„A harmadik nagy magyar”
Solymosi Tari Emőke: Két
világ közt. Beszélgetések Lajtha Lászlóról
(Hagyományok Háza,
Budapest, 2010)
A méltatlanul ritkán
játszott szerzőről nemrégiben születése és halála évfordulója révén emlékezett
meg a magyar zenei világ. Lajtha László a 20. szd. magyar zeneirodalmának igen
jelentős, mégis, vitathatatlan tudósi és művészi érdemei ellenére sem elégszer
hallható alakja. Hogy ez miért van így, többen több okot említenek, e könyvből
a legigazabbnak talán Záborszky Kálmán karmester válasza tűnik: Nemcsak azért játsszák ritkán, mert nem
divatos, hanem azért is, mert a Lajtha-zene nagyon nehéz. Minden Lajtha-műért
nagyon meg kell küzdeni, akármilyen kiváló hivatásos muzsikus adja is elő.
Lajtha szellemi és tárgyi hagyatékát ma a Hagyományok Háza
őrzi. A felbecsülhetetlen kincs hozzáférhető a kutatók számára is, az útmutató
és használható leírás a honlapjukon is elérhető.
Solymosi Tari Emőke zenetudós, tanár zeneakadémista korától
gyűjti a Lajthával kapcsolatos emlékeket és kutatja a zeneszerző munkásságát.
Óriási kincs, hogy mindezt idejében, szinte a 24. órában kezdte el, hiszen még
találkozhatott Lajtha özvegyével, akivel egy rendkívül színes, olvasmányos,
valódi kultúrtörténeti csemegének számító beszélgetést rögzíthetett. Több olyan
művész és közéleti, tudományos személyiség is jelen van a kötetben, aki ma már
nem adhatna interjút, így a munka még értékesebb számunkra.
Nem szemérmes a szerző,
bátran rákérdez olyan eseményekre illetve személyes konfliktusokra, melyeket a
zenetudomány az elmúlt évtizedekben színlelt oda nem figyeléssel kezelt,
ilyenek a Lajthának 1951-ben odaítélt Kossuth-díj körüli személyes véleménye,
ill. a Kodállyal és Rajeczky Benjaminnal való nem felhőtlen viszonya.
Képet kapunk a beszélgetésekben erről a furcsa, kettős
érzelmet kiváltó, hihetetlen nagy formátumú emberről. Aki marni is tudott a
szavaival, ugyanakkor mély érzésű, gazdag lelkületű, igaz ember volt.
Lajtha vitathatatlan zeneszerzői talentuma mellett a
népzenekutatóra is figyelnünk kell. Igaz, a kötet szerzője szerint az elmúlt
időszak ennek az oldalnak több figyelmet szentelt. Vajon ki tudja eldönteni,
melyik is a fontosabb? Az bizonyosnak tűnik, hogy a magyar népzenekutatásnak és
közvetve a magyar folk-színpadnak is olyan töltetet és muníciót adott, ami
évtizedekre megtermékenyítette azt. Többen is megemlékeznek a kötetben híresen
precíz, szinte emberfeletti hallást és zenei érzéket kívánó lejegyzési
stílusáról. (Gábor Éva, Sebő Ferenc)
A rendkívül jól szerkesztett és átlátható formában
napvilágot látott könyv végig viszi az olvasót Lajtha munkásságán, illetve
annak mások által észlelt felületén. Irányított, egy-egy témára koncentráló
beszélgetések ezek. Talán ezért történhetett meg, hogy miután Gábor Évával
kétszer is beszélgetett a szerző, s mindkét interjút közli is, bizonyos
emlékek, szinte szó szerinti mondatok kétszer is benne maradtak a könyvben. Ez
persze nem von le a mű kultúrtörténeti értékéből.
Először a családtagokat, a feleséget, aki múzsa, életen át
kitartó, erőt adó társ volt, és két fiát kérdezi. Következnek a barátok,
munkatársak, majd a tanítványok, művei előadói és tisztelői. Ezután az 1992-ben
a Magyar Rádió részére készített interjúsorozatot olvashatjuk, amelyben szintén
több olyan személyiség szólal meg, akit ma már nem hallhatnánk. Nem könnyű az
interjú műfaja, ezt Solymosi Tari Emőke is jól látja, és le is írja az
előszóban, ám neki mindannyiszor sikerült mederben tartania és irányítania a
beszélgetéseket.
Értékmentés és érték feltárás ez a mű. Lajtháról – akinek
egyik legszembetűnőbb emberi tulajdonsága a talán túlzott szerénysége volt –
nem is kaphatnánk ennél jobb és igazabb képet. Valószínű – bár ez csak feltevés
– ha vele beszélgethetett volna kizárólag a szerző, ennyi minden nem is derül
ki.
A kötet szerzője a bevezetőben leírja, hogy munkáját egy
majdani, tudományos igényű gyűjtemény részének érzi. Ennél többnek gondoljuk:
igenis figyelemfelkeltő és -felhívó: Lajtha művészetét végre a maga helyén
kellene kezelni, aminek ára lehetne akár a zeneszerzői és a népzenekutatói
munkásság teljes szétválasztása, egymás nélkül való értelmezése.
Lajtha talán ezzel a könyvvel nyer utat sokunk szívébe –
felhívva figyelmünket, vagy inkább nyitogatva kíváncsiságunkat e sokoldalú,
sokat szenvedett és sokat látott ember és művész iránt. Reméljük, hogy
elolvasása után szívesebben és gyakrabban hallgatjuk meg műveit.
Ez lehetne a legnagyobb erénye ennek a kitűnő, mély hiányt
pótló munkának.
Dr.
Fehér Anikó