Szubjektív gondolatok a
zeneelmélet-tanítás helyzetéről *
“Mert növeli,
ki elfödi a bajt”
(Illyés Gyula: Bartók)
F |
őiskolás csoportoknak két éve tanítok zeneelméletet,
Huszár Lajos volt kollégám nyugdíjba vonulása után. Előtte tizenegy évig
szolfézst tanítottam Szegeden, de huszonnyolc éves tanári pályámból tizennyolc
évet középfokú zeneelmélet-tanítással töltöttem Békéscsabán és Szegeden.
Megdöbbentem, milyen hiányos tudással érkeznek a hallgatók a főiskolára. Nagy
részük nem hallja és nem tudja adott hangra építeni a hangközöket, nem hallja
és nem ismeri a hármashangzatok szerkezetét, sokan maximum a szextakkordokig
jutottak el a tanulásban, ismeretlenek számukra a szeptimek, az alterált harmóniák.
Véleményem
szerint a főiskolai zeneelmélet órákon a középiskolában tanultakra alapozva,
támaszkodva a hallgatók harmonikus hallását kellene tovább fejleszteni, ismereteiket
kiterjeszteni a reneszánsz, romantika, 20. század harmóniai fordulataira.
Nagyon fontosnak tartom a kottában való gyors tájékozódásra való nevelést, a
formatan tanítását.
Szomorú
tapasztalatokra tettem szert, amikor felmértem a hallgatók formatani ismereteit
az első zeneelmélet órán. Legtöbben csak a triós formát és a szonáta formát
ismerték. Sajnálatosnak tartom, hogy nincs érettségi zenei tárgyakból. Egészen
másként viszonyulna a négyéves munkához a tanár és a diák egyaránt, ha a
középiskolai évek végén az érettségi vizsga tényével kellene számolniuk. Az
érettségi vizsga egyfajta kontrollt jelentett. Tanulságos volt az írásbeli
anyag, amelyet a minisztérium küldött, annak ellenére, hogy egyes években
vitatható volt a feladatok nehézségi foka. A szóbelin pedig egy másik
intézményből jött érettségi elnök előtt adhattak számot a diákok elméleti
tudásukról. Ez tapasztalatcsere is volt, az érettségi elnök-kolléga bírálatából
leszűrhettük, más iskolákban milyen elvárások vannak az elméleti tárgyakkal
szemben, időnként például konkrétan kiderült, milyen anyagot tanítanak
szolfézsból, hogyan tanítják a formatant, stb.
A zenei
érettségi megszűnéséig az elméleti érettségi mellett elméleti felvételi vizsgát
is tettek a diákok. Később felmentést kapott szolfézs-zeneelmélet felvételi
alól az, akinek jeles érettségi jegye lett. Ez ahhoz a problémához vezetett,
hogy az ország szakközépiskoláiban nem egyforma mérce szerint osztályozták a
diákokat, a jeles osztályzat más-más tudást tükrözött. Manapság alkalmassági
vizsga van a zeneművészeti főiskolákon az elméleti tárgyakból. Zenei érettségi
felvételi vizsgával együtt, a jelesre érettek mentessége a felvételi vizsga
alól, alkalmassági vizsga – ez a folyamat jól mutatja, mennyire háttérbe
szorult, jelentőségét vesztette az elméleti tárgyak tudása a főiskolai
felvételiken.
Országszerte
csökken a zeneiskolák, zeneművészeti szakközépiskolák diákjainak száma. A mai
pénzorientált világban nem vonzó a zenei pálya. A diák, aki látja túlterhelt
tanárát, amint egyik munkahelyéről a másikra siet, nem biztos, hogy követni akarja
a pályaválasztásában.
Kiszámíthatatlanná
vált a világ körülöttünk. A szülők, ha azt hallják, hogy nehezen talál állást a
csellista, brácsás, fagottos, nagybőgős, kürtös, harsonás és folytathatnám a
hangszerek felsorolását – akkor nem irányítják a sokoldalúan tehetséges gyerekeiket
zenei pályára. Sajnos, nem befolyásolhatjuk, a mindenkori kormány mennyi pénzt
szán kultúrára az iskolák, egyetemek fenntartására. (Ezt a konferenciát azért
szerveztük, hogy a zeneelmélet-oktatás helyzetéről beszéljünk. Nem akarok
eltérni a tárgytól.) Az előző mondataimmal azt akartam érzékeltetni, hogy
jelentősen növekedett a közepesen tehetséges tanulók száma.
Az is
gondot jelent, hogy egyre több hallgató érkezik úgy a főiskolára, hogy nem
járta végig a zeneművészeti szakközépiskolák négy évét az elméleti tárgyakból,
hanem két-három év tanulás után nyer felvételt. Nagy nehézségek árán próbálnak
felzárkózni a többiekhez például a gitárosok, énekesek, rézfúvós hangszeresek.
Szegeden
négy félév a zeneelmélet tárgy tanítása, a negyedik félév végén összetett
szigorlatot tesztnek a hallgatók szolfézs-zeneelméletből. Az első év (két
félév) jó szerével sajnos a középiskolás anyag megtanításával telik. Nálunk
rendkívül nagy a csoportok létszáma 16-16-17 fő például a második évfolyamban.
Mivel a zeneelmélet készségtárgy, sokszor szükség lenne egyéni gyakorlásra,
vagy számonkérésre és ez ilyen körülmények között nagyon nehéz. Azt
tapasztalom, hogy nagyon kevés az a hallgató, aki előző iskolájában alapos és
rendszeres hallásképzésben részesült. A főiskolás léttel együtt jár a
vizsgaidőszak, amikor már nincs elméleti órája a hallgatóknak. Ez nagy kiesést
jelent, szinte elölről kezdhetjük a munkát a következő félévben. Rendkívül
gyenge a hallgatók dallamírási készsége. Nagyon sok időt felemészt a gyakorlása,
mégis fontosnak tartom, mert azt gondolom, diplomás zenetanár nem lehet zenei
analfabéta. Jó lenne, ha hat félév állna rendelkezésre az elméleti tárgyakra,
reálisabbnak tartanám a hatodik félév végén a szigorlatot.
Azt
tapasztalom, a hallgatók nagyon nehezen igazodnak el a kottában, nehezen ismerik
fel a harmóniákat, a formát. Többféle módon próbáltam ezt gyakoroltatni,
felvételről, vagy a saját zongorajátékom után hallott zenét kellett elemezniük.
Azzal is kísérleteztem, hogy pusztán a kottaképről ismerjék fel a formát és a
harmóniákat. Gondot jelent, hogy a hallgatóknak nincs gyakorlatuk abban, hogy a
zenéről analizálva, szabatos mondatokban, lényegre törően beszéljenek. A
negyedik félév végén kötelező szolfézs – zeneelmélet összevont szigorlati
tételek egyikeként a saját hangszeres anyagukból választhattak és a választott
művet kellett elemezniük. A félév folyamán főpróbaként a csoport előtt beszélt
a műről a hallgató, így tévedéseit még a vizsga előtt kijavíthatta. Számomra
nagyon tanulságosak voltak ezek az órák.
Szűkebb
szakmai kérdéseken túl objektív körülmények is befolyásolhatják az elméleti
tárgyakat tanító tanárok munkáját. Sajnálatosan még ma is vallja a főtárgy
tanárok egy szerencsére kis része, hogy az elméleti tárgyak feleslegesek és
csak az időt veszik el a hallgatóktól. Az iskola vezetése sokat segíthetne
ennek a problémának a megoldásában.
Gondot
okoz az is, hogy a hallgatók nagy százaléka már elsős főiskolás korában munkát
vállal, tanít, vagy zenekarban játszik. Sokan ténylegesen rászorulnak a pénzkeresésre,
mert szüleik nem tudják őket támogatni, de vannak, akik „divatból” dolgoznak,
mert a „többiek is ezt teszik”. Sok energiát, időt vesz el tőlük a pénzkeresés,
ennek leginkább az elméleti órákra való felkészülés látja kárát. Tudom, hogy ez
a kérdés megoldhatatlan, mert nincs jogunk megtiltani, hogy dolgozzanak. Jó
néhány évvel ezelőtt igazgatói engedéllyel vállalhattak csak munkát a felsőbb
éves hallatók. Tudom, hogy akkor még más kor volt, de sajnálom, hogy a munkavállalással
az igazi, sok gyakorlással együttmuzsikálással töltött diákélet tűnt el.
Nagyon
örülök, hogy ez a konferencia létrejött. Azt várom, hogy közösen gondolkodva,
tapasztalatainkat megosztva eredményesen úrrá lehetünk a gondokon.
* A szerző a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának főiskolai adjunktusa. A Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) elhangozott korreferátum írott változata. Az eseményről a 2010/4. számunkban jelent meg Gönczy László beszámolója, a szerző előadását és Komlós Katalin korreferátumának írott változatát pedig a 2010/6. számunkban tettük közzé. Jelen lapszámunk internetes kiadásában (www.parlando.hu) Szűcs Sándor korreferátuma is megismerhető. A PARLANDO 2011. évi további lapszámaiban a Konferencián elhangzott többi előadás, illetve korreferátum közzétételét a következő sorrendben tervezzük: Györffy István, Mohay Miklós, Keresztes Nóra, Olsvay Endre, S. Szabó Márta.