Hollós
Máté:
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
Ezúttal a zenei éremművészet különös megnyilvánulását
vesszük szemügyre: a kompozícióvariáns írását. Nemrég jelent meg egy CD Liszt
Ferenc olyan dalaival, amelyeket azonos szövegre különböző pályaszakaszaiban
újra meg újra megkomponált. Lássuk az egyik legérdekesebbet, a Der du von
dem Himmel bist (Óh, te mennyekből való) című Goethe-vers 1843-as, 1856-os
keletű és 1860-ban közzétett változatát. Mivel a három kotta 12 oldalnyi
nyomtatott terjedelme messze túlnőné lapunk lehetőségeit, csak részleteket közlünk,
remélve, hogy az Olvasó megkeresi majd a teljes műveket. A vers Dóczi Lajos fordításában:
Óh
te mennyekből való,
Szenvedőt
vigasztaló,
Ki, hol szív
kétszerte szenved,
Kétszeresen
adhatsz enyhet.
Mikor lesz mind
ennek vége?
Sok e kín és
élvezet.
Édes béke,
Jer, jer, töltsd
el keblemet!
Az első változat kottája 6 oldalon 67 ütemet, a
másodiké 4-en
Azért
nevezhetjük a művariáns alkotását az éremművészet sajátos megnyilvánulásának,
mert a zeneszerző visszanyúl a témához, s vagy új szempontból tekint rá (mint
harmadik dalunknál), vagy a régi megközelítést csiszolja, árnyalja (mint a
középső esetben). Festészetben gyakori, hogy egy-egy képnek szinte sorozatban
készülnek változatai: nem vázlatai, hanem egyenértékűen kimunkált alkotások, a
zenében azonban ritka az ilyesmi.
Az
Auguszta hercegnőnek ajánlott eredeti dal 8 ütemes zongora bevezetőben
exponálja a diatonikus váltóhangos sóhajmotívumot. A harmónia alapját adó kromatikus
váltóhangot vastag oktávák dörmögik. 13 évvel később a már 45 éves Liszt árnyaltabban
hallja ezt: az oktávot dallamszerű felugrássá lazítja. Iménti festészeti hasonlatunkkal
élve: markáns sötétebb szín helyett itt pasztellesebb, rajzosabb, világosabb
árnyalatú az azonos alakot ábrázoló kép. S itt már a bevezetésre elég Lisztnek
6 ütem.
Az énekszólam belépésekor szinte azonos a két
változat, de míg az elsőben helyenként a zongora akkordfelbontásai szekundok
sötétebb színeibe mártják az ecsetet, a második verzió nem él ezzel, a
harmóniát szabadabban lélegezteti. Az énekben pedig elmarad a kromatikus
szenvedély fiatalkori megnyilvánulása. Itt a továbbiakban is lenyes az ifjonti
hévben megkívánt magasságból és recitálásból, s megint a zongora oktávjai
sugallta „orkesztrációból” is. Az „Édes béke” megszólítás előtt többütemes lázas
szenvedélyt hagy el, hogy az E-dúr darab tetőpontján G-dúr harmóniai
foglalatában már szinte bölcs egyszerűséggel hozza a sóhajmotívumot, felmutatva,
hogy az már a kezdetektől ezt a tartalmat hordozta. Az első megzenésítés
bővebben s drámaibban adagolt mondandóját a másodikban visszafogottabbra
faragja. Mondják: a zeneszerző legfontosabb munkaeszköze a radír. (Későbbi
nemzedékeknek, amelyek már nem értik e forgácsolódva szemetelő gumidarab
funkcióját: a delete gomb a számítógép klaviatúráján...) Ezt használja Liszt a
második dalfogalmazványban mind formai mind pedig hangszerelési-hangszínbeli
átalakításaiban.
A
legérdekesebb azonban az utolsó változat. Sehol a sóhajmotívum. Sehol a kromatikus
nyolcadok izgalma, tizenhatodok villódzása, triolák hömpölygése. Az azok által
elregélt, elpanaszolt „mondanivalók”. Akkordok „némajátéka” ez. Marad az E-dúr,
s marad a dominánson indulás. De a sóhajmotívum kvartot felugró gesztusa helyén
a „mozdulatlan” akkordok „mimikája” áll. A domináns szeptimből a harmadik fok
lágyságába hajlásé. A harmadik fok helyén annak leszállított basszusára épülő
robusztus tercrokon (G-dúr) hangzaté, amely egyszerre idézi elénk az azonos
alapú (e-) moll hangnemet, s az „édes béke” G-dúrját – ez a tartalom, ez a jel
azonos a három dalban. S egyszercsak feltűnik, hogy a korábbi dalok 3/4-es
lüktetése helyén 4/4 áll. Ugyanakkor a dallam átmentődött, sőt új színt kap a
zongora bal kezében egy közjátékban. Még a dallam kromatikus váltóhangjai is
átköltöznek ide, a zongora paraván mögül kiszűrődő dallamalakzatába. A dal lezárása
már Liszt öregkori – vagy legalábbis azzal azonosított (hiszen e dal komponálásakor
még kevesebb, mint 50 esztendős!) – stílusának jellegzetességét: visszafogottságát,
csendességét mutatja föl.
A III. és
az I. fok ingamozgásában a nyitó akkordok V. szeptim – III. fok ringása tükröződik.
Hány
zenei arca lehet egy költeménynek? Nemcsak az mutatja meg, hogy különféle
szerzők más-más korban, vérmérséklettel mit tárnak föl belőle. Hanem az is,
hogy egyazon komponista különböző életkorban, hangulatban mit hall ki, mit
hogyan tart fontosnak megjeleníteni a versből. Aki pedig már kísérletezett
azzal, hogy egyetlen vers különféle megzenésítéseiből formáljon ciklust, tudhatja,
mennyi mindent kínál a szavak költői világa a hangokból formálható poézisnek.
Hiszen mi más a megzenésítés, mint a poéta mondandójának értelmező tolmácsolása
a zene nyelvén? Persze, úgy, mint egy jó versfordítás, hogy benne van az
eredeti, de átszűrve a fordító költészetén. Liszt az a szerző, aki tudja, mit
kell hozzátenni egy dalban a vershez, hogy az ne olyan legyen, mint a turista
fényképe egy házról vagy növényről, hanem fotóművészeti alkotás. Sőt, többször,
többféleképpen megteremti a kapcsolatot a sugalló és a sugallt művészet között.
Ahol sugallat van, ott nincs határa a fantáziának.