Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
Az előzmény Beethoven egyik leghíresebb főtémája: az
V. (c-moll) szimfónia első tétele – témának alig nevezhető – kopogó ritmusú tercszekvencia-ötlete,
amelyet az avat mégis remeklő témává, hogy a tétel minden porcikájában jelen
van, még ott is munkál, ahol egy szokványos főtéma(fej) sohasem szokott. E
szívdobogásszerű „morze-jel” után a lassú tételben, variációs témaként már
cizellált gondolatnak kell érkeznie. Meg is kapjuk Beethoven meleg
Asz-dúrjában, lépdelő tempóban és karakterrel, kis nyújtott ritmusok mesélő
hangján, színes harmóniamenetben.
De ne
ugorjunk előre. Bartha Dénes Beethoven és kilenc szimfóniája című
könyvéből megismerhetjük, milyen hasonlíthatatlanul egyszerűbb, a téma végső
alakjának találékonyságát teljesen nélkülöző variáns szerepelt korábban a
szerző kottapapírján. (Lám, mily borotvaélen táncol a zsenialitás! Még egy
Beethovennél is a szinte értékelhetetlen válhat a munka során csodálnivalóvá.
Kandallójában hol hamvadó parázs, hol lobogás...)
A
partitúrába, persze, már az ékesszóló költő hangja kódoltatott. A téma egyik
szembetűnő értéke – a klasszicizmusban korántsem példa nélkül állóan – az, hogy
nincs két azonos ritmikájú üteme, ám e sokarcúságot úgy éri el, hogy a téma
ritmikusan mégis szervesnek hat. E szervességet Bartha abban is kimutatja, hogy
a 8 ütemben négyszer is előfordul a kvart-, majd tercfelugrás: a kezdet
felütésében, a 4. ütem fő súlyán, majd az 5. és 6. ütem második két-harmadában
már szinte rejtve.
Az
említett ritmikai rugalmasságot harmóniai hajlékonyság egészíti ki. Tonikai
majd szubdomináns ütemet VII. fok és megfordítása lendít III. fokú
mellékdomináns felé, ahonnan VI. fok mellékdominánsára lépve kezd kadenciális
szekvenciát, s azzal jut a dominánsra majd a tonikára. Az utolsó két ütem álló
akkordokat tartalmaz, tehát a „választékos retorikát” a periódus
három-negyedében használja csak. Ez a domináns-tonika megtorpanás olyan
erőteret hoz létre, amely megkívánja a periódus „folytatását”, konzekvenciáinak
levonását. A felütést feldúsítva megismétli az V. és I. fok
„koordináta-kijelölő” gesztusát. A vonósokon megszólaltatott periódus ezután
fafúvók lágy hangján csendül ki, s e lágyságot az oboa belső szólammozgása
éppúgy szolgálja, mint a fuvola melódiája, amely skálamenettel oldja a
domináns-tonika zárlatot. Sőt, a fagott az első fokot először szextfordításban
jeleníti meg. Beethoven itt nem állhat meg. A 10–14. ütemet képezi le a vonóskar.
A zárlat visszaköltözik a fúvósokra, majd lekerekíti a formát a vonósokon. Az
eddig hallott 22 ütemből tehát 8 volt a téma,
A téma
első 8 taktusa gesztusaiban a kezdődő 19. század zenéje. De dallamszövésében
rejtezik valami a barokkból, annak asszociatív motívumláncolatából. Mintha a 3.
ütem tercei érnének céljukhoz a 4. ütem első negyedén. S mintha ezek fordítása
lenne az 5. és 6. ütem lehajló terce. Homályos üvegen át feldereng a múlt,
miközben az új kor zenéje szól.
Ma
mindez múzeum. De kortalanul szólít meg.