Szűcs Sándor*
Gondolatok a konferencián feltett kérdésekre
Határkőhöz
érkezik el a zeneművészeti oktatás abban az értelemben, hogy első alkalommal
lesznek végzős hallgatók a BA képzésben. Így bizonyos tanulságokat is le lehet
vonni a képzésből, a követelményrendszerből is. A BA** képzésre való átállás kezdetén minden
intézmény megkapta azokat a szabályzókat, melynek mentén kidolgozhatta saját
követelményrendszerét, bizonyos mértékben a többi intézménnyel összhangban.
A „követelményrendszer” kifejezés
magában foglalja az egység gondolatát is. Ezért rendszer. Ebben az értelemben ilyen
ma nincs. Ha azt vesszük figyelembe, hogy a BA képzésben az átjárhatóság jobb
lett- e vagy sem, azt kell mondanunk, hogy semmivel sem lett jobb, mint a
hagyományos rendszerben.
Teljesen
szétesett a bemeneti és a kimeneti oldal közötti – korlátlanul működő –
összhang.
A bolognai rendszer kimeneti
oldalának kidolgozatlansága azt is eredményezi, hogy a zenész-hivatás,
zenész-pálya körvonalai teljesen elmosódottá váltak. Vagyis: a jelöltnek
fogalma sincs arról, hogy mire készül.
Mit
lehet tenni ebben a helyzetben? Újból át kellene gondolni azt, hogy milyen
lehetőségeket ad az MA***, illetve milyen lehetőségeket a BA. Ha ez
megvan, a lehetőségek mellé az elvárásokat is meg kellene fogalmazni. Ezután lehet
kidolgozni az MA és a BA valódi követelményrendszerét, aminek valóban
rendszernek kellene lennie. A felsőoktatás után jöhet a középszint, amit nyilván
a felsőoktatáshoz kell igazítani. A középszint után a zeneiskola következik (az
általános illetve gimnáziumi oktatással harmonizálva). Mindez természetesen
nagyon is emlékeztet a diktatúra centralizációs rendszerére, ami viszont a
művészetoktatásban működőképesnek bizonyult.
Megszűnt a szakfelügyeleti rendszer is,
amelynek jelentős pozitív hatásai voltak. Míg a szakfelügyelő tanár a gondjaira
bízott iskolákat látogatta, nemcsak a képzés színvonalát ellenőrizte, hanem
tanácsaival segítette az ott folyó munkát. Emellett volt lehetősége arra is,
hogy a tanulót a megfelelő iskolákba irányítsa továbbtanulás esetén. Így a
szakfelügyelő szinte napra készen tudott a továbbtanulók létszámáról és azok
színvonaláról beszámolni. Ezzel bizonyos fajta tervezést is meg lehetett
oldani. Ma ez a rendszer nem működik, és a létszám tervezése is eléggé
bizonytalanná vált, nem beszélve a színvonal alakulásáról.
A rendszerváltás után gomba módra
szaporodtak a művészeti iskolák, mert az intézményi finanszírozás helyett életbe
lépett a normatív támogatás. Ennek a támogatási rendszernek az lett a
következménye, hogy nagyon sok általános iskola művészeti iskolává akart válni.
Ez viszont felhíguláshoz, a szakmai színvonal hirtelen eséséhez vezetett. A mai
állapot a szabad piac káoszos szerkezetére emlékeztet. Természetesen nincs
kizárva, hogy itt is legyenek működőképes szegmensek, de túl esetleges a dolog,
és rengeteg a befolyásoló tényező.
A Nyugat-Európában és az USA-ban
bármilyen szinten lehet zenét tanulni és tanítani. Vannak egymásra épülő
rendszerek (pl. konzervatórium) és vannak egyedi, önmagukban álló, különböző
színvonalú iskolák, stúdiók, tanfolyamok, stb. A legfelső szintek kimeneti
lehetőségei – az ottani zenész-munkanélküliség ellenére is – jóval kedvezőbbek,
mint nálunk. Nemcsak nyugaton, de Magyarországon is a kimeneti követelményeket a munkaerő piac határozza meg, míg a képzés követelményeit a felsőoktatás.
Most
nézzük a képzés bemeneti és kimeneti oldalát. Azt feltételezi a bemeneti oldal,
hogy a felvételre jelentkezők birtokában vannak a legalapvetőbb készségeknek,
pl.:
·
a hangközhallás
·
hármashangzat
meghallása szerkesztése
·
akkordok
meghallása, szerkesztése
·
skálák ismerete
·
íráskészség
·
alapvető
stílusismeret, stb.
Sajnos, bizonyos esetekben azt lehet tapasztalni, hogy
ezek az utópia témaköréhez tartoznak.
A kimeneti
oldalon a következő követelményekkel kellene találkoznunk:
·
a teljes
összhangzattan ismerete (modálistól – 21. sz. –ig)
·
ellenpont
ismeretek: vokális, hangszeres
·
formatan
középkortól
·
stílus és
műfajismeret (elemzésekkel, énekes, ének+zongora feldolgozásban, stb.)
A középrész, vagyis a képzés az, amelyiken nagyon sok
múlik.
Természetesen
nagyban befolyásolja a kiinduló képességek a kimeneti oldal szintjét. Mennél
nagyobb az elmaradás a bemeneti szintnél, annál alacsonyabb kimeneti szint
várható. A bemenet szintjét a régiók szerinti iskolák minősége is
befolyásolhatja.
Hogyan
lehetne hatékonyabbá, elmélyültebbé tenni az elméletoktatást? Erre sokan,
sokféle módot, vagy lehetőséget próbáltak keresni. Egy-két lehetőséget én is
szeretnék felvázolni:
·
Számítógépes
oktatóprogramok használata (akár iskolai, akár otthoni használatra)
·
Ha nincsenek
ilyen programok, akkor készíttetni kell.
·
Esszéírás
·
Analízisek írása
·
Ellenpont
gyakorlatok (vokális, hangszeres)
·
Stílusismereti
gyakorlatok
A számítógépes oktató programok már a zeneiskolai
oktatásban fellelhetőek, közép vagy felsőoktatási szinten nincs róla tudomásom,
hogy lennének ilyenek. Külföldi Web oldalakat lehet találni, ahol hangközök, hármas-,
négyeshangzatok, skálák, stb. hallásgyakorlatait tudják felhasználni az oktatás
kiegészítéseként. Talán ebben is vannak még lehetőségek. Az esszé írások
bevezetését folyamatosan gondolom bevezetni. Ezek csak néhány oldalas
dolgozatok lennének eleinte (1-2 old.). A fellelhető és hozzáférhető
szakirodalom feldolgozásával lehetne kezdeni. Ennek ellenőrzése akár írásban,
vagy kis és nagycsoportos foglalkozások keretében, rövid pár perces előadásban kellene
elindítani. Célja pedig az, hogy az analízisben használt fogalmakat ne csak
megismerjék a hallgatók, hanem magukévá téve használják is azokat. Felvértezve
ezzel a tudással, nem lesz majd gond a szakdolgozat írása, hiszen megfelelő
alapot kaptak tanulmányaik során. Itt is lényeges a rendszeresség. Amennyiben
van mód és lehetőség, akkor a kötelező zeneszerzés keretében ellenpont,
valamint stílusismereti gyakorlatokkal dolgozzák fel az adott korszak anyagát.
A szolfézs-zeneelmélet érettségi hiánya
rendkívül negatív módon befolyásolja a felsőfokú oktatás lehetőségeit. A
korábbi egységes (és igen magas) vizsgakövetelmények olyan helyzetet teremtettek,
amelyben nem várható el egy egységes és magas szintű felvételi rendszer
működtetése, s ennek hiányában a felsőoktatási intézmény kénytelen a kívánttól
jóval alacsonyabb szintű felvételi alapján szelektálni. A negatív tendenciákat
csak erősíti a szakközépiskolák jelenlegi, viszonylag új szerkezeti modellje:
·
4 éves képzés
·
4+1 éves képzés
·
3 éves un.
szakképzés, érettségizetteknek.
Ez
– bár a lehetőségek kiszélesítésével pozitív tendenciának mutatkozik – a
szakiskola, mint egységes középfokú intézmény kimeneti oldalát nagymértékben
bizonytalanná teszi. Látható az, hogy a 3, 4, és 4+1 éves képzés – a képzés
kimeneti szintjét tekintve - nem ugyanazt a színvonalat fogja mutatni. Vagyis:
a szerkezetből adódóan törvényszerűen nem egységes kimenet miatt a felsőoktatás
kénytelen (persze más okok miatt is) eleve alacsonyabb bemeneti szintre
berendezkedni annak érdekében, hogy megfelelő létszámú növendékhez jusson.
Még
minimum kettő – egyáltalán nem mellékes tényező – nehezíti a helyzetet:
·
a szakiskolák
színvonala nagyon eltérő
·
komoly
különbségek adódnak a szakiskolák területi elhelyezkedéséből
A
szakközépiskolák létszámának a versenyhelyzet következtében jótékony hatásúnak
kellene lennie, azonban egyértelmű negatív hatásai vannak: a kevés számú
növendék megoszlik a szakiskolák között, a csoportos órák hatékonysága csökken,
lehetetlen arányos tanári tendert kialakítani. Miért van ilyen kevés tanuló?
Ennek társadalmi előzményei vannak. A kultúra az oktatás az a terület, amely
alulfinanszírozott. Ebben a szektorban dolgozók erkölcsi, anyagi megbecsülése is
a mélypontra zuhant. Ennek következtében a szülők gyermekeik jövőjét féltve nem
engedik a zenei továbbtanulásukat, inkább jól kereső hivatást és szakmát
szeretnének biztosítani gyermekeiknek. Akik mégis ezt a pályát szeretnék
hivatásként művelni, azok közül sem biztos, hogy mindig csak az arra alkalmasak
választják a zenei pályát. (Természetesen kivételek mindig vannak, az
elmondottak nem rájuk vonatkoznak).
*
Szűcs Sándor korreferátuma a Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti
felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) hangzott el. Az
eseményről a 2010/4. számunkban jelentettünk meg beszámolót, a 2010/6. számban
pedig közzétettük Gönczy László előadásának
és Komlós
Katalin korreferátumának szerkesztett változatát is.A PARLANDO a 2011. évben a Konferencián elhangzott többi előadás,
illetve korreferátum közzétételét is tervezi a következő sorrendben: Szudi
Mária, Györffy István, Mohay Miklós, Keresztes Nóra, Olsvay Endre,
S. Szabó Márta.
** Alapképzés
(Bachelor, BA, 6 félév, 180 kredit). További információ a www.lisztakademia.hu
honlapon.
*** Mesterképzés (Master, MA)