SZIRÁNYI GÁBOR*
Szendy
Árpád tanári pályafutása
1. rész (1890
-1896)
(A Zeneakadémia zongora-tanszakának
megszületése)
B |
ármennyire
is meghökkentő, 1875. november 14-én a Zeneakadémia megnyitásakor nem volt az
intézménynek zongoratanára. Liszt Ferenc a megnyitón személyesen nem vett részt,
így az Erkel Ferenc, Volkmann Róbert, Ábrányi Kornél és Nikolits Sándor tanári
négyesből Erkelnek kellett vállalnia a zongoratanítást. Hogy az események így
alakultak, annak anyagi és személyi okai is voltak. Az országgyűlés 1873.
február 8-án megszavazta egy ének- és zeneakadémia létrehozásának költségeit.
Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi miniszter 1873. március 26-ra
értekezletet hívott egybe oly végre, hogy a zenészet hazánkban a fejlettebb
műízlés jelenkori magaslatára emeltessék s a közművelődés különböző tényezői
közt ama helyet elfoglalhassa, mely az oly kiváló ismérvben megilleti, az
országgyűlés képviselőháza egy hazánk különleges viszonyainak, valamint a
zeneművészet és tudomány ez idő szerinti igényeinek megfelelő zeneakadémiának országos
költségen leendő felállítását elhatározván, a létesítéshez megkívántató
költséget is megszavazván, örvendetes feladatommá vált a hazai zenészeti körök
ez irányban rég táplált óhajának valósítását eszközölhetni.[1]
Itt született meg az a javaslat, hogy a Zeneakadémia csak úgy felelend meg
címének, mind az általa célba vett művészeti feladatoknak, ha működésének már
első évében is minden irányban jelét adja életképességének, s minden szak- és
irányban alkalmat szolgáltat a hazai zenészeti tehetségek kiművelésére.[2]
Liszt 1873. május 7-én Weimarban keltezett és Augusz Antalnak címzett levelében
a következőket írta „(...) az ankét eredményét kielégítőnek találom. Különösen
örülök magas pártfogónk és elnökünk, Haynald érsek indítványának, hogy
létesítsünk külön tanszakot az egyházzenének.[3]
Sokan azonban ezt a Nemzeti Zenede illetve a Budai Zeneakadémia
megtámadásának értelmezték, és ugyancsak ellenezték a Színészeti Tanoda
különállását védelmező körök is, igazgatójával Festetics Leóval az élen. Közben
az anyagi alapok is bizonytalanná váltak, kiderült ugyanis, hogy az 1873-ra
megszavazott 36ezer forintból csak 21 ezer áll rendelkezésre, de ebből 15ezer a
Színészeti Tanodáé. Nem véletlen, hogy a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium
1873. augusztus 17-i felterjesztésére Bécsből az alábbi válasz érkezett: Mielőtt
ez ügyre nézve határoznék, elvárom magyar minisztertanácsom a feletti
véleményezését, vajon igazolható-e az ország jelenlegi szomorú pénzügyi
viszonyainál ily költséges, ily nagyszerű alapokra fektetett s ily kérdeményes
sikert ígérő intézet felállítása?
Kelt
Bécsben, 1873. évi szeptember hó 7én. Ferencz József
[4]
Trefort
Ágoston közoktatási és vallásügyi miniszter kényes helyzetbe került. Egyrészt
időhúzásért és pazarlásért (1873 augusztusa óta bérelte a minisztérium a Hal
tér 4-es számú épületet Zeneakadémia céljaira) támadták a parlamentben, és
egyes sajtóorgánumokon keresztül, mások Liszt személye ellen áskálódtak. A
nagyobb zeneiskolák pedig azt akarták, minden maradjon a régiben, attól félve,
hogy a Zeneakadémia létrejötte megkurtíthatja költségvetésüket. A
kultuszminiszter csak 1874. augusztus 5-én terjesztette újra a király elé
Zeneakadémia alapításának ügyét, ez a felterjesztés azonban sikeres volt.
Közben Lisztnek határozott véleménye volt a megalakítandó intézményről.
Elképzelésében az egyetemes művészi jelleget hangsúlyozta, s olyan tárgyak
oktatására gondolt, amelyek az ország zenei életére ösztönzőleg hathattak
volna. Zeneszerzés- zongora- és egyházzene tanszék felállítását javasolta, két
világhírű művész szerződtetésével: Bülow[5]
tanítson a zongora-, Franz Xaver Witt[6] az
egyházzene szakon. Az intézmény megnyitását pedig 1876-ra szerette volna
halasztani: úgy érezte szüksége van még egy évre, hogy létrehozza a könyvtárat
és beszerezhessék a szükséges eszközöket. "Hogyan járhatnék el adott
helyzetben úgy, hogy fővárosunknak, Budapestnek hasznára és dicsőségére váljék?
Az anyagi eszközök elégtelenek s a munkatársak, akikre szükségem volna,
hiányoznak. Bülow Amerikába megy; Witt súlyos beteg, és nagyon őszinte
odaadásom ellenére nem kockáztathatom, hogy erőmön felüli feladatra
vállalkozzam. Azért még egyszer kérem és javasolom, hogy bölcsen
húzzátok-halasszátok a dolgot.” [7]
A halasztást azonban már nem lehetett vállalni. Három év nagy idő;
ezalatt háromszor is föl lehetett volna állítani a zeneakadémiát. A
minisztérium csak arra szorítkozott, hogy ankétot hívjon össze, s időről időre
ígéreteket tegyen. Mindenki be fogja látni, hogy ez nem komoly eljárás s hazai művészeink
– Liszt Ferencet nem is számítva – több méltánylatot érdemelnének. Vagy
létesítik a zeneakadémiát, vagy nem. Ha létesítik, lássanak hozzá azonnal, mert
készen áll minden eszköz s meglehetősen kifogytak az időből; ha nem létesítik,
ki kell mondani ezt is határozottan, hogy az illetők végre-valahára
tájékoztassák magukat. Csak az ígérgetés és halogatás rendszerével hagyjanak
föl, mert ez alatt tekintélyrontó gyöngeség rejlik.[8]
Ezek után felgyorsultak az események. Trefort 1875.
IX. 2-án kelt rendeletével Erkel Ferencet kinevezte igazgatónak és rendes tanárnak,[9]
Volkmann Róbertet rendes tanárnak, Ábrányi Kornélt titkárnak és rendkívüli
tanárnak, és megbízta őket: készítsék el az ideiglenes szervezeti szabályzatot,
az ügyrendet, a tantervet, az órarendet és ezeket haladéktalanul terjesszék fel
a minisztériumba. Egyúttal utasítást adott arra is a miniszter,
hogy a Zeneakadémiát 1875. októberben részlegesen nyissák meg.[10] Ez
végül halasztást szenvedett, de meghirdették a felvételi vizsgákat, ahol a 70
jelentkező közül 39-en megfeleltek a követelményeknek. 1875. november 14-én
megnyitotta kapuit a Zeneakadémia, 14-en a zongora, 25-en az elméleti szakokra
iratkoztak be.[11]
Liszt levélben köszöntötte Erkelt „Több mint 30 éve képviseli és
támogatja Ön a legdicsőbben művei által Magyarország zenéjét. E zenét ápolni és
fejleszteni: a budapesti Zeneakadémia feladata. Az ügy tartósságáról és
sikeréről kezeskedik az Ön belátó gondoskodása az igazgatói poszton”[12],
de ő maga nem jelent meg a megnyitón. Az évek óta tartó huzavona és
bizonytalanság arra késztette, hogy Itáliában maradjon és várja ki, hogyan
alakulnak az események. Így 1876 februárjáig Erkel Ferenc (aki zeneszerzést és magyar zenészetet szeretett volna
tanítani) egyedül látta el a zongoratanítási feladatokat.
Az
1878/79-es tanév kezdetéig lehetett ezt az állapotot fenntartani, akkor a
növekvő hallgatói létszám miatt új zongoratanárokat kellett szerződtetni. Liszt
javaslata egykori kiváló növendéke Juhász Aladár volt, akit legtöbbre tartott
magyar tanítványai közül, és akit nemcsak zongoratudása és képzettsége miatt,
hanem segítői szándékkal is pártolt, mert a fiatal művész sokat betegeskedett.
A minisztérium éppen erre hivatkozva nevezte ki Liszt másik jelöltjét, Gobbi
Henriket rendes-, Erkel Gyulát pedig rendkívüli tanárrá.
Liszt
1886-ban bekövetkezett halála után Erkel Ferenc és Gobbi Henrik folytatta
tovább a zongoratanszak munkáját. Erkel azonban egyre többet és egyre
gyakrabban betegeskedett, aminek eredményeképpen 1888. december 20-án nyugdíjba
vonult. Ismét előállt az a sajátos helyzet, hogy a Zeneakadémia zongora
főtanszakán csak egy tanár tanította a beiratkozott 27 növendéket. (Itt
jegyezzük meg, hogy segédtanárként már Thomán István tanította az előkészítőbe
járó 19 hallgatót, illetve azt is, hogy Szendy Árpád segédtanári megbízást
kapott zongora melléktárgy oktatására. Ez a megbízás tanulmányútja alatt
érvényét vesztette.) Az 1889/90-es tanévben Chován Kálmán és Thomán István
került a zongora főtanszakra, utóbbi a nyugdíjba vonult Gobbi Henrik helyére.
Meggyőződésünk, hogy a két idősebb tanár nyugállományba vonulása jelentős
költségvetési megtakarításhoz vezetett, és ez tette lehetővé, hogy Mihalovich a
zongoratanári létszám bővítését megvalósíthatta. Az 1890/91-es tanévben további
változások történtek a zongoratanszak történetében. Thomán Istvánt előléptették
rendes tanárrá, Szendy Árpád pedig 1891. január 31-i dátummal kézhez kapta
rendkívüli tanári kinevezését.
Szendy
már a tanév kezdete óta tanított, de az első négy hónapban szerződés nélkül.
Mihalovich, mint ahogy ezt említettük, külföldi tanulmányútja előtt szavát
vette Szendynek, hogy hazatérte után öt évig a Zeneakadémia rendelkezésére áll.
„Az igazgatóság azon törekvésének, hogy a királyi Zeneakadémián csak hazai
tanerők működjenek, előmozdítása és megvalósítása végett, mélyen érzett hálától
indíttatva ezennel becsületszavamra kijelentem, hogy külföldi utamról
visszatérve a királyi Zeneakadémián legalább is öt évet fogok tanári
minőségemben azon tanszakon működni, melyet részemre, képességeimnek
megfelelőlen, akár a nagyméltóságú vallás és közoktatásügyi Minisztérium, akár
az akadémia igazgatója kijelölend.”[13] Szendy – félreértésből, vagy
figyelmetlenségből – külföldi tanulmányútjának ideje alatt is felvette
segédtanári tiszteletdíját. 1890. május 11-én Mihalovich a minisztériumhoz
fordul, hogy az ügyet rendezze „(...) kérem tehát Nagyméltóságod, hogy
kegyeskedjék a tiszteletdíj beszüntetését elrendelni és Szendy Árpádot a
fölvett összeg visszafizetésére kötelezni, s amennyiben erre nem volna képes,
bátorkodom azt az alázatos javaslatot tenni, hogy a nevezett összeg vonatnék le
a jövő tanévben fizetéséből, ha esetleg Nagyméltóságod kegyes lenne őt
intézetünkben tanári minőségben alkalmazni.[14] A minisztérium a
javaslat szerint járt el, Szendy 1890 szeptembere és 1891 januárja között
javadalmazás nélkül tanított.
Az 1891/92-es tanévben
zárult le a zongoratanszak szervezése. Ekkorra alakult ki a tanfolyamok
egymásra épültsége, vagyis az előkészítő, az akadémiai és a tanárképző
tanfolyam, amihez szervesen kapcsolódott a hároméves gyakorlóiskolai tanfolyam,
ahol a zongoratanítás az elemi fokról indult és alkalmat adott a tanárképző
hallgatóinak a szigorú és következetes módszer alapján való tanítás gyakorlati
elsajátítására. A három tanár, Chován Kálmán, Thomán István és Szendy Árpád
tevékenysége nyomán a tanszak egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Míg
1888-ban 46, az 1892-ben 97, 1893-ban 109, 1895-ben 131 növendék tanult a
zongoraszak a különböző tanfolyamain. Nemcsak emiatt volt fontos Mihalovich
számára a zongora tanszak, hanem azért is, mert Thomán és Szendy személyében
két volt Liszt- és zeneakadémiai növendék tanított, míg Chován Kálmán (tíz
évvel idősebben, a bécsi Horák-féle iskola tapasztalataival) már jelentős
tanári múlttal a háta mögött, alapos módszertani és metodikai ismeretekkel
felvértezve jött a Zeneakadémiára. A zongorajáték módszertanáról[15]
1892-ben könyvet jelentett meg, ami a tanárképzős hallgatók tankönyve is volt
egyben. A könyv végén 12 osztályra kiterjedő teljes tananyagtervezetet tett
közzé. A Zeneakadémia zongoratanárai már a kezdetekben szembesültek azokkal a
problémákkal, amelyek a hazai zenetanítás szabályozatlanságából fakadtak. A
zongora- és általában a zeneoktatás színvonalának emeléséhez elengedhetetlen
volt egy mértékadó és – a zenetanulás alacsonyabb szintjein – az ország egyéb
zeneiskoláiban is általánosan bevezethető tanrend kidolgozása. Az éveken át
tartó munkában, amelynek főbb vonalait a már előbb említett Chován tervezet
alapozta meg, a zongora tanszak mindhárom tanára részt vett, ki-ki a maga
egyéniségének és művészi–pedagógiai elveinek érvényesítésével. Szendy
akadémiai tanfolyamainak tananyagai megtalálhatóak a Zeneakadémia évkönyveiben.
I. osztályban a különböző skálák
mellett Czerny: „Negyven napi tanulmány”1-20-ig, a „Kunst der
Fingerfertigkeit két füzete és Cramer 1-50-ig Bülow kiadásában voltak a
technikai gyakorlatok. Emellett Bach: Háromszólamú invenciói 1-6-ig,
Beethoven, Clementi, Mozart, Haydn szonátáiból, Beethoventől Rondó, és Mozarttól:
Fantázia továbbá Chopin két mazurkája, Chován: „Tavaszi jelenetek” 1-6-ig,
Grieg: „Poetische Tonbilder”, Schubert két Impromptuje és Schumann:
Kinderszenen 1-6-ig szerepelt a megtanulandó darabok listáján.
II. osztályban a technikai
gyakorlatok ismétlése és folytatása. Czerny: „Negyven napi tanulmányai”ból
20-40-ig, s az előbbiek ismétlése. Tanulmányok: Clementi-Tausig: „Gradus ad
Parnassum”, Czerny: „Kunst der Fingerfertigkeit” harmadik és negyedik füzete,
Kullak: Oktáva gyakorlatokból 3-4 darab, Bach: Wohltemperiertes Klavier-ból 10
prelúdium és fúga (Tausig kiadás), valamint egy-két „Englische Suite”. Előadási
darabok: Händel, Rameau, Scarlatti, Beethoven, Mendelssohn, Schubert, Chopin,
Schumann és más zeneköltők műveiből válogatva, a növendékek képessége szerint.
A III. osztály növendékeinek tananyaga
így nézett ki: a technikai gyakorlatok folytatása és kibővítése. Czerny
virtuóz tanulmányainak I. és II. füzete. Kessler Op. 20. és Moscheles 70-ik
művének I. füzete, vagy Köhler speciális tanulmányainak I. füzete. Kullak:
Oktáva gyakorlatok folytatása. Bach: Prelúdiumai és fúgáiból folytatólag
11-22-ig (az ötszólamúak kivételével). Beethoven, Schubert, Weber nagyobb
szonátái válogatva. Egy-két versenymű, vagy más kétzongorás darab, továbbá
Schumann, Chopin, Rubinstein, Raff, Henselt, Liszt, stb. műveiből.
Végezetül az akadémia IV. osztályában
az alábbi műveket tanulták Szendy növendékei: Czerny Virtuóz tanulmányainak
ismétlése, és folytatása. Chopin Op. 10. és Op. 25. Etűdökből legalább 10
tanulmány, ezenkívül Rubinstein, Henselt, Liszt tanulmányaiból néhány darab.
Bach ötszólamú fugái. Versenyművek és más előadási darabok Bach, Beethoven,
Schumann, Chopin, Volkmann, Rubinstein, Tausig, Brahms stb. műveiből.
A fenti tananyagot szemügyre véve
igazat kell adnunk Kálmán Györgynek, aki úgy vélte a rendszeres gyakorlás, az
etűdök fegyelmezett, vég nélküli ismétlése, az akaraterő maximális fejlesztése
révén, a tökéletes technika birtokába kerülve a zongorista minden művészi
követelménynek meg tud felelni. Szendy a tanárok ahhoz a típusához tartozott,
akik a növendéket még anyagnak sem fogadták el olyannak, aminő. Előbb
acélossá, ruganyossá edzették, hogy a tanulásra használhatóvá váljék. Nem
respektálták a növendék egyéniségét. Elsősorban az akaraterőt fejlesztették,
feszítették, a tehetség rendkívüli koncentrációját követelték, hogy a tudás
igazgyöngyét nagy erőfeszítéssel izzasszák ki. Ez a tehetségnek, egyben az
egyéniségnek is próbája! Csak az az értékes egyéniség, illetve egyéni
tulajdonság, mely külső nagy elhatározásokkal szemben is megmarad.[16]
Szendynek az 1893/94-es tanévben 53,
1894/95-ös tanévben[17] 51
növendéke volt, és heti 36 [18]
órában tanított. 1895-ben voltak először végzős növendékei: Füchsel Eugénia és
Poray Kucsewska Mária. Ugyanebben a tanévben bővítették két évről három évre az
előkészítő tanfolyamot. Nagyon fontos változtatás volt az is, hogy a tanárképző
tanfolyam első osztályába csak az akadémiai tanfolyam negyedik osztályának
elvégzése után lehetett jelentkezni. Ezzel megszüntették azt a gyakorlatot,
hogy ez említett két osztályt egy időben végezzék el a növendékek. Az
átmeneti intézkedés folytán szükségessé vált a tanárképző I. osztályának egy
évre való beszüntetése, hogy azután egy év múlva az egész szervezet az új
alapon induljon meg. Ez az új szervezet a zenetanári képzés és képesítés három
fokát fogja adni, és pedig az I. fokon csupán zongorára, a II. fokon zongorára
és énekre (illetőleg az iskolai énektanításra, a III. fokon a zongorára, énekre
és orgonára, tekintettel a tanítóképző intézetek zenetanítására.[19]
* Szirányi Gábor tanulmányának bevezetője a Parlando 2011/1. számában, a további folytatások pedig a www.parlando.hu -n olvashatók. (A szerk. megjegyzése.)
[1] Zenészeti Lapok, 1873. március 30.
[2] i.m.
[3] Eckhardt Mária A Zeneakadémia Liszt Ferenc leveleiben
in: Ujfalussy József szerk.: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 100 éve.
Budapest, 1977. Zeneműkiadó
[4] Legánÿ Dezső: A Zeneakadémia születése in: Bónis Ferenc szerk.: Írások Erkel Ferencről és a magyar zene korábbi századairól Budapest, 1968, Zeneműkiadó
[5] Bülow, Hans von (Drezda, 1830. január 8. – Kairó, 1894. február 12.) zongoraművész, karmester. A lipcsei egyetemen jogot hallgatott, mellette Hauptmannál ellenpontant tanult. 1850-ben Zürichbe megy Wagnerhez. Zongoratanulmányait Lisztnél fejezi be. Münchenbe költözött ahol udvari zongorista majd karmester. 1877-től 1879-ig a hannoveri Hoftheater karmestere, 1880 és 1885 között a meiningeni udvar zenei intendánsa. 1887-től Hamburgban él, egyidejűleg a Berlini Filharmonikusok karmestere is.
[6] Witt, Franz Xaver (Walderbach, 1834. február 9. –
Landshut, 1888. december 2.) német zeneszerző és egyházzenész. Régensburgban
teológiai tanulmányokat folytatott, mellette Joseph Schrems és C. Proske
vezetésével zenei tanulmányokat végzett. 1859-től a regensburgi szemináriumban
tanít. 1867-ben megalapítja Bambergben az általános német Cecilia egyesületet,
amelynek első elnökévé választották
[7] Levél Augusz Antalnak 1875. augusztus
[8] Pesti Napló 1875. VIII. 12. Esti kiadás
[9] A rendes tanár határozatlan idejű kinevezéssel bírt, a rendkívüli határozottal, ami nem számított be az ún. évtizedi pótlékba, a szigorlatoknál nem vizsgáztathattak (Képviselőházi napló, 1872. I. kötet. 21. országos ülés 1872. október 2.)
[10] Eckhardt Mária: i.m.
[11] Nikolits Sándor emlékirata szerint 38 hallgatót vettek fel, és ebből 21 növendék látogatta a zongora osztályokat.
[12] Eckhardt Mária: i.m.
[13] Szirányi Gábor: Szendy Árpád a Zeneakadémián (1881-1922) in: Kárpáti János szerk. Fejezetek a Zeneakadémia történetéből Budapest, 1992, Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
[14] Szirányi Gábor: i.m.
[15] Chován Kálmán: A zongorajáték módszertana (methodika) mint nevelési eszköz. Budapest, 1892. Pesti Könyvnyomda Rt.
[16] Kálmán György: Szendy Árpád tanítói működése Budapest, Zenei Szemle 1928. január-február
[17] Mihalovich nagyon elégedett volt Szendy munkájával. A
282/1894. sz. a. Zeneakadémiai irat szerint (…) Van szerencsém
Nagyméltóságodnak mély tisztelettel jelenteni, hogy Szendy Árpád az 1894.
február 26-án 3450 sz. alatt történt rendes tanárrá való kinevezése folytán a
mellékelt minta szerint letette az esküt. „Én Szendy Árpád esküszöm, hogy a
Királyhoz hű leszek, az ország törvényeit megtartom, hivatalbeli elöljáróimnak
engedelmeskedem, tanári kötelességeimet részlehajlás és minden melléktekintet
nélkül lelkiismeretes pontossággal teljesítem, a megállapított tanórákat a
legpontosabban megtartom és a hivatali titkot megőrzöm. Isten engem úgy
segéljen. Budapest 1894. évi március 8-án. Előttem és általam: Mihalovich Ödön,
Erkel Gyula, Thomán István tanuk”
[18] A 33 kötelező óra mellett 3 túlórája is volt.
[19] dr. Harrach József szerk.: Az Orsz. Magyar Királyi Zeneakadémia évkönyve az 1894/5-iki tanévről. Budapest, 1895, Athenaeum