GYŐRFFY ISTVÁN*
KETTŐS SZORÍTÁSBAN
A
manapság sokszor – és hazánk nagy társadalmi-gazdasági folyamatait tekintve
teljes joggal – bírált 50-es években Magyarországon olyan zeneoktatási rendszer
épült ki, mely bizonyos kétségtelen hiányosságai ellenére is biztosítani tudta
az egyes képzési szintek jó összehangolását, ezen belül a tehetséges növendékek
idejében való felismerését, majd továbbvezetésüket a szakmai képzés magasabb
szintjeire. Azok, akiket ez a rendszer a zenei pályára bocsátott, általában jól
kiállták az összehasonlítást a sokkal különb anyagi kondíciók között, nem
ritkán korszerűbb hangszeres módszertani háttérrel működő, ám épp e
rendszer-szerű felépítettséget nélkülöző, és – a piaci viszonyokba való
beágyazottság miatt – a kommersz közízlés nyomásának kiszolgáltatottabb
nyugat-európai zeneoktatásból kikerülőkkel.
Jómagam
e rendszer középső láncszemében, zeneművészeti szakközépiskolában tanítok immár
több, mint harminc esztendeje. Ez az oktatási forma tanári pályám nagyobb része
alatt épp azért jelentett szép kihívást, mert kettős szorításban működött. Az alsófokon tanító kollégák joggal
várták el, hogy felelősen sáfárkodjunk azok tehetségével, akikben oly sok
áldozatos munkájuk fekszik. A felsőfok pedig – megint csak joggal – olyan
követelményt állított elénk, melynek teljesítése nem volt gyerekjáték és – a
növendékkel együtt – a mi munkánk színvonalát is minősítette.
Az
utóbbi esztendőkben azonban e kettős szorítás helyett egyre inkább légüres térbe kezdünk kerülni.
I.
Más
városokban tanító kollégáimmal együtt tanúsíthatom, hogy az alsófokról hozzánk
áramló növendékek átlagos színvonala az utóbbi 10-12 évben számottevően meggyengült.
Az
élmezőny tudásában, tehetségében nincs nagy változás. Drámaian megcsappant
azonban a középmezőny, a tisztes felkészültségű derékhad. Ennek okai jól látszanak:
A)
Nem túlzás kimondani, hogy demográfiai
katasztrófa vesz körül bennünket. Azokban a társadalmi rétegekben, melyek a
zeneiskolák toborzási területeként egyáltalán szóba jöhetnek, a gyermeklétszám harmada sincs a néhány évtizeddel korábbinak! [Miután a zenetanítás, Istennek hála, megmaradt a
közoktatás sáncai között, ma sem követel aránytalan anyagi áldozatokat.
Rendezett életvitelt, valamelyest konszolidált családi hátteret viszont
igen.] Ma már a nagyobb városok zeneiskolái sem tudnak válogatni, ami óhatatlanul
lefelé húzza színvonalukat. A középfokon pedig, miközben az utánpótlás bázisa
így lecsökkent, az intézmények száma kb. ugyanilyen arányban nőtt!
Ekkora létszámkeretet akkor sem tudnánk az oktatásunk természetéből fakadó
célrendszernek, minőségi követelménynek megfelelően feltölteni, ha a
zeneiskolák valamennyi erre valóban alkalmas neveltje a zenei pályát választaná
(ami nyilvánvalóan nincs így).
B)
Az utóbbi esztendőkben bevezetett fejkvóta-rendszer
ebben a formában súlyos csapásnak bizonyult.
1. Az
intézményeket e rendszer nem csak abban tette érdekeltté, hogy a „Bármi Áron
nevű növendéket” is fölvegyék és tartsák. Egyre inkább akadályozza a jobbak
fölfelé, a középfokra való áramlását is. A fiatalabb korosztályok
létszám-csökkenését sok helyen úgy igyekeznek ellensúlyozni, hogy, ha tehetik,
továbbképzősként tartják meg a középiskolás korúakat, akkor is, ha ezek
szakirányú továbbtanulásra alkalmasak. Nem ritkán a zeneiskolák maguk
igyekszenek megoldani a zenei felsőoktatásba való felkészítést. Tantestületük
szakmai kompetenciája ehhez csak kivételes esetekben elegendő. Mivel azonban a
fejkvóta-rendszer a felsőfokot is sújtja, ott is létszám-gyarapítási kényszer
áll fenn. Így ezek a partizán-akciók sokszor akkor is eredménnyel járnak, ha
fölvett növendékek tudása messze van a felsőfokon meghirdetett „bemeneti”
követelménytől.
C)
Az utóbbi évtizedben több lapáttal rátett minderre az iskola-liberalizálás. Magán- és alapítványi zeneiskolák sora kezdte
meg tevékenységét. Ezek színvonala is igen változatos. Jelentős részük azonban szakmailag komolytalan. Inkább üzleti
vállalkozás az állam által számukra is hozzáférhetővé tett források
„lefejésére”. Egyfajta üzletág.
Alapításuk receptje nem „végy néhány jó zenetanárt…”, hanem: „Végy egy jó
ügyvédet…” Ma ezek a – sok esetben idézőjeles „iskolák” egy kalap alá esnek a kipróbált,
megfelelő szakembergárdával rendelkező, létjogosultságukat eredmények hosszú
sorával bizonyított intézményekkel. Velük együtt kell versenyt futniuk, létükért
küzdeniük egy olyan terepen, ahol a fő szempont nem az oktatás, hanem az adminisztráció
szakszerűsége. Nem segítettek ezen az olyannyira várt minősítések sem. Itt
ugyanis, minden tapasztalattal homlokegyenest ellenkező, már-már elmebajos
módon, nem a tényleges tevékenységet, hanem annak dokumentálását, „lepapírozását” vizsgálták. A papír pedig, mint köztudott, mindent
elbír. A mi felvételi vizsgáinkra leginkább az ilyen intézményekről
vetődnek el olyan gyerekek, akik egy hangköz leütésekor kérdésünkre visszakérdeznek:
„Mi az, hogy hangköz?” (Többször megtörtént!!) Mivel e szervezetek „házhoz
mennek” az általános iskolákba, számos tájékozatlan szülő rájuk bízza
gyermekét, így a tisztességesen működő intézmények merítési lehetősége tovább
csökken. A szakma tekintélye pedig tovább erodálódik. Ezen sürgősen változtatni
kell!
D)
Szorosan összefügg e problémával a legpusztítóbb „liberális vívmány”, a szakfelügyelet
felszámolása is. Azt a természetes állapotot, hogy vidéken a zeneművészeti
szakközépiskolák szakfelügyelik a körzetükben működő zeneiskolákat, sajnos már
a 70-es évek közepén megszüntették. Ettől kezdve a megyei pedagógiai intézetek
oldották meg így, vagy úgy (gyakran már ekkor sehogy) a zeneiskolák
szakfelügyeletét. 1994 óta pedig ez az akadozva, hézagosan működgető rendszer
is megszűnt (akár csak a zeneakadémiai tanárok szakközépiskolai óralátogatásai
– nálunk 1996 tavaszán volt ilyen utoljára, pedig mekkora szükségünk lenne rá nekünk
is!). Létezik ugyan ma is egyfajta szakértői névjegyzék. Erre azonban, megint
fittyet hányva minden lehetséges elemi logikának, nem azok kerülnek föl, akiket
a szakma a közbizalom alapján kiválaszt, hanem az önjelöltek, ráadásul gyakorlatilag pénzért (önköltséges továbbképzéseket
kell hozzá elvégezni, melyek megint csak nem
szakmai, hanem adminisztratív
jellegűek!!). A zeneiskolákat ugyanakkor semmi sem kötelezi arra, hogy bárkit
is hívjanak órát látogatni, ennek finanszírozására keretük sincs. Magam
rendszeresen látogatom a bázisunkat képező négy megye szolfézsóráit. Ajtót
sehol sem mutattak (megtehették volna), de utoljára 16 éve fizettek valamit is,
ráadásul azóta vasúti féláru kedvezményünket is korlátozták, ami a dolgot
tovább nehezíti. Ezen a lehetetlen állapoton is a legsürgősebben változtatni
kell! Helyre kell állítani a szakmai munkát ellenőrző és segítő, 90%-ban az
órák látogatásával (a maradék 10-ben pedig szintén nem papírokkal, hanem a tanulságokat levonó, a továbblépést
előmozdító tanári továbbképzésekkel, szakkörökkel) foglalkozó szakfelügyeletet,
vagy szaktanácsadást (a név oly mindegy…), ha egy mód van rá, a területileg
érintett szakközépiskolákra alapozva.
E)
Erre a fajta szakfelügyeletre támaszkodva kell újra minősíteni a zeneoktatási intézményeket. Az órákon
tapasztaltak mellett a fő szempontok az alábbiak kell, hogy legyenek:
Továbbtanulási mutatók, eredmények a megyei, területi, országos versenyeken
(ezekhez csak a Strém Kálmán által egyszer már kitalált pontrendszert kell
elővenni!), a volt növendékek részvétele minősített amatőr zenei együttesekben
(a zeneiskolák évekig őrzik a volt növendékek adatait, így elérhetőségüket is,
egy kérdőívvel a máshová költözötteket is könnyen utol lehet érni!). A jól
működő, érdemi szakmai munkát végző intézmények léte nem múlhat anyagiakon, a
fenntartó jóindulatán, lehetőségein, esetleg rossz gazdálkodásán. Himbi-limbi
tevékenységre viszont ne adjunk egy fillér állami pénzt se!
F)
Az utóbbi esztendők változásaival a szolfézsoktatást is sikerült erősen
megtépázni. A tárgy csak négy éven át kötelező. Ez a rendelkezés jogalapot
teremtett arra, hogy ismét elszaporodjanak a felmentések (pl. zenekarokban való részvétel miatt), pedig ezt a
káros gyakorlatot a 80-as évek végére sikerült visszaszorítani. Félelmetes,
hogy Kodály országában sokan máig nem értik: a zeneoktatásban, a sokszor
mostoha körülmények közt elért sikereink épp a hallásfejlesztésre való
alapozásnak, a szolfézs órákon folytatott általános képességgondozásnak voltak
köszönhetőek – a már említett egységes oktatási rendszer mellett ez (volt) a mi
„komparatív” előnyünk! Olyan ez, mintha valaki úgy akarna vízilabdázónak menni, hogy, bár jó labdaérzéke van, előzőleg évekre
fölmentette magát – úszásból… A
tragédia az, hogy ezek az úszni nem tudó, sőt sokszor víziszonyos emberek a
szűk demográfiai keresztmetszet és a fejkvóta-gyűjtési kényszer miatt gyakran
mégis bekerülnek a középfokú oktatásba. Ott kellene pótolniuk azt, amit – az
erre köztudottan legalkalmasabb életkorban – elmulasztottak. Ha pedig nem
pótolják, gyakran annak sincs következménye: a felsőfok is a fejkvótából él…
Pedig számunkra a felsőfok igényessége jelentené a legnagyobb segítséget, a
leghathatósabb erkölcsi támogatást!
II.
Essék
most szó az (egykori) satu másik pofájáról is.
A
zeneművészeti szakközépiskolák tanulmányi folyamatának befejezése jelenleg rosszul
van szabályozva.
A)
Az ötödév végi szakmai vizsga szabályzata
felsorol ugyan egy szép listát (OKJ) a szerezhető végzettségekről, az állások
betöltéséről rendelkező törvények azonban a terület csaknem minden álláslehetőségéből kirekesztik nem, hogy a középfokú zenészeket, de a bolognai rendszer majdani mester-képzéséből
ilyen-olyan okok miatt kimaradó bakkalaureusokat
is (van régi magyar szavunk a szörnyűséges, angolosított bachelor helyett!):
elvileg utóbbiak sem taníthatnak, még Iklódbördőcén sem! Hozzá kell tenni, hogy
a többi művészeti területen nincs ilyen gond: az iskolánkban tanuló
képző-iparművész és táncos növendékek pl. középfokú végzettségükkel rendre el
tudnak helyezkedni.
B)
A felsőoktatás számára ma teljesen közömbös, hogy valaki az ötödév végi szakmai
vizsgát letette-e. A felvételin ezt nem is kérdezik. Plusz pont sem jár érte. [Más területeken ez másképp van.
Egészségügyi szakközépiskola szakképző évfolyamán tanuló kisebbik leányom pl.,
ha OKJ-s vizsgájával főiskolára jelentkezik, visz plusz pontokat!]
C)
A teljes érettségi rendszer átalakításával az addig kötelező szakközépiskolai érettségi vizsga megszűnt.
Az öt tárgyból álló, gimnáziumokéval azonos érettségi vizsga keretei közé
szakmai tárgyat nem lehet beemelni (azaz hogy bizonyos tárgyakat, pl. a
népzenét igen, ennek logikája sem világos). Az érettségi vizsga a továbbtanulás
feltétele, tehát gyakorlatilag kötelező. A szakmai vizsga viszont nem írható
elő kötelezően, ráadásul, amint láttuk, sem
az elhelyezkedés, sem a továbbtanulás szempontjából nincs funkciója.
D) Ennek a szakmai vizsgának
megszervezése az iskoláknak sok munkájába, vesződségébe kerül, miközben a fenti
három pontba leírtakkal mindenki tisztában van.
E)
A zeneművészeti szakközépiskolák ötéves szakmai képzésének a bevezetéskor
örültünk. Nagyon jól hangzott, hogy a megnövekedett követelmények szerinti közismereti
érettségi vizsgának nem kell egybeesni a felsőoktatási felvételivel, a szakmai
tanulmányoknak a 12. évfolyamon való szükségszerű hátrábbszorulásáért pedig a
szakma-centrikus 13. év kárpótol majd. Nem így történt. A jobb növendékek (sőt
a kevésbé jók egy része is) továbbra is elmegy felvételizni, a fejkvótára szintén
rászorult felsőoktatás pedig hiányosságaik ellenére rendre fölveszi őket. Így
az ötödév nyújtotta kétségtelen előnyöket kevéssé tudjuk kiaknázni. A szakmai
vizsgára pedig eleve egy olyan kör jelentkezhet, melynek nagy részét az
„exportból visszamaradtak” teszik ki.
F)
A szakmai vizsga követelménye, ahogy az a közlönyökben le van írva, normális
esetben nem esne messze az iskoláink természete alapján elvárhatótól. Az ismertetett
beiskolázási tendenciák és a fenti pontban vázolt anomáliák (melyek miatt többnyire
az átlag alatti növendékek maradnak meg ötödévre) azonban átalakítják a képet.
A helyes válasz erre persze nem a követelmények csökkentése (még hová?!), hanem
az egész, tanulmányokat lezáró vizsgarendszer
újraszabályozása. Jelentsen
valamit ez a vizsga a felsőoktatási felvételin és/vagy a munkaerő-piacon,
emellett pedig, akár az érettségi keretein belül, akár azokon kívül váljon
ismét megkerülhetetlenné azok számára,
akiknek a zenei pályával további terveik vannak.
G)
Az elmúlt években az NSZI által kiküldött írásbeli vizsgafeladatok miatt sok panasz
hangzott el. Ezek a panaszok általában jogosak. A küldött anyagok többnyire nem
volnának irreálisan nehezek. Ám bizonyos esetekben igen hosszúak (szolfézs),
más esetekben célszerűtlen, bumfordi fordulatokat, sőt, kifejezett hibákat is
tartalmaznak (zeneelmélet). Így kevéssé alkalmasak a jelöltek felkészültségének
reális mérésére. Ami pedig a legnagyobb baj velük: a különböző képzési ágak
feladatainak nehézsége nincs összehangolva, arányosítva. A megoldás mindenképpen
az lenne, hogy az egész, pár éve létrehozott feladatbankot ne ismeretlen
hivatalnokok használják találomra, hanem egy közbizalmat élvező szaktestület
vizsgálja, szűrje át, és ítélje meg, mi való belőle a zeneszerzés, az elmélet,
a hangszeres és az ének-szakosoknak. [Miért van külön kategória az utóbbiak
részére? Hisz középfokon a hangszeresekkel azonos oktatásban részesülnek!]
Ehhez kapcsolódik egy közelmúltbeli megdöbbentő élményem. Az ősszel Budapesten
részt vettem egy országos konferencián, mely a zeneszerzés-szakos oktatással
foglalkozott. Mindenki ott volt, aki hazánkban ilyen szakon tanít. Én
felszólalásomban szóba hoztam egy, zeneművészeti igazgatóhelyettesem által
mutatott anyagot, mely a szakközépiskolák számára szerkesztett új moduláris szerkezetű tananyag óratervét
tartalmazta (ez többnyire megegyezett az eddigi gyakorlattal, de tartalmazott
néhány eltérést, közte nyilvánvaló elírásokat). Kiderült, hogy a jelenlevők
közül összesen ketten látták ezt az
anyagot. Ami pedig a legbrutálisabb: senki
sem tudta, hogy ki lehet annak készítője!! A legsürgősebb tennivalók körét
tehát az eddigieken (fejkvóta-diktatúra, szakfelügyelet, himbi-limbi „iskolák”)
túl még eggyel bővíteném: a szakma
kerüljön olyan helyzetbe, hogy ismeretlen hivatalnokok és különböző rövidítések
alatt működő rejtélyes szervezetek helyett maga
intézhesse leghúsbavágóbb mindennapi ügyeit. E célból az érintettek kamara-szerű szerveződését tartanám jó
megoldásnak.
III.
A felsőfokú zeneelmélet-oktatás célrendszerét én a
következőképpen vázolnám föl:
– Megbízható
harmóniahallás és az ebből adódó előadói konzekvenciák önálló levonásának
képessége
– A
különböző korok harmóniavilágára jellemző stílusjegyek, logikai elvek ismerete
(XIV-XX. század)
– A
klasszikus összhangzattan terén: önálló harmonizálás (mindenkinek),
continuo-játék számozott basszusból a barokkon belüli rész-stílusok ismeretével
(zongoristáknak, orgonistáknak, gitárosoknak), négyszólamú példák átalakítása
3 és 5 szólamra, tágfekvés, az önálló hangszerelések, letétek, átiratok
készítéséhez való szólamvezetési ismeretek (a vonós és fúvós szakosoknak)
– A
XVII-XVIII. század jellemző zenei formáinak ismerete az önálló elemzés szintjén
– Kitekintés
a reneszánsz, a romantika és a XX. század zenei formáira
– Némi
tájékozottság az ellenpont alapfogalmaiban
– Esetleg
stílusgyakorlatok írása valamilyen (fakultatívan választható) zenei stílusban.
Ehhez
igyekszünk megteremteni az alapokat a szakközépiskolai oktatásban.
* * *
Zeneoktatásunk
az utóbbi 50-60 évben rengeteg szakmai-szellemi tőkét halmozott fel, mely a
jelenlegi, szinte mindenkit vagy teljesítmény-visszatartásra, vagy az azzal,
mint „realitással” való megalkuvásra ösztönző viszonyok között csak „fékezett
habzással” tud érvényesülni. Olyan irányban kell tehát változni, hogy ezek a
tőkék felszabaduljanak, részét képezhessék egy általános „minőség
forradalmának”, mely Hazánk egyedüli felemelkedési lehetősége. És még valami.
Rákosi Mátyás annak idején azzal az érveléssel szüntette meg a népi
kollégiumokat, hogy „a szovjet bolsevik párt története nem ismer hasonló
képződményt”. Most ne áldozzuk föl oktatásunk sajátos, ismétlem, komparatív
előnyt jelentő elemeit azzal, hogy „a fejlett Európában nincs hasonló”!
* Jelen lapszámunkban Győrffy Istvánnak, a Pécsi Művészeti
Gimnázium és Szakközépiskola tanárának, valamint Mohay Miklósnak, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem DLA tanszékvezető
egyetemi docensének korreferátumát tesszük közzé, melyek a
Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti
felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) hangzottak el. Az
eseményről a 2010/4. számunkban Gönczy
László számolt be. A
korreferátumok szerkesztett változatai közül már közzétettük Gönczy László és Komlós Katalin (2010/6.) valamint Szudi Mária (2011/1.) és Szücs
Sándor (2011/1. www.parlando.hu) gondolatait, míg további lapszámaiban a
Konferencián elhangzott többi korreferátum (Keresztes Nóra, Olsvay
Endre, S. Szabó Márta) is sorra
megjelenik.