Liszt Ferenc zongoraátiratai Rossini műveire
Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária
Kortársai zenéjének
nagy népszerűsítője Liszt Ferenc viszonylag keveset dolgozott fel ifjúkora
vezető muzsikusa, az 1820-as évek közepe óta Párizsban élő Rossini műveiből. A
Maestro 38 operája egyáltalán nem keltette fel a zongorista Liszt érdeklődését.
A 39. opera, a Tell Vilmos nyitánya is csupán bemutatója után egy évtizeddel
került át Liszt zongorájára, s csak újabb 10 év múlva követte azt a Stabat
Mater Cuius animam tételének és a
A következő, 1837. esztendőben azután, szinte rehabilitálva
az eredeti darabokat, fantáziáinak korlátlan virtuóz letétje helyett
hűségesebben ragaszkodva Rossini kompozícióihoz, az egész albumot átírta
zongorára. A 12 zenedarab kétharmada szólóhangra, az egyharmada két hangra
készült. A legegyszerűbbet Rossini is, Liszt is az album élére helyezi, a címe:
Az ígéret. A Metastasio-vers a szerelmes ember érzelmi hűségét hirdeti. Liszt
szerényen visszahúzódik, a zongoraletét virtuózabb ötletei szinte teljes
egészében Rossinitől származnak.
A másik canzonetta Rossininél a második helyen áll, Liszt
az ötödikre teszi. A vers ismét Metastasioé, címe: Szemrehányások. Melódiája
nyíltan utal a kor népszerű olasz dalstílusára. Liszt átírása ezúttal többet
tesz hozzá az eredetihez, különösen a középrészből hallhatók ki a liszti
zongoraletét sajátosságai.
A harmadik Metastasio versére írt canzonetta, mely az
Elutazás címet viseli, Lisztnél a hetedik a sorozatban és az eredeti hangzást
alaposan megváltoztatta azzal, hogy az énekdallamot zongoráján a tenor
regiszterre osztotta ki.
A Soirées Musicales másik műfajrétegét a zsánerdarabok
képviselik. Az alpesi pásztorlányka és az Utazás gondolán, tehát a tiroli
zenei kép és a barcarola, a Tell Vilmost emlékének hat. Liszt
ciklussorrendjében előbb a barcarola, Pepoli gróf versének megzenésítése
hangzik fel. Ezt követi a tiroli tánc, melyet Liszt után száz évvel Benjamin
Britten is átírt zenekarra.
Két táncdal következik az albumban Pepoli szövegére, az
egyik a Felhívás című bolero, a másik – a sorozat leghíresebb darabja –
Az utolsó szólódarabot Liszt a
11. helyre teszi és Pepoli versének megzenésítését Rossini nyomán ariettának
nevezi. Ez a nőket és az italt dicsőítő táncdal keringőjellegű.
Új hangulati-műfaji rétegét
jelenti a Soirées Musicalesnak a négy duett. Megjelenik a szóló és a duett
hangzása közti különbség, a három duett közös notturno felirata, illetve az operajelenet-karakter.
A szöveg és a zene hol finoman simul össze, hol leíró, hol pedig a pszichológiai
mozzanatok érzékeltetését kelti a mindenkori hallgatóban.