ANGI ISTVÁN

 

A klasszikus gitár zenéje

mint jelenkori esztétikai élmény

 

Klasszikus gitárosok debreceni találkozója

2010. augusztus 8 – 18.

 

H

ivatalos voltam a Klasszikus Gitárosok Debreceni Találkozójára, amelynek a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar adjunktusa, Adrovicz István gitárművész volt a vezetője, meghívásomat is neki köszönhetem. Két előadásomon a zeneesztétikai értékek mai megszólaltatásáról és befogadásáról beszéltem a találkozó résztvevői előtt. Külön örömet jelentett számomra a kezdő tizenévesek érdeklődése a felvetett témák elmélete-gyakorlata irányában. Az esztétikai mezőt benépesítő értékek üzeneteit ezúttal a felhangzó gitárművek tették élővé J. S. Bach-tól el egészen N. Paganiniig, onnan pedig napjaink művészetéig I. Albéniz vagy A. Piazzola alkotásai tükrében.

 

Czakó Erika a gitárjáték titkait adja át Koós Dávidnak

 

 

          A két nap alatt, magamat is beleértve, házi feladatnak szántam feleletet adni olyan érdekfeszítő kérdésekre, mint miért dívik ma különös szimpátia a gitár művészete felé, miért majd mindig dugig telt ház előtt zajlanak a gitár-koncertek, miért az ifjúság szenvedélyes érdeklődése a gitárművészet elsajátításáért, s nem utolsósorban miért a megkülönböztetett figyelem a jelenkori zeneszerzők részéről gitárkompozíciók alkotására?... Ottlétem alatt javarészt magyarázatot nyertem a bennem (s nemcsak bennem) neszező kérdésekre.

          A kezdő gitárosok oktatását hospitálva eszembe jutottak jelentéstani emlékeim a felfedezés öröméről, az ismeretlen iránti borzongató csodálatról és a hangok mágiájáról. Kisiskolás koromból idézek. Általános iskolás osztálytársaim főleg azok, akik faluról jártak be a suliba először találkoztak a zongorával. A találkozások a felfedezés élményeit eredményezték. A padtársam például a hangszerhez közelítve a billentyűre ütve, megszólaltatta az egy vonalas oktáv h hangját. Keze véletlenül rajta maradt a klaviatúrán, a hangfogó nem zárta le a hangzást. Ő pedig óvatosan ráhajolt a hangszerre, úgy gyönyörködött némán a felcsendülés szépségében. Persze a kíváncsiság naivsága is meg-megjelent ezeken a találkozásokon. Szintén egyik osztálytársam a billentyűk elé ülve kérdezte: no, melyik a c hang? Ez – mutattam rá az illető billentyűre. Hát az i? – Olyan nincsen – feleltem. Megcsóválta a fejét. És az f ? Ez – mutatva válaszoltam. Akkor az r? – Nincs. Hát milyen zeneíró gépezet ez – kiáltott fel – ha fele sincs rajta a betűknek. Mert ő a Cifra palota kezdetű éneket akarta kibetűzni. Bizony, egyetemi hallgató koromban jött elő újra ez az emlék, amikor is az affektus-elmélet egyes gondolkodóit később pedig L. Wittgenstein nyelvtudományi írásait olvastam arról, ahogy a hangok és a motívumok illetve a szavak és kifejezések egyedi és egyszeri jelentését bizonygatták, s csodáltam meg kis társam akkori, a nagyokéval vetélkedő empirista naivságát. A gyermeki hiedelem mágikus erejét pedig József Attila egyik játékosan szép, a Pohár c. versét olvasgatva értettem meg, már-már szürrealista metaforáiból. A vers így kezdődik:

„A pohár friss, tiszta növény,

a mezőn csillog és a harmatcseppek rárepülnek.

Ha egy kis gyerek poharakra néz,

halkan megcsendülnek.”

 

A fenti példákat összekötve, a csoda élményét, a naiv elvárásokat és a gyermeki szívben még élő mágikus-művészi erőt fedeztem fel a kezdő gitárosok tartásában, gesztusaiban s mindenek előtt rendkívüli szívós akarásában. Tekintetükben ott csillogott a Gitáros leszek! eszmény valóságközelsége. Külön tanulmányt kellene írni a pengetés élményéről, itt már nem csak a billentyű szolgáltatta hangzás csodája érvényesült, hanem annak élővé tétele a pengetés révén, amely már az első óráktól úgy kísérte esztétikai vágyaikat, amint egykor a virágénekek előadását a lantkíséret, és amelynek egyik tragikusan bánatos hangzását Arany János eleveníti fel a Szondi két apródja balladájának negyedik szakaszát záró ötödfeles jambusában:

 

„Ott zöldel az ormó, fenn zöldel a hant

Zászlós kopiával a gyaur basa sírján;

Ott térdel a gyöngypár, kezében a lant,

És pengeti, pengeti, sírván:”

 

Tehát a hangzó csoda élővé tétele lenne az egyik felelet fenti kérdéseinkre, hozzátéve, hogy minden húros hangszer közül, félig-meddig megjelölt fogás-pozícióival a gitár már a kezdő pengetés során is élményt sugall, míg a vonósokon ez az élmény jóval később következik be (ha egyáltalán eljut odáig a törekvő kezdő).

          A második feleletet kérdésünkre talán a hangszín és technika sokféleségében, változatosságában találjuk meg. Mert a pengetés művészete más és más hangzás-univerzumokat sejdít meg egyik változatától a másikig, a gitár húr-berendezése pedig eleve biztosítja a dallam és a kíséret szerves egységét a maga szinte kimeríthetetlen változatosságában

          Harmadszor, a közönséget az újra felfedezés élményében részesíti a mai gitárművészet. Főleg a klasszikus gitárművészet. Nem divatról, hanem újra felfedezésről van szó. Nagy festőnk, Székely Bertalan, joggal mondotta: az igazi művészet nem megy ki soha a divatból, mert benne sem volt. Tegyük hozzá, nincs is szüksége a divat tünékeny csábítására. Ám a művészettörténetben búvópatak módjára stílusok életművek, előadói korszakok, hagyományok időről időre el-eltűnnek. És a váratlan élmény éppen az újrafelfedezés varázsában bujkál. Most a klasszikus gitár reneszánszát éljük – mindnyájunk örömére.

 

Csorba Gergő  játékról gitárjátékra fordítja a szót kis tanítványai körében

 

 

          Végül, zeneszerzőink is részesülni óhajtanak ezeknek a pillanatoknak a megélésében. Jómagam Kolozsvárról szolgáltam hallgatóim számára mai gitárzenékkel, például Cornel Ţăranu: Résonances I & II pour guitare, Pavlovits Dávid előadásában, Adrian Andrei: Preludium I., amelyet testvére, Constantin Andrei, az Andrei trió tagja adott elő, valamint Ciprian Pop: Kamaraszimfónia, a „Gh. Dima” Zeneakadémia Kamarazenekarának előadásában, elektronikus gitáron a szerző játszik, vezényel: Cristian Sandu.

          Ám a közvetlen élményeket Debrecenben mégis csak az egyéni órákon gyűjtöttem be. Jó volt együtt érezni a kicsik pengető örömével újra felfedezni játékukban a születő hang csodáját. Vagy végighallgatni a nagyok kicsiszolt művészi technikával megszólaltatott repertoár darabjait J. S. Bachtól I. Albénizig.

          A tanítás – tanulás felejthetetlen emlékei maradtak számomra, mint Lessing mondaná, a termékeny pillanatok, amelyeket megtapasztalhattam azon a pár gyakorlati oktatáson, amelyeket rövid ott létem alatt lelátogathattam. Visszagondolok Czakó Erika órájára, amint találékonyan, a kar gesztusaiban fedte fel a balkéz technikai titkait növendéke, Koós Dávid számára, vagy Csorba Gergő interaktív tanítására, ihletettségére, ahogyan a három kis gitárművésznő-jelölt elszánt érdeklődését a vidám játékosság hullámhosszára váltotta át. Megható volt a nagyobbak közül a már irodalom-tanári diplomát szerzett, jelenleg éppen építészeti tanulmányokat folytató Bursán Miklós szenvedélyes érdeklődése a gitár művészi elsajátításáért, felemelő volt az óra bensőséges hangulata közte és Vas Bence tanára között. A nagyok művészi produkcióit Adrovicz István tanár úr óráin élvezhettem úgy igazából pl. Pokol Gábor előadásában J. S. Bach E-dúr szóló-partitájának prelúdiumát. Itt az oktatás hangulata már-már művészek közti párbeszéddé magasodott, amint az oktató átadja tapasztalatait a holnap szólistájának.

 

Vas Bence a nehezebb fogásokat előjátssza Bursán Miklósnak

 

 

 

          A tíznapos találkozó koncertjei nyújtották mind a résztvevők, mind Debrecen közönsége számára a felüdülés örömét a meleg nyár délutánjain, estjein. Sajnos rövid ottlétem nem tette lehetővé a gondosan megszerkesztett művészi programok végighallgatását. Így csak megidézni tudom őket: Tokos Zoltán, Varga Zsolt, Óváry Zoltán gitárművészek hangversenyeit (augusztus 8., 11., 12. a Zeneművészeti Kar Liszt termében), a Záróhangversenyt, amelyen közreműködtek a találkozó résztvevői és a találkozó gitárzenekara Martos László vezetésével (augusztus 17-én a Megtestesülés templomban). Véleményem szerint jelentős pedagógiai szerepet játszottak a szakma specialistáival szervezett közvetlen beszélgetések is, például Tátrai Tibor gitárművésszel (augusztus 13., Liszt terem).

          Mindenért sok-sok elismerés, köszönet illeti a szervezőket, tanárokat és résztvevőket, élükön Adrovicz Istvánnal és további jó munkát, újabb sikereket kíván valamennyiüknek e sorok megilletődött írója.

          A gitár állandóságairól szóló elmélkedésem jogosságát húzza alá az a hazai tény is, hogy szűkebb pátriámban Erdélyben, Kolozsváron s utána Marosvásárhelyen is hasonló gitárfesztiválok várták az érdeklődő nagyérdeműt; a gitárversenyek zsűrijében a hazaiak mellett magyarországi zsűri tagok előtt (Pavlovits Dávid) zajlottak. És magyar gitárművészek – Csáki András, Pusztai Antal – szóló koncertjei színezték a különben is nívós fesztiválprogramokat.

          Az élményre találás útja majdnem párhuzamos az eszmény valósággá válásának útjával. Mindkettőért meg kell küzdeni. Az eszmény távlati célként előttünk lebegve új utakra új kalandok felé csalogat. Ám az úton sok az akadály. Meg kell küzdenünk valamennyivel. Mikor aztán valóság közelbe jutottunk, már újabb felsejlő eszmények várnak ránk. És a valósággá vált előző távlatok színteréről továbbot intve, előre megyünk.

 

Adrovicz István Bach Prelúdiumát elemzi tanítványa, Pokol Gábor előadásában

 

 

 

          A régi eszmények valóra válása új eszmények kiteljesítése elé állít.

          Az élmény ugyanakkor maga a megélt öröm-boldogság-beteljesülés, amely jószerivel a váratlan rátalálás meglepetésében érint meg bennünket. Igen, így tűnik. Pedig hát mennyire nem váratlan ez a rátalálás! Mennyi hiábavalónak látszó keresés árán jelenik meg! A váratlanság érzését éppen a hiábavalóság látszatának a leleplezése okozza: nem hiába kerestük, a végén csak rátaláltunk a várva-várt élményre.

          A hasonlóságok különbségében elmondhatjuk tehát, hogy eszménytől valóságig az út a küzdelem útja, az élmény keresésétől az élmény rátalálásáig a kitartó makacsság – mégis csak eljutok hozzá! – állandósága.

          Titokban tegyük hozzá, jóllehet előbbi inkább értelmi, utóbbi pedig jobbára érzelmi lévén, párhuzamosaik, horribile dictu! – mégis találkoznak. (Nem véletlenül előlegeztem őket fennebb csak „majdnem párhuzamosakként!)

          Végül is az én zenei élményemet a debreceni találkozó kurzusainak, koncertjeinek előadói, tanulói szolgáltatták eszményeik valóra váltásán küszködve az élményt ajándékozó rátalálás örömében.

          Még egyszer, sok-sok köszönet érte.