Apagyi Mária – dr. Lantos Ferenc
Integratív, komplex művészeti nevelés*
Úgy tűnik, hogy a művészet nélkülözhetetlen az ember
számára, és amióta művészet van, valamilyen formában művészeti nevelés is van.
Mégis ma, a művészeti nevelés – különösen közismereti vonatkozásban – egyre
jobban kimarad a tantárgyrendszerből. Ez annak a következménye, hogy a zenei és
a vizuális nevelés is – formálisan – egyre belterjesebbé vált, és gyakorlatilag
nincs kapcsolatban más szakterületekkel, vagyis saját magát szorította a
perifériára.
Természetes
azonban, hogy a művészeti közismereti és a művészeti szakmai képzés szorosan
összefügg, vagyis egymást kölcsönösen minősítik. Ebből következik, hogy
gyakorlatilag mindkét terület bajban van. Hogyan lehetne ezen segíteni?
1968 óta
foglalkozunk ezzel a témával, tehát
több mint negyven éves tapasztalatunk birtokában alapállásunk – nagyon röviden –
a következő:
1.
Célnak nem a
művészetet és nem is a művészeti nevelést tartjuk, hanem az EMBERMŰVET, az emberi élet minőségét. A
művészet eszköz ehhez a célhoz. Ezért nem mindegy, mit, mikor, hogyan és kinek tanítunk.
2.
A művészeti
nevelés csak akkor lesz igazán fontos, ha interdiszciplináris
alapokra épül, vagyis más szakterületekkel tartalmi kapcsolatba kerül.
Ezért szabadiskolánkban a zenei és a vizuális nevelés, és ma már a mozgásművészeti
is ehhez kapcsolódva – megtartva sajátosságait – egymással összefüggésben történik.
3.
A művészetet nem
lehet tanítani, a NYELVET lehet és kell
tanítani, a nyelv önálló alkalmazására, az önálló megnyilatkozásra kell
építeni.
4.
A követelmények
nem lehetnek előre meghatározottak. Mindenkitől önmaga maximumát kell elvárni, a tanártól éppúgy, mint a
tanítványtól.
A képzési
folyamat táblázat formájában:
A kiindulás a Teremtett Rendből a természet építkező logikájából és a szakmai alapismeretekből történik. Fontosnak tartjuk a természet
működésének, a működés logikájának a megértését, legalább is szemléleti
szinten. A természet, amelynek mi is részei vagyunk, adja a mintát, mely
mindannyiunk számára – akaratunktól függetlenül is – meghatározó és általános
érvényű. A szakmai ismeretek, pedig az emberi kultúra termékei. Ez a terület
az, amelyik tehát embertől függő. Itt azokra a sajátos vizuális és zenei nyelvi
alapokra gondoltunk, amelyek koroktól, stílusoktól és divatoktól függetlenek,
és éppen ezért „minden időben” korhoz kötötten, sokféleképpen alkalmazhatók.
E két
területből való kiindulás – elvileg – a számunkra létező teljes világot (a természetit
és az emberit) egyesíti. A két területnek három közös (interdiszciplináris) meghatározója
van:
– az elemek
rendszere, amelyek sajátosak (például
mások a zenei elemek, mások a vizuális elemek, mások a természet elemei………)
– a szerkezeti elvek rendszere, amelyek általánosak (például ugyanúgy jellemzők a szimmetria, aszimmetria ellentét, párhuzam ritmus, stb. viszonyok
az állatvilágra, a növényvilágra, vagy például Cézanne festményeire, vagy
Mozart szonátáira………)
– a funkciók
rendszere, amelyek konkrétak (vagyis
az elemek és a szerkezeti elvek kapcsolata és milyensége a mindenkor szükséges
funkciók szerint alakul, épül össze, és lesz belőle szitakötő, tulipán, szonáta
vagy festmény………….)
A
tanárnak tehát törekednie kell arra, hogy kézben tartsa az interdiszciplináris területeket, hogy a mélyben rejlő kapcsolatokra
tudja építeni a tananyagot. Nem arra kell hangsúlyt fektetnie, hogy a saját
tantárgyát önmagában ismertesse, és sajátíttassa el, hanem más területekkel
összhangban, a közös alapokra építve.
Ez a
megközelítésmód más és más szakmai hangsúlyokat eredményez, mely a váratlan, új
körülményekhez is érzékenyen tud alkalmazkodni.
A
közismereti művészeti képzésben is tisztázni kell, hogy a művészeti szakmáknak
melyek azok az alapjai, amelyek minden
ember számára szükségesek. Ezt a tantervek általában nem veszik figyelembe,
mert nem az emberre, hanem a szakmára összpontosítanak. -
A
képzési szinteken a hagyományos értelmű interpretációra
irányuló pedagógia mellett (amikor előre lehet tudni, hogy hova kell a
tanulónak eljutnia, vagyis pontosan meg van határozva, hogy mit kell tudnia)
hangsúlyozott szerephez kell juttatni a kreativitást fejlesztő improvizációs és komponáló gyakorlatokat is. Ezek megszabadítanák
a megszokott és a legtöbb esetben „idomított” megoldásoktól az interpretációt
is, és sokkal nyitottabb, szélesebb skálájú gondolkodást fejlesztene ki
tanítványainkban. Ez a három terület egymást kiegészítve és segítve
eredményezne komplex, kreatív és sok
irányban nyitott személyiségeket. (Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy
ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű, mint így leírva. Ezért hangsúlyoznunk
kell a tanár emberi, szakmai, szemléleti
nyitottságának és pedagógiai rátermettségének a szükségességét is.)
A Zongorálom
– Kreatív zongoratanulás című
kottakönyv anyaga a fentiekben bemutatott táblázat alapján készült. Az interdiszciplináris összefüggésekre építve,
a zongorából kiindulva, a teljesség igénye nélkül, alapvető zenei ismereteket
tartalmaz, különböző stílusú zongoradarabokat, beleértve az egyszerű jazz karaktert
is (2-4-6 kezes és 2 zongorás művek), technikai gyakorlatokat, improvizációs és
kompozíciós feladatokat, gyerekrajzokat és a növendékek zenei kompozícióit,
melyekhez szervesen kapcsolódnak vizuális művészeti, építészeti, irodalmi és
természeti analógiák. Az egyes fejezetek végén további kutatásra ösztönző
példák is találhatók.
Az
anyag az interpretációs kérdésekkel párhuzamosan,
a ma egyre aktuálisabb zenei improvizáció
és önálló komponálás egymást
kiegészítő kapcsolatára épül. Az improvizációt tehát nem önmagában tárgyalja,
hanem nyelvtanulás közben. – Fontos lenne, hogy az improvizáció ne külön
tantárgyként szerepeljen, hanem szervesen beépítve minden hangszeres, énekes
óra anyagába. Kodály valaha azt mondta, hogy az éneklés „kéznél van”. Az
improvizáció ugyanígy „kéznél van”, azonnal lehet kapcsolódni. Természetes
azonban, hogy bármilyen nyelvtanulás esetében a nyelv rendszeres gyakorlata
elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az aktuális nyelven meg tudjunk
nyilatkozni.
Az improvizációnak óriási a
jelentősége a zenetanításban, ezt a tapasztalatok is egyértelműen bizonyítják.
Néhány fontosabb szempont:
1. Nyelvről, nyelvhasználatról lévén
szó, mindenkit, a zeneileg gyengébb képességű gyereket is aktivizálja.
3. Miután ismeri és érti a különböző
zenei szabályokat, értelmet kap a rendszeres hangszeres játék, tehát
megkönnyíti a gyakorlást.
5. Zenei tanulmányai nem passzív befogadásra,
hanem sokirányú aktivitásra épülnek.
7. Határozottabb, magabiztosabb lesz,
például szerepléskor a gátlások csökkennek, vagy feloldódnak, az izgulás is
csökken, vagy teljesen megszűnik.
8. Fejleszti a gondolkodást, fejleszti
a kreativitást, színesebb, gazdagabb lesz, így az anyag nem csak a zenei
kreativitást, hanem az emberi kreativitást is nagymértékben segíti. Végső soron
az egész ember személyiségére pozitívan hat.
Összefoglalva
a Kottáskönyvről
A kottakönyv
a zongoratanuláson keresztül bevezet a zene általános ismereteibe, és az
analógiákon keresztül felhívja a figyelmet a világ-egész összefüggéseire.
Az I. és II. kötet rendszerezése az
interdiszciplináris kapcsolatokra épült:
1. Elemek rendszere – Zenei elemek
2. Szerkezeti elvek rendszere – Ellentét-Átmenet,-
Ritmus, - Szimmetria, - Aszimmetria, Aranymetszés, - Párhuzam, - Ismétlés, -
Visszatérés. A Variáció témaköre zárja a
sort.
Minden fejezet végén összefoglalásként, a tárgyalt
témához kapcsolódó improvizációs és kompozíciós feladatok segítik feldolgozni
az illető anyagot.
A III. kötet kottagyűjteményt tartalmaz, a
zongoristáknál megszokott sorrendre építve: Etűdök, J. S. Bach művei,
Szonatina, Szonáta, különböző stílusú zongora kompozíciók. A kötetekben a következő kortárs szerzők
művei találhatók: Binder Károly, Dubrovay László, Esztényi Szabolcs, Király
Csaba és Sári József. A képzőművészeti
analógiák Lantos Ferenc munkái.
Fontosnak
tartjuk hangsúlyozni, hogy a kapcsolatok keresésénél tehát nem a történeti
korok szerinti összehasonlításra gondolunk, vagyis nem arra, hogy például
milyen volt a barokkban vagy a reneszánszban a zene, a képzőművészet, a
matematika vagy a biológia, bár ez a fajta összehasonlítás nagyon fontos és
érdekes. De nem eredményezi azt az interdiszciplinaritásra épülő organikus
integrációt, mely egy mélyebb összefüggésekre épülő, nagyobb rálátású és sokkal
nyitottabb megközelítést tesz lehetővé. Meggyőződésünk, hogy e nélkül ma már
semmilyen pedagógiában nem léphetünk tovább, a művészetpedagógiában sem!
A zenei
és vizuális kapcsolatok
Bartók Béla:
Mikrokozmosz II. kötet 54. Kromatika
című kis darabjából indulunk ki.
A mű címe: Kromatika, utal a színességre, mind a
tizenkét hang szerepel benne.
A népdalhoz hasonló négysorosságot is felfedezhetjük
formailag:
A A3
B A
(Ugyanakkor a kicsi-kicsi-nagy formára is
gondolhatunk: 3+3+5 ütem)
A sorok
ütemeinek száma: 3
3 2 3
A sorok
szerkezete: párhuzam
párhuzam imitáció tükörkép
A
harmadik sor változásai jelzik a pozitív aranymetszés helyét. A nyolcad mozgás
ritmusa a transzlációs szimmetriát idézi.
Megismerve
a művet, a növendékek* szerkezeti analógia rajzai:
Karlovecz
Zoltán 15 éves 1979 Kopjás
Anita 12 éves 1979
Árvai Tamás Szabó
Dániel 20 éves 1996
(Tanár mind
a négyüknél: Apagyi Mária)
A rajzokat figyelve, látható, hogy mindegyik ugyanarra
az alapképletre épült, mégis minden megoldás más és más, nagyon sokfélék.
Némelyik közelebb áll a kiindulóponthoz, némelyik szabadabban értelmez.
Természetesen
a zenetanítás és a zenélés önmagában teljes egész, a zenész növendékeknek csak
azért van szükségük a rajzolásra, mert így talán érthetőbb és meggyőzőbb
számukra a világ jelenségeinek sokféle variációja, mely egyúttal egyetemes
elveket tükröz vissza.
Zenéhez
kapcsolódó mozgás
Az előadás befejezéseként Apagyi Mária (zongora) és
Hágen Zsuzsa (mozgás) improvizációját mutattuk be DVD-n. (Az ANK Martyn Ferenc
Művészeti Szabadiskola igazgatója, Garamvölgyi Attila beindította a
mozgásművészeti tagozatot is Hágen Zsuzsa mozgásművész tanár vezetésével.)
* A Kodolányi János Főiskola és a ZETA közös rendezésében megtartott „Rögtönzés a zenei előadásban és pedagógiában” c. Konferencián (2010. V. 8-9., Óbudai Társaskör) elhangzott előadás szerkesztett, kibővített változata. Dr. Fehér Anikónak a Konferenciáról készült összefoglalója, Gonda János (A rögtönzésről általában: a konferencia célja) nyitó előadásának szerkesztett változata a Parlando 2010/4. számában, Laczó Zoltán (A rögtönzés néhány pszichológiai és pedagógiai vonatkozása) előadása a 2011/5. számban, Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok c. előadása pedig folyóiratunk 2010/6. számában olvasható. A Konferencián elhangzott előadások közül Révász Ágnes (Az egri AMI Farkas Ferenc Zeneiskola improvizációs műhelye) és Faragó Béla (Pentaton örökségünk a világ népzenéiben) előadásának megjelentetését tervezzük. (A Szerk. megj.)
* Schubert Mária,
Péczely Lilla és Nagy Ákos színes rajzai a www.parlando.hu -n láthatók.