Csillag Ferenc – Takács István: Utak – Tévutak
Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és
kezelésére
(2010. Flaccus, Budapest)
Nekem csillag-órákat
hozott a Csillag-Takács szerzőpáros három hónapja megjelent könyvének
olvasása. Valószínű, hogy ha kizárólag csak a főcím alapján kerül elém a könyv, akár tárgyi valóságában, akár
bolti könyv-ajánló írott formájában, túlnézek rajta. Az alcím azonban azonnal
felkeltette érdeklődésemet, annak – eddig soha nem volt égetőbb –
aktualitásánál fogva.
Nap-mint-nap
szembesülünk – jobb esetben – a média információi alapján iskolai konfliktusok
létezésével, amelyek nem csekély gyakorisággal agresszióba torkollanak. A
verbális agresszióra már oda sem figyelünk, csak ha diák ver, rúg, sebesít meg
tanárt, ritkábban adódik a fordítottja, viszont tanuló-tanuló agresszióból
annál elkeserítőbb hírek érkeznek, a legszélsőségesebb, gyilkosságig is fajuló
esetekig. Az agresszív megnyilvánulások nagy többségének hátterében valamilyen feldolgozatlan konfliktus áll. Vajon, ha
több odafigyeléssel fordulnának a pedagógusok diákjaik felé, ha lenne eszközrendszerük
a felismert konfliktusok kezelésére, akkor is ez lenne a kifejlet, s ilyen
arányban? Elméleti feltételezések
szerint valószínűleg nem. De a józan ész is ugyanezt diktálja.
Nos, az
„Utak – Tévutak” az iskolában előfordulható konfliktusok példatárának is
tekinthető. Nem kevesebb, mint 94 esetet ír le a szerzőpáros, a konfliktusba
kerülő alany-párok gazdag változatosságát felvonultatva. Ezek ismertetésétől
csak azért nem tekinthetünk el, mert még az iskola életében mindennapos
jártassággal is rendelkező szakemberek figyelmét is elkerülheti a lehetőségek
variabilitása.
A könyv
jelöli a pedagógus-pedagógus, az igazgató-pedagógusok (tanári kar),
szülők-pedagógusok, pedagógus és osztálya, pedagógus és diák, diák és pedagógus,
szülő és gyerek, tanuló-tanuló párok közötti feszültségek kialakulásának
esélyét. Ezek a kombinációk – megfelelő címekbe öntve – mind egy-egy fejezetet
alkotnak, az egyik kategória gazdagabb, más pedig szerényebb példatári anyagot
hozva. Ebből a rendszerből kilépve, létező forrásokként jelentkeznek a másság,
az iskola mint intézmény és szabályozott szervezeti egység, a társadalmi
problémák kategóriákká formálva, hogy példatári anyagként gazdagítsák a
korábban vázolt tág jelenséghorizontot.
Eleinte
az lehet a benyomásunk, mintha ’szétszaladnának’ ezek a példa-gyöngyszemek. Ez
az érzés csak addig tart, míg nem követjük a szerzői ajánlásokat. Nevezetesen,
minden egyes konfliktus-példa után táblázatba foglalt feldolgozási szempontok,
kérdések irányítják az olvasót, s nem engedik, hogy csak úgy „megússza” a
példákon való önfeledt hümmögő „hát igen” tűnődést. Külön kérdések, gondolati
feldolgozási szempontok fogják szellemi munkára a könyvet kézben tartó pedagógusokat,
szülőket, diákokat (akiknek kortársai a szereplői az egyes esetlírásoknak) és a
pedagógusjelölteket. Ha a címzettek komolyan veszik ezeket a felkínált
feladatokat, szempontokat, meghökkenhet azon, hogy ezek nélkül megfeledkezhet
arról, hogy a történetek mélyére nézzen.
A
szellemi kaland még izgalmasabbá válik, ha az esetleírások után fellelhető főiskolai
hallgatói elemzéseket egybeveti az olvasó a saját maga által megfogalmazott
következtetésekkel, s azzal szembesül, hogy a mai pedagógusjelöltek pedagógiai felkészültsége milyen
színvonalú, s milyen volt és milyen maradt sajátja, amit aktuálisan a magáénak
tudhat.
Minden
fejezet „bejelentkezése” után ’Kulcsszavak’ listája olvasható. Fejezetek
terjedelmétől, tartalmától függően különböző hosszúságú listagyűjtemény hívja
fel a figyelmet arra, hogy a fejezet esetleírásinak elemzése során elvileg
milyen fogalmak, jelenségek, tulajdonságok fejthetők ki, s milyen fogalmak mögé
rejtező jelentésekkel lehet találkozásunk. A kulcsszavak között vannak magyar,
de vannak idegen szakkifejezések, hogy ne mondjam: terminus technikus-ok.
Utóbbiakból találomra idéznék egyet-kettőt, úgy, mint distressz, coping, internalizáció, kontingenciamodell, rigid, szkript,
és még tízesével egészíthetnénk ki random választás útján prezentált listánkat.
Hogy ki
milyen úton indul el a „megfejtés” irányába, azt itt megjósolni lehetetlen. Az azonban bizonyos, hogy maga a kulcsszavak
listája is arra ösztökélhet, hogy haladjunk mélyebbre a neveléstudományok
megismerésében. A pszichológia területére
érve nemcsak az általános- és fejlődéslélektan jelenségeivel találkozunk az esetelemzések
kapcsán, hanem nevelés-, személyiség-, interperszonális-, csoport-, mélylélektani
esetekkel, eseményekkel.
Anélkül,
hogy ilyen szerzői szándék megfogalmazást nyert volna, azon kaphatja magát az
Olvasó, hogy akarva-akaratlanul, de nagyobbára önkéntelenül egy pedagógiai,
pszichológiai önképzésbe „sodródott”. Azért vált ez észrevétlenné, mert az esetismertetések
leírása olyan remek stílusban, és drámai jeleneteket idéző, dramaturgiai
érzékkel előadott, hogy az olvasás közben az ember részévé válik a helyzeteknek.
Csillag Ferenc írói vénájával ilyen szinten még nem volt alkalmunk megismerkedni.
Korábbi szakmai írásaiban ezek a színek, sajátságok nem tűnhettek ugyanis elő.
Választékos, árnyalt kifejezései, stílusa, s amikor a helyzet igényli, a párbeszédek
pergése olyan, a helyzettel történő teljes azonosulást
váltott ki bennem, hogy esetenként fizikai örömérzés vagy épp torokszorító,
fojtogató cselekvéskényszer kerített hatalmába, s ’belső hallással’ ordítottam
magamban én is együtt a tanárral, a gyengébbet püfölő agresszív verekedő-verő
legényre: – „Hagyd abba! Szállj le róla! Takarodj!” Mi másról lehet itt szó, mint a helyzet
szuggesztív megjelenítése által spontán előhívott, egyértelmű, a humánum
diktálta morális állásfoglalás azonnali
megfogalmazásáról (231-232. old.) Hátha
olvasás közben hasonló eset előfordulhat mással is.
Igaz
ugyan, hogy az esetleírásokban dominánsan alsó tagozatos korosztályból tárulnak
fel előttünk életek, személyek, személyiségek, legyenek azok gyermekek vagy
felnőttek. Sokszor hiányérzetem is volt: –… és miért nem még többet a felsős
korosztályból? Maga a Szerző világosít fel az előszóban: 4 éve, amikor
gyűjtögetni kezdte az eseteket, azokat alsósoknál találta. A Tanító című lap megneszelte, hogy itt
valami megörökítendő van készülőben, s rendelt ezekből a „szösszenetek”-ből. Hólabda-szerűen
aztán így növekedett a mennyiség és így tagolódtak az esetek fejezetekre.
S hogy
ne csak ’kopár’ fejezetcímekkel történjen a tagolás, a fejezetekben foglalt
’homogén’ tartalmakat még külön mottókkal látta el a Szerző. Ezek közül a még
emelkedettebb eszmei üzenetek közül álljon itt mutatóban három, általam
önkényesen választva:
„A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak (J. W.
Goethe) (89. old.)
„Tudod, van tehetségem a jó mondatok kitalálásához… Nem elég, hogy a
mondatok jók legyenek, annak is jónak kell lennie, amit teszünk a mondatokkal.”
(Aldous Huxley) (113.
old.)
„Életed útját magad választod, válassz hát úgy, ha egyszer elindulsz,
nincs már visszaút.” (Kodály Zoltán) (127. old.)
A
kevéssé ismert Kodály idézet elegendő apropót nyújt, hogy a Mester személye maga
visszavezessen bennünket e pillanatban zenész, zenepedagógus mivoltunkhoz.
Kérdezhetik zenepedagógusok, milyen pontokon válik ez az olvasmány érdekessé,
netán fontossá számukra. Csupán azon okból, hogy a zenepedagógus nemcsak zenét
oktat, hanem növendékkel foglalkozik. Talán a XXI. században megérhetjük azt,
hogy az eddigieknél sokkal nagyobb figyelmet fordítunk tanításunk,
foglalkozásaink másik tárgyára: a gyermekre. Hátha megérjük, hogy okafogyottá
válik az a zenei felsőoktatásban időtlen-idők óta tenyésző és terpeszkedő vita,
annak alapkérdése: „minek kell annyi pedagógia a tanárképzésben? Elveszi az
időt a zenéléstől”. A könyv végigolvastán, hátha lesz olyan zenepedagógus, aki
tanárjelölt növendéke panaszára, – mi szerint fáradt, nem tud koncentrálni,
izgulóssá vált, azt válaszolta: „ Ne nyavalyogj annyit, gyakorolj és minden
rendbe jön”, egyéb megfontolások után, az okok után kutatva, – más választ
adhat terápia gyanánt!... (A párbeszéd nem fiktív, sajnos, igaz, fültanúja voltam. Igaz, több
évvel ezelőtt.)
Hogy
zenepedagógiai működésünk még eredményesebb legyen, hogy jobban lássuk
növendékünk belső világát – korra való tekintet nélkül – jó lélekkel ajánlom
valamennyi zenepedagógus kolléga számára az „Utak – Tévutak” olvasgatását, mi
több, elolvasását. Kellő nyitottság esetén mindenki részesülhet a Csillag-órák
inspiráló tanulságaiban.
„Csillagok,
csillagok, szépen ragyogjatok,
A szegény
legénynek utat mutassatok…”
Laczó
Zoltán