32.
Nemzetközi EPTA Konferencia
A |
z Európai Zongoratanárok Szövetsége 32. konferenciáját
2010. október 27-30. között Szlovénia fővárosában, Ljubljanában tartotta
meg. Az EPTA konferenciának, mint
ismeretes minden évben másik ország a vendéglátója. Chopin születésének 200.
évfordulója egyértelműen meghatározta a konferencia tematikáját. Minden előadó arra törekedett, hogy Chopin
életének, életkörülményeinek kevéssé ismert, vagy akár ismeretlennek is
nevezhető oldalát tárja föl, és megfelelő dokumentumok alapján mondanivalóját
alá is támassza.
A
270.000 lélekszámú szlovén főváros, Ljubljana „a tengerszint felett
A
pódiumon egy varázslatos hangzású Fazioli hangversenyzongora állt az előadók
rendelkezésére (bérlési díját minimálisra redukálták). Gyakorlási lehetőséget a
Yamaha cég, a Japán Zongora Központ, és egy zeneiskola biztosított. A
szakszerűen és színvonalasan megszerkesztett programfüzet, a nyomdai anyagok,
virágdíszítések és sok-sok kevéssé lényegesnek tűnő dolog is mind hozzájárultak
ahhoz, hogy az előadásokat várakozásteli figyelem kísérje. A szünetekben a
szálloda színvonalához méltó elegáns fogadó teremben biztosítottak üdítőt,
kávét-teát és édes-sós aprósüteményeket. Sorolni lehetne még, hogy a ritka
témájú, érdekes előadások mellett mi minden tette maradandóan emlékezetessé a
néhány napos ljubljanai tartózkodást.
Mindemellett
lenyűgözött bennünket a színpompás őszi táj természeti szépsége, melyet a
háttérben az Alpok hófödte hegycsúcsai kereteztek. Szerencsénk volt, mert már a
megérkezés napján ragyogó napsütés fogadott bennünket és ez a körülmény az esemény
élményét ott tartózkodásunk alatt még gazdagabbá tette.
Az
előadásokat zeneakadémisták, kezdő előadóművészek félórás műsorai váltogatták,
esténként koncertek voltak, így bepillantást nyerhettünk a szlovén zongorista
világ ígéretes tehetségeinek munkájába is. A főtéma azonban Chopin személyének
és műveinek több oldalról való megközelítése volt.
Néhány
előadást szeretnék csak kiemelni: Egyik fontos téma volt a rubato kérdése
Chopin műveinek előadásában, melyet a lengyel EPTA elnöke, Pavel Skrzypek zongoraművész
„Tempo rubato” című előadásában
fejtegetett. További témakörök: „Népi
elemek Chopin műveiben”, „Énekeljenek
az ujjak” „A
soha meg nem írt legkiválóbb módszertani könyv:
Chopin vázlatkönyve zongoristák számára”. Ennek az előadásnak
előadója David Witten pszichológus és zongoraművész diplomával egyaránt rendelkező,
USA-ból érkezett professzor volt. Idézem rövid összefoglalóját: „Chopin ellene volt az ujjak egyenlővé
tételének. Jobban szerette, ha mindegyik ujj megtartja a maga egyéniségét. Úgy
hitte, hogy a zongoristának az a feladata, hogy ne képezze ki ujjait katonásan
egyforma erejűvé, hanem mindegyik a saját erényeit tartsa meg. Chopin halála
után rátaláltak egy zongora módszertani vázlatkönyvre, melyben ezeket az
elveket kívánta kifejteni. Annak ellenére, hogy Chopin gondolatai csak töredékesen
maradtak fenn, a sorok mögött minden komoly zongorista és zongoratanár megszívlelendő
gondolatokat találhat.”
„Az ópium Frédéric Chopin életében és
munkáiban” volt a címe az angol előadó, Steve Rodman előadásának. Számomra
kétségtelenül ez volt a legmegrázóbb, legdöbbenetesebb előadás. Köztudott, hogy
a XIX. században nem tudták még gyógyítani a tuberkulózist. Chopin e
betegséggel való hosszú éveken át tartó küzdelme idején rákényszerült arra,
hogy fájdalmai enyhítésére ópiumot fogyasszon. Ez az előadás, bár meglehetősen
merészen, de sok írásos dokumentummal, valamint Chopin levelezésével is
bizonyítottan, tényszerűen járta körbe, hogy „mik lehettek lehetséges hatásai Chopin életében e szertől való akár
minimális függőségnek mind fizikailag, mind szellemileg, és hogyan fejeződik ez
ki Chopin játékában, de még inkább műveiben.”
Szó
esett még Chopin néhány külföldi tanítványának majd később barátainak – így a norvég Thomas D. A.
Tellefsennek, az osztrák Friederike Müller-Streichernek munkásságáról és
életéről, Chopin és kortársai, Schumann, Liszt, Mendelssohn vele való
kapcsolatáról, és még sok egyébről is.
Átfogó
vonulata volt a konferenciának az EPTA alapítónője Carola Grindea asszony által
létrehozott kutató intézet az ISSTIP (International Society for Study of
Tension of Performance, weboldala: www.isstip.org) munkásságának
bemutatása, melynek orvos, pszichológus, hangszeres zenész tagjai a stresszel,
lámpalázzal, görcsös gyakorlási ártalmakkal kapcsolatos számtalan problémát
mutatták be vetített előadásaikban. Azzal a céllal munkálkodnak, hogy
feltárják, hogyan lehet megtartani a zenészek egészséges fizikumát, és sikeres
hangszeres működését egy életen át. E szervezet nemzetközi, jó lenne, ha
Magyarország is be tudna ebbe kapcsolódni a nálunk jól ismert „Kovács módszer”
megismertetésével.
Az EPTA
jövő évi konferenciáját a tervek szerint 2011 novemberében, Svájcban tartja.
Témája valószínű pedagógiai jellegű lesz. Ezeken a találkozókon bárki részt
vehet. A ljubljanai rendezvény rendkívül látogatott volt. A telt termet látva
úgy tűnt, hogy a körülbelül 200 érdeklődő mindvégig maradéktalanul jelen volt,
végighallgatta az elhangzott előadásokat és a közéjük beiktatott fél órás
koncerteket is.
Ha
valakit mélyebben érdekel a 32. Nemzetközi EPTA Konferencia, bővebb tájékozódást
kaphat a következő weboldalon: www.epta.si/eng
Ábrahám Mariann
az EPTA
magyarországi zongora szekciójának elnöke