, fesztiválszervezés, zenei kutatómunka,
és ráadásul hol Angliában teszi mindezt, hol Magyarországon, hol éppen egy
másik országban. Többféle tevékenység és többféle helyszín kell ahhoz, hogy jól
érezze magát?
– Igen, van ez a kérdés, hogy itthon
vagy külhonban. Itthon az ember nem csinál annyira sok félét, mint kint.
Angliában van ez a szabadúszórendszer, az embert nem skatulyázzák be, egy
kamarazenész például mindent csinálhat, szólózhat, zenekarban játszhat,
taníthat, turnézhat, mesterkurzusokat tarthat, anélkül, hogy egyik aktivitás
zavarná a másikat. Magyarország viszont kisebb is, ráadásul az emberek szeretik
a skatulyákat, úgyhogy ez a sokféleség itt nehezebben menne, én pedig élvezem,
ha több dologgal foglalkozhatom.
–
Azért az jó, hogy habár főleg Angliában dolgozik, ott is otthon van, de
Magyarországon is, ott is van sok kötődése, de itt is….
– Méghozzá egyre több. Amíg a gyerekeim
kicsik voltak, kellett is, meg akartam is mellettük lenni. Most viszont már
húsz éves a lányom, a fiam is tizennyolc, megvannak már anélkül, hogy fizikailag
mindig ott lennék. Én pedig nagyon szeretek itthon lenni, egyre több régi
kapcsolatomat elevenítem fel, és egyre nagyobb késztetést érzek, hogy a magyar
zenei életnek is része legyek.
Bokor Gabriella