A
Sugár út egyik mellékutcája elején levő épületen olvasható emléktábla Zenede néven jelöli meg a helyet. 1926
és 1940 között valóban itt működött Nagykanizsa első városi fenntartású
zeneiskolája, ám megnevezésére csak a korabeli sajtó használta alkalmanként ezt
a nyelvújítás kori szót, az intézmény hivtalos neve Városi Zeneiskola volt.
Az emléktábla elmondja az eredetileg egyemeletes
épület történetét, amelyet 1903-ban Morandini Román tervei szerint a 48-asok
laktanyája pótraktárának építettek. Kisebb átalakítások után lett a zeneiskola
otthona. A növendéklétszám fejlődésével további tantermekkel, 1932-ben
kamarateremmel, 1938-ban hangversenyteremmel bővült. Az épület földszintjén
volt az igazgatói iroda és a hangversenyterem, az emeleten pedig a tantermek.
Visszaemlékezések, írott források tanúsága szerint
Kanizsán már a zeneiskola megnyitása előtt élénk zenei élet folyt. Zeneoktatás
is volt különböző formákban, elsősorban a polgári réteg házimuzsikálás iránti
igényeinek kielégítésére. 1828-ban például egy Mann Ferenc nevű muzsika
mester kapott engedélyt a városban való letelepedésre és zeneoktatásra. Az
1860-as évek második felében néhány évig Kanizsán működött a később Bécsben
zeneműkiadóként és kritikusként tevékenykedő Pyllemann
Ferenc zongoraművész. Az ő tanítványa volt Rózsavölgyi Szidónia, aki a diák Hevesi Sándort tanította olyan szinten zongorázni, hogy
felvételt nyert volna a Zeneakadémiára, ha anyagi megfontolásokból nem más
iskolát választ. 1881 őszén a zongoramesterként
emlegetett Rosenberg Ádám
külföldről hazatérve nyitott zeneiskolát, őt rövidesen Sterneck Zsigmond gordonkaművész követte. Ugyanebben az
időben kezdte magántanári pályáját Bischitzky
Miksa, majd néhány évvel a századforduló előtt Hofrichter Emma, a Joachim-tanítvány hegedűművész. Keresett magántanár
volt a városban Pásztor Miksa
zongoraművész, aki aztán hosszú évtizedeken át a zsinagóga orgonistájaként működött.
Leánya, Fábiánné Pásztor Irma, aki
Liszt Ferenc egyik utolsó tanítványának, Thomán Istvánnak növendéke
volt,
az 1910-es évektől szintén magántanárként működött Kanizsán a zeneiskola
1926-os megnyitásáig, amelynek egyik legkiválóbb tanára lett. Kartschmaroff Leót, a zsinagóga
1865-től ötven éven át működő kiváló kántorát is számon tartotta az 1906-os
városi címjegyzék énektanárként.
Ők voltak azok, akik a legmagasabb szintű képzést
nyújtották. Mellettük időről-időre feltűntek mások is. Voltak, akik „gyorstalpaló”
képzést ígértek, s bizonyára próbáltak olyanok is zeneoktatással pénzt keresni,
akik maguk is tanárra szorultak volna.
A magánoktatás nem szűnt meg teljesen a Városi
Zeneiskola belépése után. Hofrichter Emma idős koráig, az 1940-es évekig
tanított, s voltak növendékei Hirschel
Herminnek és a Budai Zeneakadémián végzett Vásárhelyi Nándornénak is.
Intézményes ének- és zeneoktatás legkorábban az
1765-ben alapított gimnázium keretében folyt Kanizsán. A polgári iskolában az
1870-es évek közepe óta tanítottak zenét, amely 1916 után Ketting Ferenc idejében élte
aranykorát. Érdekes fejezet kötődik a kereskedelmi iskolához, ahol – felismerve
a házimuzsikálás szerepét az üzleti kapcsolatok kiépítése és fenntartása terén
– 1887-től mintegy két évtizedig Sterneck Zsigmond tartott zenetanfolyamot.
A Városi Zeneiskola megalapításának legfontosabb
előfutára a Nagykanizsai Közművelődési Társulat által 1920 és 1923 között
fenntartott ún. Fenyves-zeneiskola
volt. Kiváló tanárokkal, intézményes keretek között, zeneakadémiai kontroll
alatt, ám nehéz feltételek között működött.
Városi zeneiskola felállításának szükségességéről már
a XIX. század végén is cikkezett a helyi sajtó, hamar felismerve a magasan
képzett tanárok és az egységes, országos felügyelet alatt lévő,
melléktárgyakkal is megfelelően kiegészített tanterv fontosságát. 1911 körül
létesítése komoly tervként vetődött fel, a háború azonban közbeszólt. Közben
megkezdte működését a Közművelődési Társulat említett zeneiskolája, amelyet
eredményei ellenére sokat támadott a helyi sajtó, s ez megszűnéséhez vezetett.
Végül – az 1925-ben meghozott képviselőtestületi határozat után – a „zenede”
1926. szeptember 1-jén nyílhatott meg a laktanya kisegítő épületében.
Részlet a „fülszövegből”: A
kötet a mai utcanevek betűrendjében tárgyalja száz kanizsai épület zenei
vonatkozásait. A leírások szólnak magáról az emlékhelyről: építészeti
jellemzőiről és az épületekhez kapcsolódó nem-zenei, várostörténeti tudnivalókról
is.
Az épületek azonosítását
kis képek segítik, amelyek a helyszín mostani állapotát mutatják. A kötet
további illusztrációi közül jónéhány nyomtatásban most kerül először
nyilvánosságra. Forrásuk túlnyomórészt a nagykanizsai Thúry György Múzeum
anyaga, de több fontos fénykép származik a Farkas Ferenc Zeneiskola
archívumából és családi albumokból is.
A ma is létező, vagy egykori épületek zenei kötődéseiből kirajzolódik a város
zenetörténete, annak is leginkább az 1860-as évektől a második világháború
végéig tartó korszaka.
A könyv megvásárolható az
Országos Széchenyi Könyvtár
Központi Statisztikai Hivatal
Könyvtár
Szegedi Tudományegyetem
Egyetemi Könyvtár
Debreceni Egyetem, Egyetemi
és Nemzeti Könyvtár, BTEK
Pécsi Tudományegyetem
Művészeti Kari Könyvtár
Halis István Városi Könyvtár
Nagykanizsa (itt meg is vásárolható)
——————————
* Két részlet Kocsis Katalin:
Nagykanizsa 100 zenei emlékhelye (Nagykanizsa, Czupi Kiadó, 2009) c. könyvből