Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET
A ZENÉBEN
BACH:
ESZ-DÚR SZÓLÓSZVIT – BOURRÉE
Johann Sebastian Bach vonós
szólóhangszeres művei a zenei éremművészet sziporkázó remekei. Szinte találomra
vegyük szemügyre az Esz-dúr csellószvit
Bourrée tételét. A többnyire négyes lüktetésű, auvergne-i eredetű tánc
stilizált változata Bach idején élte virágkorát. A kezdő 12 ütemes zenei
mondatot bevezető lakonikus periódus a II. fokra nyit, s e ritmus- és
dallamképlet pontos szekvenciájával fordul vissza I. fokra. A mondat hosszabb
harmadik formaegységében a témafej első öt hangját helyezi új harmóniai
megvilágításba. A skálamenet torlasztott ismételgetésével illetve a barokkra
jellemző dinamikai árnyék-repetícióval jut el a dominánsra történő
modulációhoz. A hangnemváltást a sűrítő szekvenciában a váltódomináns alteráció
pengeélen megcsillanása készíti elő.
A mondat megismétlése után a kezdetkor a tonikáról indult
képlet a domináns „koordinátáira” vetítve szólal meg, s az alaphangnembe
érkezik. Amint az Esz-dúr talajára lép, a négy tizenhatodos felütés
dallamiránya megváltozik: föntről lefelé csörgedezik. Így éri el a tágas domináns
akkordfelbontást, amelyre ezúttal nem tér ki kadenciával. A széles ívű V. fokú
szeptimfelbontás után először halljuk a tizenhatod-gyöngysort középső hangjára
visszafordulni. Innen négy taktuson át feleselnek a lefelé gördülő, visszahajló
illetve a felfelé ágaskodó tizenhatod-menetek. Az újabb zárlattal a párhuzamos
mollba fészkelünk. Az ezt követő I. (Esz-dúrban VI.) fokú mellékdomináns az
iménti váltódomináns hangulatát idézi. Mielőtt az V. fokra megérkeznék, a 25.
ütemben a második negyed súlytalan metrikus helyére becsempészi a tételt indító
felütés tonikai hangsorát. Az ilyen, súlyviszonyában átértékelt, dallamában
markánsan vagy teljesen azonos motívum retorikai jelentőséggel bír: amolyan
függőbeszéd-szerű idézetként funkcionál. A 27. ütem előtti felütéstől a már jól
ismert skálamenet szekvenciáit halljuk, amelyből V. fokú szeptim illetve I.
fokú mellékdomináns szeptim hangzata rajzolódik ki. A 31. ütem végétől a négy
tizenhatodos ritmusegység helyén megjelenik a daktilus, majd a 33. taktusban a
tizenhatodmenet először kerül súlyos helyre (az ütem első negyedére). A 42.
ütemben a könnyed lejtésű daktilus fordítottja, a szinte duhaj anapesztus szekvenciája
porhanyósítja a talajt a formarészt lekerekítő zárlat erősen kapaszkodó
gyökérzete számára.
A közbevetett formarészként funkcionáló sokkal egyszerűbb
és statikusabb Bourrée II arról a
szextről indul – egy oktávval mélyebben –, amely a Bourrée I-et kicsendítette. Cizellált apróhangok helyett itt konok
negyedek mérik az időt, csekélyke, de akkor súlyra eső nyolcaddal meglendítve.
E negyedes lüktetés a bourrée azon jellegzetességének ad teret, hogy az ütem
közepén szinkópa tevepúpja meredhet.
Az első bourrée visszatérésének előadása a
tizenhatod-futamok közötti kérdés-felelet deklamáció új viszonylatainak
megcsillantására ad lehetőséget. Nem érdemes változatlanságra törekvően
felidézni, milyen volt a gesztusgazdag első bourrée akkor, amikor először
került elénk. Közben ugyanis – ráadásul ismétléseivel – kiismertük, sőt,
pásztáztuk a második bourrée ellentétes tájait is. Nem léphetünk hát vissza
ugyanoda, ahol percekkel korábban felfedezőben csatangoltunk. Ráadásul
kérdezhetjük, a hajdani sláger szövegét véve kölcsön: „csak egy tánc volt”?
Nem. Bach gordonkaszvitje nem talpalávaló. Nyomában nem a láb mozdul, hanem a
gondolat. A gondolat szárnyalása pedig nem tűr röghöz kötést. Ugyanakkor óva
inthetjük a hangszerest, hogy gondolatára lendkereket szerelve próbálja
röptetni azt. Nem keresni kell a retorikus közlést, hanem megtalálni. Kihallani
és kizengetni.