VILÁGHÍRES ZENESZERZŐK SOROZAT
Sajtóanyag, Kossuth Kiadó
2011. február 1.
A zene élvezete ne csak
kevesek kiváltsága legyen!
VILÁGHÍRES ZENESZERZŐK
20 kötetes sorozat – 20 CD melléklettel
a klasszikus zene géniuszairól
A Kossuth Kiadó folytatja értékmentő és értékteremtő sorozatainak
kiadását.
2011. február 2-án jelenik meg a Világhíres
zeneszerzők sorozat első kötete
Johann Sebastian Bachról, a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjeként
tisztelt muzsikusról.
Az elegáns,
keménytáblás, kéthetente megjelenő kötetek mindegyike CD mellékletet tartalmaz,
rendkívül kedvező áron (
A sorozat könyvesboltokban nem kapható, csak az újságárusoknál, illetve megrendelhető a Kiadónál.
„Legyen a zene mindenkié!”
Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, előadóművész a
sorozatról:
„Kodály Zoltán szavaival mélyen egyetértve örömmel támogatok
minden olyan kezdeményezést, amely a komolyzene népszerűsítését tűzi ki célul.
Hiszem, hogy a zene olyan művészet, amelyre mindenkinek szüksége van, és
szeretném, ha az emberek mindennapjainak természetes részévé válhatna.
Sokan azért idegenkednek a komolyzenétől, mert nem volt
alkalmuk megismerni, közel kerülni hozzá. Pedig a zene egyszerű, valahol mélyen
mindenkinek a lelkében ott szunnyadó ősi művészet.
Zaklatott világunkban a zenének kiemelten fontos szerepe
lehet: pihentet, oldja a mindennapokban felgyülemlett feszültségeket,
feltöltődünk általa, miközben felemelő, olykor katartikus élményekkel
gazdagodhatunk.
A Világhíres
zeneszerzők-sorozat nagyszerű iránytű
lehet mindazoknak, akik szeretnének ugyan közelebb kerülni a zenéhez, de nem
tudják, hogyan fogjanak hozzá: hol keressék, milyen műveket válasszanak a
klasszikus zeneirodalom zavarba ejtően gazdag kínálatából.
Ez a komolyzenei gyűjtemény a világ zeneirodalmának
legjavát mindenki számára elérhetővé teszi, ráadásul a műveket világszerte
elismert előadók tolmácsolásában hallgathatjuk.
Engedjük közel magunkhoz a zenét, legyen a zene
mindenkié…”
zenepedagógus, a Bartók Béla
Emlékház igazgatója, a sorozat
szerkesztője és a Franz Schubertről, Kodály Zoltánról és Bartók Béláról készülő
kötetek szerzője a sorozatról:
Megtiszteltetés volt
számomra, amikor
A sorozat erős szakmai igényességgel készült, nem tudományos, mégis
hiteles és érdekes.
A könyvek szerkezete
is ezt a célt valósítja meg. A bevezetőben a könyv szerzőjének szubjektív
véleményét, észrevételét ismerhetik meg az olvasók a zeneszerzőről és koráról,
aki valami jellegzetességre is igyekszik felhívni a figyelmet. Bach esetében
például arra, hogy az utókor a világ legnagyobb zeneszerzőjeként tiszteli,
miközben a kor, amelyben élt és alkotott, nem értékelte őt igazán. Szerencsére
nem törődött vele és volt olyan erős egyéniség, hogy határozottan végigjárja a
saját útját, mondhatni, beteljesítse küldetését –
Mozartnál a lázadó Mozart elevenedik meg, hatalmas kalandja a játékosságtól a tragédiáig. Chopinnél például az erős nemzeti karakter jelenik meg, Haydn esetében pedig az, hogyan vívódik benne az alázatosság a szabadságvággyal, és végül is miként vívja ki magának az alkotói szabadságot.
A kiadói közös gondolkodás eredménye lett a második fejezet, a
kronológia, amely az eredeti spanyol kiadásban nem szerepelt, és ezt én írom
mindegyik könyvhöz.
A lényege: időrendben ismerteti a zeneszerző életútjának legfontosabb állomásait, kiegészítve a kor legfontosabb eseményeivel. Jó „játék” összevetni ezeket a párhuzamosságokat, mert sokkal inkább valós képbe helyezi magát a főszereplőt is. Például: Bach megszületett 1685-ben és egy évre rá a törököket ki lehetett űzni Magyarországról. Vagy akár azt megemlíteni, hogy kik voltak a kortársai és milyen tudományos felfedezések láttak napvilágot akkoriban.
Végül is négy évszázadot ölel fel a sorozat, amely az európai történelemben az ipari és a tudományos forradalmak, a felvilágosodás, a polgárosodás, a nemzetállamok kialakulásának időszaka. Mindez így együtt valamennyi zeneszerzőnél sűrítve megjelenik. Ezáltal még inkább felkelti az olvasó érdeklődését.
A harmadik fejezet az életrajz. Nem törekszik teljességre, már csak a terjedelme miatt sem, de a lényeg benne van. Ahol hiányosságokat találtunk az eredeti kiadásban, ott azokat – külön kis színes keretben – kiegészítjük még érdekes információkkal, eseménynaplókkal, levélrészletekkel, amelyekben „csemegézni” lehet.
A zárófejezet pedig a zeneszerző művészetéről tartalmaz közérthető elemzéseket, valamint a CD-n is hallható műveiről ismertetéseket.
Kitűnő megoldásnak, szép ajándéknak tartom, hogy a könyvekbe illesztett zenei CD-k döntő többségén a londoni Royal Filharmonikusok előadásában hallhatjuk a világklasszis műveket. Személyes élményem: Londonban a lemezboltok roskadásig vannak feltöltve zenei CD-kkel, de mindenhol külön sarokban találhatók a Royal Filharmonikusok által kiadott saját zenei felvételek, mert évtizedek óta fontos küldetésnek tekintik, hogy minél többen megvehessék azokat az egyéb
CD-k árának feléért. Erre a bázisra épül a sorozat és mondhatom, hogy egészen kiváló zenei élményt nyújt. Vannak persze más előadók is, például Frédéric Chopinnél, ahol a kiváló angol zongorista, Ronan O’Hora előadásában hallhatunk egy nagyszerű válogatást.
Négy évszázados kalandozás
Ha a kezünkbe veszünk egy ilyen könyvet – ráadásul ennyire elérhető áron –, ezt akár ajándéknak is tekinthetjük. Különösen, ha mind a 20 kötetet fontosnak tartjuk, amellyel egy saját komolyzenei gyűjteménnyel lehetünk gazdagabbak. Jó példákat ad a barokk zenéről, a klasszikus zenéről, a romantikáról, mígnem elérkezünk a 20. századhoz és Bartókkal fejezzük be a négy évszázados kalandozásunkat.
A sorozat külön erénye, hogy a világ legismertebb zeneszerzői mellett 6-8 kevésbé ismert világklasszissal is megismerkedhetünk. Ilyen például Antonín Dvořák, Nyikolaj Andrejevics Rimszkij-Korszakov, Edvard Grieg és Gustav Mahler. Ez nagyon jó, mert azt sugallja, hogy ők is kihagyhatatlan egyéniségei az egységes európai zenetörténetnek. Azzal együtt, hogy más és más volt a megítélésük, a kifutásuk, az életkoruk, a hátterük, de a kor is, amelyben éltek és alkottak.
A zenepropagátor
Külön öröm számomra, hogy Liszt Ferenc is része ennek a sorozatnak, nem azért, mert most kezdődött Magyarországon a Liszt-év, hanem mert nála nagyobb egyénisége a 19. századi zenetörténetnek kevés van, vagy talán nincs is. Világpolgár volt. A mai fogalommal élve az első komolyzenei szupersztár, aki minden talentumával, tudásával hatalmas színházat jelenített meg és igazi zenepropagátor volt.
Muzsikusként elég hamar tanítani kezdtem, aztán rádiós lettem. Egészen a mai napig az foglalkoztat, hogyan, miként lehet a zenét a leghatásosabban eljuttatni a közönséghez. Mert a zene önmagában kottafejek gyűjteménye. Ha megszólal, már zene, de nem igazán van értelme befogadó nélkül.
Amikor befogadják, amikor célba ér, akkor igazán zene. Ennek a célkitűzésnek volt zseniális megvalósítója Liszt Ferenc, akinek életútja, személyisége példa értékű.
Könyvet eddig nem írtam, így külön kihívást jelent számomra, hogy a
sorozat három kötetét, Franz Schubertről, Kodály Zoltánról és Bartók Béláról
szerzőként is jegyzem. Bartók Bélához sok a személyes kötődésem. Nagymamám
Bartók tanítványa volt, így nálunk Bartók közhasználati szóként szerepelt akkor
is, amikor idehaza még nem sokan kedvelték. Bevallom: gyermekként magam sem egy
csapásra lettem a rajongója. Beletanultam, majd pedig beleszerettem a zenéjébe,
és elfogultság nélkül állítom: Bartók Béla az egész magyar kultúrtörténet
legnagyobb és a nagyvilágban legismertebb alakja.
A sorozatban szereplő zeneszerzők mindegyike olyan műveket alkotott,
amelyek gazdagabbá tették az életünket.
Nem igazán tudnék közöttük választani. Majdnem minden nap más és más a kedvencem. Különböző életkorszakokban is változott a kötődésem. Talán egyetlen zeneszerző van, aki töretlenül végigkísérte a zenei tanulmányaimat és az életutamat is, és ő Johann Sebastian Bach. Nem véletlen, hogy a sorozat első kötete is róla szól. Nem lehet fogást találni rajta. Sem a filozófiájában, sem az érzelmeiben, sem a műveiben. De mostanság már előfordul, hogy vagy Mozartot, vagy Chopint vagy éppen Bartókot kívánok hallgatni.
Javaslom, tegyék ezt mindazok, akik majd otthonukban tudhatják
saját komolyzenei gyűjteményüket!
******
Sorozatszerkesztő: Szirányi János, munkatárs:
Székely Tamás, kiadói szerkesztő: Hollósi Nikolett
20 kötet,
kötetenként 62 oldal CD melléklettel, 150 X
Budapest, 2011. február 1.
Kossuth Kiadó marketingcsoport: marketing@kossuth.hu
László Ágnes kommunikációs vezető: agnes.laszlo@kossuth.hu