Egy
hangverseny margójára
Gonda János Vonzások és választások –
MÜPA Fesztivál Színház 2011. január 16.
Weöres Sándor: Téma és variációk
„Ma szép nap van, csupa sugárzás, futkosnak a
kutyák az árokszélen
és mindenki
remekül tölti az időt, még a rabkocsiból is nóta
hangzik.”
[...]
„Ma szép nóta van, csupa árokszél,
kutyák remekelnek a töltésen és
hangosan futkosva
mindenki sugárzik, még a nap is rabkocsiban időz.”
A
koncertlátogatás előzménye az a 2010. május 8-án és 9-én az Óbudai Társaskörben
tartott konferencia, amely a „Rögtönzés
a zenei előadásban és pedagógiában” címet viselte. Az akkori rendezvény
kigondolója, fő szervezője, lelke
Mintegy
nyolc hónappal később a MÜPA Fesztivál Színháza adott helyet
„Vonzások
és választások” – ezt a címet
ajánlotta
A
hangverseny első részében
Majd
következett a kamarazenélés; Berkes Balázs (bőgő) és Kőszegi Imre (ütők)
csatlakozott
Nincs
kétségem afelől, hogy a daraboknak leírt változata is van, ám hallható, átélhető
volt a rögtönzés. Olyan szellemi frissességet, gyors reakciókat; zenei kérdéseket-válaszokat,
karakterváltásokat élt át a hallgató, amely igazán emlékezetessé tette az este
minden percét. Szemvillanások, apróbb fejbiccentések jelezték a zenei folyamat
átalakítását, a rögtönzés elindítását vagy befejezését. A trió egy nyelvet
beszél, s ezt a nyelvet hihetetlen közérthetőséggel tolmácsolják. A
koncerthallgatók személyesen megtapasztalhatták a zenei humort, a melankóliát,
az érzelmek széles skáláját.
A
nagysikerű – ráadással is dúsított – koncertet követően keresem az improvizáció
szómagyarázatát az interneten. Meglehetősen szegényes, amire ráakadok: „improvizáció = rögtönzés, előzetes
felkészülés nélküli előadás”. Ám ennél sokkalta érdekesebbet, felhívóbbat
hallottam a hangversenyen. S állíthatom, a muzsikusok felkészültek voltak, és
mégis rögtönöztek.
S itt
ismét el kellene kezdeni az improvizáció mibenlétéről gondolkodnunk.
Felvillan
egy zenei anekdota: Domenico Scarlatti egy alkalommal
Händelt "zenei párviadalra" hívta ki. A csembalóverseny
nem hozott döntést, az orgonajátékban azonban miután Scarlatti meghallotta a
mesteri improvizációkat, önként legyőzöttnek nyilvánította magát. (Mondható-e,
hogy a két mester „felkészületlen” volt?) S az improvizáció játékos profizmusát
olvashatjuk Weöres Sándor idézett versrészletében.
A 2010. májusi konferencia címe:„Rögtönzés a zenében”
címet viselte.
A 2011. január 16.-i estet magam a hangos mellékletként
éltem át.
Izgalmas, maradandó koncert részese voltam.
Csillag Ferenc