Ami a
tükrökön túl van –
naplójegyzetek
egy koncerthez
M |
egtisztelő meghívásnak köszönhetően látogattam el a
MüPa Üvegtermébe a 2010. november 12-én (péntek) délután 5 órakor kezdődő hangversenyre.
A Budapesti Vonósok „Klasszikusok tükrében” címet viselő koncertsorozatának
második estjére került sor, amelynek meghirdetett főszereplője a hegedű volt. S
ebből következően, a hegedűs.
A
program kortárs zeneszerzők hegedűre írt műveit ígérte, klasszikus remekművek
tükrében. Négy történeti és négy kortárs mű (ill. műrészlet) szerepelt a
műsoron, s külön csemegének ígérkezett, hogy Péteri Károly díjnyertes
mesterhangszerén játszik Banda Ádám. A szórólapból kiderült az is, hogy lesz
műsorvezető-beszélgetőtárs
(Fazekas Gergely).
A
Tükörterem, megannyi ünnepélyes és felszabadult fogadás, valamint számos
sajtótájékoztató színhelye, sajátos hangversenyterem. A Ludwig múzeum látogatói
(egy emelettel feljebbről) útközben megbámulják a rendezvényt, Magritte-stílusú
képre emlékeztető látványt nyújtva a közönségnek. További elterelő ingert
jelentettek a kamerák, mert bár tudomásul lehet (kell) venni, hogy a
koncertközvetítések potenciális élménye áldozatokkal jár, nehéz megszokni, hogy
a felvétel-vezetők érzéketlenül viszonyulnak ahhoz a légkörhöz, melynek hol
létrejöttét, hogy állandósulását veszélyeztetik. Ugyanakkor azt is tudni kell,
hogy a mindenköri közönség (hozzáedződve, hogy korántsem csak rendeltetésszerű
koncert-helyszíneken muzsikálnak, s színháznak, játszóháznak is szinte bármi
kinevezhető) hihetetlenül alkalmazkodó tud lenni. Mint a gyermekek a
szerepjátékokban, mondhatni, mindent elfogad játékszabályként.
Megtelt az Üvegterem, s ahogy telt-múlt az idő,
összeállt a kép. Hadd legyek fogadatlan krónikása a Történetnek, ami az
ismertető-féle szórólap kaleidoszkópjából nehezen rakható össze.
2010.
június 11-én a Duna Televízió egész napos rendezvénysorozatban foglalkozott a
hegedűvel, s aznap szólaltatta meg először Banda Ádám, a fiatal kora ellenére
máris nemcsak ismertségnek, hanem elismertségnek is örvendő hegedűművész Péteri
Károly díjnyertes mesterhegedűjét. Akkor játszott rajta először, azóta már
sajátjának mondhatja.
A
mesterhegedű akkor tölti be hivatását, ha mester kezébe, tehát megfelelő
tulajdonos birtokába kerül. Hogy ilyesmi történjék, napjainkban leginkább
szponzorokra szokás vadászni. Ezúttal másként alakult a történet. Mivel a
szponzorok feltüntetése mindenkor kötelezettség (NB., van zenekarunk, amely a
virág-ajándékok forrását is feltünteti műsorismertetőjében), míg a mecenatúrát
- nehogy reklámnak minősüljön - hallgatás, rossz esetben elhallgatás övezi,
méltányos és illő, hogy nagy nyilvánosságot kapjon a poétikus „igaz mese”. Hadd
jusson el elkomorodott, gyakran acsarkodó világunkban minél többekhez az eléggé
aligha értékelhető nemes gesztus híre. (Hogy visszakapjuk, illetve
megerősíthessük hitünket a minőség, az érték „életképességében”.) Bárcsak
példázat-hatású lenne!
A tv-s
szerkesztő arra gondolt, meg kellene vásárolni a legjobbnak minősített
hangszert. Zeneszerző édesapját kérdezte, milyen ötlete, szponzor-javaslata
van. A kulturális közéletben való sok évtizedes jártasságnak köszönhetően, neki
„ötlete támadt”, olyan, amelyhez hasonlót Bartók táncjátékának Királyfija óta
kevesen találtak ki. Más irányban gondolkodott, a mecenatúrát tartva
célravezetőbbnek. Mozgósította három kollégáját a jó ügy érdekében, négyen
megvették a mesterhangszert, amely a Zeneakadémia által kiválasztott ifjú
művésznek a tulajdonába került. Cosi fan… tutti quattro!
Hasonló
a hasonlónak örül, értékek találkoznak így, immár akadálytalanul. Felülíródott
ezúttal a kismadarat nem ringató kóróról szóló mese. Van egy kiváló fiatal
hegedűművész, van neki díjnyertes mesterhegedűje – s most már „csak” rajta áll,
hogy művészetével minél több értéket tegyen közkinccsé.
A
mecénások egy-egy műve (ill. részlete) szerepelt a műsoron, történeti muzsikák
mellett. Banda Ádám játszott szólóban (Vajda János: Tempo di Ciaconna,
Az
Üvegterem szolid befogadótere megtelt, a szakmai hallgatóság aránya feltűnően
magas volt. Ünnepelni jöttek, akik tudták,
mire jönnek. A Rozmán Lajos vezényletével játszó Budapesti Vonósoknak is
kijutott a dicsőségből – nemcsak a tv-felvételhez szükséges lámpák, hanem a
szellem, a kultúra fénye is
Jó volt
látni a megjelent szerzőket (Vajda János távolmaradásának oka: vidéki
bemutatója – lám, „ha egy bolt beindul”…), mindhárman túl a hetvenen, s
láthatóan örömmel töltötte el őket, hogy áldozatvállalásuk, tettrekészségük
eredményeképp megvalósult (és sikert aratott) ez a kivételes koncert. Pedig
ezúttal nem valamiféle „négyek bandájáról” van szó –
A
jelenlévők ott-és-akkor maradandó élménnyel gazdagodtak – ha ezt utólag nem is
lehet megosztani, legalább az esemény hírét szerettem volna továbbítani,
erősítendő a mindennapok robotjába (néha) belefáradó tanárok és növendékek
szépségbe és jóságba vetett hitét. Mert arra mindig szükség van!
Fittler Katalin