Az első falusi
zeneiskolától az egyik
legmodernebb fővárosi
zeneiskoláig
Varga György életútja
Varga György, a Budapest XVI. kerületi Rácz Aladár
Zeneiskola igazgatója a 2009/2010. tanév végén saját kérésére nyugalomba
vonult. Két zeneiskola, az abonyi Bihari János és a Rácz Aladár Zeneiskola vált
országosan és külföldön is ismertté és elismertté az ő igazgatói munkássága
során. Példaértékű tanári, zenekarvezetői és vezetői tevékenységével, valamint
kivételes szervezői képességével elért eredményei teszik indokolttá, hogy
munkássága főbb állomásait felidézve köszöntsük ebből az alkalomból.
Varga
György 1947. október 27-én született Abonyban, ahol a legendás hírű igazgató,
Szabó Sándor az első falusi zeneiskolát létrehozta. Varga György itt kezdett
klarinétozni, és a helyi gimnáziumban tett érettségit követően mindjárt a
negyedik osztályba vették fel a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskolába, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni
tanárképző tagozatán szerzett klarinét-tanári oklevelet 1970-ben. Mivel
szülőhelye társadalmi ösztöndíjat biztosított részére, ezért egykori
iskolájában kezdte meg a tanári pályát. Munkabírása már akkor kivételes volt,
mert e mellett még tanított a ceglédi zeneiskolában, és játszott a Szolnoki
Színház zenekarában is.
Már
kezdő tanárként elkezdte a zeneiskolai fúvószenekar szervezését, ami vezetése
alatt először a hazai, majd a külföldi nemzetközi fesztiválokon is sikert
sikerre halmozott, az esetek többségében első díjat aratva. Első nemzetközi
sikert 1984-ben a csehszlovákiai Cheb városban érte el az abonyi zenekarral.
Ezt követték a nyolcvanas években még elég ritka nyugati szereplések: a
nyugat-németországi Hammelsburgban I. díj, valamint a fesztivál karmesteri
díja, ugyancsak I. díj a belgiumi Neerpeltben, valamint a rostocki Keleti
Tengeri Fesztiválon, majd a spanyolországi Valenciában, 1990-ben. További
versenydíjakat nyertek Lengyelországban, Olaszországban, Hollandiában és
Franciaországban is. Varga György szerint ebben az is közrejátszott, hogy igen
sok tehetséges fiatal volt a zenekarban: az 50 fős együttesből 35-en lettek
zenetanárok vagy zenekari muzsikusok.
1983-ban
Varga György igazgatója is lett az Abonyi Bihari János Zeneiskolának. Kezdettől
arra törekedett, hogy a zeneiskolai oktatás minél korszerűbb legyen, hogy
minden eredményesnek ígérkező újítás kipróbálásra kerüljön. Fontosnak tartotta,
hogy az iskolának minél több egyéni és céges szponzori támogatói legyenek, mert
a költségvetési keretek mindig csak a legszükségesebb feltételek biztosítására
voltak elegendők. A zenekar eredményei nyomán például osztrák hangszergyártó
cégektől kaptak hangszereket, amire addig még nem volt példa. Azt is elérte,
hogy a szülőkön túl az egész település társadalma a magáénak érezte a zeneiskola
és a zenekar eredményeit, és lelkesen támogatták működését. Így például –
megelőzve a későbbi időket és példát adva más zeneiskoláknak –, a falusi
zeneoktatás 35 és 40 éves jubileuma alkalmából kiadott programfüzetben több
mint száz abonyi szponzor neve szerepelt, akik támogatták az ünnepi
rendezvények megvalósítását, a vendégként érkezőket pedig a helyi családok
fogadták és szállásolták el.
Varga
György kezdettől részt vett a fokról-fokra kiépülő zenei társaságok, szövetségek
munkájában. Alapító tagja a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének,
amelynek első közgyűlését éppen Abonyban tartották. Kezdeményezésére ez
alkalommal rendeztek az országban először hangszer-árverést. Ezen több mint 200
hangszer került kalapács alá, így az ország jó néhány zeneiskolája jutott
aránylag olcsón addig hiányzó hangszerekhez. Ez több helyen is lehetővé tette
egy-egy olyan fúvós hangszer oktatását, amire addig nem volt mód.
Abony
volt a székhelye 1994-ben az IGEB, a Nemzetközi Fúvós-zene Kutató Társaság
kongresszusának is, amelyen 33 ország kutató-tudósa és fúvós szakembere vett
részt. A kongresszus érdemi, szakmai részéről egyébként a Magyar Televízió
mintegy 30 órában tudósított – Abonyból. Ekkor már az abonyi iskola igazgatója
az IGEB magyarországi szervezője és titkára volt, és ugyanezt a funkciót
töltötte be a Fúvószenekarok Világszövetségében. (WASBE). A nemzetközi
társaságok mellett alapító tagja a Magyar Fúvószenei Szövetségnek, a Magyar
Fúvószenészek és Fúvósegyüttesek Társaságának, és kuratóriumi tagja a Lajtha
László Társaságnak. Kiváló szervezőkészségét felismerve, a MZMSZ őt bízta meg
az Európai Zeneiskolák Szövetsége (EMU) IV. Európai Ifjúsági Zenei
Fesztiváljának előkészítésével, amelyre 1995-ben került sor Magyarországon.
Erre a feladatra a MZMSZ külön Fesztiválirodát hozott létre 1992-ben Varga
György irányításával. Az 1995-ös Fesztiválon tizenháromezer fiatal muzsikus
vett részt harminc országból, amire Magyarországon még nem volt példa, és jól
jelzi, hogy mekkora feladat volt ennek előkészítése. Ilyen Fesztivál egyébként
Kelet-Közép-Európában addig még nem volt, így regionális jelentőségűvé is vált.
Megrendezését az Európai Unió is támogatta.
1997-ben
Varga György fájó szívvel bár, de megvált az abonyi zeneiskolától, mert nem
kapott megfelelő támogatást ahhoz a tervéhez, hogy a zeneiskola új épületet
kaphasson, amit az iskola addig elért hazai és nemzetközi eredményei és sikerei
indokolttá – és az ő elképzelése és terve szerint – lehetővé is tettek volna.
Ezért pályázta meg és nyerte el a Budapest XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola
igazgatói állását, ahol az önkormányzati vezetés támogatta a meglévőnél jóval
nagyobb és korszerűbb önálló zeneiskolai épület létrehozásának tervét. Varga
György addig-addig keresgélt a számára akkor még alig ismert hatalmas
kiterjedésű, Rákosszentmihályt, Árpádföldet, Sashalmot, Cinkotát és
Mátyásföldet is magába foglaló, 75.000 lakost számláló kerületben, míg végre
talált egy olyan kevéssé kihasznált régi iskolaépületet, amely alkalmasnak tűnt
megfelelő át- illetve újjáépítést követően az új zeneiskolai központ számára. A
kerület vezetése magáévá tette ezt a javaslatot, és 1998 tavaszán megszavazták
az új zeneiskolai központi épület kivitelezését, és 2001-ben a Rácz Aladár
Zeneiskola beköltözhetett a teljesen újjávarázsolt, húsz hangszigetelt
teremmel, hangversenyteremmel, és a zenei felvételek készítésére is alkalmas
korszerű stúdióval rendelkező épületbe.
2004-ben már ebben az új épületben rendezték meg azt a nemzetközi
zenepedagógiai konferenciát, melyen svéd, belga és német szakemberek is részt
vettek.
A Rácz
Aladár Zeneiskola új igazgatója azonban nem csak az új épület létrehozásán
fáradozott, hanem új irányt jelölt ki a szorosan vett zeneoktatási feladatoknak
is. Kevésnek találta a viszonylag nagy létszámú, 800-900 fős létszámához
képest, hogy addig csak egy vonószenekar működött. Igazgatói, zenekarvezetői és
nemzetközi tapasztalata, de saját pedagógiai meggyőződése alapján is
szükségesnek tartotta, hogy minél több kisebb-nagyobb zenekar és együttes jöjjön
létre. Ma már az iskolának 19 különféle együttese van: a vonószenekar mellett
fúvószenekar, blockflöte-fuvola-klarinét-gitár-cselló-ütőegyüttes is működik,
továbbá Orff-csoport, népzenei csoport, historikus zenei együttes,
citera-zenekar, stb. A szimfonikus zenekarban pedig a zeneiskolások mellett tanárok és szülők,
egykori diákok is muzsikálnak. Létrejött a népzenei és a jazz-tanszak, így Big
Band és szaxofon-együttes is működik, sőt, szintetizátor-zenekar is.
Varga
György az elsők között ismerte fel az elektronikus eszközök zenepedagógiai
felhasználásának fontosságát és szükségességét. Ezért az iskola tanárai közül
hármat is erre a területre irányított, először tanulni, majd tanítani. Ma már e
tanárok akkreditált tanári továbbképzéseket tartanak az elektronikai eszközök
zenepedagógiai felhasználásáról, amiről az iskola honlapján /www.razeneiskola.hu/
megfelelő tájékoztatás olvasható. Ugyane honlapon megismerkedhetünk az iskola
teljes tantestületével – valamennyi tanár fényképe is szerepel! –, a különböző
tanszakokkal és az együttesekkel is. Elolvashatjuk a Stúdió ajánlatát minőségi
zenei felvételek – CD-k, DVD-k – készítésére. Legutóbbi nagy sikerük e téren
Mozart valamennyi hegedű-zongora szonátájának felvétele öt lemezen, Szabadi
Vilmos hegedűművész és Gulyás Márta zongoraművész előadásában, de természetesen
az iskola együtteseinek felvételeit is a Stúdió készíti, amelyeket örömmel
vesznek meg a szülők és az együttesek egyre nagyobb számú közönsége.
Az
együttesek és az elektronikai tevékenység mellett nem szorulnak háttérbe a
tanulók egyéni produkciói sem: a hangszeres versenyeken, így például különösen
a zeneiskolai zongoraversenyeken részt vevő tanulók többsége előkelő díjakkal
tér haza. Az iskola névadója, Rácz Aladár emlékére cimbalomversenyeket
rendeznek, és a cimbalom tanszak az országban élenjáró színvonalú.
A
nemzetközi kapcsolatok kiépítését és fenntartását a Rácz Aladár Zeneiskolában
is igen fontosnak tartotta Varga György. Közel 30 országgal sikerült cserekapcsolatot
létesíteni, amelynek során együttesek, tanárok és tanulók igen nagy számban
vettek részt kölcsönösségi alapon. A fenti szám azt is jelzi, hogy Európa
szinte majdnem minden országával volt vagy van kapcsolatuk. Sőt, nem csak
kapcsolatuk, de támogatásuk is. Az iskola kedvezményesen vásárolt zongorát a
hamburgi Steinway gyártól, és a braunschweigi Schimmel zongoragyártól is.
Támogatja az iskolát Trevor J. James angol fuvola- és szaxofon-gyáros, sőt több
magyar elektronikai cég is tárgyi eszközökkel, számítógépes programokkal.
Évenként
szaxofonos napot rendeznek, – 2010-ben már a tízediket –, amelyen mindig részt
vesz támogatóként a FonTrade Kft., de néhány külföldi cég és világhírű
szólisták is. Az elmúlt tanévben itt rendezték meg a IV. Nemzetközi
Chopin-versenyt.
A Rácz
Aladár Zeneiskola Varga György irányításával rendszeresen szervez tanári
továbbképzéseket is, a művészek részére pedig mesterkurzusokat, kihasználva az
ideálisnak mondható és teljesen korszerű felszereltséget. Az elmúlt évek során
mesterkurzust tartott az iskolában Dimitrij Baskirov, Rados Ferenc, Geszty
Szilvia, Mihail Voszkreszenkij, Király Csaba és Dieter Flury, a Bécsi
Filharmonikusok szóló fuvolása és művészeti igazgatója.
Az iskola együttesei fokról-fokra önállósulnak is: az
iskolából kikerült egykori tanulók egyesületekké, klubokká alakítják legalább
részben egykori zenekarukat. A felnőtté váló és az iskolát elhagyó tanulók
mellett azonban az iskola nem feledkezik meg utánpótlásuk megfelelő
előkészítéséről sem: zenei óvodás foglalkozásokat tartanak 4-6 éveseknek, sőt,
Babamuzsika címen 6 hónapostól 3 éves korig anyukákkal együtt jövő piciknek is
tartanak játékos-zenés foglalkozásokat. E foglalkozások még nem a hivatalos
zeneiskolai keretben zajlanak, az önkormányzat szívesen támogatja anyagilag is
az ilyen külön tevékenységeket, mint ahogyan az együttesek vezetői is külön
keretből kapnak szerény plusz juttatást. Sikerült az iskolát támogató
Alapítványt is létrehozni: a „Zenével a Holnapért” Alapítvány révén a szülők és
támogatók elsősorban adójuk 1 %-ának felajánlásával évente több százezer
forinttal segítik az iskola munkáját. Az iskola munkájának intenzitását más
oldalról jól mutatja, hogy a növendék-hangversenyek és az együttesek
bemutatóinak száma egy-egy tanévben százötven felett van!
Varga
György kezdettől megkapta a kerületi önkormányzat támogatását és segítségét. Az
önkormányzat ugyanis felismerte a zeneiskola meghatározó szerepét a kerület
közművelődésében, így támogatta pályázataikat, az együttesek külföldi cseréjét,
az új hangszerek és az elektronikai eszközök beszerzését, a már említett óvodai
foglalkozásokat, és még hosszan sorolható a támogatások köre. Az iskola jó
hírét olyan események is jelzik, hogy például utazási irodák is szívesen
irányítanak ifjúsági csoportokat az iskolába, ahol hangversenyeken vesznek
részt, vagy beülhetnek egy-egy együttes próbájára, stb.
A
fentiekben remélhetőleg sikerült érzékeltetni, hogy Varga György milyen sokrétű
és milyen elmélyült munkát végzett az elmúlt évtizedekben a magyar zeneoktatás
minél magasabb szintre emelése, és eredményeinek nemzetközi elismertetése
érdekében. Munkája mindig újító szellemű volt: felismerte, hogy mire van
szükség a magyar zenei nevelés továbbfejlődéséhez, mi a következő megteendő
lépés. Menedzser típusú igazgató, kiváló szervező, nemzetközi eredményeket
elért zenekarvezető, minden jó kezdeményezést felkaroló és támogató. Iskolája
ma egyike a legkorszerűbb magyar zeneiskoláknak, amely egyre több követőre
talál. Munkásságáért számos elismerésben részesült, így szülőfalujában az
„Abonyiak az abonyiakért”, a XVI. kerületben a „Tizenhatodik kerületi
lokálpatrióta” kitüntető címeket kapta. A Magyar Köztársasági Arany
Érdemkereszt mellett olyan díjakat is a magáénak tudhat, mint az Artisjus Díj,
a Weiner Leó Díj és a Lajtha László Díj.
Tavaly
63 évesen úgy érezte, hogy itt az ideje a visszavonulásnak. Pályaképét és példa
értékű életművét áttekintve reméljük, hogy nyugdíjasként is segíteni fogja a
magyar zenei nevelés fejlődését és fejlesztését, tapasztalatait továbbra is
kamatoztatja ennek érdekében. Minden estre már az eddigiek alapján is érvényes
rá a latin költő híres sora: „Exegi monumentum aere perennius”, „Ércnél
maradandóbb emléket alkottam”. Életműve a magyar zenei nevelés egyik jelentős
pillére marad, amire tovább lehet építeni.