KÍSÉRŐKÁRTYA (1.)

 

MESTERMŰVEK KÖZELÉBEN

 

Emléklapok a gimnáziumi énekórák

zenehallGatásaiból

 

Képária Mozart: A varázsfuvola című operájából

 

A

 színpadon ott áll megindultan az ifjú herceg, kezében tartva egy leány arcképét, és igazi varázslat történik. Nem, nem valami meseszerű varázs, hanem az élet, a valós élet kínálta igazi mese! Hősünk a kép láttán átkerül egy másik világba, felfordul körülötte minden, áramütés  érte, szerelmes lett! Bűvöletbe esik egy általunk nem látott, s egy általa nem ismert leány iránt, és ez a bűvölet minket is hatalmába kerít, megbabonáz. Tamino Esz-dúr (a Varázsfuvola hősi alaphangneme) képáriája nem a viszonzott boldog, vagy viszonzatlan boldogtalan szerelem zenéje, hanem a szerelem eleddig ismeretlen érzésével először szembesülő fiatalember időt megállító „földbe gyökeredzése” az emberi lét talán legnagyobb csodájának felfedezésén. Az ő útja mostantól veszi kezdetét. Távoli ködbe vész a sárkánykígyó, messzi homályba tűnnek az Éj királynő udvarhölgyei, a mókás madárember: Papageno amúgy megmosolyogtatóan kedves, vidám lényének és sajátságos, tanulságos büntetésének emlékét elhalványítja az új, az igazi élmény, a szerelem. A képária nem két ember kapcsolatáról, hanem a magány csöndjéből született szerelem szépségéről szól. Tamino életének új célt, új értelmet ad ez az arckép.

          A tenor ária ünnepélyes zenekari bevezető Esz-dúr hármasai után egy nagy szext felfelé ívelésével kezdődik, az első megdöbbenés, csodálkozás, az ámulat és áhítat felszakadó nagy szextjével, a már születése pillanatában szenvedélyes érzéssel, amely még visszaköszön – erre a szent pillanatra emlékeztetve – később az opera során. Innen csorog le a dallam lépésenként, majd azután egy hanggal mélyebbről, szekvenciaként ismétlődik meg. A képária első gondolati egysége és zenei szakasza a csodálaté. Tamino képzeletét a meseszép királylány képmása  határozza meg, csak róla, őfelőle ábrándozik. A mi számunkra, akik mindennek tanúi lehetünk, az ifjú kezében tartott kép fantáziánk határain belül bárkivel behelyettesíthető. Új mese veszi kezdetét.

          A második szakasz a fafúvósok tercmenetével a végtelent célozza meg. Egyre inkább tágul a horizont. Tamino herceg nem érti, voltaképpen mi is történt vele. Hol van már ekkorra a sárkánytól való rettegés rémülete?! Szertefoszlott Papageno különös és mulatságos bűnhődésének históriája. Ez a kaland más, mint bármi, ami megelőzte azelőtt! Talányok, sejtések,  jólesően izgalmas bizonytalanság, megfejtendő rejtélyek sora vár magyarázatra. „Hogy merre visz e lángnak útja, még játszi sejtelmem sem tudja” énekli a herceg, és keresgéli, kutatja, hogy mi ez a hihetetlen bódulat, ami hatalmába kerítette. Csak most vesz erőt magán, hogy fel merje tenni a kérdést, amire rajta kívül senki nem adhat választ, nevén nevezve a csodát: „hátha e vágy a szerelem?”. A zenekarban mintegy kérdőjelként bátortalanodnak el a hegedűk, ugyanakkor mégis sugallják a bizonyosságot, az öntudatos valót, ez a lángolás, ez a tűz nem is lehet más!  Tamino egyedül van, rajtunk kívül nincs senki, akivel megoszthatná e boldogító felismerés édes súlyát.

          Ez után a mámor után kezdődik a harmadik egység. A zenekari kíséretben tizenhatod szünetekkel megszakított harmincketted párok változtatják hirtelen nyugtalanná, izgatottá a korábbi kábulatában megmerevedett muzsikát. Az Éj királynőjének elrabolt leányát: Pamínát még valójában személyesen nem láthatta az ifjú herceg, nem beszélhetett vele, nem tud róla szinte semmit, mindössze annyit, hogy képmásának láttán sorsa immár elválaszthatatlan a királylányétól. Milyen lesz a találkozás?!  Milyen lesz szemtől szemben állni vele?! És mikor lesz ez eleven valóság?!  A zenekar egyre izgalmasabb, szaggatott hangzatainak alterációi fokozzák a megválaszolatlan kérdésekből fakadó vívódás hangulatát. Hol a válasz?!  Egyelőre sehol.

          A negyedik, a záró szakasz előtt Mozart egy teljes ütem szünetet ír elő (generalpausa), mintegy nyitva hagyva az előzőt. Majd a hegedűk gyönyörű lírai dallammenetétől körülölelve Tamino herceg egy boldog jövő álmát dalolja el, melyben, miután kiszabadította Pamínát fogságából, az idők végezetéig együtt maradnak. Immár férfias határozottsággal tervez, a királykisasszony és ő igenis elválaszthatatlanul összetartoznak: „és el nem hagynám többé már”. Visszatér az első egység jellegzetes disszonáns akkordjával „megemelt” záró dallam töredéke,  és az ária himnikussá teljesedve kibővül, s az időtlen szerelem ódájává, dicséretévé magasztosul. Ez a befejező egység már nem a kérdések sorát tartalmazza, hanem egy kijelölt, tiszta életcélról beszél azzal az eltökélt erővel, amely magában hordozza a megvalósulás lehetőségét.

          E mindössze néhány percnyi terjedelmű operaária egybe foglalja a szerelem születését, az általa gazdagodott ifjú ember találgatásait, meghatott botladozását, a majdani találkozás felkavaró, és egyszersmind álmodozó tervezgetését, és egy felhőtlen, boldog jövő emelkedett reményét, mi több, egyenesen ígéretét is. Egy pompás, tartalmas életút kezdete – erről szól Tamino minden további cselekvését, gondolkodását, elkötelezettségét meghatározó képáriája  (No. 3). A folytatásról, a hogyan(?)ról pedig maga a Varázsfuvola.

 

Elhagyhatatlan utóirat

 

Középiskolai ének-zenetanárként egy kisgimnazista hetedikes osztályban lelkesen meséltem „csöpp manóknak” a Varázsfuvola képáriájáról. Mire egyikük méltatlankodva hőbörögte: de István bácsi úgy beszél nekünk a szerelemről, mintha mi tudnánk, hogy mi az! De hát mi még nem tudjuk, honnan tudnánk?!  Mire én: - Ne vicceljetek, én már óvódás koromban is szerelmes voltam. – Jaj, hát az nem szerelem, hogy István bácsi megfogta a kislány kezét. – Nem is az a szerelem, hanem az, hogy én annak a kislánynak nem mertem megfogni a kezét! Csönd, majd valaki jól hallhatóan maga elé mormogta: – Ilyen nincs! Könnybe lábadt szemmel, feldúltan, őszintén egy kipirosodott arcú kisfiú egyszer csak a pad asztalkáján  dörömbölve kiabálta: – De igenis van, de igenis van!

Én meg úgy éreztem, hogy aznap nem keltem fel hiába!

 

Ungár István