Zombola
Péter: Ritmusgyakorlatok
(Akkord Zenei Kiadó, A-1183)
Ismét egy kivétel a szabály alól (avagy, ellenpélda),
miszerint „aki tudja, csinálja – aki nem tudja, tanítja”. Az 1983-ban született
Zombola Péter, zeneszerzői és zeneelmélet-tanári
diploma birtokában, kétségkívül hiánypótló munkával jelentkezett.
„A
magyar zeneoktatásban az alapvető ritmusképletek begyakoroltatására és elsajátítására
általában nagyon kevés figyelem jut.” – így kezdi a kotta hátoldalán megjelentetett
ajánlót a szerző. Ezt, sajnos, tovább lehetne finomítani: általában a
„begyakoroltatás”, mint olyan, kiment a divatból. Úgy tűnik, a régi
„vaskalapos” tanítás mind több nyűgéről derül ki, hogy bizony, megvolt azoknak
a maguk szerepe (haszna). (Régi vesszőparipám, hogy a memoriterek
megszüntetésével a memorizálás képessége kerül veszélybe, vagyis, nem tud
készség-szintre emelkedni a pontos megjegyzésre és visszaadásra való hajlam – s
ennek hiányában a produkcióra készülő diák kapacitásának jelentős részét
leköti, hogy emlékezete gyenge fonalának állagával törődjék… s miközben
memóriazavartól retteg, nem magával a művel, a kifejeznivalóval törődik.)
Másrészt, a magyar zeneoktatásban nemcsak a ritmusképletek vannak hátrányos helyzetben
– a zenei analfabetizmus felszámolását még távlati tervbe sem veszi megannyi
tankönyv! Ráadásul az írás-olvasásnak különböző szintjei vannak, s e tárgykörbe
beletartozik a készségszintű szövegértés és a szöveg-értelmezés is.
„A
legalapvetőbb ritmusértékekből kiindulva fokozatosan ismertet meg és gyakoroltat
be új ritmuselemeket.” – írja később a szerző. Mondjuk, a ritmusértékek
„alapvetőségéről” felesleges lenne hosszasan értekezni – munkája egyébként
sokkal magasabb szinten bizonyul hasznosnak.
A kotta
67 számozott gyakorlatot tartalmaz. A negyed és nyolcad ritmusértékek
alap-relációjából indulnak ki, s fokozatosan bővülnek (csakúgy, mint a
szünet-értékek választéka). A leghosszabb érték a pontozott félkotta,
a legrövidebb a harmincketted.
„A
többéves oktatói tapasztalat alapján kidolgozott gyakorlatok már a kiadvány
megjelenésének idején zeneiskolák és főiskolák segédanyagául szolgálnak.” – e
mondattal zárul a szerzői ismertető. Zombola 2004 óta
a Színház és Filmművészeti Egyetem ének-zenei tanszékén tanít, 2009-től pedig
az egri Eszterházy Károly Főiskola zenei tanszékén is. Vélhetőleg az előbbi
munkahelyén volt módja „vizsgáztatni” a ritmusgyakorlatokat. Talán ennek
köszönhetően, nem óvodától-egyetemig jellegű,
nehézségi sorrendben sorjázó gyakorlatokkal találkozunk, hanem az egyszerűbb kottaképtől
rafináltan vezet a bonyolultabb felé (hogy ez tudatos, avagy ösztönös a szerző
részéről, a kiadvány szempontjából, utólag, közömbös).
Rendkívül
hasznosnak találom, hogy a páros metrumú gyakorlatok sorába hamar bekapcsolódik
páratlan; 4/4 után már a 3. és 6. gyakorlat 3/4-ben van, 2/4-del először a 7.
gyakorlat esetében találkozunk. A 6/8-osok egész fejezetet alkotnak (17-től
27-ig), s azt követően jelenik meg a tizenhatod-érték. Később még egy 6/8-os
„sziget” szerepel az összeállításban (42-től 49-ig), utána tűnnek fel a
triolák. E négyféle ütemmutatóhoz a kötet végén néhány további csatlakozik
(12/8, 9/8, 3/8, 7/4 és 5/8 egy-egy, 5/4 pedig két alkalommal), és szerepel a
kottában változó ütemű gyakorlat is (három). Ami a formai felépítést illeti,
szerencsére nem pedánsan szabályos. A kéttagú periodizáló képlet csakhamar
nyitott formává alakul – pontosabban, gyakran a „szabálytalan” hossz
következtében kiprovokálja, hogy az előadó maga tagolja (avagy, épp ellenkezőleg,
foglalja monolit egységbe) a gyakorlatot.
Ortográfiailag
is értékesek a példák; a néha „ütemfelező” leírás váltakozása a kötetlen
gerendázással, a szünetet tartalmazó nyolcad-csoportok különböző notációja megköveteli a kottaolvasó aktív figyelmét. Az
ívvel való átkötések ütemen belül sem „papírízűnek” értékelendők (pl. a 13. gyakorlatban).
A
kétszólamú példák – akár kiírt kánonról, akár két önálló szólamról van szó – a
figyelemmegosztást készítik elő. (A 27. gyakorlat utolsó üteme nem egyértelmű;
vélhetőleg egy ütemnyi „kiszünetelés” hiányzik – és következetlen az utolsó
hang szár-iránya.)
A
kottakép apró csúnyaságai közé tartozik a kötőív következetlen elhelyezése, amennyiben
pontozott hanghoz járul. Talán a kottaíró program hiányosságául róható fel,
hogy az új sor elején az átkötés folytatása szinte láthatatlan, ívnek nehezen
minősíthető jellé korcsosul (27., 30.). Ami pedig nem
fordulhatna elő: ritmushiba a ritmus-kiadványban – de arra is van példa: a 22.
gyakorlatban a pontozott félkotta helyett pontozott
negyed kellene!
Ami az
előadást illeti, a szerző többféle megoldást javasol: „kopogva, tapsolva, vagy
bármilyen ütőhangszeren”. Ehhez a kínálathoz feltétlenül hozzátenném a fúvós
hangszeren (akár egyszerű sípon vagy furulyán) való megszólaltatást – ezáltal
nemcsak az új hangok indításával, hanem egy-egy hang életben tartásával is kellene
foglalkozni a játékosnak. Ily módon megélhetőbb lenne például a szinkópa és a „ti-ti-szü-ti” képlet lényeges különbsége (tehát növekedne a
választékos kottakép zenei haszna).
Zombola Péter új kiadványa nemcsak hasznos, de szórakoztató
is lehet, amennyiben ki-ki további kiegészítő feladatokkal teszi érdekessé a
játszanivalót. A tempó nincs megadva (szabad a pálya!), és különböző
hangszínekkel változatos, élő-eleven darabokká varázsolhatóak (ad lib.!) a
gyakorlatok. Egyaránt érvényes rá „a legkisebbek is elkezdhetik” és az
„idősebbek is elkezdhetik” használati utasítás.
Fittler Katalin